Miksi saunamummoja häiritsee ei alastamot saunojat niin paljon?
Miksi siis julkisissa saunoissa mummot aina suuttuvat jos joki tulee saunaan pyyhe tai uimapuku päällä? Onko se uikkari sitten tosiaan niin likainen ja bakteereja pullollaan? Itse muistan että murrosiässä oli todella vaikeaa mennä ilkosen alasti uimahallin saunaan kun oltiin liikuntatunnilla uimassa. Menin kerran saunaan ja otin puhtaan pyyhkeen suojaksi niin eiköhän jo saunamummo avannut sanaisen arkkunsa ja hääti minut pois saunasta. Näin on taas käynyt Vantaalla.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut joskusmuinoin englannissa. Siellä kuntokeskuksessa oli ohjattuja jumppia, kuntosali ja uima-altaat. Saunoja ei ollut.
Vaikka suihkut olivat useaan otteeseen rikki niin silti sai jumpan /kuntosalin jälkeen mennä uimaan. HYI YÖK!
Jäi minulta uimiset väliin. Mahtoi olla mahtavat määrät ihmiseritteitä altaassa.Ja täällä suomessa minua ärsyttää ne ihmiset, jotka menee uimaan täydessä meikissä, parfymoituna ja tukka täynnä hiuslakkaa. Eihän sitä voi edes peseytyä kunnolla ennen altaaseen menoa.
Ja tässä syyt miksi saunaan/suihkuun EI uimapuku päällä.
Hygienia
ENNEN altaisiin menoa on PESEYDYTTÄVÄ Jos uimapuku on päällä, eritteet jäävät siihen ja kulkeutuvat altaaseen.
Saunassa voi käyttää pyyhettä itsensä suojaamiseen jos haluaa.Peseydyn myös uinnin jälkeen jotta saan klooriveden pois iholta ja hiuksista.
Ja tosiaan sukeltakaapa joskus altaan pohjaan uimalasit päässä...
Sitäpaitsi kloorinen uimapuku saunan lämmössä hapertuu paljon nopeammin.
Minä käyn ainakin saunassa uinnin JÄLKEEN, jolloinka en siinä uikkarissa menisi enää altaaseen kun olen saunassa ollut. Mutta minulla ei ole ongelmaa mennä saunaan alasti. Enkä kannata Suomen uimahalleihin mitään henkilökohtaisia pukukoppeja. Suomessa ei alastomuus ole koskaan ollut ongelma, sille linjalle jos lähdetään, niin se tulee olemaan ongelma meilläkin, kun ihmiset eivät alastomuuteen totu.
Ujot voivat käydä vaikka vessakopeissa vaihtamassa vaatteensa, suihkuun tosin pitää kuitenkin mennä alasti ja sinne saunaan. Jos on kovin ujo, niin sitten ei voi käydä uimahallissa.
Uikkarit päällä ei saunaan, koska kloori alkaa reagoimaan kuumassa, ja on terveydelle haitallista hengitettynä.
http://www.suomenallaslaite.fi/fileadmin/tiedostot/03_ohjeet/kayttoturv…
Pyyhkeen kanssa voi kyllä mennä saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt useissa eri maissa kylpylöissä, ja kaikkialla muualla paitsi Suomessa on pukeutumis- ja suihkutiloissa ovellisia koppeja, joiden suojissa voi vaihtaa vaatteita tai peseytyä. Vaikka alastomuus "kuuluu kulttuuriin" Suomessa, ovat toiset häveliäämpiä kuin toiset, eikä minkään kulttuurin nimissä voi pakottaa toista olemaan alasti muiden nähden. Mielestäni näitä koppeja voisi hyvin olla Suomessakin uimahalleissa ja kylpylöissä.
Saunaan (tai höyryhuoneeseen) mennään muuten kaikkialla muualla uimapuku tai pyyhe päällä, poikkeuksena ehkä Japani. Miksi vain Suomessa tämä on merkittävä terveysongelma?
Tsekissä olen nähnyt vain sekasaunoja joissa ollaan alasti. Myös nudistirantoja on aika paljon. Vapautunutta kansaa :).
Suomi on saantojen luvattu maa.... ja niita saantoja myos noudatetaan. Enkku mies aina nauraa kun suomalaiset seisoo punaisissa valoissa, vaikkei ole autoja tulossa. Minusta olisi vallan mainiota menna uikkari paalla saunaan ihan vaan sen takia etta joku mummo saisi vedettya herneen nenaan siita!! Just for the hell of it.
