Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen akateemisesti koulutettu ja työskentelen rakennussiivoojana

Vierailija
14.12.2016 |

Valmistuin yliopistosta seitsämän vuotta sitten. Alani töitä oli alussa, oli jopa kaksi kaupunkia, josta valita työpaikka. Sitten pätkiä. Lopulta niitäkään ei uusittu tai tullut lisää. Paikkoja on nykyään harvoin, vaikka etsisi koko Suomen laajuudelta. Olin neljä kuukautta työtön. Minusta on väärä asenne olla työttömänä vain koska tarjolla ei ole juuri oman alan töitä. Itse voin kaikin puolin paremmin, jos teen muutakin kuin odotan. Näitä töitä saa oikeasti, jos vain haluaa. On eri-ikäisiä, täysin kielitaidottomia esim. Turvapaikanhakijoita. Osa on töissä väliaikaisesti, osa ollut vuosia. Voi tehdä pienempää tuntimäärää, sain heti kokopäiväisen työn. Ei tämä ollut unelmani, eikä tällä rikastu. Haen oman alan työtä koko ajan. Luulen, että tämä näyttää paremmalta cv:ssäni kuin täysinbtyhjä aukko, joka voi venyä vaikka vuosien mittaiseksi. Olen nainen, 34. Onko muita, jotka ovat työttömyydestä päätyneet alalle, jpta et olusi koskaan uskonut.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähisukulainen opiskeli duunari ammatin kun ei saanut akateemiseen alansa töitä. Tsemppiä sulle.

Vierailija
2/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:ssä tuo ei näytä hyvältä. Tyhjä aukko on toki huono juttu ainakin jos kovin pitkä mutta rakennussiivoaja ei kyllä herätä työnantajassa varmasti innostusta ellei etsi siivoajaa. CV:hen kannattaa miettikäkin tarkkaan mitä tuohon laittaa. Haastattelussa voi sitten selittää asian jos esille tulee. Ei työnantajaa oikeastaan kiinnosta kuin se mitä osaat ja mitä olet aiemmin tehnyt sellaista joka sopii haettuun paikkaan. Näin se vaan on ja siksi vastavalmistuneen on todella vaikea saada jalkaa oven väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähisukulainen opiskeli duunari ammatin kun ei saanut akateemiseen alansa töitä. Tsemppiä sulle.

Vierailija
4/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vähän, millaista hommaa se on?

Vierailija
5/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet löytänyt osaamistasi vastaavan työn.

Jostain syystä tässä maassa kuvitellaan, että pitäisi saada osaamistaan parempi työ vain, kun on istunut n+1 vuotta koulussa.

Vierailija
6/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaihtanut miehenä akateemisen museouran lähihoitajan uraan. Pidän nykyisestä työstäni valtavasti, ja työtilanne ja palkka on vuorotöissä parempi kuin entisessä ammatissani. Toisaalta ura on tässä, etenemismahdollisuuksia ei varmaankiaan ole. 

Vierailija
7/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös akateemisesti koulutettu ja siivoan raksoilla osan ajasta. Tosin tässä on semmoinen kuvio, että miehellä on rakennusfirma. Se ei minua toimistotöihin työllistä kuin 1-2 tuntia/pv ja en ole saanut oman alan töitä, joita kyllä hain pitkään. Sitten aloin tehdä enemmän aputöitä, vein tavaroita, hain, toimittelin juttuja ja nykyään käyn siivoamassa raksoilla. Isot rakennusyhtiöt haluaa urakoitsijan itse siivoavan jälkensä ja siinä on yllättävän iso homma. No, minä kiidän siellä siivoamassa. Ei se mitään fiiniä hommaa ole, mutta toisaalta teen kaikkea muutakin päivisin. Lisäksi tienaan tuolla tekemisellä yllättävän hyvän palkan. Joka tapauksessa musta joudutaan maksamaan YEL ja vakuutukset (omistan 50% yrityksestä), joten tavallaan se mun palkka siivouksesta on melkein se bruttopalkka, joka jouduttaisiin maksamaan puolet hitaammalle ja epäluotettavammalle vuokratyövälityksen tyypille. Kyllä mä voin ihan hyvin ottaa sen yli 20 Euroa/h bruttona itselleni noista töistä. Halvemmaksi se tulee kuin vuokravälityksen kautta. ne on niin hitaitakin muhun verrattuna, jolta se käy nopeasti.

