Pauliina on koristellut jouluksi kodin "tyylikkään mustaksi" - mitä mieltä?
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000005006453.html
"Joulun ei tarvitse olla perinteisen punainen ollakseen kotoisa ja kaunis."
Tässä joitain yksityiskohtia Pauliinan sisustamasta "kotoisasta ja kauniista" joulukodista:
http://is.mediadelivery.io/img/468/fdb54c54aa4840909228dec5650db4b5.jpg
http://is.mediadelivery.io/img/628/fa57a64f0f4046f69b7d56aecc092c9e.jpg
"Koska Pauliinan maku on tarkka, ei jouluakaan rakenneta valmiiksi noin vain. Kaikki alkaa siitä, että hän valitsee joululle väriteeman, jonka mukaan suunnitellaan kuusen koristelu ja kodin sisustus.
[...]
– Se on jouluperinne, että käymme keskustelun kuusen koristelusta lasten kanssa. Lapset haluaisivat aina puun, jossa on kaikki maailman värit ja tyylit. Päädymme kuitenkin leikkisän väittelyn jälkeen siihen, että kuusi koristellaan minun suunnitelmani mukaan, Pauliina nauraa."
Iskeekö minimalistinen ja mustavalkoinen joulusisustus teihin?
Kommentit (214)
Anteeksi vaan kyseiselle henkilölle, mutta jää jotenkin vaikea olo koko ihmisestä. "Leikkisä keskustelu" murkkujen kanssa, joo-o (murkuista kokemusta täälläkin). Hymähdin myös noille "huolella tehdyille kukka-asetelmille"; muutama hyasintti otettu purkeistaan ja lyöty kristallilaseihin pystyyn. Aika moni muukin meistä tekee kukka-asetelmansa itse :). Jännä, että elämäänsä pitää kaunistella tuossa määrin...no joo, jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Avasin avauksesta ekana sen kuvan, missä oli se männynnäre tms. jossa hirtettyjä lintuja ja jotain metallihärpäkkeitä roikkumassa ja luulin että, jaahas, joku mentaalitapaus taas otetu kiusallaan esittelemään erilaista jouluaann. Se oli aivan karsea, puukin kuin olis palanut.
Sitten avasin jutun linkin ja tajusin, että minähän tunnen etäisesti tuon rouvan ja mies rikas kuin kroisos eikä My o My:kaan varmaan huonosti menesty.
Loppu olikin siten parempaa, se matala lankkupöytä jopa tosi hieno. Silti päällimmäiseksi jäi jotenkin halpa vaikutelma. Koristeet näyttivät joltain Tiimarikamalta. Ja ne lautaset, no... Jos ei olis jotain ökykallista kamaa, niin tuskin olis kelvanneet rouvan kataukseen. Muutenkin vaikutti joltain Halloween -koristelulta noi. Vaikka talosta tietty näki henkilöitä tietämättä, ettei ihan pikkurahan paikka ole, niin jotenkin apea ja kolkko.
Toi varsinaisen joulukuusen juttu oli sitten jotenkin hupaisa. Kuinka lasten kanssa "neuvotellaan" ja sitten äiti tekee kuusesta todellisen taidonnäytteen. Odotin jotain henkeäsalpaavaa. Onneton kuusenkänkkärä johon laitettu erilaisia valkoisia palloja. Ihan meidän lapsetkin pystyisivät tuohon hyvin helposti, jos heille annetaisiin ainoastaan valkoisia koristeita käteen.
Eikös se valkokoristeinen ollut se lasten kuusi ja se Paulinan kuusi se tupsullinen tumma näre, jossa oli mustat koristeet ja kolme valkoista lintusuikkaa?
No olettepas te säälittäviä. Jollain on tietyn tyylin mukaan sisustettu koti (johon teillä ei ole varaa) ja heti huudetaan VÄRIKKÄÄN!!!!!!! Sekametelisoppajoulun puolesta.
En mä ainakaan saanut traumoja, kun äiti hoiti kotona joulun (ja kaikkien muidenkin juhlien) koristelun. Saatiin toki auttaa, äiti vaan sanoi minne mikäkin kuuluu. Meistä lapsistakin oli kivaa, kun koti oli siisti, harmoninen ja tarkasti sisustettu.
En keksi tälle parjaamisellenne oikeasti mitään järkevää selitystä, muuta kuin kateellisuuden tai äo:n matalan tason. Aivan varmasti lapset ovat nyt TRAUMATISOITUNEITA, kun kuusessa ei ole sateenkaaren värisiä koristeita.
Teidän mielestänne varmasti ainoa tapa viettää joulua on olla pieruverkkareissa tai yöpuvussa? Koska juhlapukeutumisestakin saattaa saada trauman :o
N23
No vau mikä taidonnäyte toi kuusi! :D Kynttilät sojottavat ihan mihin sattuu.
Keittiön violetti seinä on karsea ja nuo naamalautaset on jokseenkin karmivat.
Minun silmissäni kauhean ruma. En näe tyylikkyyttä missään vain ankeutta. Masentuisin tuollaisesta joulusta.
Sama täällä. Lapsi saa koristella kuusen ja laittaa kaikki miten parhaaksi näkee. Ikävä että äiti tyrännöi tämän lapsiltaan.
Meillä joulu sai täysin uuden ulottuvuuden kun syntyi lapsi.
Makuja on monia,ja jokainen laittaa kotinsa niinkuin lystää.Jos on itse tyytyväinen,niin se on pääasia.
