Viikin normaalilukio eli Norssi vai Ressu?
Kumpaan opinahjoon kannattaisi hakeutua, jos keskiarvo lukuaineissa 9,8 - 10?
Kommentit (52)
En tiedä norssilaisten hengestä, mutta jos on Ressun käynyt, niin vaikka eläkepäivillä se yhteisöllisyys ja hyvä veli/sisko -kerho pelaa, jos olet tuon koulun käynyt. Avaa ovia.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Helsingin Normaalilyseo on Norssi ja sitten on erikseen VIIKIN Norssi.
Tai ykkönen ja kakkonen. Kom sii kom saa.
Minä menisin lukioon ja meninkin, millä on pitkät perinteet. Siitä saa oman kultivoituneen sivistystasonsa ja ne verkostot tulevaa elämää varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi Viikissä opetusharjoittelussa ollut: en todellakaan suosittele. Myös ihania, taitavia ja sydämellisiä opettajia löytyy, mutta ainakin opetusharjoittelun ohjaus perustuu muutaman ohjaajan (eli opettajan) osalta simputukseen, eikä esim. rehtori puutu asianmukaisesti tilanteeseen. En voisi kuvitellakaan olevani kyseisessä koulussa tulevaisuudessa töissä tai edes pistäväni lapsiani ko. kouluun.
Ressusta en osaa sanoa, mutta Norssissa vierailleena ja sieltä juttuja kuulleena menisin ehdottomasti sinne. Sijaitsee myös hyvien kulkuyhteyksien päässä lähestulkoon keskustassa.
Juu, kyllä. Minulle esimerkiksi osui aivan sairas ohjaaja. Kielsi mm nukkumasta sen harjoittelun aikana.
1
Huomasinpa lukea tuolta aiemmista viesteistä, että olit itsekin ruotsin ausku? Jaan täysin kokemuksesi, minulla ollut luultavasti sama(t) ohjaaja(t).
SW ja se miesope jonka nimen olen unohtanut?
SW hyvinkin ja toinen naisope. Miesopesta kuulin muilta myös kaikkea käsittämätöntä.
Kaikki totta. Minut nolasi mm tarkoituksella toistuvasti oppilaiden edessä. Kyykytti. Ja huusi.
Täysin sama juttu. Vieläkin traumat.
Kirjoitin viime keväänä ylioppilaaksi, olin itse ns. tavislukiossa, mutta paras ystäväni Viikissä. Häneltä sain kuulla koko lukion ajan aika usein valitusta koulusta. Ainakin ystävälleni suurin ongelma tuntui olevan hyviin arvosanoihin ja menestymiseen painostaminen. Eli Viikissä on totuttu siihen, että oppilaat ovat todella hyviä. Osan opettajista tunneilla oli todella painostava ilmapiiri, tyyliin: "kun tää koulu on tunnettu laadusta, niin teidän pitää pystyä olemaan koko ajan erinomaisia ja pitämään numerot erinomaisina. Pelkkä hyvä ei riitä, vaan täytyy olla paras." Ystäväni on kiltti ja hiljainen kympintyttö, joka ahdistui tästä painostamisesta.
Itse Viikin Norssissa opetusharjoittelun tehneenä en jaksaisi olla oppilaana, missä opettajat jatkuvasti vaihtuvat. Vaikka miten virikkeitä pitäisi nykynuorisolle tarjota, niin mieluummin sitä pysyvyyttä kuitenkin. Persoonakysymys.
Eliittikouluihin kuuluu tuo painostaminen. Meillä aloitettiin heti ensimmäisestä päivästä rehtorin puheella. Se vain pitää kestää, jos haluaa menestyä.
Vierailija kirjoitti:
Eliittikouluihin kuuluu tuo painostaminen. Meillä aloitettiin heti ensimmäisestä päivästä rehtorin puheella. Se vain pitää kestää, jos haluaa menestyä.
