Mummo osastolla hoidossa keuhkokuumeen vuoksi ja joutuu itse hakemaan ruokansa linjastolta?!
Kävin mummoa katsomassa. Keuhkokuumeessa, antibioottia saa ja eilen kuume huiteli neljääkymmentä. Nyt oli jo tolpillaan, kuumetta ei enää ollut ja siihen loppui mummon hoito. Kertoi ettei aamulla saanut apua suihkuun, ruuat joutui hakemaan itse linjastolta (hälyinen ruokasali ahdistaa mummoa, toi ruuan huoneeseen ja söi siellä). Pukeutumiseen ei saanut apua ja sängynkin joutui petaamaan itse. En tajua, miksei hoitajat auta :/ toki mummo sai asiat tehtyä mutta hitaasti.
Mummokin ihan pöyristynyt tästä, aikoo paikallislehteen kirjoittaa tästä kohtelusta kunhan kotiin pääsee. Mummo on kuitenkin terävä seitsemänkymppinen, ei mikään seniili mummo joita osasto oli täynnä.
Vein mummolle nyt ruuat huoneeseen, hoitaja totesi vain "aha" kun sanoin ettei mummo tule ruokasaliin.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen potilas ja omainen joiden mielestä sairaala on viiden tähden hotelli.
Sinä taas kuulostat tyypilliseltä hoitajalta joka ei missään tapauksessa kerro potilaalle tai omaiselle miksi asioita tehdään. Mitä on kuntoutus, millä estetään veritulppia, miksi pitää yrittää saada nestettä sisään, miksi virtsaaminen on tärkeää tai miksi tarjotaan velliä kolme kertaa päivässä. No tieto on valtaa ja sitähän ei saa potilaalle antaa.
Eiköhän nuo ole suurimmalle osalle normaalijärkisistä ihan selviä kertomattakin?
No ei ole. Sanotaan että 80 prosenttia terveskeskuksen käynneistä on turhia. Ei ne ihmiset tulisi sinne turhaan jos tietäisivät miten asian hoitaa. Eikä ne turhat käynnit lopu sillä että mummoja mollataan tai niille nauretaan kahvihuoneessa. Se on se tieto ja miten sen tiedon saisi siirrettyä potilaille. Oletus että sairaalassa oleva potilas on siinä kunnossa että tietää ja ymmärtää kaiken mitä ympärillään tapahtuu ja hänelle tehdään tai mitä hänen pitäisi tehdä on harhaa. Mutta älä vaan kerro sitä potilaalle tai potilasta hoitavalle omaiselle, paremmat tulokset tulee sillä että haukut heidät työkavereille kansliassa.
En ole hoitoalalla, mutta vähän epäilen että jos ihminen ei tajua esim. että juominen on välttämätöntä niin ei se erikseen kertomallakaan oikein valkene...
Ymmärrätkö että ne ihmiset on sairaana ja huonossa kunnossa, sen takia ne on sairaalassa. Mulla oli huolehtiva hoitaja heräämössä, muistutti useamman kerran hengittämisestä, tuli silittämään poskea ja muistuttamaan hengittää syvemmin. Joo, mäkin osaan normaalitilanteessa hengittää ihan automaattisesti.
Tuossa luki myös että potilaan omaiselle....
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä vuodeosastolla tälläistä nähty.. heti lonkkaleikkauksesta revitään ylös sängystä.. päivällä ei sais sängyssä levätä jne.. tätä olen isäni hoitoa seuratessa huomannut. Kaikkien pitäisi "yhteisöllisesti" syödä ruokasalissa ja tätä kutsutaan kuntouttamiseksi.. -ei ap
Mikä tässä on ongelma? Tottakai mahdollisimman pian leikkauksen jälkeen yritetään saada potilas jalkeille ja liikkeelle, ettei lihasvoimat häviä tai tule verisuonitukoksia, ja ylipäätään että kuntoutuminen lähtee nopeasti käyntiin. Mitä vanhempi ihminen, sitä nopeammin lihasvoima katoaa vuodelevossa. Ja kuntouttamista nimenomaan on se, että kaikki kynnelle kykenevät potilaat tulevat ruokasaliin eivätkä syö sängyn pohjalla, ja ruuan yhteydessä tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminenkään ei ketään tapa. Se toki on outoa, jos jossain on sanottu, ettei päivällä saisi levätä. Kyllä meillä potilaat ehtii ainakin suurimman osan vuorokaudesta makoilla sängyssä jos ruokien, fysioterapian ja vessakäyntien yhteydessä ovat ylhäällä yhteensä muutaman tunnin vuorokaudesta.
t. hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä vuodeosastolla tälläistä nähty.. heti lonkkaleikkauksesta revitään ylös sängystä.. päivällä ei sais sängyssä levätä jne.. tätä olen isäni hoitoa seuratessa huomannut. Kaikkien pitäisi "yhteisöllisesti" syödä ruokasalissa ja tätä kutsutaan kuntouttamiseksi.. -ei ap
Erityisesti lonkkaleikkauksen jälkeen on tärkeää lähteä varhain liikkeelle, jotta liikunta- ja toimintakyky palautuisivat mahdollisimman hyvin. Se "sängystä ylös repiminen" on siis ihan järkevä ja näyttöön perustuva toimintatapa. Luulisi, että maalaisjärkikin sen sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Repimistä en ole nähnyt, mutta totta on, että viimeistään leikkausta seuraavana päivänä otetaan ylös ja autetaan liikkeelle (voinnin mukaan). Jo leikkauspäivänä voi "joutua" nousemaan vuoteesta. Nykypäivän tiedon mukaan näin tulee toimia, että vältytään komplikaatioilta. Ihan on tieteellistä tutkimustietoa.
Vierailija kirjoitti:
Missä sairaalassa mummusi on? Ehkä on parempi, ettet kerro.
Vastauksissa on kirjoitettu, että mummoa kuntoutetaan. Olen kuullut aika ikäviä juttuja tällaisista tapauksista. Joissakin paikoissa potilaista viel huolehditaan, mutta julkisella puolella yleensä ajatellaan vain säästöjä.
Töihin ei nuorikaan saisi tulla ennen kuin on ollut yksi kuumeeton päivä.
Ihan tosissaanko vertaat petin petaamisen ja (valmiin) ruuan haun työpäivään?
Maalaisjärki sanoo että jos vakava infektiotauti vie voimat niin silloin kuuluu levätä jonkin aikaa. Miten joku voi väittää että se laitostaa jos lepää pari päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sairaalassa on linjasto?
Mummo -provoilija taas vauhdissa.Esimerkisi Oulun yliopistollisen sairaalan synnyttäneiden vuodeosastolla on linjasto, josta synnyttäneet käyvät itse hakemassa ja kokoamassa annoksensa. Mutta siellä ei toki mummoja näy.
Synnyttäminen ei ole sairaus.
Ja eikös nykyään lähdetä jo samana tai heti synnytystä seuraavana päivänä kotiin.
Kommentin tarkoitus oli tuskin sanoa että synnyttäminen olisi sairaus tai että synnyttäneitä pitäisi alkaa paapoa. Uskoisin että haluttiin vain vastata kysymykseen että missä sairaalassa on linjasto, vaikkei vastaus täysin aiheeseen liittynytkään kun oli kyse vain synnyttäneiden osastosta...
Nostan vanhaa ketjua mutta samaa asiaa ihmettelen isäni hoidosta. Hän kaatui ja satutti päätään. Seurantalinja ilmeisesti. Isä ei saa apua hoitajilta mihinkään; ei pukemiseen, peseytymiseen tai ruokailuun.
Nytkin isää katsomaan mennessäni huomasin että hänen housut olivat pissasta märät; isä ei ollut ehtinyt vessaan. Soitin soittokelloa, hoitaja tuli ja isäni pyysy kuivat housut ja sellaiset "vaippahousut" mitä kotonakin käyttää. Hoitaja toi housut ja vaipan. Poistuin sivummalle odottamaan. Hoitaja vain seisoi vieressä eikä tehnyt elettäkään auttaakseen isää. Kun isä sitten ihmetteli ääneen että "ompas huono palvelu tällä osastolla" hoitaja vain sanoi ettei ole mikään palvelija, että auttaa kyllä mutta ei tee puolesta" mutta tuosta oli apu kyllä kaukana! Isällä kesti ikuisuus housujen vaihdossa emmekä sitten ehtinyt kummemmin rupattelemaan kun minun piti lähteä teineille ruokaa laittamaan.
Täytyy sanoa että vanhustenhoito on aika huonolla tolalla ..
Hyvähän tuo on, että saa tehdä jotakin itsekin. Itse kun olin 90-luvun lopussa sairaalassa, en olisi suunnilleen vessaan saanut mennä omin avuin, ja kun lähdin virkistäytyäkseni käytävälle kävelemään, juoksi hoitaja perään kyselemään, mikä on hätänä.
Vierailija kirjoitti:
Nostan vanhaa ketjua mutta samaa asiaa ihmettelen isäni hoidosta. Hän kaatui ja satutti päätään. Seurantalinja ilmeisesti. Isä ei saa apua hoitajilta mihinkään; ei pukemiseen, peseytymiseen tai ruokailuun.
