Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lapsi on syntynyt loppuvuodesta

Vierailija
15.12.2016 |

hän ei koskaan ehdi olla ikäisensä. Aina heti jo synttäreiden jälkeen vaihtuu vuosi ja lapsi tavallaan joutuu monessa asiassa vuotta vanhempien ryhmään. Kun kaikki aina menee sen mukaan mitä kyseisenä vuonna täyttää. Mtien te muut olette tämän kokeneet?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän noin. Olen itse syntynyt kuukautta ennen vuodenvaihdetta ja molemmat lapseni myös joulukuussa, toisen vieläpä olisi lasketun ajan mukaan pitänyt syntyä vasta seuraavan vuoden helmikuussa. Hyvin olen kuitenkin pärjännyt, enkä ole kaivannut sitä, että olisin saanut olla ryhmän vanhin. Toisaalta olen aina ollut pitkä ja opin asiat helposti, lukemaan opin jo pari vuotta ennen koulun alkua, tämä on varmaan helpottanut. Vanhempi lapseni on koulussa ja on pärjännyt oikein hyvin, ei mitään ongelmia. Nuorempi (se keskosena syntynyt) on vielä päiväkodissa, ikäistään pienikasvuisempi eikä ole kovin nopea oppimaan. Hänen kohdallaan olen kyllä vähän miettinyt, pitäisikö kouluun menoa myöhentää vuodella. Toisaalta tuntuisi ikävältä erottaa hänet kaikista kavereistaan, joiden kanssa hän on tullut tutuksi jo neljän vuoden ajan ja joutuisi sitten koulussa vuotta nuoremmalle luokalle. En oikein tiedä mitä tehdä. Neuvolasta suositeltiin laittamaan kouluun ihan normiaikataulun mukaan eikä myöhentämään.

Vierailija
2/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin se raja on vedettävä ja se on vuodenvaihde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se välillä hassua ajatella että jos lapsi olisi syntynyt 9pv myöhemmin niin olisi eri luokalla. Onneksi kuitenkin on pärjännyt hyvin koulussa ja muutenkin.

Vierailija
4/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pienten lasten urheilukisoissa tuon varsinkin huomaa, tammi-helmikuussa syntyneet jyrää useimmiten nuorimmat. Murrosiässä tuo tasottuu mutta harmi vain että kilparyhmät on usein muodostettu jo aiemmin.

Vierailija
5/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon syntynyt joulukuun lopussa ja oon nyt 35. En kokenut asiaa ongelmaksi kai oikeastaan koskaan. Tai no ysillä erkaannuin parhaan kaverin kans, kun hän oli syntynyt tammikuun alussa ja alkoi ykskaks kiinnostua diskoista ym. ja halusi koittaa päästä niihin ilman papereita enkä minä halunnut mukaan. Mutta ehkä tuossa oli enemmänkin luonne-erot kyseessä, koska vuotta (tai useampaa vuottakaan) myöhemmin en edelleenkään niistä niin välittänyt.

Koulussa pärjäsin ihan normaalisti ja joissain aineissa keskivertoa paremminkin.

Lähinnä oli kivaa, kun synttärit oli melkein jouluna ja lukiosta päästyä ja välivuosia viettäessä lievitin huonoa omaatuntoa (joka johtui ympäristön paineista "kun pitäisi jo mennä jatko-opiskeleen") sillä, että jotkut on syntynyt tammikuussa ja käy vielä kymppiluokankin tai lukion neljässä vuodessa, niin olin tavallaan 1 tai jopa 2/3 vuottakin joitain edellä  eli ei mitään kiirettä ulkomailta kotiin opiskeleen. :-D

Vierailija
6/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt lokakuussa eikä siinä ole häirinnyt mikään muu kuin lapsiidessa jumalaton hössötys siitä, miten olen syntynyt niiii-iiiin myöhään ja pitäisikö minun mennä sen takia kymppiluokalle (peruskoulun päättötodistukseni keskiarvo oli 9,1). Ei kai lapsi sitä pidä ongelmana, jos siitä ei tehdä ongelmaa.

Vierailija
7/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mikä säästö päivähoitomaksuissa, kun menee kouluun vuotta aiemmin! :-)

Vierailija
8/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 31.12 klo 23.52. Lapsena asia harmitti todella kovasti mm. sen takia, että joulu ja synttärit olivat niin lähekkäin. Vanhempana harmitti se, kun kaverit pääsivät baareihin, mutta onneksi joku aina lainasi papereitaan.;) Koulumenestykseen asia ei ole vaikuttanut minun kohdalla.

Vierailija
9/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti mikä säästö päivähoitomaksuissa, kun menee kouluun vuotta aiemmin! :-)

Juu ja siinäkin säästää kun lapsilisien loppumisesta on yleensä lyhyempi aika siihen kun lapsi muuttaa omilleen.

Vierailija
10/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 31.12 klo 23.52. Lapsena asia harmitti todella kovasti mm. sen takia, että joulu ja synttärit olivat niin lähekkäin. Vanhempana harmitti se, kun kaverit pääsivät baareihin, mutta onneksi joku aina lainasi papereitaan.;) Koulumenestykseen asia ei ole vaikuttanut minun kohdalla.

Eikö äitiäsi harmittanut kun ei pysynyt muutamaa minuuttia "pidättelemään" ;)

Tiedän muutan tapauksen jossa lapsi syntyi tuona päivänä 23.59 mutta äiti ja kätilö yhteistuumin laittoivat syntyneeksi 1.1. klo 00.00.

Vierailija
11/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sekin kenkkumaista, kun  18v kynnyksellä muut ravaa koko vuoden baarissa ennen kun itse pääsee. Siinä voi jäädä vähän ulkopuoliseksi. No lyhyitä vaiheita nuo ovat.

Vierailija
12/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuukohan tää omasta loppuvuoden syntymästäajasta, kun itse mieluummin valkkaisin syntymäajakseni 31.12. 23:59 kuin 1.1. 00:00? Joulukuussa vain on sitä jotain ja tammikuu on ihan ankea kuukausi, kun kaikki alkaa taas alusta. :-D

Vierailija
13/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuntuu, että lapsuus lyhenee ja lapsi kasvaa vielä nopeammin kun jo taas kohta vuosi vaihtuu. Ei tosiaan ehdi olla sen ikäinen mitä juuri täytti. Mua kun muutenkin haikistaa tämä ajankulku ja lapsen isoksi kasvaminen. Ap

Vierailija
14/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miten sitten ratkaisisit ongelman?

Vierailija
15/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlin itse tällä viikolla syntymäpäivääni. Olen koko ikäni kuullut voivottelua siitä, että joudun olemaan joidenkin vuotta vanhempien kanssa koulussa ja urheilussa samalla viivalla. Olen kuitenkin menestynyt kummassakin erinomaisesti.

Muistan myös lukeneeni tutkimuksen, jonka mukaan menestyneistä kestävyysurheilijoista yllättävän monet ovat loppuvuodesta syntyneitä. Nämä joutuvat tekemään nuorena enemmän työtä ja odottamaan menestystään pitkäjänteisesti. Se palkitaan usein sitten viimeistään aikuisten sarjassa.

Ainoa asia, joka on harmittanut oli aikoinaan täysi-ikäisyyden odottelu, kun kaikki luokkakaverit juoksivat baarissa ja ajelivat autolla paljon ennen minua :)

Vierailija
16/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 28.12. Enkä kyllä ole mitenkään kärsinyt. En edes silloin täysi-ikäistyessä, sillä minulla oli pari joulukuussa syntynyttä kaveria, niin lähdettiin yhdessä baariin. Mut loppujen lopuksi tuo vuosi on tosi lyhyt aika.

Ei se lapsi harmittele,jos ei vanhemmat sille opeta sitä.

Yks tietty tylsä juttu oli se, että välillä sain yhdistettyjä joulu- ja synttärilahjoja. Arvoltaan ei välttämättä kuitenkaan sen suurempaa, vaan lahjan antaja halusi vaan päästä helpolla. Niissä tilanteissa koin epäreiluutta muihin sisaruksiini nähden,jotka sai enemmän lahjoja kun synttärit oli eri aikaan vuodesta.

Oma lapseni on syntynyt myös ihan joulun alla ja aion pitää huolen,ettei synttärit jää joulun varjoon vaan niitä juhlitaan selkeästi erikseen. Jokainen lapsi on omat juhlansa ansainnut :)

Vierailija
17/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kannattaisi harkita koulun aloittamista vasta seuraavana vuonna, kun silloin olisi se vanhin, osaavin ja isoin. Ero on suuri varsinkin sellaisessa pienessä luokassa, jossa on 7 tammi-helmikuussa syntynyttä ja yksi joulukuussa syntynyt. Se yksi on auttamatta vuoden nuorempi kuin muut, vaikka on sama syntymävuosi. Näin varsinkin siinä tapauksessa, että tämä loppuvuodesta syntynyt sattuu olemaan muutenkin pienikokoinen ja hitaasti kehittyvä, vaikka muuten olisi aivan täysin terve ja normaali.

Ei todellakaan ole sattumaa, että ikäluokkakisoissa ja sen seurauksena myöhemminkin urheilussa menestyvät parhaiten alkuvuodesta syntyneet.

Vierailija
18/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmitti ainoastaan täysi-ikäisyyden kynnyksellä kun muut rymysivät baareissa ja saivat ajokortin, ja itse pääsi niistä nauttimaan viimeisenä.

Nyt aikuisena on ihan jees olla lähes vuoden nuorempi alkuvuonna syntyneitä 😊

Vierailija
19/19 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se tilanne, että lapsi täytti marraskuussa 4v. Ja kerhoryhmässä moni meno on tarkoitettu 5v, ja nimenomaan syntymävuoden mukaan. Tuntuu hankalalta laittaa muiden mukaan kun osa tosiaan täyttää tammikuussa jo eli ikäeroa on 10kk. Ja se kyllä voi näkyäkin.