Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo osastolla hoidossa keuhkokuumeen vuoksi ja joutuu itse hakemaan ruokansa linjastolta?!

Vierailija
18.12.2016 |

Kävin mummoa katsomassa. Keuhkokuumeessa, antibioottia saa ja eilen kuume huiteli neljääkymmentä. Nyt oli jo tolpillaan, kuumetta ei enää ollut ja siihen loppui mummon hoito. Kertoi ettei aamulla saanut apua suihkuun, ruuat joutui hakemaan itse linjastolta (hälyinen ruokasali ahdistaa mummoa, toi ruuan huoneeseen ja söi siellä). Pukeutumiseen ei saanut apua ja sängynkin joutui petaamaan itse. En tajua, miksei hoitajat auta :/ toki mummo sai asiat tehtyä mutta hitaasti.

Mummokin ihan pöyristynyt tästä, aikoo paikallislehteen kirjoittaa tästä kohtelusta kunhan kotiin pääsee. Mummo on kuitenkin terävä seitsemänkymppinen, ei mikään seniili mummo joita osasto oli täynnä.

Vein mummolle nyt ruuat huoneeseen, hoitaja totesi vain "aha" kun sanoin ettei mummo tule ruokasaliin.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei keuhkokuumeesta nuorempikaan päivässä selviä! Se tekee tosi heikoksi hyväkuntoisenkin. Ilman muuta olisi hoitajan kuulunut auttaa.

Ei kaikkia keuhkokuumeessa olevia edes osastolle oteta. Itellä keuhkokuume 2viikkoa ja ihan kotona käskivät olemaan ja ikää alle 30v. Piti itseään palvella koko aika.

Vierailija
22/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa mummusi on? Ehkä on parempi, ettet kerro.

Vastauksissa on kirjoitettu, että mummoa kuntoutetaan. Olen kuullut aika ikäviä juttuja tällaisista tapauksista. Joissakin paikoissa potilaista viel huolehditaan, mutta julkisella puolella yleensä ajatellaan vain säästöjä.

Töihin ei nuorikaan saisi tulla ennen kuin on ollut yksi kuumeeton päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen potilas ja omainen joiden mielestä sairaala on viiden tähden hotelli.

Sinä taas kuulostat tyypilliseltä hoitajalta joka ei missään tapauksessa kerro potilaalle tai omaiselle miksi asioita tehdään. Mitä on kuntoutus, millä estetään veritulppia, miksi pitää yrittää saada nestettä sisään, miksi virtsaaminen on tärkeää tai miksi tarjotaan velliä kolme kertaa päivässä. No tieto on valtaa ja sitähän ei saa potilaalle antaa.

Vierailija
24/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan ei mene onnen lahjat. Minä terve keski-ikäinen sain mitättömältä tuntuneen sairauskohtauksen, mutta se olikin avh-epäily. Mulle kannettiin kaikki ruuat siihen tarkkailuhuoneeseen eteen, vaikka olin täysin kyvykäs ihan mihin tahansa. 

Avh:ssa pitää olla vrk vuodelevossa. Keuhkokuumeessa ei.

Vierailija
25/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkokuume on aika tavallinen vanhusten tappaja.

Nuorille se ei yleensä ole yhtä vaarallinen.

Kun vanhus on yhden sellaisen sairastanut, tulee helposti toinen ja kolmas jne. jos niitä ei kunnolla hoida.

Vierailija
26/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen potilas ja omainen joiden mielestä sairaala on viiden tähden hotelli.

Sinä taas kuulostat tyypilliseltä hoitajalta joka ei missään tapauksessa kerro potilaalle tai omaiselle miksi asioita tehdään. Mitä on kuntoutus, millä estetään veritulppia, miksi pitää yrittää saada nestettä sisään, miksi virtsaaminen on tärkeää tai miksi tarjotaan velliä kolme kertaa päivässä. No tieto on valtaa ja sitähän ei saa potilaalle antaa.

Eiköhän nuo ole suurimmalle osalle normaalijärkisistä ihan selviä kertomattakin?

Vierailija
27/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa on linjasto?

Mummo -provoilija taas vauhdissa.