Mä taidan olla täällä ainut, joka innostuu tuosta tyylistä. Ajattelin, että ihanan seesteisen näköistä (paitsi se violetti seinä). Itse en voisi ikinä kuvitella kuorruttavani kotiamme tonttu-ukoilla tms. Toki se tuossa vähän särähtää korvaan, että lapset eivät saa koristella joulukuusta. Meillä ei ole lapsia, mutta jos olisi, niin toki he saisivat ne koristeet laittaa.
Itse en noita värejä käytä, enkä käyttäisi.
Mutta en ole muuten mitään mieltä. Jos ihminen tykkää noin sisustaa ja tehdä, ja on siihen tyytyväinen, niin silloin se on loistava ratkaisu.
Huvitti. Melkoinen kerberos tämä mamma.
Hah haa! En ikinä kehtaisi tuommoista tekelettä esitellä lehtien sivuilla. Enkä kotonakaan - minkään värisenä. Ihan säälittävä.
Ihan ok tyyli. Ei nyt oma tyylini, mutta en itsekään tykkää kauhean värikkäästä sisustuksesta. En tosin mustastakaan.
Jos olisi omia lapsia, niin saisivat kyllä koristella kuusen ihan oman makunsa mukaan :)
Vierailija kirjoitti:
No olettepas te säälittäviä. Jollain on tietyn tyylin mukaan sisustettu koti (johon teillä ei ole varaa) ja heti huudetaan VÄRIKKÄÄN!!!!!!! Sekametelisoppajoulun puolesta.
En mä ainakaan saanut traumoja, kun äiti hoiti kotona joulun (ja kaikkien muidenkin juhlien) koristelun. Saatiin toki auttaa, äiti vaan sanoi minne mikäkin kuuluu. Meistä lapsistakin oli kivaa, kun koti oli siisti, harmoninen ja tarkasti sisustettu.
En keksi tälle parjaamisellenne oikeasti mitään järkevää selitystä, muuta kuin kateellisuuden tai äo:n matalan tason. Aivan varmasti lapset ovat nyt TRAUMATISOITUNEITA, kun kuusessa ei ole sateenkaaren värisiä koristeita.
Teidän mielestänne varmasti ainoa tapa viettää joulua on olla pieruverkkareissa tai yöpuvussa? Koska juhlapukeutumisestakin saattaa saada trauman :oN23
No voi luoja... Näet siis ainoina vaihtoehtoina mustan ja ankeasti sisustetun joulun, johon lapset eivät saa osallistua vs. sekametelisoppajoulun, jolloin ollaan pieruverkkareissa. Itsekin pidän melko hillitystä joulusta ja minusta on mukavaa yhdistellä jouluun sopivia värejä hillitysti toisiinsa - esim. sininen ja hopeinen, kulta ja punainen jne. Ei siis tarvitse olla riemunkirjavaa.
Meidän joulussamme esillä ovat voimakkaasti myös edesmenneet isovanhempani. Joulukattauksessa on mukana heiltä perityt kristallilasit sekä hopea-aterimet. Lisäksi meidän kuusessamme on isovanhemmiltani perittyjä kauniita lasisia kuusenkoristeita 50-luvulta, jotka ovat kyllä värikkäitä, mutta niillä on minulle korvaamaton tunnearvo. Uskoakseni sellaisista saisi pulittaa antiikkikaupassa sievoisen summan. Sellaisiahan ei tämä Pauliina kelpuuttaisi kuusenkoristeiksi, koska eivät sovi "väriteemaan". Kerskakulutus on parempi vaihtoehto ja joka vuosi uudet koristeet? Meillä joulu on kodikas ja meidän näköisemme, minkä lisäksi siinä näkyy perheemme historia. Joulu, jota ei kaupasta saa ostettua.
Ja tuohon esille nostamaasi varallisuuskorttiin... Sinulle taitaa olla uutta, että ihmisillä voi olla tiettyjä perinteisiä jouluun liittyviä arvoja, kuten lasten osallisuus, sekä pyrkimyksiä olla kuormittamatta ympäristöä pelkkää varallisuuttaan ja itsekkyyttään uusimalla koristeet joka vuosi. Sellaisiin arvoihin tuo Pauliinan joulu ei vaan istu.
Eiks tuossa kattauksessa ollut aterimet väärinpäin? Siis pääruoan aterimet ulommaisina, alkuruoan sisempinä.
Vierailija kirjoitti:
Makuja on monia,ja jokainen laittaa kotinsa niinkuin lystää.Jos on itse tyytyväinen,niin se on pääasia.
Niin, tuokin koti on kuitenkin neljän muunkin ihmisen koti, mutta silti tämä yksi ihminen päättää "lasten mukinoista huolimatta".
Jostain syystä suomalaisille minimalismi on = tyylikkyys.
En näe tässä sisustuksessa mitään erityisen kaunista tai tyylikästä, saati tunnelmallista. Noissa puitteissa ei se hyvä punaviinikään paljoa auta.
Ainoa kiinnostava yksityiskohta on tuo Fornasetti ja tältäkin suunnittelijalta löytyy paljon kiehtovampia ja moniulotteisempia tuotteita.
Mulle tuli tää ketju mieleen, kun huomasin eilen 4-vuotiaani laittaneen piirustuksensa jääkaapin oveen. Mietin vaan monenko sisustuksen se pilaisi.
Oliko tuo joulusisustusta ? Siis ihan artikkeli tehty siitä? Sama kun olisivat kuvanneet vankiselliä, Itä-rajan takaa...