Ero tulossa ja paljastui, että mulla onkin persoonallisuushäiriö..
Olen syyttänyt suhteemme ongelmista miestäni, siis aidosti olen kokenut, että vika on miehessä. Olen avautunut siitä palstallekin koska olen ollut niin yksin, ja olen saanut tukea täältä. Fyysisten oireiden takia hakeuduin tutkimuksiin, luulin siis kärsiväni loppuunpalamisesta. Puolen vuoden seurannassa ja psykologin haastatteluissa ja lääkärillä ravaamisen jälkeen sain kuulla tällä viikolla, että mulla on persoonallisuushäiriö (en spesifioi tarkemmin täällä).
Meidän PITI hakea avioeroa (aloitteestani), mies ei ole halunnut erota mutta olen pyrkinyt jäätämään välit häneen koska koin, että rakkaus on osaltani loppunut. Sain juuri mieheni suostumaan eroon.
Nyt lähti matto alta, miehessä ilmeisesti siis ei ole ollut suurempaa vikaa, vaan kokemukseni eivät ole olleet aitoja.. Lääkäri suhtautui ymmärtäväisesti ja aloitan nyt hoitojakson, mutta tuntuu kun maailma olisi romahtanut. En ikinä olisi kuvitellut, että en ole nk.terve.. olen tuntenut aidosti epäoikeudenmukaisuutta ja surua ja huolta, kokenut olevani uhri. Ja ilmeisesti koko ajan vika onkin ollut päässäni??
Hävettää, itkettää ja ahdistaa. Olen laittanut mieheni ihan hirveään alisteiseen asemaan ja ilmeisesti manipuloinut tätä vuosia.. tai siis en tietenkään tarkoituksella, mutta varmastihan siltä tuntuu hänestä..
Diagnoosin jälkeen olen ollut aika hissukseen ja olen pysynyt vaiti kaikesta.. yrittäny kirjata ylös joka kerta kun puutun miehen asioihin tai kontrolloin. Lopputuloksena olen koko ajan hiljaa, koska en osaa näköjään muuta kanssakäymisen mallia, kun neuvoa, kontrolloida, opastaa ja puuttua.. Kolmen päivän puuttumattomuuteni jälkeen kuulin ensimmäistä kertaa miehen kertovan oman mielipiteensä johonkin asiaan... hän ei ole uskaltanut tehdä sitä aiemmin, koska olen lyönyt hänet joka kerta maanrakoon.. kuuntelin vaan hiljaa, kun hän kertoi kokemuksiaan käytöksestäni.. ihan kuin olisi puhunut jostain ventovieraasta??
Olen kammottava ihminen..
Kommentit (124)
millätavoin sä dissosioit siis tuleeko amnesia, kaks eri persoonaa ( kaiketi jokaisella on monia minuuksia ei puhuta ihan että välillä on Teppo ja välillä Kaarina), koetko olevas irrallaan ruumiista tai tilanteista vai miten.
Ehkä joku vaativa persoona höystettynä neuroottisuudella ja estyneellä persoonalla (lytätty kovassa kurissa kasvanut) voi olla kans mahdollista.
Suurin osa Suomalaisista on yksinäisiä ja vittumaisia jos kokee uhkaa. Toisellahan on tosiaan mahdollisuus kysyä oletkohan kuormittunut ja miksi kälätät ja valitat koko ajan jos tästä kyse. Kyllä sitä valtaa käytetään jonkun verran kaikissa suhteissa ja oliskin ehkä hyvä jutella auki jonkun tavisterapeutin kanssa niitä aktuaalisia tilanteita.Osa psykiatreista ja psykologeista näkee vaan diagnooseja vaikka eivät osaa itse omaa huusholliaan siivota joten ehkäpä vielä jonkun ihan perusammatillisen järjen omaava voisi käydä noita tilanteita läpi.Vai hirttääkö kiinni joka tilanteessa vai mitä tää dissosiointi nyt sit käytännössä on.Jos se on vainoharhoja niitäkin on jokaisella onneri taito (opittavissa)miten ajatusmallit katkaistaan.Ootko muuten muistanut rakastaa myös itseäsi ja tehdä juttuja naisporukoissa kuten jumppaa ja muuta millä omaa itsetuntoa ja hyvinvointia tuetaan. Jos omistaa koko elämänsä parisuhteelle ei ole ihme jos toinen ottaa passiivisen hyviksen roolin ja toinen sen vastuun kantajan ja syyllistyyhän siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaativa persoona? Se ei ole tavatonta. Esim. joka työpaikalla ainakin yksi tuollainen henkilö.
Onko se persoonallisuushäiriö vai tunnelukko vain.
Vain yhden? Ap:han kertoi että välit on menneet lapsuudenperheeseen, ja aika moneen muuhunkin ihmiseen, työsuhteet päättyneet konflikteihin ja sp:n lähtöön...