Introvertteja linjoilla? En ymmärrä kaverini viestintätyyliä
Olen itse ekstrovertti ja ystäväni introvertti, ja minulla on ongelmia ymmärtää erilaista kommunikaatiotyyliämme. Itse olen nopea kommunikoimaan ja pystyn tekemään sitä muiden hommien ohessa. Haluan aina vastata melko nopeasti ja viestittely on minusta mukavaa, saan energiaa siitä. Ystävälläni saattaa puolestaan mennä 1-3 päivääkin vastata viesteihini. Hän on itse sanonut, että tämä on vain hyvä asia ja hän haluaa rauhassa harkita vastauksiaan.
Ymmärrän tämän periaatteessa, mutta silti asia jotenkin rassaa ja pahoitan mieleni asiasta. Onko introvertteja linjoilla, auttakaa minua ymmärtämään!
Kommentit (32)
Ei kai siinä sen kummempaa ymmärtämistä ole, tapanne vain ovat erilaiset. Tosin ystäväsi ei suurella todennäköisyydellä ihmettele erojanne tämän asian suhteen, sillä häntä ei kiinnosta, hän ei edes ajattele asiaa, sillä se on niin itsestäänselvä ja normaali, että ihmiset toimivat eri tavoin.
Kuulostaa siltä, ettei ystäväsi ole kiinnostunut viesteistäsi.
Vastaa kohteliaisuudesta kun jaksaa/muistaa.
En vain koe mitään tarvetta vastata heti. Kun on viettänyt koko päivän työkavereiden kanssa töissä ja siihen päälle vielä arjen askareet niin kaipaan mahdottoman paljon omaa aikaa, jota ei ole se että vastailen muiden viesteihin. Jos tämä tapani ei muille sovi, tiemme voivat erota. En enää aikuisena kykene/halua mukautua muiden tapoihin vaan haluan nauttia elämästäni.
Olen introvertti ja vastaan kaikkiin tekstin muodossa tuleviin kontakteihin saman tien. Verbaalina persoonana nautin samoin viestittelystä erittäin paljon ja tekstiä syntyy salamavauhtia. Sen sijaan en ole auditiivinen kommunikoija, joten älä soita minulle, jos asia ei ole todella tärkeä. Tunnen yhden ainoan ihmisen, kenen kanssa on kiva juoruta puhelimessa pitempään.
AlisaR kirjoitti:
Haluan aina vastata melko nopeasti ja viestittely on minusta mukavaa, saan energiaa siitä.!
Introverteille on vastaavastu tyypillistä, että kommunikointi kuluttaa energiaa.
Itse voin kyllä hyvin lähetellä viestejä (tosin niiden lähettämisessä saattaa kestää kauankin) mutta puhelut ovat sitten aivan erikseen. Yleensä en vastaa niihin ollenkaan, koska se on niin uuvuttavaa.
mulla viestittely vie energiaa. siksi teen sitä sillon kun jaksan ja haluan. kiireiset ja tärkeät asiat tietenkin hoidan, ja sovitut jutut. mutta turhan höpöttelyyn ei ole kenelläkään mitään velvollisuutta. nauran ihmisille, jotka suuttuvat, kun joku ei vastaa puhelimeen. ei se ole mikään velvollisuus. mun ei tarvii puhua kenellekkään, jos en halua. deal with it :)
En nyt ymmärrä miksi et ymmärrä. Kaverisi tarvitsee aikaa miettiäkseen asioita. Jos hän vastaisi heti, hän saattaisi sanoa jotain tyhmää tai jotain mikä kaduttaisi myöhemmin.
Juu, ymmärrän pointtinne. Mutta hän aina itse sanoo, että tekstaillaan! Ja kuulemma viestini ilahduttavat häntä. Olen puhunut tästä asiasta hänelle monta kertaa. Mutta en vain ymmärrä tätä asiaa, kun olen niin erilainen. Jos iminulle joku asia on tärkeä, niin silloin haluan tarttua siihen nopeasti.
Onhan se tietysti mahdollista, että hän ei ole niin innostunut olemaan kaverini, ja siksi vastailee, kun huvittaa. Enpä tiedä.
Inhottava ajatus että mun pitäisi olla velvollinen vastaamaan heti jollekulle. Miten tärkeänä oikein pidät itseäsi? Soita jos haluat heti vastauksen.
AlisaR kirjoitti:
Juu, ymmärrän pointtinne. Mutta hän aina itse sanoo, että tekstaillaan! Ja kuulemma viestini ilahduttavat häntä. Olen puhunut tästä asiasta hänelle monta kertaa. Mutta en vain ymmärrä tätä asiaa, kun olen niin erilainen. Jos iminulle joku asia on tärkeä, niin silloin haluan tarttua siihen nopeasti.
Onhan se tietysti mahdollista, että hän ei ole niin innostunut olemaan kaverini, ja siksi vastailee, kun huvittaa. Enpä tiedä.
