Miten koiran hankkiminen on näin vaikeaa?
Rotu ollaan päätetty ja tiedetään mitä koiralta halutaan jne. Olen laittanut kasvattajille sähköposteja, mutta eivät vastaa. Viestit on lyhyitä ja asiallisia, joten ei tarvitse edes pitkiä sepustuksia lukea. Nettisivuillaan useampi kasvattaja toivoo yhteydenottoja sähköpostitse ja kannustavat siihen. Muutenkin suositellaan pennun vanhempiin tutustumista ennen sen hankkimista, mutta miten päästä tutustumaan, kun ei saa edes yhteyttä kasvattajaan?!
Kyseessä toki suosittu rotu, joten ehkä lähettämäni postit menee suoraan roskiin, jos kasvattajaa ei kiinnosta. Olisi toki ystävällistä sekin ilmoittaa reilusti.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huonoja kandidaatteja? Pieniä lapsia/lapsia tulossa? Ei aiempaa koirakokemusta? Pieni kerrostaloasunto, kokopäivätöissä?
u
Ei mitään näistä.
Ap
Lapseton avopari?
Tuntuu siltä, että koiran saaminen on melkein yhtä vaikeaa kuin adoptiolapsen saaminen.
Miksei koiria saa myydä Suomessa kaupassa, kuten jenkkilässä?
Rotukoirat ovat usein vieläpä kohtuuttoman hintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Rotu jota etsimme on ihan cavalier. Nyt vasta pääsin tähän vastailemaan. Sähköpostissani kerroin perheestänne, mitä harrastamme jne. Eli ei pelkkää hintojen kyselyä.
Oletko tietoinen syringomyeliasta? En todellakaan suosittele Cavalieria. Vaikka kuinka monella yksilöllä on tuo kyseinen sairaus, alidiagnosoitu ja erittäin kivulias. Googleta.
Itsellä ollut vähän samantyylinen kokemus. Olen yrittänyt hankkia koiraa jo pari vuotta ja silloin tällöin laittanut sähköpostia eri pennuista ja myös kotia vailla olevista löytökoirista kun on osunut sopiva kohdalle. Etsimme pientä seurakoiraa, rodulla ei niin väliä kunhan on terve ja saa olla sekarotuinen. Olemme ihan tavallinen lapseton pariskunta, aikaa, intoa ja aiempaa kokemusta koirista löytyy molemmilta. Olen laittanut hyvin ystävällisiä viestejä ja kertonut meistä mutta enpä van ole saanut ikinä edes vastausta. Musta tuntuu että kasvattajat ja löytökodit saavat vain niin paljon viestejä että siksi eivät ehdi kaikilla vastata :/
Onpa jännä. Me löydettiin helposti cavalier ja hyvältä kasvattajalta. Onko sulla jotain väritoivetta tai väliä onko tyttö vai poika. Cavalierin kanssa on tärkeetä valita kasvattaja huolella. Kaikki kasvattajat ei tykkää antaa pentuja kotiin jossa on pieniä lapsia.
En ole koiraa hankkimassa mutta samaa pohtinut. Nettikeskustelujen perusteella ylipäätään koiran omistaminen ja ylläpitäminen on uskomattoman monimutkaista ja hankalaa. Kaikenmaailman kirjoittamattomia sääntöjä, mitä pitäisi tietää.
Kissan kanssa on kivan mutkatonta, käytännössä valitset sopivan kuuloisen ja toivot että omistaja vastaa viestiisi. Moni ei vastaa, en sitten tiedä mikä siinä on. Epämääräisen kuuloisilta tyypeiltä en ota, jos pentu lähtee ilmaiseksi niin tuskin on hoidettu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä, että koiran saaminen on melkein yhtä vaikeaa kuin adoptiolapsen saaminen.
Miksei koiria saa myydä Suomessa kaupassa, kuten jenkkilässä?
Rotukoirat ovat usein vieläpä kohtuuttoman hintaisia.
En ikinä kasvattajana antaisi koiranpentua jonnekin kauppaan häkkiin myytäväksi. Stressaavaa ja epäinhimillistä, kurjaa koiranelämää. Pennun paikka on kotona emon luona, kunnes se lähtee uuten perheeseen, ei jossain kauppakeskuksessa pällisteltävänä.
Kasvattaja (hyvä) haluaa tuntea ja valita perheen. Tällä tarkoitan, että hän tahtoo tavata perheen mielellään useasti ja tunnustella, miltä perhe tuntuu.
Me on saatu kaksi eri rotukoiraa kuukausissa, ekasta tosin sitten itse kieltäydyttiin. Toinen tuli meille reilu vuosi sitten. Eka koira, ei aikaisempaa kokemusta. Ihanasti on mennyt
Olen itse kasvattaja (ei cavalier), tosin jo lopettanut muutama vuosi sitten. Kyllä mielestäni pitäisi vastata s-posteihin, vaikka vain parilla rivillä, vaikkei olisikaan juuri silloin pentuja. Itse tein niin ja samalla välitin rotuyhdistyksen pentuvälityksen tiedot.
Suosittelen myös käymään näyttelyissä omaa rotua katsomassa; viime viikonloppuna oli Suonen suurin koiratapahtuma, ja siellä näkyi paljon cavalierejäkin.
Jos matka on mahdollinen, niin katso rotusi esittelynäyttely ja esittäydy paikan päällä.
Cavalierit on ihania, vaikka ovatkin jo liian jalostettuja. Meillä niitä 2.Helposti kyllä saatiin vuonna 2008 ja 2009. Toinen haettiin kyllä 500 km päästä 😁
Vierailija kirjoitti:
Rotu jota etsimme on ihan cavalier. Nyt vasta pääsin tähän vastailemaan. Sähköpostissani kerroin perheestänne, mitä harrastamme jne. Eli ei pelkkää hintojen kyselyä.
Ei kannata kysyä aluksi hintaa ollenkaan. Osa kasvattajista ei vastaa viesteihin, jos heti alussa kysytään hintaa.
Cavat on ihania!! Toivottavasti ap löytää oman cavan. Suosittelen kyllä soittamaan kasvattajalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kasvattaja (ei cavalier), tosin jo lopettanut muutama vuosi sitten. Kyllä mielestäni pitäisi vastata s-posteihin, vaikka vain parilla rivillä, vaikkei olisikaan juuri silloin pentuja. Itse tein niin ja samalla välitin rotuyhdistyksen pentuvälityksen tiedot.
Suosittelen myös käymään näyttelyissä omaa rotua katsomassa; viime viikonloppuna oli Suonen suurin koiratapahtuma, ja siellä näkyi paljon cavalierejäkin.
Jos matka on mahdollinen, niin katso rotusi esittelynäyttely ja esittäydy paikan päällä.
Cavalierit on suloisia. Itselläni on tiibetinspanieli, joka on ihana tyyppi :) Toinen harkinnassa.
Niin tutulta kuulostaa! Meillä on yritetty löytää Shelttipentua, mutta tuntuu iahn toivottomalta saada sellainen hyvältä kasvattajalta. Meillä ei ole suunnitelmissa harrastaa agilityä tms ja tuntuu, että kaikki tökkää varmaan siihen tämän rodun kohdalla.
Itse olen kyllä vastannut kaikkiin kennelin sähköpostiin tulleisiin kyselyihin, mutta ikävä kyllä sille ei voi mitään että pentuja tuli vain kolme ja kyselijöitä olisi ollut kolmellekymmenelle... Silloin on valittava mihin pennut myy.
t. kasvattaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä saisi ei-rotukoiran ?? Haluaisin Lancaster heelerin mutta en täysin puhdasta.
Ihan hölmö vaade, miksi ei puhdas kelpaa? Sitähän sä haluat?
En halua koska niillä on niitä rotuvaivoja mm. silmissä jne. Lisäksi maksavat hirveästi. Haluaisin sekarotuinen Lancaster heeler tyyppisen pikkukoiran (mut "jämäkän")
Luuletko, että perinnölliset sairaudet vain katoavat, jos vähän sekoittaa toista rotua? :D Oletko tyhmä? Toivottavasti perehdyt koiriin vielä hieman paremmin ennenkuin otan sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä vastannut kaikkiin kennelin sähköpostiin tulleisiin kyselyihin, mutta ikävä kyllä sille ei voi mitään että pentuja tuli vain kolme ja kyselijöitä olisi ollut kolmellekymmenelle... Silloin on valittava mihin pennut myy.
t. kasvattaja
Mistä rodusta on kyse? Tosi hyvä, että vastaat kyselyihin, monelle se ei ole itsestäänselvyys.
T. Koiran etsijä
Mitä rotuja on helpompi saada ilman hirveitä jonotusaikoja? Ja tarkoitan nyt hyviä, terveitä pentuja...
Cavalier on niin piloille jalostettu etta suosittelen miettimaan toista rotua. Koiran aivot ei mahdu sen kalloon, lopputuloksen voit arvata.
Todellinen elaintenystava pistaa lemmikin hyvinvoinnin etusijalle, pakkomielle johonkin rotuun elaimen terveyden ollessa on toissijainen on moraalitonta.
Vaikka saat terveen koiran tuet sairaan rodun kasvattamista (rotumaaritelma ihannoi fysiikaltaan sairaita koiria). Itse olen luopunut saksanpaimenkoirahaaveista tasta syysta.
Mä haluaisin keskikokoisen, ystävällisen koiran. Rodusta viis. Tärkeintä olisi hyvä luonne. Eli vaikeaahan on.