"Tukiverkostot" vieresssä, joudun silti palkkamaan hoitajan
Mulla on vaan mitta täynnä näitä lapsiperheiden niin tärkeitä tukiverkostoja.
Meillä olisi tukiverkostoa tässä lähellä peräti kuudessa!! eri taloudessa sisältäen isovanhemmat ja sisaruksia. Silti, ikinä emme ole puolison kanssa missään, sairaana olen hoitanut lapseni kahta kertaa lukuunottamatta aina itse ja nyt kun tarvitsen lastenhoitoa säännöllisesti 2-4 kertaa kuukaudessa 2h ajan kerrallaan käännyn MLL:n puoleen.
Kun näistä tukiverkostoista aina niin puhutaan. Että olis niin tärkeetä että niitä olisi lähellä, saisi apua ja auttaisi jaksamaan. Mutta vaikka ne olisi kirjaimellisesti vieressä, niin eihän sieltä mitään apua välttämättä tipu. Kun jos isovanhempia ei vaan kiinnosta lapset niin paljon, toki minä olen aina tervetullut heidän kanssaan käymään kahvilla lasteni kanssa (no, kaitsen lapsia ja yritän vaihtaa kuulumiset). Sisarukset nyt on niin kiireisiä.
Nyt meillä käy säännöllisesti mummu MLL:stä, lapsi on aivan liikuttunut kun häntä joku muukin huomioi kuin vanhemmat. Kovasti aina sitä päivää odotetaan. Mutta jotenkin ihan äärettömän surullista että se ei ole se oma mummu/pappa, jota odotetaan. :(
Kommentit (142)
Puhukaa hyvät ihmiset siellä kahvilla käydessänne. Kertokaa ongelmistanne älkääkä vaatiko niihin toisilta ratkaisua ja lupausta auttaa. Sen pitää tulla luonnollisesti kun YMMÄRTÄÄ tilanteesi. Kun olet huolesi kertonut ja jos toinen on myötämielisen oloinen, niin rohkaistu kysymään jos hän voisi auttaa joskus. Älä oleta kysyessäsi automaattisesti että vastaus on kyllä. Älä oleta että kiireitäsi kertomalla toinen välttämättä ymmärtäisi että haluat apua.
Uskalla puhua, uskalla pyytää, älä vaadi ja muista aina kiittää avusta.
Niillä pääsee pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein itse nyt niin että kun tosiaan tarvitsin apua niin pyysin suoraan. Perustakaa whatsapp-ketju johon laitatte kaikki jotka ovat luvanneet auttaa, sitten pyydätte apua tasaisesti jokaiselta. Kieltäytyminen julkisesti on hankalampaa.
Mä en viitsi pakottaa olemaan lasten kanssa jos se ei ole mieleistä. Tulee paha mieli lastenkin puolesta. Me vietettiin 10v hääpäivää tossa taannoin ja oltiin tosiaan vähän pyytämällä pyydetty mummi hoitamaan. Oltiin tosiaan 2.5h poissa ja kun tultiin niin mummi oli kärppänä ulos ovesta, olisimme halunneet käydä vielä haukkaamassa pizzat ja saunoa tässä kotona ilman lapsia mutta kun sekin oli liikaa. No, mentiin sitten lasten kanssa saunaan ja syötiin pizzat kun saatiin lapset nukkumaan. Täällä oli vaan tuijotettu jotai satuhäitä tv:stä?? Siis ihan oikeesti, 2h oltiin poissa.... edes sen aikaa? Ap
Oma moka. Jos teillä on joku lastenhoitajana, hyödyntäkää tilanne ja olkaa poissa kotoa. Mieti nyt itsekin, tulette kotiin saunaan, luuletko, että mummi olisi saanut pidettyä lapsen/lapset poissa saunasta. Tulemalla kotiin annoitte ymmärtää, että lastenhoitokeikka oli tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein itse nyt niin että kun tosiaan tarvitsin apua niin pyysin suoraan. Perustakaa whatsapp-ketju johon laitatte kaikki jotka ovat luvanneet auttaa, sitten pyydätte apua tasaisesti jokaiselta. Kieltäytyminen julkisesti on hankalampaa.