Vierailija
8/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös akateemisesti koulutettu ja siivoan raksoilla osan ajasta. Tosin tässä on semmoinen kuvio, että miehellä on rakennusfirma. Se ei minua toimistotöihin työllistä kuin 1-2 tuntia/pv ja en ole saanut oman alan töitä, joita kyllä hain pitkään. Sitten aloin tehdä enemmän aputöitä, vein tavaroita, hain, toimittelin juttuja ja nykyään käyn siivoamassa raksoilla. Isot rakennusyhtiöt haluaa urakoitsijan itse siivoavan jälkensä ja siinä on yllättävän iso homma. No, minä kiidän siellä siivoamassa. Ei se mitään fiiniä hommaa ole, mutta toisaalta teen kaikkea muutakin päivisin. Lisäksi tienaan tuolla tekemisellä yllättävän hyvän palkan. Joka tapauksessa musta joudutaan maksamaan YEL ja vakuutukset (omistan 50% yrityksestä), joten tavallaan se mun palkka siivouksesta on melkein se bruttopalkka, joka jouduttaisiin maksamaan puolet hitaammalle ja epäluotettavammalle vuokratyövälityksen tyypille. Kyllä mä voin ihan hyvin ottaa sen yli 20 Euroa/h bruttona itselleni noista töistä. Halvemmaksi se tulee kuin vuokravälityksen kautta. ne on niin hitaitakin muhun verrattuna, jolta se käy nopeasti.

No voisitko sinä kertoa tarkemmin, minkälaista hommaa, kun aloittaja ei vastannut.

Vierailija
9/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo siivoustyö kyllä yhtään paremmalta näytä kuin työttömyys. Jos on vuosia pois omalta alalta, on ihme jos saa töitä. Oli sitten siivonnut vessoja tai maannut sohvalla, työnantajaa ei houkuttele kumpikaan. Siivoustyö auttaa saamaan vain lisää siivoustöitä. Kokemuksesta puhun.

Vierailija
10/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV:ssä tuo ei näytä hyvältä. Tyhjä aukko on toki huono juttu ainakin jos kovin pitkä mutta rakennussiivoaja ei kyllä herätä työnantajassa varmasti innostusta ellei etsi siivoajaa. CV:hen kannattaa miettikäkin tarkkaan mitä tuohon laittaa. Haastattelussa voi sitten selittää asian jos esille tulee. Ei työnantajaa oikeastaan kiinnosta kuin se mitä osaat ja mitä olet aiemmin tehnyt sellaista joka sopii haettuun paikkaan. Näin se vaan on ja siksi vastavalmistuneen on todella vaikea saada jalkaa oven väliin.

Totta. Monella on vieläkin sellainen ajattelutapa, että pitää jotenkin todistaa työnantajalle että haluaa tehdä töitä. Se on jäänne jostain 80-luvulta, kun työttämänä olivat vain laiskat ja alkoholiongelmaiset. Nykytilanne on se, että jokainen aivoilla varustettu työnantaja tietää, että töitä ei riitä kaikille halukkaille. Työttömyys on osoitus vain huonosta tuurista ja lama-ajasta. Ai niin, ei saa sanoa "lama". Hys hys.

Ja miksi työnantajaa kiinostaisi se siivouskokemus? Mitä sillä tekee, jos hakee muuta kuin siivoojan työtä? Jonossa on joka työpaikkaan 10 juuri potkut saaneita, oikealla alalla työskennelleitä hakijoita. Miksi siis kukaan palkkaisi siivoojan jolla on hyvä asenne? Kun hyvä asenne on niillä kaikilla muillakin.

Vierailija
11/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen humanisti ja nykyisin lähihoitaja.

Vierailija
12/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se akateeminen ura oli aika varmasti siinä kohdallasi ellei ihmeitä satu.

Vierailija
13/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu humanisti valmistui erinomaisin paperein yliopistosta, ei kuitenkaan halunnut tutkijaksi apuraharumbaan ja ahkerana ihmisenä koetti todella sitkeästi löytää kunnon päivätöitä soveltuvilta aloilta. Ei tärpännyt. Meni lopulta ammattikorkeaan, valmistui terveydenhuollon ammattilaiseksi ja eipä ole työtöntä päivää nähnyt senjälkeen.

