Olen parantumattomasti sairas. Suosittelisitko minulle itsemurhaa?
Sairastan MS-tautia, joka on parantumaton keskushermoston rappeumasairaus. Se aiheuttaa minulle kärsimystä, tulevaisuudessa kärsimys tilastojen perusteella pahenee. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja monien verovaroin kustannettujen palvelujen varassa, ja tulevaisuudessa menot vain kasvavat jos joudun palveukotiin asumaan loppuiäkseni. MS-tautia sairastava elää yleensä suht keskimittaisen elämän, eli minuun menevät kustannukset kertyvät valtaisiksi lopulta.
Kommentit (8)
Hiljattain kaksi läheistä saattohoitaneena suosittelen lämpimästi vaihtoehtoa b.
Minulla on erittäin harvinainen ennenaikaiseen kuolemaan johtava sairaus. En aio kuolla sekuntiakaan ennen aikaani.
Yksi elämä. Ei muuta.
Kaikilla meillä on kuolemaan johtava sairaus nimeltä elämä.
En suosittele.
En suosittele, koska uskon että jokaisella ihmisellä on mittamaton arvo, jolla ei ole minkään valtakunnan tekemistä sen kanssa onko hän "tuottava yksilö" vaiko "menoerä" yhteiskunnan kannalta.
MS-tautia sairastavia tunnen ja he elävät hyvää ja monipuolista elämää, rajoitteistaan huolimatta. Sun rajoite on MS, jollain muulla on joku muu, elämä voi olla noista johtuen hankalaa mutta se ei tarkoita etteikö elämässä silti olisi paljon hyvää. Ota vastaan siis hyvällä mielellä kaikki apu ja tuki, jota sulle tarjotaan ja pyri elämään hyvää elämää, jossa arvostat ja kunnioitat itseäsi ja muita.
Tässä ei nyt ole kyse toisten mielipiteistä tai suosituksista. Ihan itse päätät asioistasi. Ms -taudin kanssakin pystyy elämään. Yleisesti eutanasian puolesta liputan siksi, ettei tarvitse epäonnistua ja jäädä kitumaan, arvokkaan kuoleman halutessaan.
Suosittelen. Mutta minun vastauksen perusteella ei todellakaan kannata tehdä päätöksiä koska olen ollut jo vuosia masentunut ja tappaisin itseni jos mielenterveyden lisäksi fyysinen terveys olisi kuralla.
up