Nytkin isää katsomaan mennessäni huomasin että hänen housut olivat pissasta märät; isä ei ollut ehtinyt vessaan. Soitin soittokelloa, hoitaja tuli ja isäni pyysy kuivat housut ja sellaiset "vaippahousut" mitä kotonakin käyttää. Hoitaja toi housut ja vaipan. Poistuin sivummalle odottamaan. Hoitaja vain seisoi vieressä eikä tehnyt elettäkään auttaakseen isää. Kun isä sitten ihmetteli ääneen että "ompas huono palvelu tällä osastolla" hoitaja vain sanoi ettei ole mikään palvelija, että auttaa kyllä mutta ei tee puolesta" mutta tuosta oli apu kyllä kaukana! Isällä kesti ikuisuus housujen vaihdossa emmekä sitten ehtinyt kummemmin rupattelemaan kun minun piti lähteä teineille ruokaa laittamaan.
Eikö ne teinit osaa ite ruokaa laittaa? :o
Vierailija kirjoitti:
Kukas ne vaipat siellä kotona vaihtaa? Vaikka menee aikaa mutta saa itse tehtyä, niin hyvä kun tekee että tekee jatkossakin. Menee jumpasta samalla. Vai olisiko parempi että passattais ne viimesetkin voimat osastolla, niin että kotona ei enää pystykään mihinkään? Ja jos mielestäsi apua tarvitsi niin mikä esti sinua auttamasta?
Vierailija kirjoitti:
Eli isäsi sai housunsa vaihdettua itse? Mikä ongelma. Jos tuo häiritsi, niin olisit "rupatellessasi" auttanut housut jalkaan itse.
Mummot joutaa tekemään itse asiat vaikka hitaasti. Siinähän se aika kuluu kuolemaa odotellessa ja puuhastellessa.
Näin hoitajana huvittaa edelleen uskomus että hoitajat ovat siellä osastolla vain passaamassa ja kättä silittelemässä. En ole yhdenkään potilaani palvelija ja sanonkin että hotelli, ravintola ja kylpylä täyshoitoineen ovat tien toisella puolella, tämä on kuntoutusosasto. Että on taidettu väärään osoitteeseen "Maire" laittaa keskussairaalasta/päivystyksestä/jne taksilla tulemaan. Huumorintajuisimmat tajuavat, tyhmimmät valittavat osastonhoitajalle ja näille sitten kahvihuoneessa hyväntahtoisesti naureskellaan :). Me kuntoutamme potilaat tarvittaessa auttamalla, emme puolesta tekemällä. Yleensä suullinen ohjaus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Näin hoitajana huvittaa edelleen uskomus että hoitajat ovat siellä osastolla vain passaamassa ja kättä silittelemässä. En ole yhdenkään potilaani palvelija ja sanonkin että hotelli, ravintola ja kylpylä täyshoitoineen ovat tien toisella puolella, tämä on kuntoutusosasto. Että on taidettu väärään osoitteeseen "Maire" laittaa keskussairaalasta/päivystyksestä/jne taksilla tulemaan. Huumorintajuisimmat tajuavat, tyhmimmät valittavat osastonhoitajalle ja näille sitten kahvihuoneessa hyväntahtoisesti naureskellaan :). Me kuntoutamme potilaat tarvittaessa auttamalla, emme puolesta tekemällä. Yleensä suullinen ohjaus riittää.
Tässähän se tärkein tuli. Että päästään juomaan kahvia. Kertoo kaiken tarpeellisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se tärkein tuli. Että päästään juomaan kahvia. Kertoo kaiken tarpeellisen.
Nopeammin pääsisi kahville jos tekisi puolesta....
no mun isä joutui aikoinaan perjantai-iltana päivystyksestä osastolle, septis ja kuumeeton keuhkokuume. oli viikonlopun teholla, maanantaina normiosastolle ja siellä pistettiin heti hakemaan itse ruokansa! kaatui sitten tajuttomana tarjottimineen :( tilanne paheni, joulu meni sairaalassa. meille tapahtunutta selittiin osaston säännöillä ja informaatiokatkoksella...
hitto että sylettää vielä kahden vuoden jälkeenkin !
Mun äiti ihan keski-ikäinen kaatui pahasti sairaalan suihkussa, kun ei hoitajat vaivautuneet auttamaan. Sitten kyllä tuli helvetinmoinen kiire ja hätä hoitajille, kun toinen makaa verissäpäin siellä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia heti aloitetaan liikkuminen leikkauksen jälkeen, koska yleensä muutaman vuorokauden jälkeen ihminen menee kotiin. Jos jää sängyn pohjalle vastaleikatun lonkan kanssa, lihakset ja nivelet jumiutuvat ja kuntoutuminen hidastuu. Enää ei ole niin paljon terveyskeskuksen vuodeosastoja, joihin pääsisi kuntoukseen vaan se kuntoutus jatkuu kotona. Vuodelepo surkastuttaa iäkkään ihmisen lihakset todella nopeasti.