Mä en viitsi pakottaa olemaan lasten kanssa jos se ei ole mieleistä. Tulee paha mieli lastenkin puolesta. Me vietettiin 10v hääpäivää tossa taannoin ja oltiin tosiaan vähän pyytämällä pyydetty mummi hoitamaan. Oltiin tosiaan 2.5h poissa ja kun tultiin niin mummi oli kärppänä ulos ovesta, olisimme halunneet käydä vielä haukkaamassa pizzat ja saunoa tässä kotona ilman lapsia mutta kun sekin oli liikaa. No, mentiin sitten lasten kanssa saunaan ja syötiin pizzat kun saatiin lapset nukkumaan. Täällä oli vaan tuijotettu jotai satuhäitä tv:stä?? Siis ihan oikeesti, 2h oltiin poissa.... edes sen aikaa? Ap
Oma moka. Jos teillä on joku lastenhoitajana, hyödyntäkää tilanne ja olkaa poissa kotoa. Mieti nyt itsekin, tulette kotiin saunaan, luuletko, että mummi olisi saanut pidettyä lapsen/lapset poissa saunasta. Tulemalla kotiin annoitte ymmärtää, että lastenhoitokeikka oli tässä.
Olimme niin vähän aikaa kuin suinkin pystyimme koska heti kun mummi tuli ovesta sisään alkoi marina miten rankkaa miten rankkaa ja pääkin kipeä ja onpas rankkaa. Ei siinä ole enää oikein fiiliksiä olla yhtään missään. Meinattiin jättää kokonaan menemättä.
Vai mitenköhän olisi, jos joka kerta auttaessani muita valittelisin miten rankkaa miten rankkaa ja vauvakin valvottaa tämä on ihan liikaa. Haluisko sitä enää toista vaivata? Ap
Vaikka neuvolassa puhutaan tukiverkoista niin ei se tarkoita sitä että lähipiirin olisi pakko hoitaa sukulaislapsia edes isovanhempien. Nìn se vaan on
Vierailija kirjoitti:
Vaikka neuvolassa puhutaan tukiverkoista niin ei se tarkoita sitä että lähipiirin olisi pakko hoitaa sukulaislapsia edes isovanhempien. Nìn se vaan on
No ei niin. Auttaminen on vapaaehtoista. Tukiverkko on ne ihmiset jotka haluavat auttaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkilegenda mieltänyt Tukiverkot eri asiaksi kun lastenhoitoavun.
Tukiverkko tukee henkiseti on rinnalla kasvatuksessa .Että on ihmisiä joiden kanssa voi keskustella,ja vierailla.
Mullakin on vanhemmat ja sisärrukset lähellä ja vieraillaan ,soitellaan suht usein mutta eivät he ole juuri koskaan lapsiamme katsoneet.
Eli sama tilanne kun sulla,lastenhoitaja käy säännöllisesti samoin 2x kk käy siivooja.Molemmat kun ovat työtä-en pyydä siivoojana työskentelevää äitiäni meille ikinään luuttuamaan lattiaa.
No varmasti tätäkin, mutta kyllähän samaa asiaa ajaa etenkin ystävät joilla on lapsia.
Vituttaa vaan koko tukiverkkovaahtoaminen. Joo on tukiverkkoja, joo ei auta näiden lasten kanssa.
Väitän etten ole ainoa tässä tilanteessa perheeni kanssa. Ja kyllä me pärjätään, ja maksetaan se MLL mummo. Mutta se on surullista että jostain maksullisesta mummosta muodostuu lapsille tärkeämpi kuin oikeista. Mitä sitten kun me ei enää vaikka voidakaan maksaa? Tai mummo ei tee enää keikkaa? Selvästi lapsella on sellainen isovanhemman mentävä aukko itsessään ja rakastaa sitä vuorovaikutusta muidenkin aikuisten kanssa. Mutta kun sitä ei perhepiirissä saa, se on tosi surullista. Ap
Toisaalta, jos ap:lla ja mielellään on mahdollisuus palkata lastenhoitoapua niin hommahan on hoidossa?
Mutta toki on surullista jos isovanhemmat eivät ole kiinnostuneita lastenlapsistaan. Kiinnostushan ei toki välttämättä edellytä hoitamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset välit teillä on muuten?
