Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipitkät asuntolainat

Vierailija
18.12.2016 |

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pankkien-kilpailu-kiihtyy-s…

Kuulostaa oikein hyvältä. Näin lapsiperheen näkökulmasta olisi parempi, että laina-aika olisi pidempi kuin se nykyinen 25 vuoden maksimi, lastenvaunuja työntävä Liisa Matinvesi sanoo.

Onko ihmiset oikeasti noin tietämättömiä ja oikeastaan t****ä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni 20 vuotta on riittävän pitkä asuntolaina-aika. Jos siinä ajassa ei saa lainaansa maksettua, on ottanut sitä liikaa (en nyt puhu yllätystilanteista). 46 v ja maksettu on 18 vuotta sitten otettu asuntolaina ja mökkilaina. Ei enää velkaa euron senttiäkään.

Lapset teini-ikäisiä ja pahimmassa kulutusvaiheessa. Hyvä vaan kun on maksettavana pelkkä vastike, alle 400 euroa, isot rempatkin on talossa tehty ja osaltamme maksettu.

En ikinä ottaisi 60 vuoden asuntolainaa, kun laskeskelee, paljonko siitä oikein menee vuosien varrella korkoa. Tuntuisi ikuiselta vuokralla asumiselta, jossa pahimmassa tapauksessa velka korkoineen jäisi lasten niskoille, ja he olivat silloin juuri siinä vaiheessa, etteivät lisää laskuja tarvitsisi. Jos joku väittää, että myymällähän siitä pääsee, niin ei käy niin vaan. Itse olen perinyt faijani, ja äiti istuu edelleen tukevasti pyrstöllään isänperintöni päällä (lesken asumisoikeus), mutta verot piti maksaa. Onneksi pystyin ottamaan lainaa pankista, mutta olin kolme vuotta tiukoilla. Luoja jos olisi tullut vielä sellainen tilanne, että velkaakin...sitten pitäisi olla hyvät vakuutukset sen varalle, että joutuu työttömäksi tai sairastuu pahasti. Tapaturma- ja henkivakuutukset lasten eduksi on kyllä otettu (hehän sen perintöveron maksavat, jos meille jotain sattuu). Faija ehti irtisanoa henkivakuutuksensa vuoden ennen kuolemaansa.

Ei pitkiä lainoja!

Jos olisit aikoinasi ottanut vähän suuremman lainan ja maksanut sitä vähän pidempään, niin asuisit nyt paljon tasokkaammin. Mutta jokainen arvottaa elämänsä kuten haluaa. Itse vietän paljon aikaa kotona ja olen valmis panostamaan siihen.

Vierailija
22/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni 20 vuotta on riittävän pitkä asuntolaina-aika. Jos siinä ajassa ei saa lainaansa maksettua, on ottanut sitä liikaa (en nyt puhu yllätystilanteista). 46 v ja maksettu on 18 vuotta sitten otettu asuntolaina ja mökkilaina. Ei enää velkaa euron senttiäkään.

Lapset teini-ikäisiä ja pahimmassa kulutusvaiheessa. Hyvä vaan kun on maksettavana pelkkä vastike, alle 400 euroa, isot rempatkin on talossa tehty ja osaltamme maksettu.

En ikinä ottaisi 60 vuoden asuntolainaa, kun laskeskelee, paljonko siitä oikein menee vuosien varrella korkoa. Tuntuisi ikuiselta vuokralla asumiselta, jossa pahimmassa tapauksessa velka korkoineen jäisi lasten niskoille, ja he olivat silloin juuri siinä vaiheessa, etteivät lisää laskuja tarvitsisi. Jos joku väittää, että myymällähän siitä pääsee, niin ei käy niin vaan. Itse olen perinyt faijani, ja äiti istuu edelleen tukevasti pyrstöllään isänperintöni päällä (lesken asumisoikeus), mutta verot piti maksaa. Onneksi pystyin ottamaan lainaa pankista, mutta olin kolme vuotta tiukoilla. Luoja jos olisi tullut vielä sellainen tilanne, että velkaakin...sitten pitäisi olla hyvät vakuutukset sen varalle, että joutuu työttömäksi tai sairastuu pahasti. Tapaturma- ja henkivakuutukset lasten eduksi on kyllä otettu (hehän sen perintöveron maksavat, jos meille jotain sattuu). Faija ehti irtisanoa henkivakuutuksensa vuoden ennen kuolemaansa.

Ei pitkiä lainoja!

Elämän tilanteet vaihtelee. Olen saman ikäinen kuin sinä ja lapset alkaa olla aikuisia. Oli todella hyvä juttu että saatiin laina pitkällämaksuajalla, jolloin kuukausierä jäi pieneksi ja rahaa jäi hyvin muuhun elämiseen kun lapset olivat teini-ikäisiä ja rahantarve suurimmillaan. Pitkät laina-ajat ovat paikallaan monessa elämäntilanteessa, saisivat olla vielä nykyistäkin selvästi pidempiä. Siinä vaiheessa kun lapset lentää jo maailmalle, niin työuraa on itsellä edessä vielä 10-20 vuotta ja saa hyvin lyhennettyä lainansa, jos sitä pitää tärkeänä. Miksi ei voisi kuolla lainoineen ja pankki kuittaa saatavat jäämistöstä? 60 vuotta sitten otettu laina on ehkä noin 15% asunnon nykyarvosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä olisi ostaa ensimmäinen asunto mahdollisimman nuorena, että pääsee alkuun pienemmällä lainalla ja heti lyhentämään velkaa. Jos vanhemmat vähänkin malttaisivat säästää lapsilleen, nämä voisivat heti 18-vuotiaana ostaa asunnon eikä tarvitsisi maksaa vuokraa jollekin perheen ulkopuoliselle. Fiksumpaa on pitää rahat oman perheen piirissä ja tukea lapsia asumisuran alussa.

