Eikö teitä köyhiä perheitä auteta ilman että joudutte kerjäämään apua?
Asutteko niin suurissa kaupungeissa ettei tilannettanne naapurit ja kyläläiset tiedä vai miten tämä on mahdollista?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät eivät ennakoi? Säästä joulua varten jo tammikuusta alkaen?
Toimeentulotukea saavan on käytettävä kaikki rahansa ruokaa, vuokraan ja sähkölaskuun. Pankkitille ei voi säästää mitään. Jos isovanhemmat laittavat toimeentultukea saavan tilille esim 100 € lasten uusia talvivaatteita varten, sitä rahaa EI SAA KÄYTTÄÄ lapsen talvivaatteisiin vaan ruokaan, vuokraan ja sähkölaskuun. Tuo raha siis lasketaan perheen tuloiksi ja toimeentulotukea pienennetään vastaavalla summalla. Jos haluaa auttaa toimeentulotukea saavaa lasten vaatehankinnoissa, pitää antaa joko tavarana tai käteisenä.
Jos toimeentulotukea saava säästäisi tyhjään maitopurkkiin käteisenä, vuoden aikana tulee yleensä niin paljon ylimääräisiä menoeriä (lasten kaverisynttäreitä, luistimia ja muita koulun edellyttämiä tarvikkeita jne), joita toimeentulotuessa ei huomioida, että nuo säästöt joutuu käyttämään jo ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa säästössä saa vähemmän tukia. Siksi kannattaa tuhlata kaikki rahat heti kun tulee.
No juu, se vasta olisikin kaameaa jos jäisi ilman tukirahoja vaikka siksi, että pystyy tulemaan omillaan toimeen!
Minulla on 20 vuoden säästämisen ansiosta pääomatuloja nettona enemmän kuin keskiverto eläke on. Siis kuukaudessa, joka kuukausi. Jos joutuisin työttömäksi, söisin pääomatulojani uudelleen sijoittamisen sijaan, ja olisin itsestäni aivan tajuttoman ylpeä ettei tarvitssisi tukia anoa. Tukiverkon voi katsokaas virkata itsekin itseleen, ei siihen nanny statea tarvita. Niin kauan kun olen töissä, jatkan verkon vahvistamista, enkä missään nimessä "tuhlaa kaikkia rahoja heti kun tulee", ehei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät eivät ennakoi? Säästä joulua varten jo tammikuusta alkaen?
Ei osaa, ei pysty, ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit hyvillä tuloillasi jos nykyään olet köyhä? Ihmetyttää kovasti kuinka moni sanoo pudonneensa hyvätuloisuudesta suoraan monttuun? Etkö säästänyt, etkö sijoittanut, etkö hankkinut mitään arvokasta kiinteää omaisuutta?
Kuka väitti, että sinne monttuun on pudottu suoraan? Kirjoittaja sanoi sairastaneensa pitkään.
Kirjoittajalla oli nuori lapsi elätettävänä. Tästä voisi päätellä, että kyseessä on melko nuori henkilö itsekin. Se tarkoittaa sitä, että hän on kuittaillut työelämän alkuvosina tuloilla opintovelkojaan (kaikkien opintoja ei vanhemmat avusta, eivätkä kaikki tee töitä opiskeluiden ohessa). Lisäksi kirjoittaja on yksinhuoltaja. Ehkä "lusikat on menneet jakoon" ex-puolison kanssa. Yhteinen asunto, johon on velkaa otettu on mennyt myyntiin. Voi olla, että paikasta riippuen ei asunnosta ei ole saatu niin paljoa rahaa mitä siitä on maksettu. Suhdanteet vaihtelee. Rahaa on voinut näistä asioista huolimatta jäädä vähän säästöönkin, mutta vuosien sairastelun takia rahat on tuhlattu. Elämiseen. Ja kuten sanottu, niin nuorella iällä ei niitä säästöjäkään ole ehtinyt paljoa kertymään.
Jos itselläni olisi sattunut paha sairastuminen alle 30v iässä, niin olisin ehkä köyhä minäkin tänä päivänä. Nyt lähemmäs 50v voisin kituutella kohtuullisesti säästöilläni alemman keskiluokan elämää hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
ffjoh kirjoitti:
Mä voin lähettää sulle joulukortin jos se pitää sinulta nälän loitolla jouluna. Voin lähettää kilon tai kaksi perunoitakin, minne lähetän?