Kuulostaa hieman siltä että sinun itsetuntosi on riippuvainen toisistan ihmisistä. Että kokeeko hän nyt sinut tärkeäksi vai ei. Kyse ei ole ystävästäsi vaan sinusta.
AlisaR kirjoitti:
Varmaan siksi hän on halunnut kertoa, että arvostaa viestejäsi, koska et voi erilaisena ihmisenä ymmärtää sitä. Sen sijaan että hakkaat päätäsi seinään ajatellen, että kaikkihan on samanlaisia kuin sinä ja kaverisi ei vaan tykkää sinusta niin.. villi idea... mitäs jos vaan USKOISIT häntä?
En tietenkään pidä itseäni minään VIP-henkilönä. Mutta jos hän kysyy jotain ja vastaan hänelle, niin silloinkin vastauksessa saattaa kestää seuraavaan päivään.
Joskus tuntuu, että hän kysyy asioita vain kohteliaisuuttaan. Mutta miksi? En kyllä itse jaksaisi kysellä asioita ihmisiltä, joiden asiat eivät kiinnosta minua....
10 jatkaa. Minulla on miljoona muutakin asiaa meneillään koko ajan. Jos vielä kaikki kaverit panostaisivat heti vastaamaan, lopettaisin yhteydenpidon kokonaan. Parhaan ystäväni kanssa soitellaan 2-3 krt kuussa ja nähdään ehkä kerran kuussa. Riittää oikein hyvin ylläpitämään pitkää ystävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Inhottava ajatus että mun pitäisi olla velvollinen vastaamaan heti jollekulle. Miten tärkeänä oikein pidät itseäsi? Soita jos haluat heti vastauksen.
En ole ap, ja todellakin samaa mieltä, ettei aina pidäkään olla tavoitettavissa ja saa olla vastaamattakin. Mutta toisaalta taas itse aina viestittelen, en juuri koskaan soita. Jos viestini sisältö on jotain samaa luokka kuin "Hei, mennäänkö huomenna kahville töiden jälkeen?", niin inhottaa kyllä, jos vastapuoli vastailee vasta parin päivän kuluttua vaikka on lukenut viestin, että oho taas meni ohi.
Mutta tässä taitaakin nyt taas olla kyse siitä, että seuraani ei kaivata :D ei siitä, että olisi erilainen tapa kommunikoida. En vain itse taas sitten osaa viikkoja etukäteen suunnitella menoja, niin että kaveri ehtisi vastata yhteydenottoon :)
AlisaR kirjoitti:
En tietenkään pidä itseäni minään VIP-henkilönä. Mutta jos hän kysyy jotain ja vastaan hänelle, niin silloinkin vastauksessa saattaa kestää seuraavaan päivään.
Joskus tuntuu, että hän kysyy asioita vain kohteliaisuuttaan. Mutta miksi? En kyllä itse jaksaisi kysellä asioita ihmisiltä, joiden asiat eivät kiinnosta minua....
No ei viesti ole mikään chat. Hänellä on oikeus vastata itselleen sopivalla ajalla. Odotatko sinä haukkana koska hän vastaa? Eikö ole muuta arjessasi? Hanki kivoja harrastuksia ja muitakin kavereita.
Jos minulle lähettää viestin, jonka sisältöä ja vastausta voi pähkäillä ja kehitellä pidempään, jätän vastaamisen mieluusti parempaan ajankohtaan, jotta voin vastata siihen kunnolla. Esim. jos kysytään mielipidettä elokuvasta tai jotakin. Muussa tapauksessa olen kyllä nopea vastaaja, erityisesti silloin, kun viestin sisältö on akuutti ja vaatii vastaamista nyt.
Joillekin ihmisille saatan vastata viiveellä siksi, että juuri sillä hetkellä en ole kiinnostunut keskustelemaan heidän kanssaan, ja jätän viestittelyn venymään ja vanumaan odottaen sellaista päivää, kun heidän kanssaan juttelu kiinnostaa ja heidän asioitaan jaksaa kuunnella. Toisten kanssa viestittely nimittäin syö erilailla energiaa kuin toisten. "Lämpimikseen viestittely", "small talk"-chattailu ei aina jaksa innostaa, silloin jättää ennemmin viestit huomaamatta.
Ei ap:llä taida olla kyllä varsinaisesti haluakaan "ymmärtää".
Minusta viestein viestittely on tosi rasittavaa. En jaksa naputtaa kuin viestin päivässä jos sitäkään. En ole aktiivinen kanavissa joissa pitää kirjoittaa koska teen sitä työssä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:llä taida olla kyllä varsinaisesti haluakaan "ymmärtää".
Noo, kyllä on :) Siksihän sitä kysyin. Etten turhaan pähkäile asiaa ja ettei tulisi turhia väärinkäsityksiä.
Miksi arvelet ystäväsi olevan introvertti? Minä olen, mutta vastaan kaikkiin viesteihin heti kun voin, paitsi toisarvoisiin. Inhoan puhua puhelimessa tai olla ihmisten kanssa kasvotusten, mutta hidas en ole.