Oletko kursailija? Avaisitko hieman
En ymmärrä. En kerta kaikkiaan ymmärrä. Kursailu on aina ärsyttänyt ja se tuntuu ärsyttävän kaikkia kenen kanssa siitä keskustelen. Silti hämmästyttävän moni sitä harrastaa.
Kutsuin serkun perheineen syömään ja kyläilemään (olemme läheisiä kuin sisko ja veli). Serkku, vaimo ja kaksi lasta aikoivat tulla iltapäivällä (yleensä tarakoittaa klo 13-16 väliä). Sanoin että laitan päivällisen neljäksi. Tämä oli ok.
Seurue saapui neljältä ovelle, toivotin tervetulleeksi ja pyysin käymään sisälle ja pöytään. Lapset syöksyivät etupihan hankeen peuhaamaan ja vaimo jäi puhumaan siskonsa kanssa puhelimeen pihalle. Sanoin että tulkaahan syömään, ruoka on valmista. Vaimo nyökkäsi ja jatkoi puhelimeen jaarittelua. Serkku tuli sisään ja istui sohvalle. Huutelin keittiöstä vielä että ruoka on valmista ja kannoin kattilaa pöytään.
Lapset ja vaimo tuli sisään. Tervehdin uudelleen ja sanoin että voivat käydä suoraan pöytään. Istuutuivat takkahuoneeseen leikkimään koiran kanssa. Serkku liittyi seuraan. Kun vihdoin he itse totesivat "niin pitäisiköhän sitä ryhtyä ruokapuuhiin" kello oli jo 16:50.
Serkku ja vaimo kommentoivat ruokaa seuraavasti: Alkukeitto oli muuten hyvää, mutta kala on "vähän mössöä" ja juurekset ylikypsiä. Riisi pääruoan kanssa oli "jankkia"
Lapset eivät suostuneet syömään keittoa kun oli kuulemma "kauheaa puuroa"
Kyseessä oli kirkaslieminen kalakeitto jossa kaikki oli kypsynyt lähes tunnin liikaa.
Kertokaa MIKSI kursailette?
Kommentit (6)
Enpä taida avata, tuskin minun näkemykseni ketään kiinnostaisi
Joo ei toi oo kursailua. Serkkus perhe on ihan määly.
Mä kursailin aiemmin. Vanhemmilta "periytynyt" tapa.
Jotenkin tuntui aina niin nololta mennä pöytään syömään tulee toisten ruokia, vaikka hullulta kuulostaa.
Syytän äitiä ja kasvatusta, kuinkas muutenkaan :D Lapsena kyläillessä piti muistaa, että ensimmäisenä ei syöksytä pöytään eikä oteta kuin se yksi pala joka sorttia, ettei vaikuteta ahneita tai siltä, että "on tultu tänne vain mässäämään". Ja vanhemmat oli/on oikein mestarikursailijoita... Vasta joskus yli kolmekymppisenä pääein kurssilusta yli, vaikka vieläkin joskus se "pitääkö me mua ahneena"- vainoharha iskee edelleen.
Mutta tuollainen viivyttely ei kyllä enää ohan kursailun piikkiin mene, ainakaan niin, miten itse kursailun merkityksen ymmärrän. Jos on sovittu aika, millon joku laittaa ruoan, silloin ollaan siihen aikaan pöydässä. Sen verran kunnioitusta ruokaa ja sen laittajaa kohtaan kumminkin....
Vierailija kirjoitti:
Joo ei toi oo kursailua. Serkkus perhe on ihan määly.
Totta sikäli, että tuo myöhästyminen ja sovitun ajan polkeminen menee kyllä epäkohteliaisuuden piikkiin. Kyseinen sakki on kyllä myös aidosti kursailevaa sorttia ja tuo viivyttely on nähty joka kokoontumisessa isolla tai pienellä porukalla.
AP
Eihän toi käytös oo kursailua nähnytkään.
Tuo ei ole kursailua, epäkohteliasta pikemminkin.