Jos ette oikein ole tekemisissä muuten niin ei ne lapsenlapset aina muuta tilannetta parempaan suuntaan. Ikävä tilanne joka tapauksessa.Oikein hyvät, käymme paljon kylässä lasten kanssa. Yleensä kerta viikkoon. He eivät vaan näe tarvetta viettää lasten kanssa aikaa ilman meitä. Toki meillä joskus tarvetta ehkä olisikin, ja kyllä tuo 6-vuotiaskin siitä nauttisi. Ap
Miksi isovanhempien pitäisi viettää aikaa lapsenlapsen kanssa ilman vanhempia? Ihan hyviä ihmissuhteita syntyy, vaikka ei koskaan olisi mummolassa ilman vanhempiaan. Jostain todellan kummallisesta syystä moni vanhempi ei tätä tajua.
Olen varamummona ja tässä hommassa saanut kuulla kaikki ne vaatimukset, joita aikuisilla lapsilla on vanhemmilleen. Ymmärrän erittäin hyvin, että niihin ei suostuta - edes aikuiselle lapselle ei tarvitse antaa joka asiassa periksi. Olen varamummona rahasta, en auttaakseni jotain uusavutonta lapsiperhettä. Minulla on lupa rajata tekemiseni hyvin tarkasti eli on ihan turha vaatia, että sairaan lapsen viihdyttämisen lisäksi pesisin kylpyhuoneen ja tuulettaisin matot. En ole siivooja, olen varamummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lasten hoitoa ja tietokoneen korjaus töitä voi keskenään verrata. Mistä tiedät, ettei lapsesi vaikka käyttäydy jotenkin täysin villisti tms aina hoitajan kanssa.
Eivät käyttäydy villisti, hyvin käyttäytyviä ovat meidän tytöt pienestä pitäen olleet.
Näin aina äitylin itsensä mielestä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette oikein ole tekemisissä muuten niin ei ne lapsenlapset aina muuta tilannetta parempaan suuntaan. Ikävä tilanne joka tapauksessa.Oikein hyvät, käymme paljon kylässä lasten kanssa. Yleensä kerta viikkoon. He eivät vaan näe tarvetta viettää lasten kanssa aikaa ilman meitä. Toki meillä joskus tarvetta ehkä olisikin, ja kyllä tuo 6-vuotiaskin siitä nauttisi. Ap
Miksi isovanhempien pitäisi viettää aikaa lapsenlapsen kanssa ilman vanhempia? Ihan hyviä ihmissuhteita syntyy, vaikka ei koskaan olisi mummolassa ilman vanhempiaan. Jostain todellan kummallisesta syystä moni vanhempi ei tätä tajua.
Olen varamummona ja tässä hommassa saanut kuulla kaikki ne vaatimukset, joita aikuisilla lapsilla on vanhemmilleen. Ymmärrän erittäin hyvin, että niihin ei suostuta - edes aikuiselle lapselle ei tarvitse antaa joka asiassa periksi. Olen varamummona rahasta, en auttaakseni jotain uusavutonta lapsiperhettä. Minulla on lupa rajata tekemiseni hyvin tarkasti eli on ihan turha vaatia, että sairaan lapsen viihdyttämisen lisäksi pesisin kylpyhuoneen ja tuulettaisin matot. En ole siivooja, olen varamummo.
No en mä muiden lapsista tiedä mutta oma kouluikää lähestyvä lapseni nauttii siitä kun on jonkun tlisen aikuisen kanssa, ilman vanhempia. On silloin erityisen hyväntuulinen, kohtelias ja kiltti. Ja yhtäkään kertaa ikinä ei ole meillä siivonnut mikään mummi tai vaari :D Sellainen kiireetön läsnäolo lapsen kanssa on arvokasta. Saisi olla ihan omalla tyylilläkin, ei meillä muita sääntöjä ole kuin että telkkarista ei katsota aikuisten ohjelmia kun lapset on läsnä. Siinä ne olikin. Ap
ilmeisesti et ole kasvattanut lapsistasi kovin kohtelijaita, ehkäpä siksi suku välttelee heidän kaoottista seuraa? Se voi olla aika raskasta vahukselle kaitsea useaa kaoottista lasta.
