Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuppaava veli ja kuppaava veljen vaimo

Vierailija
18.12.2016 |

Tämä on teille, veli ja käly:
Kolme etevää lasta, komeat urat, hieno uudehko okt & piha, paljon harrastuksia ja menoja sekä lapsilla että aikuisilla. Se kaikki teillä on. Onnittelut.

Mutta se, mitä teillä ei ole, on suhteellisuudentaju ja nöyryys, kun pyydätte eli vaaditte jatkuvasti palveluksia ikääntyviltä vanhemmiltamme. Mummu ja vaari ovat varmasti iloisia voidessaan auttaa teitä, mutta liika on liikaa. Naapurin puoleen on niin nopea kääntyä, viedä kipeät lapset muorin hoiviin vartin varoitusajalla, mennä suhteellisen usein viettämään "kahdenkeskistä aikaa" ja kipata taas kakarat vanhuksille.
Sekä pitää vaaria ilmaisena renkinä, joka huoltaa (teille itse rakentamansa) talon ja pihan, kaivaa kuopatkin maahan, jotta pikkurouva saa istuttaa puita täydelliseen millimetripaperille suunniteltuun pihaansa.

Ikinä ette ole tarjonneet ilmaiselle rengillenne edes kahveja piha- tai rakennuspäivien lomassa. "Sillä on niin lyhyt matka kotiin syömään."
Selän takana pikkurouva naureskelee anopilleen, mutta lapsenkaitsenta ja muu apu otetaan kyllä itsestäänselvyytenä vastaan.
Kotona pidätte kersanne kurissa ja järjestyksessä, mutta mummulassa - rennommassa ilmapiirissä - jälkikasvu riehaantuu. Ette ilmeisesti käsitä, kuinka paljon se kuluttaa eläkeläisiä.

Isä ja äiti eivät kehtaa kieltäytyä teettämistänne töistä, mutta turhan usein kuulen heiltä valittelua asiasta. Minulle he kyllä ovat uskaltaneet asiasta mainita useasti.

Onko teidän mielestänne oikein, että heidän aikansa menee teitä paapoessa? Antaisitte heidän vihdoinkin nauttia elämästään ilman velvoitteita. Te olette orjuuttajia, hyväksikäyttäjiä sekä suoranaisia typeryksiä. Haluatteko, että sanon tämän teille jouluna suoraan? Vapautuisiko tunnelma?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkera, kateellinen, vaiko sekä että?

2/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aikuiset ihmiset osaa itse asettaa rajansa. Tuskin sinua totuuden torveksi tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun jäin työttömäksi ainut järkevä syy herätä uuteen päivään on kun voi tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan. 

Päivän kohokohta on kun voi leikkiä pikkuisten kanssa ja jutella.

Tai auttaa omaa aikuista lastaan.

Ei meitä työ väsytä eikä lasten hoito. Niissä on syy elää tätä elämää.

Pidätkö meitä mummoja ja pappoja tyhminä. Kyllä tiedämme mitä me teemme.

Vierailija
4/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku olisi kateellinen toisten perseilystä?

AP:n viestistä suora lainaus: "Kolme etevää lasta, komeat urat, hieno uudehko okt & piha, paljon harrastuksia ja menoja sekä lapsilla että aikuisilla. Se kaikki teillä on. Onnittelut."

Mitä tuo on, jos ei kateellisuutta ja siitä kumpuavaa katkeruutta?

5/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n viestistä suora lainaus: "Kolme etevää lasta, komeat urat, hieno uudehko okt & piha, paljon harrastuksia ja menoja sekä lapsilla että aikuisilla. Se kaikki teillä on. Onnittelut."

"Isä ja äiti eivät kehtaa kieltäytyä teettämistänne töistä, mutta turhan usein kuulen heiltä valittelua asiasta. Minulle he kyllä ovat uskaltaneet asiasta mainita useasti."

Eikö tuossa suoraan sanota, että isovanhemmat eivät jaksaisi ihan noin paljoa auttaa aikuisia lapsiaan?

Miksi he uskaltavat valittaa AP:lle, muttei toiselle lapselleen? 

Vierailija
6/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi arvata miten raskasta on kuunnella, kun vanhat ihmiset valittavat jaksamisestaan.

Eivätkä valita oikealle kohteelle eli sille hyväksikäyttäjälle.

7/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Isä ja äiti eivät kehtaa kieltäytyä teettämistänne töistä, mutta turhan usein kuulen heiltä valittelua asiasta. Minulle he kyllä ovat uskaltaneet asiasta mainita useasti."

Eikö tuossa suoraan sanota, että isovanhemmat eivät jaksaisi ihan noin paljoa auttaa aikuisia lapsiaan?

