Jos työntekijä rikkoo jotain työpaikalla, joutuuko korvaamaan?
Jos työntekijällä särkyy jotain yrityksen omaisuutta tai myytävää tuotetta, tai jos aiheuttaa kuluja esim. unohtamalla jotain, niin saako työnantaja periä kulut/osan kuluista työntekijältä? Jos saa, millaisessa tilanteessa ja vähennetäänkö palkasta vai pitääkö laskuttaa ja periä ihan oikeudellista reittiä pitkin tarvittaessa?
Kommentit (12)
No ei joudu, menee hävikkiin. Itse oli aikoinaan designkaupassa, jossa kalleimmat tuotteet yli 3000e ja kyllä sitä tavaraa meni siellä myyjien toimesta rikki. Kirjattiin vain rikkimenneeksi. Itse rikoin pahimmillaan tonnin arvoisen esineen, se kyllä hirvitti, mutta vahinkohan se oli.
Eli unohduksesta johtuvaa kulua ei joudu korvaamaan?
Ap
No ei joudu vahinkoja. Menee hävikkiin tai vakuutuksesta.
Jos toimii ohjeiden mukaan, mutta silti jotain hajoaa, ei joudu korvaamaan. Jos toimii ohjeiden vastaisti joutuu. Unohdus on vähän rajatapaus, mutta ei se kyllä ohjeiden mukaista ole. .
Ei vakuutus taida korvata? Jää yrityksen tappioksi.
Tässä on taas suomalainen yrittäjä todella surkeassa asemassa, jos työntekijä on niin onneton räpylä että tiputtelee ja särkee tavaraa jatkuvasti, tulee kalliiksi ja minkäs teet kun et pääse eroon siitä tunarista.
Vierailija kirjoitti:
Ei vakuutus taida korvata? Jää yrityksen tappioksi.
Tässä on taas suomalainen yrittäjä todella surkeassa asemassa, jos työntekijä on niin onneton räpylä että tiputtelee ja särkee tavaraa jatkuvasti, tulee kalliiksi ja minkäs teet kun et pääse eroon siitä tunarista.
Oma vikasi, kun menit hänet palkkaamaan. Voiton saamiseen sisältyy aina riskejä. :)
Minusta työntekijän ei kuulu korvata. Menee hävikkiin.
Kuitenkin itse olin nuorena kesätöissä siivoojana vanhainkodissa, jossa vanhuksilla oli omat tavarat huoneessaan. Imuroidessa vahingossa pudotin ikkunalaudalla verhojen takana olleen vaasin. Sellaista on hankala korvata, kun vanhuksella saattaa olla tunnearvoa juuri kyseiseen vaasiin.
En muista, miten asia lopulta hoidettiin. Mutta olisin kaivannut enemmän ohjausta, miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan, kun asiakkaan omaisuutta rikkoutuu.
Ei joudu. Mieti vaikka jotain rekkakuskia: Jos ajaa kolarin, voi tulla vaikka sadan tonnin tappiot. Ei kukaan tekisi töitä minkään arvokkaamman asian parissa, jos vahingoista joutuisi velkavankeuteen.
Töissä trukkikuski unohti laskea trukin piikit lähtiessään peruuttamaan palosuojatusta kemikaalivarastosta pois. Seurauksena trukki jäi jumiin, varaston yksi seinä tuhoutui, kemikaalitynnyreitä tippui hyllyiltä lattialle ja kahden hallin työt keskeytettiin ja työntekijät "evakuoitiin" kunnes kemikaalit saatiin siirrettyä toiseen kammioon ja tilat varmistettua kaasuvuodoista.
Tuli sen verran kallis lasku, ettei yksi työntekijä koko urallansa tienaa niin paljoa. En tiedä menikö vakuutuksen vai työnantajan piikkiin, ehkä vakuutuksen kun työturvakortti ja trukkikortti olivat ajantasaiset. Työntekijä ei saanut kuin kertauksen trukilla ajon säännöistä.
Jos teet sen tahallasi tai alkoholin vaikutuksen alaisena.