Vierailija kirjoitti:
Millä kuivaat itsesi peseytymisen jälkeen, jos istut saunassa pyyhkeeseesi kietoutuneena? Ilmassa on vesihöyryä, sinä hikoilet ja lauteella on istunut muutama muukin märällä hikisellä pyllyllään. Ihan siitä syystä vain en itse likaisi pyyhettä, johon aion itseni puhtaana kuivata.
Juuri tätä varten 2 (kaksi) pyyhettä aina mukana kun uimassa käyn.
Nuo "älä mene uimahalliin jos et halua noudattaa sääntöjä" -kommentit ovat aikuisten kohdalla ihan osuvia mutta koululaisten on pakko mennä uimahalliin jos liikunnanopettaja niin päättää (taitaa kuulua opetussuunnitelmaan). En siis todellakaan syyttäisi teinejä jotka eivät halua riisuutua ilkosilleen koska heillä ei ole sitä mahdollisuutta että jäisivät kotiinsa.
Jos uimatunnit olisivat vapaaehtoisia niin tästäkin ongelmasta päästäisiin.
Ärsyttää ihmiset jotka paasaavat aina, että ihme piipitystä jos ei alasti voi olla. Jotkut ihmiset ovat häveliäitä, kaikille ei ole luonnollista riisuutua alasti muiden nähden. Minä tykkäisin uida tosi paljon, mutta ahdistaa ajatuskin alasti olemisesta muiden kanssa samassa tilassa. Inhotti lapsena, inhottaa vielä aikuisenakin. Ainoa kenen seurassa olen alasti koskaan on mieheni.
Haluaisin suomeenkin suihkukoppeja uimahalleihin. Niin että me ujommatkin ihmiset voitaisiin mennä uimaan. Ihmiset ovat erilaisia, mistä toinen nauttii, toinen ahdistuu.
Miksi apinoiden ei tarvitsisi noudattaa sääntöjä uimahallissa? Menköön takaisin somppulandiaan uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt useissa eri maissa kylpylöissä, ja kaikkialla muualla paitsi Suomessa on pukeutumis- ja suihkutiloissa ovellisia koppeja, joiden suojissa voi vaihtaa vaatteita tai peseytyä. Vaikka alastomuus "kuuluu kulttuuriin" Suomessa, ovat toiset häveliäämpiä kuin toiset, eikä minkään kulttuurin nimissä voi pakottaa toista olemaan alasti muiden nähden. Mielestäni näitä koppeja voisi hyvin olla Suomessakin uimahalleissa ja kylpylöissä.
Saunaan (tai höyryhuoneeseen) mennään muuten kaikkialla muualla uimapuku tai pyyhe päällä, poikkeuksena ehkä Japani. Miksi vain Suomessa tämä on merkittävä terveysongelma?
Tsekissä olen nähnyt vain sekasaunoja joissa ollaan alasti. Myös nudistirantoja on aika paljon. Vapautunutta kansaa :).
Samoin Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se nyt on niin noloa olla alasti samaa sukupuolta olevien kanssa?
Miten se nyt on niin noloa olla alasti eri sukupuolta olevien kanssa?
Olisi aika uudistaa suomalaien saunakulttuuri. Mielestäni alastomuus uimahallissa pitäisi kieltää. Pyyhe päälle saunassa ja kopilliset suihkut. Jos tupakointi on muuttunut ja kielletty ravintolassa, niin miksi ei voisi uimahallikoodia uudistaa??
Ei ole luonnollista pomppia alasti muiden nähden julkisessa tilassa. Tässä asiassa suomi on takapajuinen junttikulttuuri.
Minä haisen uimisen jälkeen pari päivää kloorille. Pidän sikamaisena ihmisiä, jotka tulevat saunaan kloorilta löyhkäten.
Ratkaisu: en käy uimahallien saunoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika uudistaa suomalaien saunakulttuuri. Mielestäni alastomuus uimahallissa pitäisi kieltää. Pyyhe päälle saunassa ja kopilliset suihkut. Jos tupakointi on muuttunut ja kielletty ravintolassa, niin miksi ei voisi uimahallikoodia uudistaa??