Toinen, tuo säännönmukaisuus ja sitoutuminen 4 kert/kk (kerrn viikko?) on toi ongelma. Eläkeläiset tai miksi ei nuoretkin jokainen haluaa elää sitä omaa elämäänsä vapaana suunnittelemaan milloin mitäkin, sinä haluat jonkun varman hoitajan juuri sillä kellonlyömällä kun ilmeisesti sinun menosi vaatii (työ?). Jokaisella on ne omatkin velvoitteensa , työnsä, yllättävät menot, tai jopa harrastukset, projektit, deitit, jne. miksi heidän pitäisi pysäyttää elämänsä joka viikko ja varata kalenterista aika sinun elämäsi järjestämiseen. Laitat nyt itsesi ja oman elämäsi muiden edelle. Se ei valaitettavasti mene niin. On kai heillä omakin elämä, työ, opiskelut vaatimuksineen, tai harrastukset?
Jos lapsia haluaa, se on ne ruuhkavuodet elettävä niiden lastenhoidon mukaan itse, eikä vaadittava tosisia tulemaan hätiin silloin kun kello lyö.
Miksi et vie lapisa päiväkotiin, onhan siellä yöhoitoakin?
Sanoit että eivät vanhemmat teidänkään kanssa mitään tehneet kun olitte sisaruksiesi kanssa pieniä. Siinä syy. Tiedät itse miten ainutlaatuista on saada oma lapsi ja tulla äidiksi. Haluat tarjota omillesi parasta, kaikki mitä he tekevät on ihmeellistä ja erityislaatuista. Vanhempasi eivät kokeneet näin edes omiensa kanssa. Miksi vielä vähän vieraampi kakara kiinnostaisi sen enempää?
Monet äidit erehtyvät luulemaan, että juuri hänen lapsensa edesottamukset kiinnostavat muitakin ihan hirveästi, ja tämä hyvin harvoin pitää paikkaansa. Usein se kiinnostunein on oma äiti, tässä tapauksessa niin ei ole. Enkä usko, että asia jo ennakkoon realistisesti ajateltuna olisi tullut yllätyksenä ap:llekaan. Nyt vaan työnnettiin pää pensaaseen, ja toivottiin että täydellinen lapsi kyllä kääntää isovanhempien päät. Mammat saisivat jo luopua näistä oman navan ympärillä pyörivistä harhoistaan.
Eli TEILLÄ EI OLE TUKIVERKOSTOJA omasta takaa, vaan tukiverkostonne on se MLL. On meilläkin lähellä äitini, tätini, mieheni äiti jne. ja oikeasti tukiverkostomme on minun ex-anoppini ja sisareni sekä MLL:n hoitajat. Jos jotakuta ei kiinnosta meidän lapsemme, niin ei sille oikein mitään voi, enkä ala mieltäni pahoittamaan sillä että pyytelen lastenhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä muiden lapsista tiedä mutta oma kouluikää lähestyvä lapseni nauttii siitä kun on jonkun tlisen aikuisen kanssa, ilman vanhempia. On silloin erityisen hyväntuulinen, kohtelias ja kiltti. Ja yhtäkään kertaa ikinä ei ole meillä siivonnut mikään mummi tai vaari :D Sellainen kiireetön läsnäolo lapsen kanssa on arvokasta. Saisi olla ihan omalla tyylilläkin, ei meillä muita sääntöjä ole kuin että telkkarista ei katsota aikuisten ohjelmia kun lapset on läsnä. Siinä ne olikin. Ap
no siinäpä se syy tulikin. Jos äitisi haluaa seurata jotain tv sarjaa (emmerdale) niin "Pirttihirmu" vaatii laittamaan tv:N kiinni. Olet ihan täys narsisti. En yhtään ihmettele ettei kukaan tuota käskyttäjää jaksa. Itte varmaa katot tv:tä yöt päivät.
ja mites sä oot tällä netissä kun lapset on läsnä? On se nettikin viihdettä!! Äkkiä netti kiinni , so soo!
