Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako näin toimia tk:ssa???

Vierailija
15.12.2016 |

En tiedä mitä ajattelisin.Olin toissapäivänä lääkärillä masennuksen vuoksi ja minulla todettiin vakava masennus.Pyysin päästä kilppari-ja sokeritesteihin varmuuden vuoksi,että ei ole mitään elimellistä taustalla.Lääkäri laittoi nämä ja lähetteen psyk.polille myös.

Polilta soitti eilen hoitsu ja antoi ajan ensi viikolle ja sanoi,että käy siellä labrassa ennen sitä.Tänä aamuna lähdin verikokeisiin vain huomatakseni,että päädyn niiden lisäksi valvottuun huumetestiin!Pissasin siis hoitajan katsellessa eikä tästä ollut ilmoitettu (oli vaikeaa muuten koska olin ollut juomatta 12 h ja käynyt pissalla aamulla).

En kieltäytynyt,koska ajattelin että näyttää huonolta.Minulla ei ole mitään päihdetaustaa,en eläissäni ole kokeillut edes kannabista,minulla ei ole lapsia jne.Oli aika rikollinen olo ja tuntui että koskemattomuuttani loukattiin.Minusta tästä olisi pitänyt kertoa.Ymmärrän jos epäillään esim.rikostutkinnan kohdalla vaikka,että joku on päihtyneenä ajellut,että voidaan yllättäen tehdä näin,mutta minä olen vain masentunut potilas.

Aika erikoista.Piti vielä putkesta tarkistaa,että oma nimi täsmää :(

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni potilaalla on oikeus tietää mitä kokeita on määrätty.

Vierailija
2/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumetestausta voidaan tietyin edellytyksin vaatia ja tällöin on edellytyksenä se, että on olemassa perusteltu syy epäillä henkilön olevan huumausaineriippuvainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle olisi pitänyt kertoa. Mutta jotenkin kuulostaa siltä, että vastaanotolla hän ei vielä aikonut tuota testiä ottaa (koska en keksi, miksei olisi siitä maininnut) mutta suunnitelmiin tuli muutos myöhemmin. Syynä saattoi olla esim. se, että lääkäri oli laittanut sen lähetteen ja sai sähköisen palautteen psyk polilta, jossa sanottiin, että ennen heille lähettämistä kuuluu tk:ssa kaikilta potilailta ottaa myös huumetestit ja muuten lähete palautetaan. Niin oli sitten laittanut vielä tuon testin siihen lisäksi. Aika monissa sairauksissa on niin, että tietyt jutut on aina rutiinisti tutkittava tk:ssa ensin (vaikkei edes epäilisi huumeidenkäyttöä) ja vasta sitten saa lähettää eteenpäin.

Vierailija
4/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tietää vasta labratilanteessa tästä.Luulen,että laitettu polilta,koska hoitaja sanoi,että päällekkäisyyksiä testipyynnöissä ja tullut kahdesta paikkaa (tk-lääkäri ja polilta jälkikäteen).Hoitsu joka soitti polilta eilen,ei kertonut että testejä pyydetty lisää.

Minusta ei voi kyllä olla perusteltua syytä pyytää valvottu huumetesti (mitään taustaa ei ole eikä ollut mitään lääkitystä edes).Ymmärrän jos johonkin polille mennessä pitää olla tietyt testit,mutta sitä en,että niistä ei kerrota vaan salaa määrätään.Olin aika nöyryytetty kun labran hoitaja käskee vessaan pissaamaan eteensä,kun kuvittelin olevani vain perusverikokeissa :(

Ap

Vierailija
5/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä on sellainen käytäntö, ettei psykiatrisiin syihin saa hoitoa, jos on huumeidenkäyttäjä.

Vierailija
6/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna valittaisin tuosta sinne sairaalan polille, jos testi oli sieltä määrätty. On ihan perusteltua, että virtsakokeesta pitäisi saada tietää etukäteen. Vai onko huumetesti sellainen luonteeltaan, että se kuuluu aina ottaa "yllättäen"? Ettei ehdi varautua ja perua.

Vierailija
7/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tietää vasta labratilanteessa tästä.Luulen,että laitettu polilta,koska hoitaja sanoi,että päällekkäisyyksiä testipyynnöissä ja tullut kahdesta paikkaa (tk-lääkäri ja polilta jälkikäteen).Hoitsu joka soitti polilta eilen,ei kertonut että testejä pyydetty lisää.

