Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saada itseluottamusta rutkasti lisää? Kertokaa omia kokemuksianne! Miten oppia sanomaan EI!

Vierailija
12.03.2006 |

Olen elämäni varrella kait vain jotenkin ajautunut tähän " rooliin" , minusta on kasvatettu kiltti tyttö ja aivan liian kiltti olenkin =o( Monet monituiset kerrat olen saanut pettyä, olen saanut olla kynnysmattona ja vaikka minä. Ja ihmiset luulevat, etten huomaa mitään... Tyhmä en sentään ole!!

Epävarmuuteni peitän iloisuudella, varmaankin minusta saa kuvan että olen aina nauravainen ja iloinen. Mutta varsinkin nuorempana iltaisin itkin karvaita kyyneleitä, kun esim työpaikalla joku oli tallonut jalkoihinsa.

Olen aina tuntenut että minun on vaikea saada ystäviä. Mutta ne ystävät, jotka ovat minut halunneet oppia tuntemaan kunnolla, ovatkin sitten kultaakin kalliimpia, todella aitoja ystäviä. Sellaisia on muutama. Olen ikionnellinen että ovat ystäviäni =o)

Mutta usein pohdin mielessäni maailmanmenoa, ihmisiä, kuinka ihmiset voivat olla niin ilkeitä ja kovia... Sitä en pysty ymmärtämään. Miksi satuttaa toista sanoilla/teoilla vaikka toinen haluaa vain hyvää. Rehellisesti voin sanoa etten koskaan ole kellekään toivonut mitään pahaa, mutta minua on vedetty höplästä ja käytetty hyväksi, koska olen sinisilmäisesti luottanut ihmisiin. Olen uskonut ihmisistä vain hyvää.

Jos joku täällä ymmärtää mitä tässä sepustuksessani ajan takaa, ja kenties tuntee olevansa samanlainen, niin kirjoita kuinka olet saanut rohkeutta, kuinka sanoa yhtä tiukasti takaisin, jos sinua on loukattu... Sen minäkin haluaisin oppia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen elämässäni sanonut takaisin oikein kunnolla...ja katunut syvästi jälkeenpäin. Minäkin aina ihmettelen mistä ihmiset saavat rohkeuden ilmaista edes mielipiteensä. Ja vielä enemmän juuri tuota, että monet ihan tahallaan haluavat loukata toisia. Sellainen en haluaisikaan olla, mutta sen verran haluaisin itsevarmuutta, että uskaltaisin sanoa mielipiteeni. Riidellessä kyllä vaikeneminen on viisaampaa kuin toisen loukkaaminen ja solvaaminen. Eipä ole minusta neuvojaksi...

Vierailija
2/7 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii siis EIn sanomisen opetteluun ei itseluottamukseen.

Käy läpi tilanteita joissa sinun on vaikea sanoa ei ja mieti miten sen voisit sanoa. Ja ennen kaikkea mitä pahaa siitä voisi pahimmillaan seurata. Huomaat toivottavasti ettei kenenkään maailma kaadu vaikka et aina myötäilisikään muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi harrastus voi auttaa, koska silloin löydätte uusia puolia ja kykyjä itsestänne, ja samalla se voi auttaa näkemään koko oman persoonansa uudesta vinkkelistä.

Yksi keino on aivan tietoinen itsensä " aivopesu" ja itsesuggestio. Tiedän, kuullostaa hölmöltä mutta se toimii. Tietoiset ajatukset muuttuvat ajattelumalliksi, ja (positiivinen) ajattelumalli vaikuttaa itsetuntoon. Tämä on fakta, vaikka kuullostaakin kornilta. Kannattaa ihan vakavasti alkaa ohjelmoida itseänsä, ottakaa vaikka kuukauden koeaika ellette muuten usko. Eli kuukauden ajan sanokaa itsellenne vaikka aamulla peilin edessä vessassa ääneen " olen fiksu, hyvä ja älykäs ihminen, jolla on paljon annettavaa ja hyvä itseluottamus." Ja toistakaa tämä mahdollisimman usein, ihan minimissään muutaman kerran päivässä. Koska tällainen itsesuggestio unohtuu helpolla, niin ostakaa vaikka pienenpieniä tarroja, jotka kiinnitätte vaikka lompakon sisälle, kännykkään tms. ja aina kun näette tarran, muistakaa sanoa itsellenne tämä " mantranne." Uskokaa tai älkää, mutta se toimii. Mä esim. laihduin elämäni ensimmäistä kertaa just tämän metodin avulla.

Vierailija
4/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on sellainen olo että muut käyttävät sinua hyväksensä? Mitä on hyväksi käyttäminen?

Tuntuu että olet toiminut itsesi vastaisesti ja sen takia tunnet katkeruutta muita kohtaan ja koet muiden polkeneen sinua, koska toimit heidän toivomallaan tavalla, et niinkuin olisit itse halunnut?

Toisille ei voi olla liian kiltti, mutta itselleen voi - tarkoittaen, että jos käyttäydyt omia tunteitasi vastaan - ei hyvä.

Jos taas toimit niinkuin mielestäsi oikein on, silloin ei ole ongelmaa ja on aivan turha murehtia siitä saavatko muut mahdollisesti liikaa irti sinusta, annat vain sen minkä voit ja haluat, lopusta ei ole syytä huolehtia.

Elä esitä kiltimpää kuin olet. Itseluottamuksestasi en olisi kovasti huolissaan, sen perusteella miten itseäsi kuvailit. Yksi hyvä neuvo kuitenkin, niitä aikoija varten jos epäilet itseäsi, tuliko tehtyä oikein jne. jne. - ajattele että joku muu olisi tehnyt niinkuin sinä, mitä ajattelisit silloin? et varmasti arvostelisi. Sinun ei tarvi olla parempi kuin muutkaan.

Ja tuo mielikuvaharjoittelu, tosiaan, kokeile sitä. JOS haluat muuttaa jotain itsessäsi - olet kyllä varmasti tarpeeksi hyvä ihan tuollaisenakin.

Vierailija
5/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se osoittaa ettet itse ole sellainen. Ei tarvi yrittääkään ymmärtää, jotkut asiat on ihan hyvä että menevät yli hilseen ;-)

Vierailija
6/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiderikin auttaa.

Vierailija
7/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä siitä uskostasi kiinni, vaikka joskus joutuisit pettymäänkin niin mitä sitten, pääasia että säilytät uskosi ihmisiin.

Paljon pahempaa on pettyä itseensä kuin toisiin. Jos luovut uskostasi hyvään, menetät itsestäsi jotain.

Jos edelleen uskot muista hyvää, säästyt paljolta pahalta ja se tuottaakin hyvää. Ihmisillä on tapana käyttäytyä sen mukaisesti mitä he ajattelevat toisen heiltä odottavan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi