Eikö teitä köyhiä perheitä auteta ilman että joudutte kerjäämään apua?
Asutteko niin suurissa kaupungeissa ettei tilannettanne naapurit ja kyläläiset tiedä vai miten tämä on mahdollista?
Kommentit (49)
Olen ollut pian 10 vuotta mukana avustustoiminnassa. Suurin yksittäinen syy köyhyyteen on asumisen kalleus suhteessa tuloihin. Ei ymmärretä, että vaikka asumistuen mukaan olisikin oikeutettu asumaan tietyn kokoisessa asunnossa, niin suuressa asunnossa ei kuitenkaan ole pakko asua, jos haluaa väljyyttä budjettiinsa. Suuria ongelmia syntyyy, jos tulot syystä tai toisesta pienenevät. Lasten täysi-ikäiseksi tuleminen on joissain perheissä katastrofi, jos ei ole ymmärretty sitä ennen muuttaa pienempään eli edullisempaan asuntoon. 18-vuotias joutuu hakemaan itse omat asumistukensa ja toimeentulotukensa, mutta ei näitä välttämättä saa, jos asuu vanhempansa kanssa samassa taloudessa. Opintotukea laskettaessakin vaikuttaa kotona asuvan opiskelijan kohdalla vanhempien tulot, mutta opintotuessa ei huomioida, että vanhemmilla voi olla 3 muutakin lasta elätettävänään. Opintotuessa vanhemmilla on aina vain yksi lapsi eli tämä opiskelija.
Useimmat köyhät perheet ovat jo lainanneet ja pyytäneet sukulaisiltaan ja ystäviltään kaiken avun, mitä vaan ikinä voi tai kehtaa pyytää. Lainattu raha pitää myös maksaa takaisin, jolloin seuraavassa kuussa on taas vähemmän rahaa, Näissä perheissä usein joudutaan tänään syömään huomisen leipä ja siitä aiheutuu kierre, jota on vaikea katkaista. Harvalla köyhällä on suurituloiset vanhemmat, jotka voivat kertaheitolla katkaista kierteen ja pelastaa lapsensa ja lapsenlapsensa pulasta.
Vierailija kirjoitti:
ffjoh kirjoitti:
Ansaitsin ennen sairastumistani melko varmasti kaksi kertaa enemmän kuin sinä.
Minun bruttopalkkani on 6124€/kk, että hyvin olet tienannut. Miten et saanut säästettyä mitään, minäkin sentään säästän huomattavasti pienemmistä tuloistani asuntolainan lyhennyksen lisäksi 800€/kk.
Niin. Ja jos halvaannut tänään, niin tämän joulukuun bruttopalkallasi et osta enää montaa kiloa perunoita 7 vuoden päästä, vaikka olisi ollut niitä säästöjäkin. Veikkaan, että työnantajaltakaan ei ole tullu enää vuosiin joulukortteja.
Mahdollista on. kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
2017 kirjoitti:
1 sairaslomalainen, 1 lapsi. Lapselle sai rahaa käytettyihin talvivaatteisiin 3. yrityksellä. Seuraava vuokra jää maksamatta, ruuat joutuu mahdollisesti varastamaan ensimmäistä kertaa. Jos kuulen yhdestäkään tapauksesta, jossa etuuskäsittelijä on antanut ulkomaalaiselle rahaa, niin en ole enää varma miten reagoin. Meitä on monta. Tammikuussa liian monta.
Miksi ihmeessä jää vuokra maksamatta ja pitää varastaa ruokaa jos olet sairaslomalla? Eikö sinulla ole säästöjä? Etkö saa sairauslomarahaa? Haluaisin todella ymmärtää miten Suomessa, jossa lain vakuutuksella kukaan ei jää rahatta, tuo on mahdollista?
Näinhän se pitäisi olla, ja tiesin, että käsittelijät eivät välttämättä ole fiksuimmasta päästä, joten listasin mm. perustuslaista muiden pykälien ohella kohdat, joita pitää noudattaa. Vastineessani todetaan: "asiakas ei ole esittänyt erityisiä syitä xxxyyy asiassa." Eli jätetään vain kaikki lakipykälät huomioimatta niin sillähän se.
Haha, tämä on aina yhtä hauska. Fiksut hakee luukulta rahaa ja ei-niin-fiksut sitte antaa sitä. Tai ei anna. Eikö noin fiksun kuin sinä pitäisi kyetä elättämään itsensä ilman yhteiskunnan almuja?
ffjoh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ffjoh kirjoitti:
Minun bruttopalkkani on 6124€/kk, että hyvin olet tienannut. Miten et saanut säästettyä mitään, minäkin sentään säästän huomattavasti pienemmistä tuloistani asuntolainan lyhennyksen lisäksi 800€/kk.
Niin. Ja jos halvaannut tänään, niin tämän joulukuun bruttopalkallasi et osta enää montaa kiloa perunoita 7 vuoden päästä, vaikka olisi ollut niitä säästöjäkin. Veikkaan, että työnantajaltakaan ei ole tullu enää vuosiin joulukortteja.
