Sormiruokailu
Mikä ihmeen muotijuttu tuo oikeen on? Mitä pieni oppii mukamas tuosta? Enemmän sotkemaan ja pelleilemään ruuan kanssa, kuin että menisi vähän enemmän suuhun asti ruoka.. Antakaa lastenlusikka käteen suoraan, oppii varmasti helpommin aterioiden kanssa syömään... Mutta, jokainen tehkööt tavallaan.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ymmärtänyt koko asiaa. Täysin ohi on mennyt koko sormiruokailu. Lapseni on 9kk ja syö omin käsin banaania, porkkanaa ja maissinaksuja (joskus myös muutakin). Loput tulee karkeina soseina lusikalla. Joskus hän syö itse mutta pääosin mä syötän. Pitäiskö siis kaataa lautaselle makaronia ja jauhelihaa ja antaa syödä siitä käsin? Nyt kun kirjotin sen tähän ni tuntuu toki ihan loogiselta. Meneekö syömiseen sitten tuntikausia kun se vauva syö makaronin kerrallaan ja heittää lattialle?
T. Helvetin tyhmä äiti joka onneksi palaa kohta töihin osa-aikaisesti ja päästää fiksumman isän vastuun ja vallan kahvaan.
Niin, ja vielä se, että nykyään neuvolastakin annetaan ohjeita. Mä sain esikoiseni v. 2011, jolloin neuvolassa ei vielä noita ohjeita ollut (terkkari kyllä antoi mulle jonkin monistetun lehtiartikkelin), mutta kuopuksen vauva-aikana (2014) oli jo siinä ihan tavallisessa kiinteiden ruokien ohjeistuksessa sormiruokailuohjeetkin. Niistä voi siis myös katsoa vinkkiä, jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ymmärtänyt koko asiaa. Täysin ohi on mennyt koko sormiruokailu. Lapseni on 9kk ja syö omin käsin banaania, porkkanaa ja maissinaksuja (joskus myös muutakin). Loput tulee karkeina soseina lusikalla. Joskus hän syö itse mutta pääosin mä syötän. Pitäiskö siis kaataa lautaselle makaronia ja jauhelihaa ja antaa syödä siitä käsin? Nyt kun kirjotin sen tähän ni tuntuu toki ihan loogiselta. Meneekö syömiseen sitten tuntikausia kun se vauva syö makaronin kerrallaan ja heittää lattialle?
T. Helvetin tyhmä äiti joka onneksi palaa kohta töihin osa-aikaisesti ja päästää fiksumman isän vastuun ja vallan kahvaan.
Sinun lapsesi sormiruokailee banaaninsa, porkkansa ja maissinaksunsa eli poimii ne omalla kädellä suuhunsa. Mitä vikaa olisi makaroonin ja jauhelihan kaatamisesta vauvalle ja antaa sen syödä itse? Ei siihen tuntikausia mene, ehkä, lattialle voi pari makaroonia mennäkin...
Meillä sormiruokaillaan noin joka toisella aterialla. Ei siksi, että se olisi jotenkin parempaa vaan siksi, että mulla on myös kolme muuta lasta ja mies, joiden kanssa haluan istahtaa alas syömään enkä vaan istua syöttötuolin vieressä syöttämässä. Vauva myös viihtyy paljon kauemmin tuolissaan kun saa itse syödä tai siis sotkea. Yhteiset ruokailut ei onnistuisi ilman sormiruokailua.
Ei oikeastaan muita mielipiteitä sormiruokailusta, kunhan äitylit olisivat vaan niin ystävällisiä, etteivät harjoita sitä vauvoineen ravintoloissa. Sotku on järkyttävä jää jää AINA meidän tarjoilijoiden siivottavaksi.
T. tarjoilija
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan muita mielipiteitä sormiruokailusta, kunhan äitylit olisivat vaan niin ystävällisiä, etteivät harjoita sitä vauvoineen ravintoloissa. Sotku on järkyttävä jää jää AINA meidän tarjoilijoiden siivottavaksi.
T. tarjoilija
Ootko sä se sama tarjoilija, joka käy aina täällä valittamassa äityleistä ja maripaidoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. tarjoilija
Ootko sä se sama tarjoilija, joka käy aina täällä valittamassa äityleistä ja maripaidoista?
En?
Vierailija kirjoitti:
T. tarjoilija
Me ruokailtiin paljonkin ravintolassa, ja ihan joka ikinen kerta keräsin kaikki poimittavan kokoiset palat lattialta esim. servetillä ja joka kerta oli mukana myös harso jolla tarvittaessa pyyhkäistä lattian. Tarvittaessa pyyhkäisin pöydänkin "normaalin siistiksi" jos ruokaa oli päätynyt lautaselta pöydälle. Ainoastaan kerran oli haastava tilanne, hieno porkkanaraaste ja kokolattiamatto oli vähän nyplättävä yhdistelmä, silloin luovutin kun tarjoilija tuli sanomaan että ei todellakaan tartte siivota vaan he siivoaa kyllä. Veikkaisin että jätimme vähemmän sotkua kuin keskivertokolmevee, jota kukaan ei kuitenkaan oleta vanhemman syöttävän sotkun välttämiseksi.
Sormiruokailu on sotkemista ja ruualla leikkimistä.
Sormin syödään vain ruokia joita muutenkin syödään käsin. Lusikka on keksitty ja sitä voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu on sotkemista ja ruualla leikkimistä.
Sormin syödään vain ruokia joita muutenkin syödään käsin. Lusikka on keksitty ja sitä voi käyttää.
Ai hitsi miten hienosti perusteltu, pohdiskeleva mielipide! Voihan sitä lusikkaa käyttää, mutta miksi ihmeessä? On niin paljon helpompaa antaa vauvan syödä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. tarjoilija
Me ruokailtiin paljonkin ravintolassa, ja ihan joka ikinen kerta keräsin kaikki poimittavan kokoiset palat lattialta esim. servetillä ja joka kerta oli mukana myös harso jolla tarvittaessa pyyhkäistä lattian. Tarvittaessa pyyhkäisin pöydänkin "normaalin siistiksi" jos ruokaa oli päätynyt lautaselta pöydälle. Ainoastaan kerran oli haastava tilanne, hieno porkkanaraaste ja kokolattiamatto oli vähän nyplättävä yhdistelmä, silloin luovutin kun tarjoilija tuli sanomaan että ei todellakaan tartte siivota vaan he siivoaa kyllä. Veikkaisin että jätimme vähemmän sotkua kuin keskivertokolmevee, jota kukaan ei kuitenkaan oleta vanhemman syöttävän sotkun välttämiseksi.
Kiitos tästä! Valitettavasti kaikki eivät käyttäydy yhtä fiksusti kuin sinä. Itse asiassa kuulut todella pieneen vähemmistöön... Välillä tuntuu, että joku tasohiomakone ja painepesuri olisivat oikeat välineet puhdistamaan niitä pöytiä ja lattioita sormiruokailijoiden jäljiltä. Ja äipät sen kun virnuilevat, että "sori, meiltä jäi vähän sotkua..." Vähän?!?
T. tarjoilija
Pointtihan ei ole sotkeminen tai etteikö voisi opetella ollenkaan käyttämään aterimia. Ainakaan mitä hommasta ymmärsin kun oma lapsi oli pieni. Kyse on siitä, että lapsi itse söisi omaehtoisesti sen verran kun maistuu. Sen takia sormin, että vauvaiässä on turha kuvitella heti käyttävän lusikkaa, vaan se menee suuhun aluksi sormin. Meillä lusikka oli joka ruokailussa lautasella mukana, mutta lapsi käytti aluksi vain käsiään, kun niillä sai ruokaa suuhun. Meillä oli pakko ruveta "sormiruokailemaan" kun lapsi kieltäytyi syöttämisestä kokonaan. Itse alkoi syömään kymmenkuisena täysin. Alkuun oli sottaista. Ei siksi että lapsi olisi leikkinyt, vaan koska se vaati harjoittelua. Pian tarttui lusikkaankin ja söi vuoden ikäisenä itse lusikalla ja melko siististi. Parissa kuukaudessa jo kehittyi siihen ettei ole päästä varpaisiin ruuassa. Nykyään hyvinkin siisti alle kolmevuotias syömäri.
Taitaa olla monikulttuurinen integraatio tämänkin takana. Afrikassa ja Lähi-Idässä taidetaan syödä ilman aterimia samasta tarjoiluastiasta, pakko sen on olla hienompaa ja hygieenisempää kuin mihin me länsimaissa olemme tottuneet. Mistä saisin ostaa perhe-lautasen, kenelläkään tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla monikulttuurinen integraatio tämänkin takana. Afrikassa ja Lähi-Idässä taidetaan syödä ilman aterimia samasta tarjoiluastiasta, pakko sen on olla hienompaa ja hygieenisempää kuin mihin me länsimaissa olemme tottuneet. Mistä saisin ostaa perhe-lautasen, kenelläkään tietoa?
Saatiinhan me yksi rajakki tännekin ketjuun, jee! Hei, mitäpä jos ihan itse googlailisitte tietoa siitä, mitä sormiruokailu on ja miksi sitä suositellaan nykyään jopa neuvolasta? Tai jos koette, että se soseruokailu on jollain tavalla niin ylivoimainen tapa ruokkia lapsi, niin toisitte argumentteja sen puolesta sen sijaan, että arvelisitte tällaisia hupsuja asioita? Vai oliko tuo ironiaa, irvailua rajakkien innokkuudella tunkea ne mamunsa ihan joka keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Pointtihan ei ole sotkeminen tai etteikö voisi opetella ollenkaan käyttämään aterimia. Ainakaan mitä hommasta ymmärsin kun oma lapsi oli pieni. Kyse on siitä, että lapsi itse söisi omaehtoisesti sen verran kun maistuu. Sen takia sormin, että vauvaiässä on turha kuvitella heti käyttävän lusikkaa, vaan se menee suuhun aluksi sormin. Meillä lusikka oli joka ruokailussa lautasella mukana, mutta lapsi käytti aluksi vain käsiään, kun niillä sai ruokaa suuhun. Meillä oli pakko ruveta "sormiruokailemaan" kun lapsi kieltäytyi syöttämisestä kokonaan. Itse alkoi syömään kymmenkuisena täysin. Alkuun oli sottaista. Ei siksi että lapsi olisi leikkinyt, vaan koska se vaati harjoittelua. Pian tarttui lusikkaankin ja söi vuoden ikäisenä itse lusikalla ja melko siististi. Parissa kuukaudessa jo kehittyi siihen ettei ole päästä varpaisiin ruuassa. Nykyään hyvinkin siisti alle kolmevuotias syömäri.
Joo, homman idea ei tosiaan ole SORMET. Vaan se että lapsi alkaa syödä siinä vaiheessa kun hänellä on siihen valmius, hän säätele alusta lähtien itse kerralla syömänsä ruuan määrää ja tutustuu uusiin ruokalajeihin itse säätelemäänsä tahtiin. Oppii alusta pitäen käsittelemään ruokaa ikenillä/hampailla ja kielellä kun kakomisrefkeksi on vielä tarkoituksenmukaisesti aika edessä ja harjoittelu on turvallisempaa.
Aika lapsentahtisesti voi syöttää soseitakin, mutta se on vaan niin älyttömän helppo alkaa toteuttaa omaa agendaansa (söis nyt vielä noi kaks lusikallista kun kerran lämmitin, voisko nyt ottaa vähän reippaammin kun mulla olis kiire jo omalle ruoka-annokselle, täytyyhän sen nyt joskus tätä maistaa kunnolla...) että sormiruokailu on helpompaa :)
Mä syön aina lapsen kanssa samaan aikaan. Syötän sosetta ja seuraavaksi otan itse. Jotenkin olen aina ajatellut että oppii siitä lusikalla syömisen mallin. En ole siis ikinä joutunut olemaan perheaterioilla syömättä syöttämisen takia eikä ole ollut kiire omalle aterialle. Näitä argumentteja en siis ymmärrä ollenkaan. Ja kyllä ainakin oma lapseni kääntää pään pois kun ei halua enää, että en ymmärrä niitäkään argumentteja että sormiruokailulla sais vaan sopivan määrän.
Voiko perhelautasta käyttää, jos ei ole kyse perheateriasta emmekä asu perheasunnossa. Perhesänkykin hankittiin jo ennakkoon jos joskus voisimme nukkua lapsen samisen jälkeen perheyön nähden perheunta.
Imetysfanaatikot on myös sormiruokailufanatikkoja. Koska onhan se nyt SAATANA jos joku kasvattaa lastaan eri tavalla. Kaikki energia menee käännyttämiseen ja saarnaamiseen. Sädekehäkin on niin likainen ellei saarnaa kuuluvasti.
Meille normaaleille äideille se on ihan sama, miten kunkin lapsi syö, kunhan saa syödäkseen ja kasvaa normaalisti.
Neuvolassa jankutettiin meille tuosta sormiruokailusta niin että sain siitä kunnon stressin aiheen ja vietin unettomia öitä. Nimittäin meidän tyttö ei suostunut koskemaan ruokiin sormillaan/käsillään. Hän sai inhon väreitä niistä. Sitten kun neuvolan painostuksesta yritin pakottaa, niin hän kieltäytyi syömästä mitään. Tai parhaassa tapauksessa oksensi, jos sain hänet jotain kovempaa esim kurkkua tunkemaan suuhunsa.
Toimii varmasti monilla, mutta ei kaikilla. Vituttaa vieläkin, kun tuntui että on PAKKO sormiruokailla tai muuten ei lapsesta tule mitään. Siihen päälle vielä äidin jatkuva puhuttelu, että kyllä ei oo normaalia jos lapsella on herkkä oksennusrefleksi.
Lasten annetaan heitellä ruoat lattialle ja seinille ja hinkata itseensä ja pöytään.
Meillä sormiruokailu tuli osittain ihan omasta laiskuudestani mukaan. Halusin syödä samaan aikaan omaa ruokaani muiden kanssa, ilman että pitää keskittyä lusikoimaan ruokaa toisen osapuolen kitaan. Kyllä, minä tosiaan söin lapsentahtisesti 5 kertaa päivässä. Vauva tottui ottamaan paloja itse, eikä enää edes suotunut syötettäväksi tai syömään mössöjä, ongelmaa en tässä näe. Sotku minusta ei haitannut, oli oman ruokarauhan arvoista.