Vierailija
14/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu humanisti valmistui erinomaisin paperein yliopistosta, ei kuitenkaan halunnut tutkijaksi apuraharumbaan ja ahkerana ihmisenä koetti todella sitkeästi löytää kunnon päivätöitä soveltuvilta aloilta. Ei tärpännyt. Meni lopulta ammattikorkeaan, valmistui terveydenhuollon ammattilaiseksi ja eipä ole työtöntä päivää nähnyt senjälkeen.

Mutta tulee näkemään erittäin todennäköisesti. Mikään työpaikka ei ole nykymaailmassa varma.

Vierailija
15/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille akateemisesti koulutetuille ei riitä töitä.

Onko parempi a. ottaa opiskelukokemus sen antamine tietoineen ja taitoineen yleissivistävänä/elämää henkisesti rikastuttavana ja hakeutua suosiolla käytännön alalle, jolle työllistyy ja jolloin voi alkaa rakentaa omaa elämäänsä, vai b. jättäytyä kortistoon, koska... Niin, miksi?

Vierailija
16/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa toimintaa. Oikean alan valinta opiskeluissa on ensiarvoisen tärkeää. Välittömästi tuottavat vientialat vetävät porukkaa aina töihin esim. insinöörit ja kaupalliset koulutukset. Myös terveydenhoitoala on sellaine, joka ei kärsi koskaan kysynnän puutteesta, esim. lääkärit ja hoitajat.

Vierailija
17/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tulee näkemään erittäin todennäköisesti. Mikään työpaikka ei ole nykymaailmassa varma.

Totta.

Olisiko kuitenkin hänen viimeiset 15 vuotta pitänyt olla ilman työhistoriaa, koska akateemisen ei sovi mennä muihin kuin akateemisiin töihin?

Tuona aikana hän on kuitenkin edennyt uudella alallaan vastuullisiin tehtäviin, ollut koko ajan palkkatöissä, hankkinut asunnon, perustanut perheen jne. Toinen vaihtoehto olisi saattanut olla syrjäytyminen ja yhteiskunnan tukien varaan jättäytyminen.

Vierailija
18/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille akateemisesti koulutetuille ei riitä töitä.

Onko parempi a. ottaa opiskelukokemus sen antamine tietoineen ja taitoineen yleissivistävänä/elämää henkisesti rikastuttavana ja hakeutua suosiolla käytännön alalle, jolle työllistyy ja jolloin voi alkaa rakentaa omaa elämäänsä, vai b. jättäytyä kortistoon, koska... Niin, miksi?

"Rakentaa elämäänsä"? Hah. Siivoojan palkalla ei paljon mitään rakenneta, on se sen verran surkea.

Vierailija
19/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Olisiko kuitenkin hänen viimeiset 15 vuotta pitänyt olla ilman työhistoriaa, koska akateemisen ei sovi mennä muihin kuin akateemisiin töihin?

Tuona aikana hän on kuitenkin edennyt uudella alallaan vastuullisiin tehtäviin, ollut koko ajan palkkatöissä, hankkinut asunnon, perustanut perheen jne. Toinen vaihtoehto olisi saattanut olla syrjäytyminen ja yhteiskunnan tukien varaan jättäytyminen.

Eli pitäisikö kaikkien alkaa kouluttautua terveysalalle, minne muuten on erittäin vaikea päästä? Työttömiä on tällä hetkellä puoli miljoonaa. Vaikka lähipiirissäsi on onnistumistarinoita, se ei tarkoita mitään.

Vierailija
20/42 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa toimintaa. Oikean alan valinta opiskeluissa on ensiarvoisen tärkeää. Välittömästi tuottavat vientialat vetävät porukkaa aina töihin esim. insinöörit ja kaupalliset koulutukset. Myös terveydenhoitoala on sellaine, joka ei kärsi koskaan kysynnän puutteesta, esim. lääkärit ja hoitajat.

Toistelet vanhoja tietoja, jotka olet kuullut 15 vuotta sitten. Insinöörien työttömyys on räjähtänyt käsiin ja kaupallinen ala taas... Ainoat kaupallisen alan työt ovat puhelinmyyntiä ja muuta prvosiopalkkahuttua.