onko kellään yliopistossa opiskelleelle käynyt näin?
aloitin opinnot siis viime syksynä... tentit kasautuvat...nytkin olisi 2 viikon päästä iso tentti, just kuulin etten päässy läpi yhdestä johon luin kunnolla :( just huomasin etten muistanut ilmoittautua yhteen tenttiin.... aak!! tuska viiltää rintaa ja tuntuu etten onnistu.
onko sinulle koskaan käynyt näin ja miten siitä selvisit? mistä lähdit tilannetta purkamaan? kaikki apu tervetullutta!
Kommentit (10)
Ja siitä, mikä ei mennyt läpi, neuvottele uusinta mahdollisimman pian, etteivät asiat ehdi täysin unohtua. Kyllä se siitä lähtee taas rullaamaan, ja noita kausiahan on toisaalta ihan kaikilla.. :)
sitten jos alkaa tuntua siltä ettet saa enää mitään edes aloitettua ja ryhdyttyä, ja kaikki kaatuu päälle, se on masennusta ja tarviit lääkärin ja lääkkeet ja terapia-aikaa.
Luepa terkkarista masennuslehtisiä, niissä on myös sinun tapaus. Minä olin samalainen, kauheat suorituspaineet. Miksi pingotat niin kovasti, jääkö opintoraha saamatta vai mikä hätänä? Jos aikataulusi on liian kova, yritä hellittää, ja sallia itsellesi hiukan hitaampi eteneminen välillä. Oletko ollut koulussa tosi hyvä esimerkiksi? Tutut oireet.
mee johonkin opiskelija bileisiin vähän tuulettumaan!
Itse tein aikanaan kalenteriin selvät merkinnät:
tästä tähän luen tähän tenttiin ja sitten istuin kirjastossa ja luin.
Tein kalenterimerkinnät koko lukukaudeksi kerralla eli tiesin, milloin on löysää ja milloin on työtä.
Jos olet väsynyt / masentunut, niin siihen kannattaa hakea ensin apu.
eli suunnittelet mitä milloinkin teet (minä suunnittelin koko lukukauden, en vain kuukautta eteenpäin). Ja sitten pidät kiinni suunnitelmasta ellei se järkevästi perustellen osoittaudu joltain kohtaa huonoksi.
HOPS tms juttelu jonkun tentaattorin assistentin tai opinto-ohjaajan kanssa voisi auttaa asiaa.
Sillon kun kaikki kasautuu, noudatin itse kahta sääntöä:
-kaikki ylimääräinen pois: jos jonkun tekstinpätkä palautuksesta tulee vain hyväksytty tai hylätty, älä käytä siihen yhtään enempää aikaa. Herää aamuisin reippaasti että olet jo klo 8 aloittamassa työpäivääsi. Sinulla on varmaan mielessä joku tentti tai muu suoritus, joka pitäisi tehdä, mutta jonka eteen et ole ehtinyt tehdä vielä mitään. Jätä se silloin suosiolla tulevaisuuteen. Sinulla on nyt liikaa tekemistä
-keskity siihen mitä teet: lue valittuun tenttiin/tentteihin apinan raivolla, tee aikataulusuunnitelma ja pysy siinä. Mene aamulla lukemaan, pidä ruoka- ja kahvitaukoja mutta muuten lue. Lopeta itsesi kanssa sovittuna aikana ja mene sen jälkeen harrastuksiisi, tapaamaan kavereita, lenkille, sohvalle rentoutumaan jne.
Ja bonusvihje, älä ole liian ankara itsellesi. Itse suoritin jonain lukukautena 10 opintoviikkoa, eräänä toisenä 34. Edelleenkin mysteeri, mutta opintoviikkojen työmäärä on niin ennakoimatonta. Jokainen kurssi on saatava käyntiin, jotta voi arvioida, miten työlästä sen suorittaminen on.
Tsemppiä ja onnea toivoo graduaan tekevä opiskelija
ehkä pitäisi jättää se kahden viikon päästä oleva suurtentti ja koittaa keskittyä kahteen pienenpään ja vähemmän tärkeämpään ja tehdä sitten tarkka suunnitelma. en jaksa sitä aina uudestaan ja uudestaan hirveää lukemista..sit palkkana se, ettet pääsekään läpi. väsyin jo kun luin vuosi sitten pääsykokeisiinkin.... pitää tehdä nuo merkinnät kalenteriin. kiitos!
ap
Nyt on PAKKO ryhdistäytyä ja tehdä suunnitelma.. Laitoin meiliä unohtuneesta tentti-ilmoittautumisesta proffalle ja odotan vastausta.... Nyt päätin, että luen joka päivä.... Kyllä mun on pakko saada tämä tutkinto suoritettua... Pitkä tie edessä, kun maisterin paperit saa 300 opintopisteellä ja meikäläisellä pisteitä kasassa 34. HMM :(
ap
Valmistuin itse yliopistosta pari vuotta sitten. Välillä tuntui että ei tuu mitään, välillä sujui tosi hyvin. Vastaan tuli monen monta tenttiä jotka ei heti mennyt läpi..Ei aina mennyt heti seuraavassa uusinnassakaan.
Välillä nautin opiskelusta, välillä hakkasin päätä seinään kun tuntui kokoajan että pitäisi pitäisi ja pitäisi ja ei vaan jaksanut/huvittanut..
Osallistuin aktiivisesti ylioppilaskuntatoimintaan ja kävin bileissä. Välillä jätin tenttiin menemättä laiskuuttani, välillä tein useamman tentin viikossa.
Joka tapauksessa valmistuin ja vielä suht nopeasti. (4,5 vuodessa) ja ei ole kukaan valmistumisen jälkeen kysynyt tenteistä jotka ei ekalla kerralla onnistunut, ei ole kukaan kysynyt arvosanojani.. Pääasia on että nautit opiskeluajasta, opiskelijaelämä on paljon muutakin kun tentit ja lukusali. Elä ja nauti!
jos et saa niin sitten tarttee seuraavalla kerralla lukea vähemmän. Ei maailma tohon kaadu.