Mut trollihan sä oot :)
Vierailija kirjoitti:
Siis luvanneet auttaa? Kyllä minä ainakin pystyisin ihan julkisestikin laittamaan lapselle tiedoksi, että sorry, olen työssäkäyvä aikuinen, joka ei voi ottaa palkatonta vapaata tuosta vain siksi, että lapsenlapsi sairastui. Pystyisin myös julkisesti kertomaan, että olen varannut liput teatteriin, joten menen katsomaan esitystä, vaikka lapsenlapsi miten kaipaisi minua (sopivasti juuri silloin, kun vanhemmillaan on tuparikutsu). Kykenisin jopa kirjoittamaan, että sunnuntain vietän vanhan sairaan äitini kanssa palvelutalossa, joten tervetuloa sinne lapseni perheineen mummia katsomaan. Ainahan te muistatte kertoa, miten paljon mummi teitä hoiti lapsena, joten miten olisi, onko kerran vuodessa liian usein vierailtu isovanhemman luona?
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että eivät vanhemmat teidänkään kanssa mitään tehneet kun olitte sisaruksiesi kanssa pieniä. Siinä syy. Tiedät itse miten ainutlaatuista on saada oma lapsi ja tulla äidiksi. Haluat tarjota omillesi parasta, kaikki mitä he tekevät on ihmeellistä ja erityislaatuista. Vanhempasi eivät kokeneet näin edes omiensa kanssa. Miksi vielä vähän vieraampi kakara kiinnostaisi sen enempää?
Monet äidit erehtyvät luulemaan, että juuri hänen lapsensa edesottamukset kiinnostavat muitakin ihan hirveästi, ja tämä hyvin harvoin pitää paikkaansa. Usein se kiinnostunein on oma äiti, tässä tapauksessa niin ei ole. Enkä usko, että asia jo ennakkoon realistisesti ajateltuna olisi tullut yllätyksenä ap:llekaan. Nyt vaan työnnettiin pää pensaaseen, ja toivottiin että täydellinen lapsi kyllä kääntää isovanhempien päät. Mammat saisivat jo luopua näistä oman navan ympärillä pyörivistä harhoistaan.
Täällä kirjoitellaan ihmeen rumasti. Siinä olren samaa mieltä, että tuskin joo lapsenlapsetkaan kiinnostaa kun omatkaan ei kiinnostanut. Perhenäkökulmasta näen tämän äärettömän surullisena asiana, koska minusta olisi ihanaa jos olisi iso läheinen suku. Se ei liity mitenkään minun lapsieni erinomaisuuteen tai puutteisiin vaan siihen läheisistä välittämiseen. Tai siis välinpitämättömyyteen.
Itse välitän kuitenkin niin paljon läheisistäni että tulee tehtyä yhtä sun toista heidän avukseen. Se tekee surulliseksi kun huomaa ettei he kuitenkaan ole niin kiinnostuneita sitten meidän perheestä ja sen auttamisesta. Kun apu toiseen suuntaan kuiteniin aina kelpaa.
Meillä on ihan tavalliset, kivat lapset. Lähes kouluikäinen isoveli ja aina hymyilevä vauva. En ymmärrä miksi lapsista pitää noin halventavaan sävyyn puhua, me, niinkuin useimmat vamhemmat panostamme paljon lapsiin ja heidän kasvatukseen. Heistä kasvaa joskus aikuisia ja jos nyt ei haluta ihmissuhdetta heihin ei se aikuisenakaan enää muodostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Aloittaja kertoo käyvänsä kerran viikossa mummolassa lastensa kanssa. Siinäkö ei sitten tule lapsenlapsen ja isovanhemman välille sidettä? Aivan nauretttavaa suoraan sanottuna. Omat lapset on omat eikä niitå muiden tarvi hoitaa muuta kuin rahaa vastaan jos ei halua.
Mun läheiset on sanoneet suoraan, etteivät jaksa. Eri syistä tietenkin. Sisko tekee kahta työtä ja on äiti itsekin. Ei hänellä ole aikaa. Äitini on nuorehko, mutta sen verran sairas, että ei saa kunnolla nukuttua öisin. Hän ei pääse esimerkiksi lattialta ylös, ei voi nostaa mitään. Sinnekö veisin 2-vuotiaan, jonka perässä itselläkin on täysi työ. Ystäväni tekevät vuorotyötä, joten vapaa viikonloppu on harvinainen. Yksi ystävä on masentunut.
Minulle oli itsestään selvää, että lapsen hoitaa minä ja isänsä. Siinä on tarpeeksi. Ja kun hoitajan voi ostaa ja moni kunta tarjoaa päivähoidon tai muun yhteydessä väkiaikaista hoitoa, niin hätäkös tässä.