Olen eilen työhaastattelussa, se kesti 10 min ja jo iltapäivällä tuli viesti, että et tullut valituksi. Mistä tämä kertoo?
Arvaan, että paikkaan oli ilmeisesti jo valmiiksi päätetty valita joku tietty henkilö. Haastattelija vaikutti heti alkutervehdyksestä alkaen siltä, että ei ollut kovin kiinnostunut. Olen ihan pätevä ja kokemustakin löytyy, joten siitä ei voinut olla kiinni.
Kommentit (39)
Joko tämä oli vain muodollisuus tai sitten ei jostain syystä pitänyt sinusta.
Todennäköisesti siitä, että paikkaan valittava henkilö oli jo tiedossa, mutta oli pakko haastatella tietty määrä hakijoita.
Mun täytyy myöntää, että olen hylännyt hakijan joskus jo pelkän kädenpuristuksen perusteella. Toki riippuu tehtävästä, mutta joskus vain ei kemiat kohtaa yhtään. Ensivaikutelma on tärkein.
Mutta todennäköisesti tässä on tosiaan ollut kyseessä se, että tehtävään oli jo sopiva hakija, mutta sinut haastateltiin vertailun vuoksi.
t. hr
Sinun kohdallasi se kertoo, että sinua ei valittu. Parempi onni ensi kerralla.
Olen ollut tuollaisissa haastatteluissa. Ovat päättäneet jo etukäteen kuka valitaan. Ärsyttää vain, että sitten kuitenkin pyytävät haastatteluun, vaikka tietävät jo pyytäessään etteivät valitse. Haastattelu voi kuitenkin hakijalta vaatia järjestelyjä ja aiheuttaa kustannuksia. Tänä vuonna minulla on mennyt tuollaisissa haastatteluissa käymiseen lähes 100 euroa matkakuluina.
Musta ainakin hyvä että ilmoittaa nopeasti, suurin osa rekrytoijista laittaa viestin ehkä kahden viikon päästä tai ei ollenkaan.
Ensivaikutelma. Joskus vain jostain henkilöstä ei pidä tai siitä ei tule hyviä "kiksejä".
Tai sitten ihan vain ulkonäkö ei anna hyvää kuvaa.
Raakaa, mutta valitettavasti totta.
Joskus käynyt itsellekin noin, välttelen tuolla tavalla toimivia yrityksiä. Työhaastattelu vaatii kuitenkin haastateltavaltakin panostusta.
Vierailija kirjoitti:
Miten se haastattelu meni?
Haastattelu meni hyvin, jos nyt niin voi sanoa kun se oli niin lyhyt ja ylimalkainen. Haastattelija korosti koko ajan, että hänellä on kiire. Ja en todellakaan voinut mokata sitä jo kädenpuristuksessa - sen verran kyllä tiedän millainen työnhakija olen. Sen sijaan, jos minä olisin ollut palkkaamassa ja haastattelija hakijana, en olisi kyllä häntä palkannut, sen verran "löysä" ja tympeä vaikutelma tuli heti siitä kättelystä lähtien.
Enkä sitä purnaa että en tullut valituksi vaan tuo salamavauhti sekä haastattelussa että ilmoittamisessa vaikuttaa epäilyttävältä. Jos rekrytointi halutaan tehdä huolella, se vaatii yleensä harkintaa ja vertailua.
ap
Ihan selkeä juttu.
Mulla on noita ollut parikin. Kyseessä siis paikka, joka on pakko laittaa hakuun, koska saa julkista rahaa. Tyypillisesti esim. hankkeet.
Paikkaan on jo tekijä, mutta pakko hakea ja haastatella x määrä ihmisiä jotta se saadaan raportteihin. Molemmista olen soittanut etukäteen ja mulle on suoraan sanottu, että paikkaan on "erittäin vahvoilla" yksi hakija, mutta mitään ei ole päätetty (ei-pä).
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuollaisissa haastatteluissa. Ovat päättäneet jo etukäteen kuka valitaan. Ärsyttää vain, että sitten kuitenkin pyytävät haastatteluun, vaikka tietävät jo pyytäessään etteivät valitse. Haastattelu voi kuitenkin hakijalta vaatia järjestelyjä ja aiheuttaa kustannuksia. Tänä vuonna minulla on mennyt tuollaisissa haastatteluissa käymiseen lähes 100 euroa matkakuluina.