Miksi he uskaltavat valittaa AP:lle, muttei toiselle lapselleen? 

Syitä voi olla monia, mutta valittavatpa kuitenkin. Ehkä pelkäävät välien menoa, jos tämä pariskunta on vaikka kovia manipuloimaan? Mistähän sen ulkopuolinen voisi tietää?

Painu pois trolli.

Ap tässä trollilta kuulostaa. Myös minun äitini tekee tuota mainittua: itse oma-aloitteisesti pyysi saada hakea siskoni lapsen tämän harrastuksesta kerran viikossa ja viettää tämän kanssa siten aikaa. Minulle ja ainakin yhdelle pikkusiskolleni kuitenkin valittaa että kyllä se "Katariina" on niin riippuvainen minusta, eikö se ymmärrä että olen jo vanha ihminen yms... Itse totesin, että olin paikalla kun asiasta sovittiin ja kuulin kummankin argumentit että minulle on turha itkeä. 

Jotkut ovat vain sellaisia.

Vierailija
8/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun jäin työttömäksi ainut järkevä syy herätä uuteen päivään on kun voi tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan. 

Et ilmeisesti valita väsymystäsi auttamasi perheen sisaruksille?

Vierailija
9/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Olen samaa mieltä, isovanhemmille pitää antaa aikaa ja vapautta, ja apua ei pidä pitää itsestäänselvänä. Eikä sitä vaadita, siitä ollaan kiitollisia.

Mutta olen kyllä samaa mieltä jonkun edellä kommentoineen kanssa. Kuulostat kovin katkeralta. Miksi? Ei kai vaan kyse ole siitä, että veljen perhe - koska asuu vanhempiesi naapurissa ja koska pyytää ekana apua - ajaa sinun avuntarpeesi ohi, ja toivoisit apua itsellesi?

Olisikohan niin, että vanhempasikin voisivat avata suunsa? SANO heille, että tuo jatkuu tasan niin kauan kuin he itse antavat sen jatkua. Välillä saa ja pitääkin sanoa miniälle, että nyt ei jaksa eikä ehdi.

Olisikohan siis niin, että hekin kantavat osavastuun tässä. 

Tai onko kenties niin, että vanhempasi valittavat sinulle, koska sen "voi voi kun ollaan kiireisiä, kun on niin paljon veljesi lapsien vahtimista tässä" -puheen kautta he ilmaisevat sitä, miksi eivät ehdi auttaa SINUA?

Koko kuvionne vaikuttaa aika oudolta. Normaalisti isovanhemmat osaavat kyllä pitää puolensa, ja hyvä niin.

Jos he nyt kumminkin ovat selkeän tahdottomia tassukoita, niin kyllä, sinun pitää heitä puolustaa. Sano ihan suoraan vaan, että "tehän riistätte vanhempia, miten te kehtaatte koko ajan hyppyyttää vanhoja ihmisiä?"

Vierailija
10/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palaa vaan! Jouluna puhdistaa kivasti tunnelmaa! Hyvä ap!

Vierailija
11/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap= katkeroitunut vanha piika.

Vierailija
12/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkäävät välien menoa ja etteivät saa tavata enää lapsenlapsiaan? Oma sisko käyttää surutta tätä korttia, inhottavaa.

Vierailija
13/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ihmisen pitää osata sanoa ei. Minulla on vanhempiesi kaltainen työkaveri joka ei osaa sanoa ei, ei mihinkään. Aiheuttaa töissä surkuhupaisia tilanteita kun ei ole sanonut henkilölle A ei, mutta ei sano sitä myöskään henkilölle B. Henkilö C sitten tiedustelee asian laitaa ja tämä lapanen on luvannut kaikkea kaikille kun ei osaa sanoa ei. Ihan oma vikansa jos sen takia hukkuu töihinsä. Minulle ei enää valita kun olen sanonut että opettele sanomaan ei, on ihan oma valintasi mitä teet.

Samoin valinta on sinun vanhempien, voit sen heille sanoa. Jos eivät kehtaa sanoa ei niin sitten tekevät nurisematta.

Vierailija
14/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki osaa pitää puoliaan. Lähipiirissä on perhe, joka käyttää isovanhempien hyväntahtoisuutta törkeästi hyväkseen. Kolme lasta (3-7 v )viedään usein viikonloppuna koko päiväksi hoitoon ja saattavat olla yön perään. Tämä mummi on vielä työelämässä, joten vähiin jää hänen leponsa. Pariskunta on myös tehnyt kahdestaan ulkomaan matkoja ja jättänyt koko pesueen näille isovanhemmille hoitoon. Ja tämä mummi on kertonut sitä, että ei aina jaksaisi hoitaa, mutta kieltäytyminenkin  tuntuu vaikealta.

