Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruotsinkielisellä on oikeus olla osaamatta suomea, mutta suomenkielisellä on velvollisuus opiskella ruotsia?

Vierailija
19.12.2016 |

Joo, tiedän että on myös pakkosuomi ruotsinkielisillä, MUTTA RKP:n kannanotoista saa aina sen käsityksen, että ruotsinkielisellä pitää olla ikuinen oikeus olla osaamatta sanaakaan suomea, mutta suomenkielisten velvollisuus on opiskella ja palvella ruotsinkielisiä ruotsiksi.

Miksi ?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä12345 kirjoitti:

Ruotsinkielisillä taitaa peruskoulussa olla pakkosuomi, mikäli minä oikein tiedän.

Eikö se ole aivan selvää, että suomessa peruskoulussa opetetaan suomea?

Vierailija
22/24 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaa Suomeen lähetetiiin paljon rikollisia Ruotsista, tämä oli sellainen hyvä takamaa, jonne voitiin karkoittaa huonot porukat. On siis iso mahdollisuus suomenruotsalaisella olla myös rikollisen jälkeläinen. Jos siis halutaan sukutaustoilla ja juurilla elvistellä.

Minusta on ihan ok, että opiskelemme ruotsia, mutta silloin pitää olla myös pakkosuomi. Kait nyt umpiruotsalaisenkin alueen lapset joutuu suomea opiskelemaan koulussa? Eri asia on sitten, oppiiko joku sitä. Ei meistä suomenkielisistä kaikki kuitenkaan opi sitä ruotsia, vaikka kuinka pakkoruotsia joudutaankin opiskelemaan. Minä olen sitä opiskellut melkoisen monta vuotta ja kun en tarvitse missään, niin aika kankeeta on sen puhuminen, toki jos lomailee vaikka ruotsissa, niin jonkun verran ymmärtää ja se alkaa luistamaan vähän paremmin viikon oleskelun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä12345 kirjoitti:

Ruotsinkielisillä taitaa peruskoulussa olla pakkosuomi, mikäli minä oikein tiedän.

Eikö se ole aivan selvää, että suomessa peruskoulussa opetetaan suomea?

Tosin jos kielivapaus tulee, niin se koskee myös ruotsinkielisiä. Jos kokevat oppivansa suomea tarpeeksi hyvin koulun ulkopuolella tai että eivät sitä elämässään tarvitse, niin valitkoot kaikin mokomin tilalle venäjän, saksan, kiinan, ranskan...

Vierailija
24/24 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olemme tasa-arvoisia mutta ruotsinkieliset ovat tasa-arvoisempia.

Lisäksi, eikö olisi junttia että herrakansan pitää opetella ali-ihmisten mongoloidimongerrusta?

Olisihan se ollut ennenkuulumatonta, jos belgialaisten olisi pitänyt opetella Kongon murteita. Parempi oli kongolaisten opetella emämaan kieltä, siitä oli enemmän hyötyä kaikille.

Ruotsinkielisten etuoikeuksien puolustaminen, olipa tekosyy mikä tahansa, on rasismia. Suomessa on vain lievempi apartheidin muoto. Se on fakta.