Ei ole luonnollista pomppia alasti muiden nähden julkisessa tilassa. Tässä asiassa suomi on takapajuinen junttikulttuuri.
Kävin Lontoossa kuntosalilla, jossa oli kopilliset suihkut ja pidin ideasta. Etenkin, kun olen tältä skitsopalstalta lukenut uimahallikyttääjistä. Kaamean perverssi ihmisryhmä!
Suomessa käyn höyrysaunassa (tietenkin) pefletin kanssa ja puhdas pyyhe ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko pomppia. Suomen pitääkin ottaa mallia Keski-Euroopasta, missä sekasaunoissa on oltava luonnollisesti alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Lontoossa kuntosalilla, jossa oli kopilliset suihkut ja pidin ideasta. Etenkin, kun olen tältä skitsopalstalta lukenut uimahallikyttääjistä. Kaamean perverssi ihmisryhmä!
Suomessa käyn höyrysaunassa (tietenkin) pefletin kanssa ja puhdas pyyhe ympärillä.
Täällä tunnutaan tiedostettavan, että kloorin hengittäminen on haitallista, mutta ilmeisesti samaan aikaan mennään noin vaan höyrysaunoihin, joihin kokoajan höyryn mukana työnnetään desinfiointiainetta. Ilman sitä diesinfiontiainetta kaikki taudit yms itiöt pääsisivät leviämään otollisessa lämpötilassa ja kosteudessa. Olen siivonnut näitä saunoja kylpylässä, siitä syystä sen tiedän. Joka aamu desinfiontiainepumppu päälle samaan aikaan saunan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään pakoteta Suomessa menemään uimahalliin. Se on oma valinta. Ihan samoin kuin se että jos menee muslimimaassa moskeijaan niin siellä toimitaan kuten säännöt sanoo, eli peitetään pää yms. Et sä sinnekään voi mennä vaahtoamaan että ei kulttuurin nimissä voi ketään pakottaa peittämään päätään. Maassa maan tavalla. Jos nakuilu on ihan ehdoton ei niin silloin ei mennä uimahalliin.
Turkissa hotelli Hiltonin naisten saunassa (on samalla myös paikallisen fitnessklubin sauna) saunotaan ainakin alasti, ja uimapuvun kanssa ei saunaan ole menemistä.
Jos haluaa pitää pyyhettä ympärillään, sitä voi kyllä käyttää.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200807017886976_uu.shtml
- Kloorikaasulla on voimakkaan pistävä, helposti havaittava haju.
- Kloorikaasu ärsyttää voimakkaasti silmiä aiheuttaen kirvelyä ja kyynelvuotoa.
- Altistuminen pienelle määrälle klooria voi aiheuttaa puolen tunnin jälkeen lievää hengitysteiden ärsytystä, yskimistä ja päänsärkyä.
- Suurelle määrälle altistuminen aiheuttaa voimakasta silmien, nenän ja kurkunpään ärsytystä, kyynelvuotoa ja yskää.
- Kloorikaasun pitkäaikainen hengittäminen voi pahimmillaan olla erittäin vaarallista. Seurauksena on voimakas yskänärsytys, puristava tai polttava tunne rinnassa ja oksentelu tai jopa hengenvaarallisen keuhkopöhö, joka voi ilmetä vasta vuorokauden kuluttua.
- Nestemäisen kloorin roiskeet silmään voivat aiheuttaa pysyviä silmävaurioita sekä mahdollisesti sokeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tunnutaan tiedostettavan, että kloorin hengittäminen on haitallista, mutta ilmeisesti samaan aikaan mennään noin vaan höyrysaunoihin, joihin kokoajan höyryn mukana työnnetään desinfiointiainetta. Ilman sitä diesinfiontiainetta kaikki taudit yms itiöt pääsisivät leviämään otollisessa lämpötilassa ja kosteudessa. Olen siivonnut näitä saunoja kylpylässä, siitä syystä sen tiedän. Joka aamu desinfiontiainepumppu päälle samaan aikaan saunan kanssa.
Kiitos, kun kerroit. Tiesin, että höyrysauna on riski, mutta en tiennyt desinfioinnista.
Sairastuin syöpään ja sain allogeenisen kantasolusiirron enkä saanut mennä pitkään aikaan höyrysaunaan, koska minulla ei ollut vastustuskykyä.
Miten se nyt on niin noloa olla alasti samaa sukupuolta olevien kanssa?