Julkisella sektorilla on pakko. Mä olin aikoinaan yhteensä 6 vuoden ajan eräässä työpaikassa, jossa hoidin eri työntekijöiden kesäloma-, äitiysloma- ja hoitovapaasijaisuuksia. Yksi työntekijöistä vaihtoi työpaikkaa ja virka tuli auki. Lain mukaan virka oli laitettava yleiseen hakuun. Normaali rekrytointiprosessi, vaikka tiedettiin, että kellään muulla hakijoista ei ole 6 vuoden työkokemusta kyseisen työtehtävän hoitamisesta. Sain viran.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy myöntää, että olen hylännyt hakijan joskus jo pelkän kädenpuristuksen perusteella. Toki riippuu tehtävästä, mutta joskus vain ei kemiat kohtaa yhtään. Ensivaikutelma on tärkein.
Mutta todennäköisesti tässä on tosiaan ollut kyseessä se, että tehtävään oli jo sopiva hakija, mutta sinut haastateltiin vertailun vuoksi.
t. hr
Tässä tyypillinen ylimielinen hr-eukko. Eikö yhtään mietitytä, että tuollaisella asenteella voi mennä joku hyvä hakija sivu suun. No ei se tietysti kiinnosta kun itse on suojatyöpaikassa, josta palkka juoksee, onnistuivat rekrytoinnit tai eivät. Kertoo lähinnä siitä, että hr-ihmiset luulevat olevansa kaikkien muiden yläpuolella.
On muuten jännä, miten ihmiset ei välttämättä tajua mokanneensa pahasti. Työhaastattelussa on paljon adrenaliinia ja ihmiset arvostavat itsensä muutenkin korkealle. Niinpä he eivät tule ajatelleeksi paljastavansa ehkä yhdellä sanalla jotain totaalisen kiroavaa. Esimerkiksi olennöhnyt yliopistonlehtoriksi pyrkivän ihmisen, joka kerti, miten selvisi hankalan kurssin opettamisesta pikkujättiläisen avulla ja it alan ammattilaiseksi pyrkivän, joka kertoi kopypastanneensa koodia opiskelatyödtä. Kumpikaan ei tajunnut ollenkaan, mitä teki - mutta kummallakaan ei tämän jälkeen ollut mitään mahdollisuuksia työpaikaan. Haastattalun olisi voinut keskeyttää ekan viiden minuutinjölkeen, mutta jatkettiin nyt kuitenkin hetken aikaa, että saatiin homma kaikkien kannalta soudwttua satamaan.
Mielestäni on hyvä, että sait tiedon noin nopeasti. Päätöstä on ikävää odottaa.
Lisään että tunnen kaksi muutakin paikkaa hakenutta ja kuulin juuri, että heillä kuvio oli aivan sama. Haastatteluun oli varattu 15 min, sitten tuli seuraava hakija jo oven taakse ja hylkäysilmoitus tuli nopeasti. Joten enpä jaksa uskoa, että juuri minä olisin mokannut jotenkin. Eikä tuollaisessa juosten kustun oloisessa haastattelussa siihen edes ollut mahdollisuuksia, kun oli sellaista pikalaukkaa.
Että taitaapa olla selkeä tapaus tämä.
ap
Itsekin kävin kerran työhaastattelussa työnvälitysfirmassa, jossa myönsivät vasta haastattelussa suoraan että tämä paikka ei ole saatavilla mutta ottaisivat mielellään tietoni ylös jotain muuta varten.
Eli pelkkää hyväksikäyttöä, haluavat vain näyttää mahdollisille asiakasfirmoille, että heillä on listoilla paljon halukkaita työntekijöitä..
Olen ollut haastettelemassa muutamia kertoja. Ja on käynyt parikin kertaa niin, että kun haastateltavat kutsutaan kaikki samana päivänä, niin joku vaan "loistaa" niin, ettei jää mitään epäselvää. Paperilla kaikki vaikuttaa yhtä päteviltä ja kutsutaan haastatteluihin, mutta se oikea löytyykin vaikka jo ensimmäisestä haastatellusta. Silloin on myöhäistä perua päivän muita haastatteluja enää - ja onhan ne muutenkin hyvä vertailun vuoksi ottaa sisään.
Voisin kuvitella, että noin oisi voinut käydä nytkin.
Minusta on erikoista jos haastattelija kertoo kiireestään haastattelussa. Miten kävisi jos haastateltava sanoisi alkuun että hänellä on kovin kiireinen aikataulu ja hoidetaan tämä nopeasti pois alta :D Huonoista organisointikyvyistä kertoo minusta.
Aika rankkaa muuten jos jo tervehtimisvaiheessa rankataan ulos vaikkei ole ehtinyt vastaamaan ensimmäiseenkään kysymykseen..
Luultavasti tuo, että paikka oli jo korvamerkitty :(