SAit mut itkemään. Eka kerta aika pitkään aikaan. Ihmiset on ihan hirveitä. Meen nyt.
Eivät ihmiset ole hirveitä, vaan aivan totaalisen kyllästyneitä kuulemaan teiltä luukuttavilta superihmisiltä kuinka huonoja ja itsekkäitä me töissäkäyvät olemme. Aivan kuin meidän pitäisi olla jotenkin imarreltuja siitä että te mielestänne luomakunnan fiksuimmat, jotka ette kuitenkaan jostain syystä pysty omaa leipäänne tienaamaan, vaivaudutte ottamaan tulonsiirtoina meidän tienaamiamme rahoja vastaan.
Elokuussa 2016 minulle entuudestaan tuntematon lääkäri puuskahti tylysti, että kannattaa ehkä hyväksyä realiteetit, että et todennäköisesti palaa töihin. En ollut samaa mieltä, haluan edelleen kuntoutua ja pyysin tähän sosiaalitoimelta 40 euron apuvälinettä ( joka olisi asiaa toisen lääkärin mielestä merkittävästi auttanut). En saanut edes tätä. Sellainen loinen, enkä ole mielestäni mitenkään erityisen fiksu tai super, se oli jonkun aiemman kirjoittajan oma oletus. Ahkera olen ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa säästössä saa vähemmän tukia. Siksi kannattaa tuhlata kaikki rahat heti kun tulee.
No juu, se vasta olisikin kaameaa jos jäisi ilman tukirahoja vaikka siksi, että pystyy tulemaan omillaan toimeen!
Minulla on 20 vuoden säästämisen ansiosta pääomatuloja nettona enemmän kuin keskiverto eläke on. Siis kuukaudessa, joka kuukausi. Jos joutuisin työttömäksi, söisin pääomatulojani uudelleen sijoittamisen sijaan, ja olisin itsestäni aivan tajuttoman ylpeä ettei tarvitssisi tukia anoa. Tukiverkon voi katsokaas virkata itsekin itseleen, ei siihen nanny statea tarvita. Niin kauan kun olen töissä, jatkan verkon vahvistamista, enkä missään nimessä "tuhlaa kaikkia rahoja heti kun tulee", ehei.
Olen suurituloinen ja minullakin on säästöjä ja sijoituksia. Olen kuitenkin lähipiirini ainoa suurituloinen ja yhä enemmän lähelläni on ihmisiä, joilla on pieniä lapsia, jotka opiskelevat, jotka ovat työttömiä, joilla on vain satunnaisesti töitä tai tekevät töitä matalapalkka-alalla 0-tuntisopimuksella tai jotka ovat sairastuneet tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Olen oman verkostoni selkäranka, jonka varassa on tällä hetkellä jo neljän muun talouden pystyssä pitäminen. En tiedä, kuinka montaa taloutta pystyisin vielä auttamaan ilman, että mun pitäisi alkaa käyttää muiden avustamiseen myös säästöjäni ja pääomatulojani. En kuitenkaan pidä tuhlaamisena, kun autan mulle tärkeitä ihmisiä.
Ei auteta, kun on joskus saanut lainaa ja oman asunnon hankittua. Vuokralla asujille maksetaan asumistukena ja tt-tukena ihan kaikki asumiskulut. Törkeetä eriarvoistamista, vaikken nyt tarkoitakaan, että toisten pitäisi minun lainojani maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei auteta, kun on joskus saanut lainaa ja oman asunnon hankittua. Vuokralla asujille maksetaan asumistukena ja tt-tukena ihan kaikki asumiskulut. Törkeetä eriarvoistamista, vaikken nyt tarkoitakaan, että toisten pitäisi minun lainojani maksaa.
Maksaahan sossu juurikin korot ja vastikkeen. Ei sossu muillekaan omaisuutta rahoita.
SAit mut itkemään. Eka kerta aika pitkään aikaan. Ihmiset on ihan hirveitä. Meen nyt.
Eivät ihmiset ole hirveitä, vaan aivan totaalisen kyllästyneitä kuulemaan teiltä luukuttavilta superihmisiltä kuinka huonoja ja itsekkäitä me töissäkäyvät olemme. Aivan kuin meidän pitäisi olla jotenkin imarreltuja siitä että te mielestänne luomakunnan fiksuimmat, jotka ette kuitenkaan jostain syystä pysty omaa leipäänne tienaamaan, vaivaudutte ottamaan tulonsiirtoina meidän tienaamiamme rahoja vastaan.