Todennäköisesti 7 vuoden kuluttua perunakilo maksa saman noin euron kuin tänäänkin, aika heikot matemaattiset taidot sinulla ajatellen kuinka kovapalkkainen olet työelämässä ollut. Toisaalta, matemaattinen heikkoutesi selittää hyvin miksi sinulla ei ole mitään jäljellä noin 80000 euron vuosittaisista nettotuloistasi.
PS: Säästöjä ei syödä, vaan säästöjen tuotoilla syödään.
Näinhän se pitäisi olla, ja tiesin, että käsittelijät eivät välttämättä ole fiksuimmasta päästä, joten listasin mm. perustuslaista muiden pykälien ohella kohdat, joita pitää noudattaa. Vastineessani todetaan: "asiakas ei ole esittänyt erityisiä syitä xxxyyy asiassa." Eli jätetään vain kaikki lakipykälät huomioimatta niin sillähän se.[/quote]
Haha, tämä on aina yhtä hauska. Fiksut hakee luukulta rahaa ja ei-niin-fiksut sitte antaa sitä. Tai ei anna. Eikö noin fiksun kuin sinä pitäisi kyetä elättämään itsensä ilman yhteiskunnan almuja?[/quote]
Sanoisitko noin pyörätuolipotilaalle?
ffjoh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ffjoh kirjoitti:
Mä voin lähettää sulle joulukortin jos se pitää sinulta nälän loitolla jouluna. Voin lähettää kilon tai kaksi perunoitakin, minne lähetän?
ffjoh kirjoitti:
Näinhän se pitäisi olla, ja tiesin, että käsittelijät eivät välttämättä ole fiksuimmasta päästä, joten listasin mm. perustuslaista muiden pykälien ohella kohdat, joita pitää noudattaa. Vastineessani todetaan: "asiakas ei ole esittänyt erityisiä syitä xxxyyy asiassa." Eli jätetään vain kaikki lakipykälät huomioimatta niin sillähän se.
Haha, tämä on aina yhtä hauska. Fiksut hakee luukulta rahaa ja ei-niin-fiksut sitte antaa sitä. Tai ei anna. Eikö noin fiksun kuin sinä pitäisi kyetä elättämään itsensä ilman yhteiskunnan almuja?
Taisin juuri sanoa? Sinullahan on vamma jaloissasi jos pyörätuolia tarvitset, päästäsi olet mielestäsi huippufiksu. Rahaa voi tienata helposti paljonkin ilman toimivia jalkoja, mutta ei ilman toimivaa päätä.
ffjoh kirjoitti:
Mihin ne rahat katosivat?
Etkö osaa säästää?
Mä voin lähettää sulle joulukortin jos se pitää sinulta nälän loitolla jouluna. Voin lähettää kilon tai kaksi perunoitakin, minne lähetän?[/quote]
SAit mut itkemään. Eka kerta aika pitkään aikaan. Ihmiset on ihan hirveitä. Meen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät hankkivat lapsia? Onko kyseessä keino hankki rahaa (mm. lapsilisät), huomiota ja halu tuhota hyvinvointiyhteiskunta?
Kaikilla lapsentekoa suunnitelevilla pitäisi olla joku pakollinen koulutus ennen kuin lapsia aletaan hankkia ja riitävä toimeentulo.
Yhteiskunnalla pitäisi olla mahdollisuus ottaa huostaan köyhien lapset jo synnytyslaitoksella sekä määrätä tarvittaessa pakkosterilointi jos lapsia eivät voi itsenäisesti elättää.
Tosi fiksu kommentti. Mitä luulet, eikö ole mahdollista päätyä köyhäksi vaikkei lapsia hankkiessaan sellainen olisi ollutkaan? On kuule hyvinkin mahdollista ja nykypäivänä yhä todennäköisempää sellainen.
T. Korkeakoulutettu entinen hyvätuloinen, nykyinen köyhä, eikä tuttavapiirissään edes ainoa laatuaan
On se mahdollista jos ei osaa hyödyntää niitä hyviä tulojaan ja korkeaa koulutustaan, ja sortuu vielä vaikka ryyppäämään tai muihin aineisiin. Kaikki on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä hetki: Helsingissä 2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe saa yhteiskunnalta tukia vuodessa noin 30 000 e ja siihen päälle harkinnanvarainen toimeentulotuki. Lapsiperheiden köyhyys on sitä, että isä ja äiti ei pääse kerran kuukaudessa parisuhdelomalle hotelliin, jos ostetaan lapsille haalarit ja kunnon kengät. Tai koko perhe ei saa 2 vko lomaa Thaimaassa, jos ei kerjätä legopaketteja ja playstationeja joulupuukeräyksessä.
Kyse ei ole köyhyydestä vaan asenteesta: vaikka meillä ei ole aikomustakaan tehdä töitä, haluamme paremman elintason kuin mitä suurimmalla osalla suomalaisista on.
Mitä helv..! Toivon todellakin että tässä esimerkissä on rankasti käynyt värikynä, me olemme kolmihenkinen perhe, minä töissä, mies työtön (huom. ei ollut työtön kun aloimme lasta odottaa) ja kolmivuotias lapsi. Vuoden bruttotulot ovat tuota 30 tonnin luokkaa koko perhekunnalta. Minä teen fyysisesti kuluttavaa työtä peräsuoli pitkällä ja mies saa peruspäivärahaa. Ei tarvitse edes haaveilla mistään lomista tai parisuhdehetkistä - koska lapsi tosiaan on niitä kenkiä vailla. Jäisi myös ilman niitä legoja jolleivat isovanhemmat auttaisi.
Eli itse asiaan: isovanhemmat jeesivät lapseen liittyvissä asioissa ja olen heille ikuisesti kiitollinen sekä isoista että pienistä avuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jjkk kirjoitti:
Ei maksa, koska olen suomalainen. "Sinun tulee maksaa vuokrasi itse." Eivät huomioi esim. elämiseen otettuja PAKOLLISIA lainoja menona. Lainoja jouduttu ottamaan, kun joka ikinen hakemus hylätään muka virheellisenä, vaikka on tehty kaikki tasan niin kuin on pyydetty. Valituksissa menee yli 4 kuukautta. Se on lapselle pitkä aika olla syömättä.
Mitä ihmeen elämiseen otettuja pakollisia lainoja? Lainaa joka on pakko ottaa ei ole olemassakaan.
No jos niitä tukipäätöksiä ja -rahoja joutuu odottamaan, niin yleensä ihminen, jolla vielä on luottokortti, ostaa sillä luotolla velaksi ruokaa perheelleen jos vaihtoehtona on nälkäkuolema. Ja näitä velkoja ei oteta missään toimeentulotuessa jälkeenpäin huomioon.
Voi hyvänen aika sentään.
ffjoh kirjoitti:
Itse tunnen yhden lapsuudessaan selkäydinvamman saaneen miehen joka on loppuikänsä pyörätuolissa.
Opiskeli juristiksi, pyörittää nyt omaa lakifirmaansa, tienaa melkoisesti ja maksaa melkoisesti verojakin.
jjkk kirjoitti:
Ei maksa, koska olen suomalainen. "Sinun tulee maksaa vuokrasi itse." Eivät huomioi esim. elämiseen otettuja PAKOLLISIA lainoja menona. Lainoja jouduttu ottamaan, kun joka ikinen hakemus hylätään muka virheellisenä, vaikka on tehty kaikki tasan niin kuin on pyydetty. Valituksissa menee yli 4 kuukautta. Se on lapselle pitkä aika olla syömättä.
Sosiaalitoimi ei huomioi KENENKÄÄN lainoja, ei myöskään yksityisiä tai pikavippejä, koska niissä oletus on, että ihminen pystyy maksamaan nopealla aikataululla takaisin. On oletus, että ihmisen on haettava heti tt-tukea, jos rahat ei riitä ilman lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noin fiksun kuin sinä pitäisi kyetä elättämään itsensä ilman yhteiskunnan almuja?
Itse tunnen yhden lapsuudessaan selkäydinvamman saaneen miehen joka on loppuikänsä pyörätuolissa.
Opiskeli juristiksi, pyörittää nyt omaa lakifirmaansa, tienaa melkoisesti ja maksaa melkoisesti verojakin.
Ette näköjään ymmärtäneet alkuperäistä viestiä. Eikä ole kyse pyörätuolista, vaan vaivasta, joka estää työnteon täysin.
Miksi köyhät eivät ennakoi? Säästä joulua varten jo tammikuusta alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimi ei huomioi KENENKÄÄN lainoja, ei myöskään yksityisiä tai pikavippejä, koska niissä oletus on, että ihminen pystyy maksamaan nopealla aikataululla takaisin. On oletus, että ihmisen on haettava heti tt-tukea, jos rahat ei riitä ilman lainoja.
Haettu on samana päivänä, kun tuen tarve ilmeni mutta asiasta vastaavan tahon virkarikkeen (?) takia asiaa ei edes käsitelty. Valitus asiasta hylätty, kun ko. toimisto kieltää koko tapahtuman. Uusi valitus kiertänyt nyt 2kk ylemmällä taholla. Tarkemmin en voi sanoa, koska pelkään asian käsittelyn vaarantuvan.
Jos on rahaa säästössä saa vähemmän tukia. Siksi kannattaa tuhlata kaikki rahat heti kun tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa säästössä saa vähemmän tukia. Siksi kannattaa tuhlata kaikki rahat heti kun tulee.
Tai nostaa ne vaikka käteiseksi jos ei tuon takia uskalla säästää...
Mitä teit hyvillä tuloillasi jos nykyään olet köyhä? Ihmetyttää kovasti kuinka moni sanoo pudonneensa hyvätuloisuudesta suoraan monttuun? Etkö säästänyt, etkö sijoittanut, etkö hankkinut mitään arvokasta kiinteää omaisuutta?