Vierailija
28/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaalassa työssä ja pahimpia ovat potilaat, jotka odottaa että hoitajat syöttää ja pyyhkii takapuolenkin täysin itse kykeneviltä potilailta. Taannoin eräs mummo sanoi tekevänsä valituksen toisesta hoitajasta kun tämä oli sanonut mummolle, että voi itse pyyhkiä takapuolensa. Ihmeellisesti ne kädet lyhenee siellä sairaalassa eikä ylety enää takapuoleen asti. Tosi apua tarvitsevia autetaan mutta nämä passauttajat on rasittavia. Monet omaiset syöttää omaisia sairaalassa, vaikka muuten potilas syö hyvin omatoimisesti, kyn omaisia ei ole paikalla

Vierailija
29/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkisi Oulun yliopistollisen sairaalan synnyttäneiden vuodeosastolla on linjasto, josta synnyttäneet käyvät itse hakemassa ja kokoamassa annoksensa. Mutta siellä ei toki mummoja näy.

Vierailija
30/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaalassa työssä ja pahimpia ovat potilaat, jotka odottaa että hoitajat syöttää ja pyyhkii takapuolenkin täysin itse kykeneviltä potilailta. Taannoin eräs mummo sanoi tekevänsä valituksen toisesta hoitajasta kun tämä oli sanonut mummolle, että voi itse pyyhkiä takapuolensa. Ihmeellisesti ne kädet lyhenee siellä sairaalassa eikä ylety enää takapuoleen asti. Tosi apua tarvitsevia autetaan mutta nämä passauttajat on rasittavia. Monet omaiset syöttää omaisia sairaalassa, vaikka muuten potilas syö hyvin omatoimisesti, kyn omaisia ei ole paikalla

Siis omainen syöttää potilasta. Sori sekoilu

Vierailija
31/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli teholla 12 vrk. Sieltä päästyään jaksoi hädintuskin kävellä, mutta tavallisen aluesairaalan osastolla ei todellakaan passattu. Äiti olisi jäänyt ilman ruokaa, jos siskoni ei olisi osunut sinne ruoka-aikaan. Aamiainen oli jo jäänyt väliin, lounas odotti kärryssä, mutta äiti ei keksinyt, miten rollaattorin avulla kulkevana sen saisi huoneeseen. Hoitajilta kun pyysi niin sai kuulla, että sen voi itse hakea. Toisessa kädessä tippateline, toisessa virtsapussi...

Vierailija
32/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jopa hoitajissa on näitä passaajia, jotka onnistuvat hoitamaan kävelevän ihmisen vuodepotilaaksi.

Ja vielä valitettavampaa on, että potilaiden ja omaisten mielestä nämä hoitajat ovat niitä ihania ja parhaita hoitajia.

Hoitotyö ei ole palveluammatti. Toki kohtelias täytyy olla, mutta kuntouttaa pitää. Ihmisen tulee tehdä itse kaikki mihin pystyy, vaikka sitten hitaasti.

Siksi kouluttamattomien apulaisten käyttö on huono asia, sillä he yleensä haluavat hoivata ja passata potilaita liikaa hyväsydämisyyttään. Se vain on karhunpalvelus ja johtaa huonokuntoisuuteen ja lisääntyvään avuntarpeeseen.

Vierailija
33/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkisi Oulun yliopistollisen sairaalan synnyttäneiden vuodeosastolla on linjasto, josta synnyttäneet käyvät itse hakemassa ja kokoamassa annoksensa. Mutta siellä ei toki mummoja näy.

Synnyttäminen ei ole sairaus.

Ja eikös nykyään lähdetä jo samana tai heti synnytystä seuraavana päivänä kotiin.

Vierailija
34/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitoalan ihminen, mutta sen tiedän, että sängyssä makoilu kuihduttaa lihasvoimat aika nopeasti. Siksi voi olla jopa ihan ok, että mummo köpöttelee hakemaan itse ruokansa.

Vierailija
35/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo ole suurimmalle osalle normaalijärkisistä ihan selviä kertomattakin?

No ei ole. Sanotaan että 80 prosenttia terveskeskuksen käynneistä on turhia. Ei ne ihmiset tulisi sinne turhaan jos tietäisivät miten asian hoitaa. Eikä ne turhat käynnit lopu sillä että mummoja mollataan tai niille nauretaan kahvihuoneessa. Se on se tieto ja miten sen tiedon saisi siirrettyä potilaille. Oletus että sairaalassa oleva potilas on siinä kunnossa että tietää ja ymmärtää kaiken mitä ympärillään tapahtuu ja hänelle tehdään tai mitä hänen pitäisi tehdä on harhaa. Mutta älä vaan kerro sitä potilaalle tai potilasta hoitavalle omaiselle, paremmat tulokset tulee sillä että haukut heidät työkavereille kansliassa.

