Miten koiran hankkiminen on näin vaikeaa?
Rotu ollaan päätetty ja tiedetään mitä koiralta halutaan jne. Olen laittanut kasvattajille sähköposteja, mutta eivät vastaa. Viestit on lyhyitä ja asiallisia, joten ei tarvitse edes pitkiä sepustuksia lukea. Nettisivuillaan useampi kasvattaja toivoo yhteydenottoja sähköpostitse ja kannustavat siihen. Muutenkin suositellaan pennun vanhempiin tutustumista ennen sen hankkimista, mutta miten päästä tutustumaan, kun ei saa edes yhteyttä kasvattajaan?!
Kyseessä toki suosittu rotu, joten ehkä lähettämäni postit menee suoraan roskiin, jos kasvattajaa ei kiinnosta. Olisi toki ystävällistä sekin ilmoittaa reilusti.
Kommentit (66)
Rauhassa kannattaa miettiä hankintaa, ettette joudu minun tilanteeseen eli itse lopettamaan rotukoiran.
Meidän koira piti lopettaa sairauden vuoksi hetki sitten. Ei ollut tarkoitus ottaa uutta koiraa, mutta sitten tuli vielä vapaa pentu vastaan hyvältä kasvattajalta. Soitin suoraan kasvattajalle ja kerroin meistä. Sitten lähetin sähköpostilla vielä esittelykirjeen. Meillä on lapsia, mutta myös aiempaa kokemusta rodusta ja halukkuutta käydä nättelyissä. Nyt pentu on meille varattu 😊
Miksi noin monta alapeukkua whippetin hankintaan?
Olen haaveillut whippetistä jo vuosikausia ja lähiaikoina elämäntilanne vihdoin voi sallia koiran hankinnan.
Whippet hankkija, sinun kannattaa alkaa tutustua kasvattajien nettisuvuihin ja ottaa yhteyttä sopiviin kasvattajiin. Eiköhän noita whippettejä löydy jonkun verran.
Minua ihmetyttää kun narkeilla on joskus todella kauniita ja selvästi puhdasrotuisiakin koiria. Eikä ne koirat räyhää. Kuka heille myy koiria? Pentutehtailijat tietenkin, mutta entä ne, joilla on ihan terve ja hyväkäytöksinen koira. Sitten tavallinen, aktiivinen ihminen ei saa esim. saksanpaimenkoiraa sillä perusteella, että ei omista autoa!
AP mikä rotu?? Jos joku rottweiler tai saksanpaimen tms voi olla ettei myy jos ei koiraa aiemmin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin monta alapeukkua whippetin hankintaan?
Olen haaveillut whippetistä jo vuosikausia ja lähiaikoina elämäntilanne vihdoin voi sallia koiran hankinnan.
En peukuttanut mutta luulen, että alapeukut tuli kun kyselit tässä ketjussa etkä whippetsivuilla (?).
Aloitushan oli yleisellä tasolla.
Onnea whippetin löytämiseen!
Minusta olisi selkeämpää Amerikan tyyli, että koiria myytäisiin lemmikkikaupoissa. Ihan hölmöä joutua metsästämään myyjää ties mistä.
Menisi ja ostaisi vaikka Australianterrierin suoraan pentukaupasta. Samoin rotukissan saisi sieltä kaupasta. Esim. Devon Rex-rotuisen.
Se kauppa sitten huolehtisi ja vastaisi kasvattajien valvonnasta ja ostajien informoinnista
Haluaisin Suomen lakiin muutosta ja koirat Faunattareen.
Me aiotaan hankkia pomerianin pentu ensi vuonna toisen kaveriksi,ihastuttiin rotuun ihan täysin,energinen koira,tykkää lapsista,touhutaan monenmoista.sopivaa kasvattajaa aletaan etsiä vuoden alusta.
No siis,
pelkästään tuo, ettet edes palstalla kerro mitä rotua etsitte, on vähän outoa. Joku varmasti silloin vialla. Jos kyseessä on joku teille oikeasti sopiva rotu, mikset voi kertoa mitä etsitte? Onko kyseessä jokin niin haastava rotu, ettet viitsi sitä täälläkään sanoa? Se selittäisi kasvattajien vastaamattomuuden.
Itse olen joskus koiraa etsiessä laittanut sähköposteihin kuvia meistä, kuvia toisesta koirasta joka perheessä oli, retkeilykuvia yms mistä käy ilmi olot joihin koira tulee. Vaikka viesti olisi lyhyt, voi kuvat auttaa.
Minkälaisen viestin olet tarkalleen ottaen laittanut? Kopioi vaikka tänne?
Minkälainen koirarotu olisi hakusessa? Minkälainen perhe te olette ja mikä elämäntilanne on? Onko aiempaa koirakokemusta? Jos, niin miten paljon ja mitä olette harrastaneet?
