Mummo osastolla hoidossa keuhkokuumeen vuoksi ja joutuu itse hakemaan ruokansa linjastolta?!
Kävin mummoa katsomassa. Keuhkokuumeessa, antibioottia saa ja eilen kuume huiteli neljääkymmentä. Nyt oli jo tolpillaan, kuumetta ei enää ollut ja siihen loppui mummon hoito. Kertoi ettei aamulla saanut apua suihkuun, ruuat joutui hakemaan itse linjastolta (hälyinen ruokasali ahdistaa mummoa, toi ruuan huoneeseen ja söi siellä). Pukeutumiseen ei saanut apua ja sängynkin joutui petaamaan itse. En tajua, miksei hoitajat auta :/ toki mummo sai asiat tehtyä mutta hitaasti.
Mummokin ihan pöyristynyt tästä, aikoo paikallislehteen kirjoittaa tästä kohtelusta kunhan kotiin pääsee. Mummo on kuitenkin terävä seitsemänkymppinen, ei mikään seniili mummo joita osasto oli täynnä.
Vein mummolle nyt ruuat huoneeseen, hoitaja totesi vain "aha" kun sanoin ettei mummo tule ruokasaliin.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin hoitajana huvittaa edelleen uskomus että hoitajat ovat siellä osastolla vain passaamassa ja kättä silittelemässä. En ole yhdenkään potilaani palvelija ja sanonkin että hotelli, ravintola ja kylpylä täyshoitoineen ovat tien toisella puolella, tämä on kuntoutusosasto. Että on taidettu väärään osoitteeseen "Maire" laittaa keskussairaalasta/päivystyksestä/jne taksilla tulemaan. Huumorintajuisimmat tajuavat, tyhmimmät valittavat osastonhoitajalle ja näille sitten kahvihuoneessa hyväntahtoisesti naureskellaan :). Me kuntoutamme potilaat tarvittaessa auttamalla, emme puolesta tekemällä. Yleensä suullinen ohjaus riittää.
Tässähän se tärkein tuli. Että päästään juomaan kahvia. Kertoo kaiken tarpeellisen.
Nopeammin kahville pääsisin jos passaisin ja tekisin puolesta ;) - hoitaja myöskin
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ihan keski-ikäinen kaatui pahasti sairaalan suihkussa, kun ei hoitajat vaivautuneet auttamaan. Sitten kyllä tuli helvetinmoinen kiire ja hätä hoitajille, kun toinen makaa verissäpäin siellä suihkussa.
Olen pahoillani äitisi kaatumisesta. Jos sen hoitaja olisi voinut estää, sen hän olisi tehnyt. Mutta ota huomioon että miten sä kuvittelit, että minä, 158cm/54kg hoitaja, estän lähemmäs satakiloista ihmistä kaatumasta? Jollain maagisella "voimalla"? Ei, kyllä siinä kaadutaan yhdessä ja potilaan vakuutus korvaa hänen vammansa, minun työpaikkani pesee asiasta kätensä minun osaltani. Kokemusta on.
Kyllä se lähtee se "kaatumattomuus" tilojen toimivuudesta, apuvälineistä (esim kahvat) ja lattiasta, jonka pinta ei ole liukas märkänäkään.
-Hoitajasi
Se henkilökunta siellä.. He ovat hoitajia. Ei palvelijoita. Tarkoitus onkin tukea potilaan omatoimisuutta, eli potilas tekee itse sen minkä pystyy. Tietysti tarvittaessa autetaan. Sairaalassa on paljon sairaita jotka tarvitsevat apua ihan kaikissa päivittäisissä toiminnoissa. Ja hoitajilla on usein kiire kun on paljon vaikeasti hoidettavia potilaita jotka tarvitsevat jatkuvasti apua. Jos mummosi olisi ääneen pyytänyt hoitajaa avuksi suihkuun turvaksi, olisi hän varmasti tullut apuun. Varmasti hoktajat ovat ajatelleet että mummosi on sen verran olatoiminen, että hän pärjää itsenäisesti suihkussA, osaa hakea ruoan itselleen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ihan keski-ikäinen kaatui pahasti sairaalan suihkussa, kun ei hoitajat vaivautuneet auttamaan. Sitten kyllä tuli helvetinmoinen kiire ja hätä hoitajille, kun toinen makaa verissäpäin siellä suihkussa.
Olen pahoillani äitisi kaatumisesta. Jos sen hoitaja olisi voinut estää, sen hän olisi tehnyt. Mutta ota huomioon että miten sä kuvittelit, että minä, 158cm/54kg hoitaja, estän lähemmäs satakiloista ihmistä kaatumasta? Jollain maagisella "voimalla"? Ei, kyllä siinä kaadutaan yhdessä ja potilaan vakuutus korvaa hänen vammansa, minun työpaikkani pesee asiasta kätensä minun osaltani. Kokemusta on.
Kyllä se lähtee se "kaatumattomuus" tilojen toimivuudesta, apuvälineistä (esim kahvat) ja lattiasta, jonka pinta ei ole liukas märkänäkään.
-Hoitajasi
Olet ilmeisesti tunaroinnillasi aiheuttanut jonkun toisenkin pahan kaatumisen, kas kun minun äitini on lähes täsmälleen sinun kokoinen, ei satakiloinen.
Mut hei kertokaa viisaat miten käytännössä estetään toista kaatumasta, siis jos olet lähellä ja huomaat että "ei saatana toi on nurin". Mistä otan kiinni? Miten estän etten kaadu mukana, siis jos aikuisesta kaatujasta kyse.
Kaverini humalassa kaatuilevat, vaikka ihan vieressä olen en ehdi yleensä mitään tekemään :( neuvokaa :/
Ap tarkoituksesi on varmaan hyvä, mutta asia on niin, että varsinkin vanhukselle vuodelepoon joutuminen on lopun alkua. Maatessa tuhoutuu loput lihakset eikä siinä iässä enää saa uusia. Vuorokaudessa tuhoutuu vuodelevossa nuoreltakin ja terveeltä 7% lihasmassasta. Kun vanhus nousee pitkästä vuodelevosta, hän alkaa kaatuilla. Luut ovat haurastuneet ja kohta vammautuu niin, että joutuu uuteen vuodelepoon. Lonkkamurtuma on se käänne, josta alkaa kuolema. Vuodelepo on niin pitkä, että siitä ei enää usein kuntoudu ja pääse kotiin vaan joutuu vuodepotilaaksi ja vointi heikkenee, kunnes kuolee. Siksi nykyään tiedetään, että vuodelepoa pitää välttää viimeiseen asti ja siitä pitää nousta niin nopeasti kuin mahdollista. Aivan erityisen tärkeää se on vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Mut hei kertokaa viisaat miten käytännössä estetään toista kaatumasta, siis jos olet lähellä ja huomaat että "ei saatana toi on nurin". Mistä otan kiinni? Miten estän etten kaadu mukana, siis jos aikuisesta kaatujasta kyse.
Kaverini humalassa kaatuilevat, vaikka ihan vieressä olen en ehdi yleensä mitään tekemään :( neuvokaa :/
Et mitenkään estä aikuista kaatumasta, ellet toki syöksy alle ja näin pehmennä kaatujan alastuloa. Varmaan hoitajille opetetaan tämä epäitsekäs tapa jo hoitsukoulun ekana vuotena :)))
Kuulostaa mielenkiintoiselta, että potilaat hakevat itse ruokansa. Oman kaupungin keskussairaalassa vain synnytysosastolla haetaan ruoka itse, muille tuodaan tarjotin pöydälle. Onko yleistäkin, että sairaalassa on potilaille ruokasali?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa mielenkiintoiselta, että potilaat hakevat itse ruokansa. Oman kaupungin keskussairaalassa vain synnytysosastolla haetaan ruoka itse, muille tuodaan tarjotin pöydälle. Onko yleistäkin, että sairaalassa on potilaille ruokasali?
Jyväskylässä ainakin terveyskeskuksen osastolla..
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaisosastoilla (esim. geriatria, psykiatria) on.
Mun mies oli juuri keuhkokuumeen takia sairaalassa. Hyvin hoidettiin, tutkittiin kunnolla ja hoidettiin erinomaisesti. Ruuat tuli huoneeseen, vessaan autettiin tarvittaessa ( alkuun) samoin jalkeille. Ystävälliset ja mukavat hoitajat, samoin lääärit. 10 +