Vierailija
36/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Sanotaan että 80 prosenttia terveskeskuksen käynneistä on turhia. Ei ne ihmiset tulisi sinne turhaan jos tietäisivät miten asian hoitaa. Eikä ne turhat käynnit lopu sillä että mummoja mollataan tai niille nauretaan kahvihuoneessa. Se on se tieto ja miten sen tiedon saisi siirrettyä potilaille. Oletus että sairaalassa oleva potilas on siinä kunnossa että tietää ja ymmärtää kaiken mitä ympärillään tapahtuu ja hänelle tehdään tai mitä hänen pitäisi tehdä on harhaa. Mutta älä vaan kerro sitä potilaalle tai potilasta hoitavalle omaiselle, paremmat tulokset tulee sillä että haukut heidät työkavereille kansliassa.

Juu onhan se tosi mystistä että pitää juoda että tulee kusta ja liikkua ettei jää sänkyyn. Ihan korkeampaa matematiikkaa.

Vierailija
37/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tän kuntoutuksen, että mahdollisimman pian jalkeille ja omatoimiseksi, niin varmaan kuuluu tehdäkin.

Mutta ajattelisin kyllä, että jos potilas on kovassa kuumeessa ja aika vakavasta sairaudesta toipumassa ja PYYTÄÄ apua esim. suihkuun, niin kyllä hänen pitäisi sitä saada. Mitä jos se mummo olis pökränny sinne suihkuun, lyöny päänsä ja kuollut. Tai murtanut lonkkansa siinä rytäkässä?  Suihkuun voi kuitenkin "kadota" vähän pidemmäksi aikaa ennen kuin kukaan huomaa kaivata yhtä mummoa.

Sängyn petaus ja ruoan hakeminenkin on ok, jos on kerran kyennyt sitä ruokaa hakemaan. Mutta kyllä ihan oikeasti potilaita myös kohdellaan todella julmasti, eli jätetään ruoatta jos ei pysty hakemaan. Ihan silkasta vittuilustakin kyse, ei hoitajien kiireestä, vaikka sitäkin on.

Minulla on omakohtaista kokemusta kolmannen synnytykseni yhteydessä. Menetin tosi paljon verta, enkä esim. pystynyt käymään salissa suihkussa enkä kävelemään osastolle. Tajusin itse, että jokin on vinossa, tältä ei kuulu tuntua. Mut kärrättiin sängyssä sinne osastolle. Tämä ei kuitenkaan soittanut vuoron hoitajilla mitään kelloja. Soitin ja pyysin, että voisiko joku tuoda minulle lounasta, kun en pysy pystyssä. Ei käynyt. Itse pitää hakea tai olla ilman tai lapsen isän pitää tulla hoitamaan ruokailu.Lähdin sitten hakemaan ja eihän siitä mitään tullut vaan pökräsin sinne käytävälle. Silloin viimein alkoi tapahtua, luettiin ne paperitkin ja mitattiin HB ja sitten kutsuttiinkin jo lääkäriä. Lääkäri nosti kauhean metelin kun kerroin että en saanut ruokaa. Käski tekemään muistutuksen. No, en jaksanut. halusin sieltä vaan pois ja verensiirroin jälkeen kunto alkoikin kohentua. Mutta todella pitkään tuosta synnytyksestä toivuin, aivan erilaista kuin kahdessa ekassa.

Vierailija
38/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitoalalla, mutta vähän epäilen että jos ihminen ei tajua esim. että juominen on välttämätöntä niin ei se erikseen kertomallakaan oikein valkene...

Vierailija
39/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitoalalla, mutta vähän epäilen että jos ihminen ei tajua esim. että juominen on välttämätöntä niin ei se erikseen kertomallakaan oikein valkene...

Ymmärrätkö että ne ihmiset on sairaana ja huonossa kunnossa, sen takia ne on sairaalassa. Mulla oli huolehtiva hoitaja heräämössä, muistutti useamman kerran hengittämisestä, tuli silittämään poskea ja muistuttamaan hengittää syvemmin. Joo, mäkin osaan normaalitilanteessa hengittää ihan automaattisesti.

Vierailija
40/71 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö että ne ihmiset on sairaana ja huonossa kunnossa, sen takia ne on sairaalassa. Mulla oli huolehtiva hoitaja heräämössä, muistutti useamman kerran hengittämisestä, tuli silittämään poskea ja muistuttamaan hengittää syvemmin. Joo, mäkin osaan normaalitilanteessa hengittää ihan automaattisesti.

Kyllä ymmärrän, mutta tuo edellinenhän vetosi siihen, ettei näitä sairaalaleikkoja edes tulisi jos muistettaisiin kertoa että pitää juoda. Mitä vähän epäilen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme