Ajatelkaa, tiedän yhden 10-11v:n, jonka äiti ei anna lapsen valita ollenkaan vaatteitaan!
Ja raukka lyhyt kun on, niin vaatteet on vielä niitä käytännöllisiä pientenlastenvaatteita, esim. toppahaalareita, lasten toppakintaita jne!
Vähän käy sääliksi. Tyttö vielä kyseessä eli varmasti haluaisi jo jotain kivempia tyttömäisiä jne.
Kommentit (25)
Heti kun lapset ovat osanneet sanoa mielipiteensä se on valintoihin myös vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö vielä kyseessä eli varmasti haluaisi jo jotain kivempia tyttömäisiä jne.
Kovinkaan tyttömäisiä vaatteita ei oma 10 vuotias tyttöni valitse... ei toki käytä toppahaalareita (en miellä niitä erityisesti kyllä edes poikamaisiksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö vielä kyseessä eli varmasti haluaisi jo jotain kivempia tyttömäisiä jne.
Kovinkaan tyttömäisiä vaatteita ei oma 10 vuotias tyttöni valitse... ei toki käytä toppahaalareita (en miellä niitä erityisesti kyllä edes poikamaisiksi).
No joo, tarkoitin tyttömäisellä esim. että on vaikka mustat toppahousut, puolipitkä värillinen toppatakki, hauskat lapaset ja pipo tms. verrattuna siihen, että on just joku perus reimatyyppinen haalari ja pitkät kintaat haalarin hihojen päälle jne.
Muksulla viiraa päässä!
Ton ikäisellä on jo omaa tahtoa vaatteiden suhteen!
Vierailija kirjoitti:
Muksulla viiraa päässä!
Ton ikäisellä on jo omaa tahtoa vaatteiden suhteen!
Jos sitä tahtoa ei kuunnella vaikka kuinka kiukuttelisi, minkä lapsi sille voi?
Mulla on kaksi pian ylä-asteelle siirtyvää poikaa eikä heitä kiinnosta pukeutuminen ollenkaan. Valitsen kaikki vaatteet, ei ole ikinä valittaneet. Tytöt on vissiin tarkempia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi pian ylä-asteelle siirtyvää poikaa eikä heitä kiinnosta pukeutuminen ollenkaan. Valitsen kaikki vaatteet, ei ole ikinä valittaneet. Tytöt on vissiin tarkempia?
Mutta sinulla on varmaan joku haju, mitä sen ikäiset yleensä käyttää? Vai ostatko edelleen niille taapero-osastolta talvihaalarit ja kurapuvut?
Meillä tyttö valitsee koko ajan neutraalimpaa/poikamaisempaa vaatetta ja menettänyt myös kiinnostusta vaatteisiin. Pienempänä piti olla just sitä tyttömäistä rimpsua.
Minä tiedän kehitysvammaisen aikuisen, joka ei saa koskaan valita omia vaatteitaan vaan käyttää aina muiden valitsemia vaatteita ja ne vaatteet, mitä hän on onnistunut itse hankkia itselleen on otettu häneltä pois vaikka ne ovat varmasti yhtä hyviä kuin muiden hankkimat. Sitten hän saa rangaistuksia kun hän yrittää selittää muille, että hän haluaa valita itse omat vaatteensa mikä taas on muiden mielestä haastavaa käytöstä.
Meillä tyttö sai osallistua päätöksiin heti kun jotain mielipiteitä alkoi asiasta olla. Suuret linjat päätän tietysti minä, mutta kyllä sai sanoa minkä värinen trikoopaita hankitaan jos sellaiselle tarve oli. Huonoja ja epäkäytännöllisiä en hanki ja tilanteen mukaan on pukeuduttava. Aika karua jos 11v ei halutessaan saa vaikuttaa yhtään.
Ei munkaan 11 v. tyttö hirveästi esitä vielä vaatetoiveita, vaikka aina kyselenkin niitä. Kun ei vain ole mitään erityisempää toivetta. Ostelen sitten sellaisia yleisiä nättejä vaatteita, joita itse olisin voinut pitää tuon ikäisenä.
