Miten viettää jouluaatto yksin ensimmäistä kertaa pitkän suhteen jälkeen?
Olen kolmikymppinen, ja yli kymmenen vuoden suhde päättyi tänä vuonna. Nuolen haavojani edelleen. Tämä tuleva jouluaatto on elämäni ensimminen, jonka vietän yksin. Joulupäivänä tapaan ystäviäni, mutta aatoksi minulla ei ole ohjelmaa. En ole mitenkään jouluihminen enkä laita itse joulua millään tavalla, mutta kokemus osoittaa, ettei aattoa voi viettää kuin tavallista arkipäivää. Tunnelma ja muistot tunkevat elämääni väkisinkin.
Miten te muut vastaavassa tilanteessa olleet sinkut olette estäneet mielen vaipumisen masennuksen alhoon?
Kommentit (9)
Kiitos. Jonkinlainen self-care tai mitä tuo onkaan suomeksi on varmasti hyvä idea. Täytyy rakastaa itseään, vaikka se on välillä minulta unohtunut. -ap
Mitäs, olen syönyt överit ja juonut pullon punkkua, katsellut tallennuksia sohvan pohjalla ja ihan vaan nauttinut siitä, ettei tarvi tehdä mitään. Joulu on juuri sitä mitä siitä teet. :)
Tekisin aamuksi uunipuuroa. Katselisin Lumiukon telkkarista. Katselisin jonkun ihanan nostalgisen leffan ja söisin hyvää ruokaa. Kävisin kävelyllä ja katselisin valoja ja ottaisin kuvia. Menisin ehkä hautuusmaalle illalla ja sytyttäisin pimeisiin hautoihin kynttilöitä. Kuuntelisin hyvää musiikkia ja illalla käpertyisin sänkyyn lukien jotakin hyvää kirjaa.
Yleensä uimahallit on suljettu jouluaattona, mutta voithan tehdä jonkun pitkän kotijoogan. Sytyttelet kynttilöitä, laitat musaa soimaan. Sit kunnon hemmottelu ihonhoidot päälle. Kuorinta, jalkojen raspaus jne. Varaat hyvää syötävää ja hyvän leffan illaksi.
En ole sinkku, mutta olen käytännön syistä viettänyt elämässäni noin kymmenen joulua yksin ja vietän taas tänä vuonna. Yleensä annan itselleni luvan tehdä mitä huvittaa: ei ole pakko tehdä mitään jouluista, jos ei tunnu siltä. Saatan käydä kävelyllä, saunoa, laittaa hyvää ruokaa - tai olla tekemättä mitään, viettää illan dekkaria lukien ja syödä puoli kiloa suklaata. Ihan miltä sattuu tuntumaan.
Tsemmpiä, kyllä sinä pärjäät ja löydät itsestäsi ihmisen, jonka seurassa on mukava olla.
Vierailija kirjoitti:
Tsemmpiä, kyllä sinä pärjäät ja löydät itsestäsi ihmisen, jonka seurassa on mukava olla.
Onpa viisaasti sanottu. -ap
Perseet olalle. Eikös baarit ole aattona auki. :)
Kyllä sä pärjäät. Aamulla teet pitkän treenin, juoksulenkin, salin, uinnin, mikä vaan sua innostaa, sillä sen avulla sulle tulee kunnolla nälkä. Sitten teet hyvää ruokaa. Katsot Netflixistä vaikka Ritan 3 kauden (joka on tänään tullut sinne). Jos telkkari kyllästyttää niin luet välillä jotan oikein jännää dekkaria: suosittelen Uimari, Joakim Zalander. Pakkaa itsellesi pari lahjaa: tuoksuvia vartalonhoitotuotteita, kuorinnan jne. Sitten teet ihania kauneudenhoitorituaaleja.
Syöt hyvää suklaata samalla, kun luet tai katsot tv:tä ja juot paljon vettä, että näytät hyvältä kun joulupäivänä tapaat ystäviäsi.
Tsemppiä ja rakkautta tuntemattomalta lähimmäiseltä.....