Minun lapseni on nyt toisessa, oikeassa, eliittikoulussa Helsingissä ja itse tein loput opetusharjoittelut Ratakadulla. Ei ole painostusta. Lämmintä ja inhimillistä.
1
Eli missä lukiossa lapsesi on, 16?
Huoh, kommenttejanne kun lukee niin vaikeammaksi vain menee. Ressu ollut "aina" se vaihtoehto nro1 kunnes pari päivää sitten tuli jokin "havahtuminen" pojalla ja meillä vanhemmillakin, että onhan niitä toki muitakin ns huippulukioita joihin voisi hakea jos niikseen on.
ap
Viikissä näki todella hyviä opettajia. Ja sitten niitä, jotka olivat todella kokeneita, muttei haisuakaan pedagogiasta ja lapsilauman hallinnasta. Kävi vähän sääliksi, kun itse sai pidettyä kurissa kyllä. Toisen taas yrittäessä ylisivistää oman ikätason yli. Täydellinen auktoriteetin puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin lukioon ja meninkin, millä on pitkät perinteet. Siitä saa oman kultivoituneen sivistystasonsa ja ne verkostot tulevaa elämää varten.
Eikös kummallakin ole pitkät perinteet, Norssilla ja Ressulla?! Ja Norssi kuin Norssi, samaa lafkaa, sijaitsee sitten Hgin keskustassa tai Viikissä.
Meillä aiotaan laittaa Ressu, Tyk, Ksyk, Ratakadun norssi ja Oulunkylä. Keskiarvo 9,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kummallakin ole pitkät perinteet, Norssilla ja Ressulla?! Ja Norssi kuin Norssi, samaa lafkaa, sijaitsee sitten Hgin keskustassa tai Viikissä.
Ei ole. Täysin erilaiset eri koulut.
Ei kyllä noilla Norsseilla on omat jakaumansa. Ykkösellä ja Ressulla on perinteiset Suomi-Ruotsi -tyyliset ottelut perinteisine soutukilpailuineen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi Viikissä opetusharjoittelussa ollut: en todellakaan suosittele. Myös ihania, taitavia ja sydämellisiä opettajia löytyy, mutta ainakin opetusharjoittelun ohjaus perustuu muutaman ohjaajan (eli opettajan) osalta simputukseen, eikä esim. rehtori puutu asianmukaisesti tilanteeseen. En voisi kuvitellakaan olevani kyseisessä koulussa tulevaisuudessa töissä tai edes pistäväni lapsiani ko. kouluun.
Ressusta en osaa sanoa, mutta Norssissa vierailleena ja sieltä juttuja kuulleena menisin ehdottomasti sinne. Sijaitsee myös hyvien kulkuyhteyksien päässä lähestulkoon keskustassa.
Juu, kyllä. Minulle esimerkiksi osui aivan sairas ohjaaja. Kielsi mm nukkumasta sen harjoittelun aikana.
1
Huomasinpa lukea tuolta aiemmista viesteistä, että olit itsekin ruotsin ausku? Jaan täysin kokemuksesi, minulla ollut luultavasti sama(t) ohjaaja(t).
SW ja se miesope jonka nimen olen unohtanut?
Pauli Kajanderista ootte auskut traumatisoituneet? :D Voi teittii.
No ei Tyk myöskään huono ole.
Ressussa vaan on perinne kasvattaa oppilaat samalla kolmen vuoden (tai neljän) aikana siten, että te olette samaa jengiä ja pidätte työelämässä myöhemmin toisistanne huolta alasta riippumatta. Se yhteishenki on ihan uskomatonta. Viikissä en ikinä nähnyt moista.
Toivottavasti noheva teini saa hyvän lukiopaikan. Aina jos ei viihdy, voi noilla arvosanoilla myös siirtyä toiseen lukioon. Meillä oli näitä muutamia tapauksia ja hyvin solahtivat joukkoon.
Siis onko Ratakadun norssi menossa evakkoon meikkuun? Minne sinne? Meikkuun menee suora bussi itiksestä.
1