Vierailija
24/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tuon saman jutun uutisista. Juuri tämän perheenäiti Matinveden kommentti säikäytti minut ajattelemaan, millaisessa lainapinteessä niin monet suomalaiset elävät. Itse en perheeni kanssa kuulu siihen joukkoon, koska olemme pyrkineet suunnittelemaan asiamme niin, että saamme omistusasunnon ilman isoa lainataakkaa.

Olen 35-vuotias, vaimoni on 31-vuotias. Koulutukseltamme olemme FM ja YTM. Tulomme eivät siis hilpeyttä herätä; olemme korkeakoulutetuista siellä palkka-asteikon häntäpäässä. Tämä oli omien valintojemme tulosta, mutta olemme tyytyväisiä.

Onnen, valintojen ja omien tavoitteiden kautta pyrimme ja pääsimme järjestämään elämämme kuitenkin niin, että meillä molemmilla on töitä pienehkössä kaupungissa, jossa on alhainen omistusasuntojen hintataso.

Ostimme 3h+k ensiasunnoksemme joitakin vuosia sitten. Viihtyisä 50-luvun kerrostaloasunto oli remontoitu lattiasta kattoon, samoin koko taloyhtiö oli käynyt läpi kaikki mittavat remontit: putket, julkisivut, hissit, katot, kaikki mahdolliset. Yhtiölainan määrä asunnossa oli n. 18.000€, jota maksoimme vastikkeen ohessa. Mutta: asunnon myyntihinta oli niin edullinen, että maksoimme ensimmäisen asuntolainan pois 1 vuoden ja 3 kuukauden jälkeen. Tässä vaiheessa odotimme perheenlisäystä, joten päätimme hankkia ok-talon. Löysimme hienon vanhan talon, todellisen helmen, jota ei ollut pilattu muovieristeillä eikä koneellisella ilmanvaihdolla. Remontteja oli taloon tehty jo reilusti, enää ulkovuori odotti korjausta. Löysimme myös kolmiollemme ostajan, ja muutimme iloisesti uuteen taloon.

Ensi-ilon jälkeen järkytyimme hieman, kun huomasimme, että talomme ulkovuori täytyi uusia aivan kokonaan. Ei muu auttanut: uusi ulkovuori toteutettiin kahden vuoden aikana - teetätimme sen remonttifirmalla ottamatta senttiäkään lisälainaa. Samalla tehtiin muutamia muita tarpeellisia pienremontteja, mm. sähkö- ja LVI-töitä. Hintalappu: n. 30.000€.

Samaan aikaan olemme makselleet koko ajan kodistamme maltillista kuukausilyhennystä.

Nyt olemme remonttien osalta voiton puolella. "Joululahjaksi" saimme mukavasti veronpalautuksia remppojen kotitalousvähennyksistä.

Omistusasumista on takana yhteensä melko tarkkaan neljä vuotta. Oma, arvokas talovanhuksemme on pian kokonaan meidän velkaa jäljellä alle 50.000€. Tavoitteena olisi maksaa se pois vuoden 2020 loppuun mennessä. Sen jälkeen meillä on remontoitu, tilava, kaunis ja turvallinen koti, joka on ikiomamme - ennen 40. ikävuotta.

Onneksi muutimme pois PK-seudulta.

Vierailija
25/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasujana kannatan asuntolainan maksuaikojen pidentämistä. Silloin ihmiset pystyvät maksamaan asunnoista vieläkin enemmän eli hintataso tulisi vain nousemaan. :) Suomessa on poikkeuksellisen lyhyet maksuajat ja asunnot "liian" halpoja. No, tämä on selvästi korjaantumassa ainakin pk-seudulla. :D

Vierailija
26/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä? Ruotsissa on 60 vuoden lainoja. Revi siitä.

Ja 125 vuoden lainoja. Jos asuntojen hinnat alkavat laskea ja korot nousevat, nämä velkaelvikset ovat täysin nesteessä.

"Allan Dahlgren puolestaan luottaa asunnon arvon nousuun.

- Kymmenessä vuodessa hinnat ovat tuplaantuneet Tukholmassa. Eli mitään vaaraa ei ole vaikkei lainaa lyhentäisikään, hän sanoo.

Tilastojen mukaan ruotsalainen maksaa omakotitalon ostoon otettua lainaa takaisin 70 vuotta. Kaupunkiasuntoihin otettuja lainoja lyhennetään peräti 125 vuotta. Pohjavelka siis siirtyy asunnon vaihtojen yli ja sukupolvelta toiselle."

http://yle.fi/uutiset/3-6324563

Vierailija
27/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä? Ruotsissa on 60 vuoden lainoja. Revi siitä.

Eikö siinä makseta jo pariin kertaan se laina korkojen muodossa?

Periaatteessa mitä väliä? Jos saa maksaa 150euroa kuussa 50 vuotta ja asua hyvällä paikalla hienossa asunnossa tai Suomen malliin maksat itsesi tärviölle 20 vuodessa, ilman yhtään muuta elämää kuin asuntolaina niin en sitten tiedä mikä on parempi.

Ootko ihan tyhmä?

Hyvällä paikalla ne hinnat nousee niin, että sä maksat 1500 korkoja kuussa. Aina käy niin, että hinnat nousee maksukyvyn rajalle, oli ne maksut sitten lyhennyksiä tai pelkkiä korkoja.

Vierailija
28/28 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asia, että on vaihtoehtoja. Turvallisuushakuinen saa edelleen ottaa 10 vuoden lainan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi