Outo juttu töissä, en tiedä miten reagoida
Olen keski-ikäinen nainen. Työskentelen asiakaspalvelussa. Työskentelemme pareittain. Olen jo kuukausia sitten alkanut huomata, että jun määrätyllä työkaverillani ei juuri silloin ole asikasta, kun itselläni on, hän tuijittaa herkeämättä minun asiakaspalvelutikannettani ja yrittää pidättää nauruaan, joskus jopa selin kääntyen, kun niin naurattaa. Eilen viimeksi oli taas näin. Joskus olen kysäissyt, mikä niin naurattaa, mutta silloin hän vetää ilmeen peruslukemille ja kysyy "ei mikään, miten niin?".
Pari kuukautta sitten meillä on TET tyttö pisteessämme päivän ja parinani silloin taas tämä naureskeleva työkaverini. Sen koululaisen kanssa nauroivat joskus selät hytkyen, kun minulla oli asiakas tiskillä.
Kuulostaa varmaan ihan älyttömältä, mutta tämä on ihan totta. En ole edes mitenkään mt-ongelmainen, vaan tavallinen asiallinen nainen, vähän yli 40-vuotias. Tuo työkaverini on 26.
Olenko välittämättä, vai mitä ihmettä teen? Hän tuntuu ottaneen linjan, ettei ikinä myönnä mitään, joten on varmaan täysin turha kysyä. Ja mahtuuhan maailmaan naurua, tämä vain tuntuu todella kiusalliselta.
Kommentit (29)
Onko teillä mitään asiakaspalautetta? Järkkää joku tuttu soittamaan esimiehellesi. Tämä tuohtuneena selittää, että teillä asiakaspalvelu p*stä (nuorehkot työntekijät hirnuvat asiakkaille). Josko tämä poikisi ko. henkilöille varoituksen tmv. Eli pointti on se, että valitus tulee ulkopuolelta, asiakkailta, jolloin esimies ehkä tajuaa asian "bisnespuolen" ja toimii?
Ala nyt ainakin hakemaan uusia työpaikkoja, siinä et menetä yhtään mitään. Turha tuollaista on jäädä katselemaan ja jos on pomon sukulainen, niin vaikea saada sitä sieltä poiskaan. Miettisin kyllä, saisinko sen käytöstä jotenkin salaa kännykällä kuvattua ja näyttäisin esimiehelle, että tämmöistä tämä on joka ikinen kerta.
Rasittava kakara kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mitään asiakaspalautetta? Järkkää joku tuttu soittamaan esimiehellesi. Tämä tuohtuneena selittää, että teillä asiakaspalvelu p*stä (nuorehkot työntekijät hirnuvat asiakkaille). Josko tämä poikisi ko. henkilöille varoituksen tmv. Eli pointti on se, että valitus tulee ulkopuolelta, asiakkailta, jolloin esimies ehkä tajuaa asian "bisnespuolen" ja toimii?
Tämä tuli itsellenikin mieleen. Toki kyllä sillä lailla, että nämä asiakkaat ovat sitten ihan oikeasti olleet palveltavana.
Joku voi lähettää viestin, että asiakkaille nauretaan, joku toinen taas viestin, että oliko sittenkin kyse toisen työntekijän kiusaamisesta?
Jospa hän on ihastunut sinuun? Itse olen ihastunut yhteen itseäni vanhempaan naiseen ja eräässä tilanteessa katselin häntä tosi pitkään hymyillen ja hän meni hämilleen selvästi. En siis tarkoittanut mitään pahaa, mutta hän oli siinä tilanteessa ihan mielettömän söpö vain. Ehkä ikäeron ja muidenkin seikkojen vuoksi hän ei välttämättä arvannut, että olin ihastunut häneen, vaan hän kiusaantui siitä suotta. Itselleni tuli paha mieli, kun tajusin ehkä jopa loukanneeni ihastustani käytökselläni. :( En kyllä tiedä, miten edes voisin edetä, sillä en uskalla kyllä sanoakaan mitään suoraan.
Jos kuitenkin kyse olisi jonkinlaisesta ilkkumisesta tai kiusaamisesta, niin katsoisin naurajaa takaisin ja sanoisin asiakkaalle, että "katsopa, hänellä on jokin hätänä", jolloin naurajasta itsestään tulisi naurunalainen. Toinen taktiikka olisi naurahtaa takaisin tai ignoroida koko juttu. Jälleen tuolloinkin se ilkkuja osoittautuisi olevansa itse nolo. Ole niin vahva, ettet anna tuollaisen häiritä itseäsi - tai ota yhteyttä pomoosi tai työterveyshuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne :)
Kun aloin tarkemmin miettiä muuta kuin tuota nauramista, hän muutenkin tarkkailee minua paljon ja kommentoi näkemäänsä. "Oletko laihtunut? Pukeudut aika usein siniseen. Hei olet meikannut silmät! Mikset käytä vihkisormusta?"
Ap
Nuo mainitsemasi jutut liittyvät mahdolliseen ihastumiseen, jos hän sanoo ne sinulle ystävällisesti. Mä olen tässä pitkään pohtinut, että miten voisin jotenkin tehdä lähempää tuttavuutta ihastukseeni keksimällä ns. tikusta asiaa. Nuo mainitsemasi jutut voisivat olla juuri sellaisia.
Kuulostaapa oudolta jo koko lähtöasetelma. Siis sinua puolet nuorempi muija hihittelee harva se päivä kuin mikäkin mielipuoli? Jos kerta ei myönnä tai kerro, mikä naurattaa, niin käännä se häntä vastaan: anna hänelle pokalla vaikka joku mielenterveyssäätiön yhteystiedot ja sano, että sä olet huolissasi hänestä, kun saa outoja hihittelykohtauksia ja hytkyy, mutta ei itse havaitse sitä. Sano, että onko hänellä kaikki hyvin ja pitäisikö teidän yhdessä keskustella esimiehen kanssa, miten voitte tukea häntä työssä niin, että ei aiheuttaisi asiakkaalle kiusaantumista eikä häiritse sinun työskentelyä, kun asiakastilanne on päällä. Käännä asia siis niin, että hän on se hullu ja sinä tervejärkinen, hämmentynyt kollega. Älä nyt missään nimessä tuollaisen hullun takia irtisanoudu itse! Sen hullunhan pitäisin vaihtaa työtä, ei sinun.
Nro 27 jatkaa: Ehkä sinulla saattaa oikeasti olla joku maneeri, jolle tämä muija lapsellisesti naureskelee. Muija saattaa olla vähän sosiaalisesti kömpelö ja joku entinen koulukiusaaja, joka ei defenssimekanismeistaan ole päässyt eroon vielä aikuis- ja työikään mennessä. Ensialkuun voisit siis vaikka kysyä suoraan, onko sinulla hänen mielestään joku häiritsevä maneeri, joka häntä naurattaa. Ja voit jatkaa, että hän voi sen ihan rohkeasti sulle kertoa suoraan, koska sinähän voit ottaa asian rakentavana kritiikkinä ja koittaa päästä eroon maneerista. Usein ihmiset eivät itse huomaa omia, piintyneitä maneereitaan. Mutta eihän se silti ole syy työpaikkakiusaamiseen. Mutta tällä tavoin voit tehdä aloitteen etkä ainakaan uhriudu tai suhtaudu asiaan riitaisasti. Saat tämä hihittelijän sitten puhumaan itsensä pussiin ja toivottavasti myöntämään, että hän on käyttäytynyt lapsellisesti hihitellessään itsekseen.
Tiedän että se on vaikeaa, mutta pystytkö olemaan välittämättä? Olet kaksi kerta vanhempi kuin hihittelijä, oletko ollut tuossa työssäkin pitkään eikä aiemmin ole tapahtunut vastaavaa? Vika on selvästi työkaverissa, joten älä anna hänen luonteenvikaisuutensa vaikuttaa sinun elämääsi. Hän tuskin jaksaa puolta vuotta pidempään jatkaa tuota showta, joten ole kuin et huomaisikaan. Kannattaa myös miettiä, että onko sinulla jokin maneeri tai joitakin sanoja, joita kannattaa välttää. Asiakaspalvelutilanteidenkin kannalta on parempi ajatella asiaa.
Kiitos vastauksistanne :)
Kun aloin tarkemmin miettiä muuta kuin tuota nauramista, hän muutenkin tarkkailee minua paljon ja kommentoi näkemäänsä. "Oletko laihtunut? Pukeudut aika usein siniseen. Hei olet meikannut silmät! Mikset käytä vihkisormusta?"
Ap