Lue keskustelun säännöt.
Alue: Seksi
Sain työpaikan jota hain ja nyt pelottaa!
13.03.2006 |
Eli sain sen ja työhaastattelussa sivuuttiin lapsentekoa, lapsen sairastelua, omia poissaoloja ja mahdollista hoitovapaata. Minua alkoi mietityttämään monikin asia. Niitähän heidän ei olisi saanut kysyä ja minä olisin voinut viheltää pelin poikki. Mutta halusin työpaikan kovasti ja vakuuttelin heille, ettei meillä ole paljoa sairasteltu, eikä lapsia nyt ole ainakaan heti suunnitteilla.
Sittemmin tuli mieleeni, että enhän minä voi tuollaisia luvata?! Olen kolmekymppinen yhden lapsen äiti ja voin hyvinkin haluta pian toisen lapseni...
Miten olette toimineet näissä tilanteissa? Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Seksi
Kuten sanoit, työhaastatteluun ei pitäisi kuulua mitään tiedusteluja perheestä tai perhesuunnitelmista. Jos työhaastattelija niitä kuitenkin kysyy, on tilanne hankala, ainakin naispuolisella.
Itse aloitin uudessa työpaikassa yhden lapsen äitinä, ja tasan puolentoistavuoden päästä jäin äitiyslomalle, mikä tietenkin oli suuri harmi työnantajalle, koska olin ollut työssä vasta niin vähän aikaa. Työtä hakiessa olin melko varma että lisää lapsia tehdään, mutta en itsekään tiennyt että milloin olisi sopivaa.
Toisaalta, eihän sinulla työhaastattelun aikana kuitenkaan ole ollut ehdottoman varmaa suunnitelmaa siitä milloin lapsia tulee lisää - niitä kun ei voi tilata. Ja ihmisten suunnitelmat saavat muuttua. Ja työasiat ja perheasiat ovat erillään, sinä itse päätät omista perheeseen liittyvistä asioista, eikä työnantajalla ole niihin mitään sanomista tai arvosteltavaa.
Eli se mitä haluan sanoa on, että kukaan eikä mikään voi väittää että sinä olisit työhaastattelussa sitovasti luvannut että et tee lapsia lähiaikoina tai lainkaan. Sitä yksinkertaisesti ei voi keneltäkään vaatia tai olettaa.
Jos haluat tehdä lisää lapsia, niin omantuntosi mukaan voit odottaa sopivaan ajankohtaan. Niin että itse et tunne oloasi hankalaksi töissä kun lapsi on tulossa, että olisit jo ehtinyt tehdä tuottavaa työtä jonkin aikaa.