Väärin ymmärrettyjä sanoja
Onko muilla vastaavanlaisia väärinymmärryksiä, vaikka puhutaan selvää suomea:
Jalkalamppu = lamppu joka valaisee jalkoja
Verkkaisesti tarkoittaa oikeasti hitaasti, mutta minusta se kuulostaa nopealta, niinkuin verkkarit päällä mennään vauhdikkaasti
Sana tyvi on vaikea ymmärtää; kelaan aina onko kyseessä tyvi vai latva...
Kaksiteräinen miekka tai veitsi tuo mieleen kaksihaaraisen veitsen...
Kommentit (12)
Tuima= vaihtelee paikkakunnittain eli on joko mieto tai vahvasti maistuva
Helvete= (kokojyvävehnä)
Honung = neitonen ( 'hon ung')
Mitä tarkoittaa jos joku juttu on konstikas? Olen luullut, että se on vaikea tai monimutkainen. Vai onko se sittenkin outo tai kummallinen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa jos joku juttu on konstikas? Olen luullut, että se on vaikea tai monimutkainen. Vai onko se sittenkin outo tai kummallinen?
Vaikea tai monimutkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tai monimutkainen.
Ai no sittenhän olen ymmärtänyt oikein.
Alentuva sekoitetaan alentavaan.
Alentuva käytös toki on alentavaa kohtelleen, mutta käsite tarkoittaa kuitenkin aivan eri asiaa.
Nykyään on yleistynyt sanan kohtuullinen käyttö, kun itse asiassa tarkoitetaan kohtalaista.
Liikun kohtuullisesti tarkoittaa, etten liiku liikaa. Liikun kohtalaisesti tarkoittaa, että liikun aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on yleistynyt sanan kohtuullinen käyttö, kun itse asiassa tarkoitetaan kohtalaista.
Liikun kohtuullisesti tarkoittaa, etten liiku liikaa. Liikun kohtalaisesti tarkoittaa, että liikun aika paljon.
Eikö kohtalaisesti tarkoita, että liikkuu jonkin verran, keskimääräisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kohtalaisesti tarkoita, että liikkuu jonkin verran, keskimääräisesti?
Joo... paremmin ilmaistu noin, riippii asiayhteydestä. Pointti oli kuitenkin se, että "kohtalaisesti" on täysin eri asia kuin "kohtuullisesti".
Kuulee usein esim.: siellä oli ihan kohtuullisesti porukkaa, kun tarkoitetaan, että oli ihan kivasti väkeä eli aika paljon.
Sanotaan 'keskiverto' kun tarkoitetaan 'keskiarvoa'.
Seksillä tarkoitetaan vain kahden tai useamman henkilön välistä genitaalien vatkausta.
Mulla on tuo verkkainen myös. Jotenkin aina ajattelen sen tarkoittavan nopeaa. Vähän on auttanut, kun PMMP:n Lautturi-biisissä lauletaan: "se verkkainen ja tyyni virta on". Siitä muistan, että se tarkottaa hidasta.
Toinen on harvakseltaan. Musta olisi loogisempaa, että se tarkottaisi usein. En tiedä mistä tämmöinen päähänpinttymä...
Ps. väärinymmärretty on yhdyssana