Muuten olen ollut aika järkyttynyt, miten rumia vaatteita tuon kokoisille (160-170 cm) tytöille on kaupoissa tarjolla. Hirveitä leopardileggingsejä, nahkajäljitelmä-minihameita, mustaa pitsiä, niittejä ja "rajua" teinimeininkiä. Siis aika mauttomia - en halua tytöstäni mitään Anita Hirvosta kuitenkaan. Kauniita perusvaatteita saa etsiä oikein todella tuossa kokoluokassa...
Mutta joo, en ostele kuitenkaan mitään vauvahaalareita enää.. Toki ulkoiluvaatteet saavat olla rentoja.
Meillä 11-vuotias tyttö halusi pillifarkut. Mikäs siinä. Seuraavana päivänä oli "kaatunut" ja polvet rikki. Kummassakin polvessa siistit viillot viivasuorassa.
Katsotaan taas vuoden päästä niitä omia vaatevalintoja.
Toisaalta monethan kokee ongelmaksi sen, että tietyn senttikoon jälkeen ei enää löydy mitään käytännöllisiä vaatteita, vaan vain jotain pillifarkkuja ja toppeja! Lyhyen lapsen tapauksessa voi hyödyntää pidempään käytännöllisten vaatteiden mallistoa.
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen ollut aika järkyttynyt, miten rumia vaatteita tuon kokoisille (160-170 cm) tytöille on kaupoissa tarjolla. Hirveitä leopardileggingsejä, nahkajäljitelmä-minihameita, mustaa pitsiä, niittejä ja "rajua" teinimeininkiä. Siis aika mauttomia - en halua tytöstäni mitään Anita Hirvosta kuitenkaan. Kauniita perusvaatteita saa etsiä oikein todella tuossa kokoluokassa...
Minä en tätä ihan allekirjoita. Onhan noita leoparditoppejakin myynnissä, mutta vähän liioittelua sanoa että kaikki on tätä. Kyllä minusta perus ketjukaupoissa on myynnissä nimenomaan ihan perustrikoota/collegea ja farkkua neutraaleissa ja kivoissa väreissä. Ja tuon mittainenhan voi hyvin asioida jo myös aikuisten puolella, s/xs sopii ihan hyvin koska myynnissä on paljon muutakin kuin tyköistuvia kauluspaitoja.
Mitä äiti hyötyy siitä, että lapsi ei saa esimerkiksi kaksiosaista toppapukua? Saman hintaisiahan ne suunnilleen on.
Entä kun se 11v haluaa niitä ns.lapsellisia vaatteita? Äiti kyllä ostaisi sen parkan ja mustat housut, mutta lapsi ei niitä huoli!
Vierailija kirjoitti:
Entä kun se 11v haluaa niitä ns.lapsellisia vaatteita? Äiti kyllä ostaisi sen parkan ja mustat housut, mutta lapsi ei niitä huoli!
Teilläkö näin? Mitä se sitten haluaa käyttää? Haalariako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teilläkö näin? Mitä se sitten haluaa käyttää? Haalariako?
Ei sentään haalaria halua, mutta tykkää esim.kuviollisista housuista ja pukisi varmasti jonkun frozen-takin,jos sitä vain saisi koossa 152!
Vierailija kirjoitti:
Ja raukka lyhyt kun on, niin vaatteet on vielä niitä käytännöllisiä pientenlastenvaatteita, esim. toppahaalareita, lasten toppakintaita jne!
Vähän käy sääliksi. Tyttö vielä kyseessä eli varmasti haluaisi jo jotain kivempia tyttömäisiä jne.
Oliko tämä ap sinulla varma tieto, että tyttö haluaisi jotain muuta vai arvelitko vain?
Kaikki tytöt eivät halua tyttömäistä, haluavat pukeutua poikamaisesti tai eivät niin välitä vaatteista.
Miksi sinä vieras aikuinen tuollaista mietit? Jos lapsesta muuten pidetään huolta, silloin kaikki on hyvin.
Lapset kehittyvät niin eri tahtisesti.
Missä iässä olette antaneet valita vaatteet?