Minusta ei voi kyllä olla perusteltua syytä pyytää valvottu huumetesti (mitään taustaa ei ole eikä ollut mitään lääkitystä edes).Ymmärrän jos johonkin polille mennessä pitää olla tietyt testit,mutta sitä en,että niistä ei kerrota vaan salaa määrätään.Olin aika nöyryytetty kun labran hoitaja käskee vessaan pissaamaan eteensä,kun kuvittelin olevani vain perusverikokeissa :(

Ap

Potilaan parastahan tässä ajatellaan, että hoitohenkilökunnalla on kaikki tieto potilaasta ja suljetaan pois väärin käytökset.  Valitettavaa on, että et ole ainoa potilas tässä maassa niin on pitänyt luoda yhtenäiset säännöt, jotka on kaikille samat. Masennukseen kun käytetään lääkitystä pitää varmistaa, että potilas ei ole vain narkki joka hakee laillisia huumeita tai tule mitään yhteisvaikutuksia jotka saattaa varantaa potilaan hengen.

Vierailija
8/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 olen kyllä aiemminkin ollut masentunut ja psykiatrian polilla.Minulle ei ole koskaan määrätty huumaavia lääkkeitä esim.bentsoja.Jos olisin sairastanut jotain muuta sairautta ja saanut lähetteen erikoussairaanhoitoon,niin olisiko minulle siinäkin tapauksessa tehty yllätyksenä valvottu huumetesti?Monissa sairauksissa käytetään varmasti lääkkeitä jotka eivät sovi huumeiden kanssa tai voivat olla huumaavia.

Pointtini on,että minulle ei kerrottu määrätyistä testeistä.Koin,että en voi kieltäytyä tai se näyttää huonolta.Olen ammattini puolesta lasten parissa joten en halunnut herättää hämminkiä.Koin,että on pakko suostua.Ymmärrän jos näin toimitaan esim.vankilassa tai tietyissä työtehtävissä työnantajan taholta.Musta tuntuu,että näin ei saisi toimia...

Vierailija
9/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen tätä pahastumista, eikö tärkeintä ole että pääsee hoitoon? Näinä aikoina kaikki hoito, mutta eritoten psykiatrinen hoito, on kiven alla.

Et sitten ihan kauhean masentunut olekaan, kun viitsit vetää tästä yleisestä käytännöstä herneen nenään, a vielä kirjoittaa vääryydestä nettiinkin. Toisaalta hyvä omalta kannaltasi, että voimavaroja löytyy. Parempi suunnata tarmo parantumiseen eikä jonnin joutavuuksiin. Kävin eilen nieluviljelyssä. Kahteen kertaan varmistettiin, että minä olen minä. Se kuuluu asiaan.

10/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyk. poleilla otetaan huumeseulat aina. Se kuuluu rutiineihin siellä. Hoitoon pääsyn edellytys on puhdas huumeseula. Jos on päihdeongelmaa, hoito ohjataan A-klinikalle.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
11/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna valittaisin tuosta sinne sairaalan polille, jos testi oli sieltä määrätty. On ihan perusteltua, että virtsakokeesta pitäisi saada tietää etukäteen. Vai onko huumetesti sellainen luonteeltaan, että se kuuluu aina ottaa "yllättäen"? Ettei ehdi varautua ja perua.

Ei mielestäni voi ellei ole esim.työsopimukseen kirjattu,että voidaan testailla.Ystävälle ilmoitettiin tk:ssa,että käy huumetestissä vähän samanlaisessa tilanteessa.Siis lääkäri kertoi mitä on määrännyt eikä niin että labrassa verikokeissa yhtäkkiä oletkin pissalla.

Vierailija
12/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Psyk. poleilla otetaan huumeseulat aina. Se kuuluu rutiineihin siellä. Hoitoon pääsyn edellytys on puhdas huumeseula. Jos on päihdeongelmaa, hoito ohjataan A-klinikalle.

Joo joo,mä ymmärrän tämän,että tehdään huumetesti.Mutta siitä ei ilmoitettu mitään,tehtiin vaan enkä voinut kysyä esim.että miksi.Sanottiin pelkät verikokeet minulle eli tuli ihan puskista.

Ap

Vierailija
13/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen tätä pahastumista, eikö tärkeintä ole että pääsee hoitoon? Näinä aikoina kaikki hoito, mutta eritoten psykiatrinen hoito, on kiven alla.