Vierailija
15/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Olen samaa mieltä, isovanhemmille pitää antaa aikaa ja vapautta, ja apua ei pidä pitää itsestäänselvänä. Eikä sitä vaadita, siitä ollaan kiitollisia.

Mutta olen kyllä samaa mieltä jonkun edellä kommentoineen kanssa. Kuulostat kovin katkeralta. Miksi? Ei kai vaan kyse ole siitä, että veljen perhe - koska asuu vanhempiesi naapurissa ja koska pyytää ekana apua - ajaa sinun avuntarpeesi ohi, ja toivoisit apua itsellesi?

Olisikohan niin, että vanhempasikin voisivat avata suunsa? SANO heille, että tuo jatkuu tasan niin kauan kuin he itse antavat sen jatkua. Välillä saa ja pitääkin sanoa miniälle, että nyt ei jaksa eikä ehdi.

Olisikohan siis niin, että hekin kantavat osavastuun tässä. 

Tai onko kenties niin, että vanhempasi valittavat sinulle, koska sen "voi voi kun ollaan kiireisiä, kun on niin paljon veljesi lapsien vahtimista tässä" -puheen kautta he ilmaisevat sitä, miksi eivät ehdi auttaa SINUA?

Koko kuvionne vaikuttaa aika oudolta. Normaalisti isovanhemmat osaavat kyllä pitää puolensa, ja hyvä niin.

Jos he nyt kumminkin ovat selkeän tahdottomia tassukoita, niin kyllä, sinun pitää heitä puolustaa. Sano ihan suoraan vaan, että "tehän riistätte vanhempia, miten te kehtaatte koko ajan hyppyyttää vanhoja ihmisiä?"

Ap tässä. Kiitos viestistäsi, olen täysin samaa mieltä. Puhumattomuus johtuu jonkinlaisesta "kauhun tasapainosta". "Tassukkuudesta" myös. Isovanhemmat (siis mun ja veljeni vanhemmat) ilmeisesti pelkäävät ns. yhteiskuntarauhan puolesta, vaikka samalla ylirasittuvat ja ärsyyntyvätkin naapurissa asuvan poikansa (perheen) tavasta pitää heidän apuaan itsestäänselvänä - monta kertaa viikossa. Ovat päästäneet asiat siihen pisteeseen, että on entistä vaikeampi ottaa puheeksi asiaa.

En tiedä, pyytäisinkö itse yhtään enempää apua lapsenvahtimiseen, jos vanhempani olisivat vähemmän varattuja. Todennäköisesti en, sillä haluan kantaa vastuuni itse. (Lapset - niin omat kuin veljenkin - käyvät kyllä päiväkodissa.) Jokunen vuosi sitten kerran tai pari olen pyytänyt ei-välttämättömän menon vuoksi heiltä lapsenvahtiapua. Nykyään yritän järjestää työni ja menoni muulla tavalla ja näin säästää vanhempiani. Monenlaista vaivaakin heillä jo on, mutta veljeni ei ota uskoakseen sitä. Em. seikat tekevät minusta ilmeisesti katkeran JA tekopyhän. :)

Alun listauksen tarkoitus ei kuitenkaan ollut osoittaa katkeruutta, vaan sitä, että kaikesta päätellen veljeni ja hänen vaimonsa pitäisi olla fiksuja ja aikaansaavia yksilöitä. En kadehdi heidän puitteitaan, sillä itselläni on vastaavat asiat kunnossa. Jos puhuisin heille vanhempieni puolesta, saisin varmasti ikävän leiman otsaani veljeltäni ja hänen vaimoltaan (jolla mielestäni ei ainakaan ole mitään oikeutta hyppyyttää vanhempiani). Kieltämättä ketuttaa kuunnella vanhempieni juttuja aiheesta, eikä se voi olla vaikuttamatta suhtautumiseeni.

Vierailija
16/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Eiköhän aikuiset ihmiset osaa itse asettaa rajansa. Tuskin sinua totuuden torveksi tarvitaan.

Eikö sinulla ole taas pian "muutto" edessä? Mitä meinaat tehdä? Otatko uuden nikin käyttöön, ettei tarvitse New Yorkin aikaa soveltaa?

Vierailija
17/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyllä kertoi omista lapsistaan ja että ovat päiväkodissa.

Vierailija
18/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehteli, mutta paljastui.

Vierailija
19/19 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehteli, mutta paljastui.

Miten niin? Eihän noissa viesteissä ole mitään valehteluun viittaavaa.

Ärsyttää tuo sanapari katkera + vanhapiika. Älkää nyt viitsikö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän