Suosituksia hyvistä paistinpannuista?
Hakusessa normaalille valurautaliedelle sopiva perushyvä paistinpannu, saa olla keraaminen tai tefloninen tai jokin muu mihin ei ruoka tartu. Hintaluokka sanotaanko vaikka 40-50euroa maksimissaan.
Nykyinen 2,5vuotta vanha Prisman 20euron keraaminen pannu alkaa olla aikansa palvellut, ruoka tarttuu kiinni kuin purkka ja naarmuja näkyy pinnassa vaikka olen kohdellut kuin kukkaa kämmenellä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Hackmannin kovanaamaa
Nimenomaan Kovanaama kannattaa ostaa! Tosin se ei sovi tuohon Ap:n hintahaarukkaan. Muistaakseni maksoin omasta Kovanaamastani 60 euroa. Se on ollut minulla nyt varmaan 4-5 vuotta ja edelleen on moitteettomassa kunnossa. Hyvä pannu. Ei mitään valittamista.
Kovanaama ei oo enää samanlainen laadultaan kun vaikka 10 v sitten. Olen ostanut nykyään Ikeasta alle 20€:n pannun joka kestää sen vuoden eli ainakin yhtä kauan kuin Kovanaama. Hinta-laatusuhde aivan erinomainen.
Itselläni on ollut Kovanaamaa että nyt tätä uutta Hard Facea ja niiden lisäksi Rotisseria. Ihan huippupannuja kaikki ja keraamisella liedellä tykkään erityisesti kovanaamasta, kun se lämpenee sillä paljon nopeammin kuin muut pannut teknologiansa ansiosta.
Noille Fiskarsin hardtec superior -pinnoille on tärkeää puhdistaa pannu kunnolla käytön jälkeen käsitiskiaineella, pelkkä vesi ei riitä. Jos niitä ei kunnolla puhdista, niin pinta menee pilalle. Monet pesevät pannusta vain sisäpinnoitteen, vaikka pannun laidat ja pohja yhtä lailla pitää pestä käytön jälkeen. Jos pohjaan palaa rasvaa tms kiinni, niin se vaikuttaa pannun tarttumattomuuteen ja paisto-ominaisuuksiin.
Olen käsitellyt kyseisten pannujen reklamaatioita ja suurin osa rekloista on pilalle poltettuja ja/tai huonosti pestyjä. Toki susikappaleita on, mutta niitä tulee harvoin. Nuo Fiskarsin pannut kaikki on viimeiset vuosikymmenet tehty Sorsakoskella, joten niissä ei ole muuta muuttunut aikojen saatossa kuin pinnoitetyypit, teknologia ja kahva-ainekset. Induktiolieden käyttäjillä riittää usein myös harjoittelemista lieteen tutustumisessa, sillä äkkikova kuumeneminen saattaa pompauttaa pohjat, jos sitä ei ole peitetty esimerkiksi vedellä lämpiämisen aikana.
Suurin osa pannuista on hyviä, mutta useimmiten vika on itse käyttäjässä, oli pannun merkki, malli ja ikä mikä tahansa. Tutustukaa ostamiini pannuihin ja älkää antako niiden kuumeta tyhjänä.
Vierailija kirjoitti:
Kovanaama ei itselläni kestänyt kuin muutaman kuukauden. Keraamisia pannuja kokeilin paria erilaista, alkoi tarttumaan niihin kaikki parissa kuukaudessa. Kyllästyneenä päädyin sitten ostamaan Ikeasta jonkin halpis-Teflonin, kerta kalliimmatkin hajoaa kuitenkin. Yllättäen tämä Ikean pannu ei ole mennyt miksikään, vaikka on jo vuoden vanha.
Minulla on ollut ties mitä kovanaamoja ym. ja kaikki ole todennut yhtä huonoiksi. Eli paras vaihtoehto on hakea kerran vuodessa Ikeasta se 14.90€ pannu,joka oli aikoinaan joku testivoittaja. Minä en halua lutrata rasvalla enkä pese pannuja käsin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DeBuyer paistaa epätasaisesti, en suosittele tuohon hintaan kellekään. Parikymppiä olisi oikea hinta.
Miten se voi olla mahdollista? Yhtä kappaletta koko pannu ja lämpö siirtyy suoraan levystä pohjaan.
Jopa valurautapannujen paisto-ominaisuuksissa on eroja, vaikka ovat painavampia ja yhtä rautaa. Että ei se noin mene.. lisäksi jokainen pannu on yksilöllinen.
Tässä lisäksi ammattilaisen arvio:
Tavallisilla liesillä hiiliteräspannua ei saa liian kuumaksi. Paistamisen kanssa ei tarvitse liiemmin varoa. Joskus pannu saattaa kuitenkin muuttua ajan kuluessa pohjasta kuperaksi. Kuperuuden voi paukutella itse pois esimerkiksi vasaralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovanaama ei itselläni kestänyt kuin muutaman kuukauden. Keraamisia pannuja kokeilin paria erilaista, alkoi tarttumaan niihin kaikki parissa kuukaudessa. Kyllästyneenä päädyin sitten ostamaan Ikeasta jonkin halpis-Teflonin, kerta kalliimmatkin hajoaa kuitenkin. Yllättäen tämä Ikean pannu ei ole mennyt miksikään, vaikka on jo vuoden vanha.
Minulla on ollut ties mitä kovanaamoja ym. ja kaikki ole todennut yhtä huonoiksi. Eli paras vaihtoehto on hakea kerran vuodessa Ikeasta se 14.90€ pannu,joka oli aikoinaan joku testivoittaja. Minä en halua lutrata rasvalla enkä pese pannuja käsin!
Jos käyttää pannujaan väärin on turha itkeä huonoa kestävyyttäkään.
Teflonista on todettu irtoavan kemikaaleja, jotka aiheuttavat lihomista.
Valuraudassa itse pysyisin, sillä se kestää ja on helppo käyttää.
Ikean mitkälie ~kymmenen euron pannut! Erittäin hyviä ja kestäviä! Kuluttajatesteissäkin rankattu korkealle.
Mammoilla pannut kuumana heti ammusta. Uuh voisin tulla paistamaan vähän makkaraa teidän kuumilla pannuilla . If juu nou vat ai miin ;)
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/11/10/tefalin-pannu-paistoi-parhaiten
Testissä vain surkeasti muutama pannu. Löytääkö joku jotain oikeata vertailua?
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusviite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusviite?
https://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120830135327.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/11/10/tefalin-pannu-paistoi-parhaiten
Testissä vain surkeasti muutama pannu. Löytääkö joku jotain oikeata vertailua?
Lopusta pitää poistaa <blockquite> sitten näkyy..
Ikinä en ole joutunut käyttämään niin paljon rasvaa kuin hiiliteräspannun kanssa. Jopa valurauta toimii yhden rasvapolton jälkeen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole joutunut käyttämään niin paljon rasvaa kuin hiiliteräspannun kanssa. Jopa valurauta toimii yhden rasvapolton jälkeen paremmin.
Minkä merkkinen pannu? De Buyerin hiiliteräspannu ei tarvitse ainakaan sen enempää rasvaa, kuin Hackmannin valurautapannu. Olethan rasvapolttanut hiiliteräspannunkin?
Jos on teflon-tyyppinen pannu hakusessa niin suosittelen ikean tuotteita myös. Olen 25 vuotta erilaisia paistinpannuja käyttänyt, ja huomannut ettei kalliskaan pinnoitepannu kestä ikuisesti. Ikean pannuissa hyvä hinta-laatusuhde.