Et sitten ihan kauhean masentunut olekaan, kun viitsit vetää tästä yleisestä käytännöstä herneen nenään, a vielä kirjoittaa vääryydestä nettiinkin. Toisaalta hyvä omalta kannaltasi, että voimavaroja löytyy. Parempi suunnata tarmo parantumiseen eikä jonnin joutavuuksiin. Kävin eilen nieluviljelyssä. Kahteen kertaan varmistettiin, että minä olen minä. Se kuuluu asiaan.

Ero:tiesit meneväsi nieluviljelyyn.

Vierailija
14/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 olen kyllä aiemminkin ollut masentunut ja psykiatrian polilla.Minulle ei ole koskaan määrätty huumaavia lääkkeitä esim.bentsoja.Jos olisin sairastanut jotain muuta sairautta ja saanut lähetteen erikoussairaanhoitoon,niin olisiko minulle siinäkin tapauksessa tehty yllätyksenä valvottu huumetesti?Monissa sairauksissa käytetään varmasti lääkkeitä jotka eivät sovi huumeiden kanssa tai voivat olla huumaavia.

Pointtini on,että minulle ei kerrottu määrätyistä testeistä.Koin,että en voi kieltäytyä tai se näyttää huonolta.Olen ammattini puolesta lasten parissa joten en halunnut herättää hämminkiä.Koin,että on pakko suostua.Ymmärrän jos näin toimitaan esim.vankilassa tai tietyissä työtehtävissä työnantajan taholta.Musta tuntuu,että näin ei saisi toimia...

Edelleen muistuttaisin siitä, ettet ole ainoa masentunut! 

Ota yhteyttä potilasasiamieheen jos koet, että sinua on väärin kohdeltu. 

Työskentelet ainakin alalla, jossa työelämää koskeva yksityisyyslaki sallii työntekijöiden testaamisen huumeiden käytön varalta.

Vierailija
15/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useasti psykiatrian polilla hoidossa.Minulle ei ole Koskaan tehty valvottua huumetestiä eikä varsinkaan yllättäen,ilmoittamatta.Ymmärrän jos niin tehdään esim.rikosepäilyn kohdalla,mutta onko moiseen valtuuksia muuten.

Vierailija
16/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen muistuttaisin siitä, ettet ole ainoa masentunut! 

Ota yhteyttä potilasasiamieheen jos koet, että sinua on väärin kohdeltu. 

Työskentelet ainakin alalla, jossa työelämää koskeva yksityisyyslaki sallii työntekijöiden testaamisen huumeiden käytön varalta.

Kyllä työntekijöiden.Tk:ssa eivät alastani tiedä mitään ja eivät ole työnanrajiani.

Vierailija
17/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Joo joo,mä ymmärrän tämän,että tehdään huumetesti.Mutta siitä ei ilmoitettu mitään,tehtiin vaan enkä voinut kysyä esim.että miksi.Sanottiin pelkät verikokeet minulle eli tuli ihan puskista.

Ap

Kaikki tämä on tapahunut parissa päivässä niin kai sinä ymmärrät, että terveyskeskuksen resurssit ei riitä soittamaan jokaisella potilaalle, jolle on määrätty lisäkokeita tämän jälkeen kun häneen on viimeksi oltu yhteydessä.

Jos koet tulleesi väärin kohdelluksi tämä on ihan väärä kanava siitä valittaa. Terveyskeskuksesta saa ohjeet miten heidän toimistaan voi valittaa. Tai olet varmaan liian masentunut ottamaan tilanteestasi vastuuta, joten tässä sinulle osoite: http://stm.fi/asiakkaan-potilaan-oikeudet/valittaminen

Vierailija
18/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

No eikä oteta aina. Multa ei ole ikinä otettu, eikä keltään kaverilta joka on polin asiakas.

Vierailija
19/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä saa valittaa kyllä tästäkin,kun kerran saa kaikesta muustakin.En ole sanonut ettenkö kyselisi asiasta ihan alkulähteeltäkin,koska en pidä vauva.fitä varsinaisena asiantuntijakanavana,pelkkää mielipide kiinnosti.

Vierailija
20/60 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut useasti psykiatrian polilla hoidossa.Minulle ei ole Koskaan tehty valvottua huumetestiä eikä varsinkaan yllättäen,ilmoittamatta.Ymmärrän jos niin tehdään esim.rikosepäilyn kohdalla,mutta onko moiseen valtuuksia muuten.

Samoin, olin kolmisen vuotta psyk-polin asiakkaana alkaen vuodesta 2013, eikä missään vaiheessa otettu yhtäkään huumeseulaa tai edes mainittu mitään siitä, että sellaisia saatettaisiin ottaa.