Perustulo tulee! Toivottavasti olen yksi onnekkaista jotka on tuohon kokeiluun valittu
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005010261.html
Mitä mieltä olette?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän niille valituille ole jo asiasta ilmoitettu.
Tuossa linkin uutisessa lukee että valituille lähetetään kirje joulun jälkeen, eli eivät tiedä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tuen perustulo sinulla korvaisi?
En saa mitään tuloa, paitsi asumistuen ja lapsilisän. ap
Voi, miksi et saa mitään muuta? Äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea, työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea?
TS:n lehtijutussa sanottiin että perustulokokeiluun osallistumisesta ei voi kieltäytyä jos arpa osuu kohdalle.
Eikö sittenkään jos saa töitä? Ei kai ihmisiä voi pakottaa mihinkään? Mitä siinä pitää tehdä, pitääkö käydä jossain, ilmoittautua jossain?
Vierailija kirjoitti:
Saan työttömyyspäivärahaa yli 700 euroa kuukaudessa ja siihen asumislisä jolloin tuloni ovat reilu 900 euroa kuukaudessa. Työttömyyspäiväraha on jotain 500 euroa kuukaudessa mutta saan 9 euron ylläpitokorvauksen arkipäiviltä. Minun elämääni tuo perustulo ei helpottaisi vaan joutuiain kulukorvauksen kuitenkin ilmeisesti hakemaan kuukausittain/quote]
Kokeiluun arvottiin vain kokonaan työttöminä olevat ei henkilöt jotka oli jossain 9e hommassa
Vierailija kirjoitti:
Siis jos perustulo otetaan lopullisesti käyttöön, niin tarkoittaakos se että esim minä joka tienaan 1700 nettona, saisin vielä sen perustulon siihen päälle?
Saisit sen bruttopalkkasi päälle. Samalla veroprosenttisi nousisi niin, että netoksi jäisi sinulla se sama 1 700 euroa. Perustulolla ei ole tarkoitus tukea niitä, jotka elättävät itsensä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
TS:n lehtijutussa sanottiin että perustulokokeiluun osallistumisesta ei voi kieltäytyä jos arpa osuu kohdalle.
Eikö sittenkään jos saa töitä? Ei kai ihmisiä voi pakottaa mihinkään? Mitä siinä pitää tehdä, pitääkö käydä jossain, ilmoittautua jossain?
No sittenhän tuo olisi lottovoitto jos saa töitä. Perustulo maksetaan palkan lisäksi. Vielä ei ole kerrottu miten tässä kokeilussa verotetaan palkkatuloja.
MItähän tässä nyt oikein on tarkoitus kokeilla? Jos sekä SAK:n että Nordean ekonomistit ovat sitä mieltä, että kokeilu on susi, niin sitten se sitä kyllä on: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001149030.html
Kannatan kyllä perustuloa, mutta pelkään, että tässä käy niin, että todetaan että koska perustuloa saavat eivät ole työllistyneet sen paremmin kuin muutkaan, perustuloa on turha toteuttaa. Eli hallitus elää edelleen kuvitelmissa, että työttömyys johtuu erilaisista kannustinloukuista eikä tajua, ettei työpaikkoja vain ole, ja perustulon ideaksi on ymmärretty kannustinloukkujen purkaminen, sosiaaliturvan monimutkaisen byrokratian purkamisen sijaan.
Vähän on hämmentävää, mitä se hallitus meinaa? Ensin puhutaan vastikkeettomasta perustulosta ja sitten puhutaan pakollisesta vapaaehtoistyöstä.
Hallituksella on skitsofrenia?
Siis jos perustulo otetaan lopullisesti käyttöön, niin tarkoittaakos se että esim minä joka tienaan 1700 nettona, saisin vielä sen perustulon siihen päälle?