Miksi haluatte juuri ko. rotuisen koiran? Mitä meinaisitte koiran kanssa tehdä?
Oletko joskus kirjoittanut jotain epämääräistä jollekin kasvattajalle? Tai voiko esim. fb-profiilissasi näkyä jotain epämääräistä?
Suositut rodut on oikeasti kysyttäjä eikä niitä vain riitä kaikille halukkaille. Nyt on myyjän markkinat ja sellaiset ostajat saavat koiran, jotka vain ovat parhaiten soveltuvia juuri kyseisen kasvattajan mielestä.
Monella rotuyhdistyksellä on oma pentuvälitys.
Jos on vaikeuksia saada yhteyttä suoraan kasvattajiin, aloittaisin sieltä.
Myös omaa ulosantia kannattaa pohtia. Tarkoittaako se lyhyt viesti vaan hinnan kysymistä?
Huh, ihan uteliaisuuttani luin ketjun, vaikken koirasta edes haaveile. Koiran saaminen on näköjään vaikeampaa kuin lapsen saaminen! Kilpailua on kuin työmarkkinoilla, huono CV ilman kuvaa joutuu välittömästi hylkyyn. Tsemppiä teille, jotka koiraa havittelette, joudutte näköjään tekemään kovasti töitä sen eteen jo ennen kuin pääsette keräämään ensimmäiset kakkakikkareet!
Mustakin viesteistä vähän huokuu sellainen ärsyyntynyt vihaisuus (vaikka asia varmasti turhauttaakin ja on tavallaan ymmärrettävää), mutta silti teidän tulisi ymmärtää, että (hyvät) kasvattajat KASVATTAA koiria sen rodun/niiden koirien takia ja niille halutaan parasta. Se on bisnestäkin, mutta ei sellaista bisnestä, jossa myydään sen takia, että saadaan myytyä kaikille ehdokkaille jotain. Ne on sitten eri "kasvattajat", jotka tehtailee pentuja liukuhihnalta ja myy niitä miten sattuu...
En minäkään ymmärrä miksi ei sitä rotua voi kertoa, siinä ei ole mitään tunnistusvaaraa.
Mutta se ehkä avaa hieman sitä syytä, miksi pennun saanti ei ole onnistunut. Jos on suosittu koirarotu ja vielä niin että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin silloin vain hyvät ehdokkaat saavat ne vähälukuiset pennut ja kaikki tutut ja puolitututkin menevät jonossa tuollaisen hätäisen sähköpostikyselijän edelle.
Kasvattajiin on myös erilaisia kontaktikanavia, mutta jos ap ei halua edes kertoa mistä rodusta on kyse, niin eipä siinä kukaan paljon voi auttaa.
Mutta jos ei apu kelpaa, niin aika tylsää sitten marista nimettömänä näillä palstoilla.
Eli ap:na hieman säätäisin sitä asennenuppia toiseen asentoon, niin hakuprosessi voi tuottaa parempaa tulosta. :)
Ehkä vain lyhyen sähköpostiviestin lähettäminen antaa kuvan, että ette ole kauhean tosissaan, tai mikä tahansa koira kelpaa. Varsinkin jos kyselijöitä on useampi niin kasvattaja mieluummin vastaa ja myy vain niille, jotka jo ensimmäisessä viestissä oma-aloitteisesti kertovat itsestään vähän enemmän.
Adopt don't shop. Aivan mahtavia rescue-koiria on ahdingossa, ulkomailla, kotimaassa tai kasvattajille palautuneita (monista syistä). Olepa vaikka joulun kunniaksi järkevä ja anna koti tarvitsevalle, suurin osa näistä on terveitä (toisin kuin "puhtaat" rodut) ja aivan yhtä helposti koulutettavissa. Lue esim tämä:
http://blogit.iltalehti.fi/mademoisellepigalle/2014/01/06/dont-buy-adop…
Minustakin koiria ja kissoja saisi alkaa myydä kaupoissa. Olisi helpompaa ja valvotumpaa. Kauppa vastaisi, että ottaa vain hyviltä kasvattajilta.
Rotu jota etsimme on ihan cavalier. Nyt vasta pääsin tähän vastailemaan. Sähköpostissani kerroin perheestänne, mitä harrastamme jne. Eli ei pelkkää hintojen kyselyä.
Onhan tuo vähän outoa että mitään ei vastata missään vaiheessa. Itse olen saanut sähköpostiin vastauksen viimeistään parin viikon kuluessa. Oletko varma että kasvattajat joihin olet ollut yhteydessä ovat vielä aktiivisia? Onko nettisivuja päivitetty säännöllisesti? Ainahan voi myös soittaa jos numero on yhteystiedoissa!