En ole aloittanut minkäänlaisia jouluvalmisteluja vielä
Milloin pitäisi?
Olen töissä 23.12. saakka. Sitä ennen pitäisi varmaan tehdä... niin mitä? Mikä aikataulu teillä on eri juttuihin? Kertokaa.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut lahjoja, vaihtanut jouluisemmat tekstiilit, vienyt matot pesulan, siivonnut uunin, mies siivosi saunan ja pesi kylppärissä saumat. Laitettiin valoja ulos ja sisään. Ostin sypressejä. Ollaan leivottu pipareita - ja syöty ne. Kortit on kirjoitettu, keittiön ruokakaapit ja -laatikot siivottu jne. Jouluvalmustelut on kivoja!
Ihan mielenkiinnosta, millaiset ovat "jouluisemmat tekstiilit".
Siis jotain verhoja vaihdetaan tonttukuosiin ja viritellään pöytäliinoja? Vai tarkoittaako tämä sitä, että vaihdetaan beige tähtityyny punaiseen tähtityynyyn sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä hosumista! Tuleeko se joulumieli siivoamisen kautta? Patterin taustan putsaus pölystä on monelta unohtunut!
Meillä ei ole pAttereita:)! Sauna pesen yleensä jouluksi ja juhannukseksi, tuleepahan tehtyä! Uunin pesi yläkoululainen kotsan tehtävänä pari vko sitten. Minkäänlaista stressiä nuo ei aiheuta, eivät ole niin suuria töitä!
Joululahjat on suurimmaksi osaksi ostettu, paketoimatta kyllä. Koristeluja on aloitettu 1. Adventtina ja lisäilen pikkuhiljaa :)
Ruokaostokset jää ensi viikkoon. Ihanaa, mä rakastan joulua!!
Ollaan juuri muutettu tähän niin joulusiivousta ei tarvitse tehdä, tosin aikaisempinakaan vuosina en ole päätäni vaivannut suursiivouksilla kun koti pysyy siistinä ympäri vuoden. Joskus tyhjennän kaappeja ylimääräisestä tavarasta/vaatteesta. Kuusi meillä on ja koristelut myös, eilen kauppareissulla ostettiin kinkku pakkaseen. Muita valmisteluja ja ostoksia ei tehdä ennen kuin lähellä aattoa.
Kai nyt aikuiset ihmiset tajuaa, että tapoja on erilaisia. En tajua miksi toisen tavat olisi oikeat tai väärät.
Minä olen ostanut kaikki lahjat, mutta ne ovat vielä paketoimatta. Lihat ja kalat ovat toivottavasti vielä elossa siellä jossain, laatikot paistan aatonaattona. Jouluviikonlopuksi siivoamme normaalisti, kuusi nostetaan sisään ja koristellaan aatonaattona. Tänään yritän ehtiä kukkakauppaan, voin ostaa kaiken paitsi leikkokukat. Tekemistä on vielä, paniikkia ei.
Jouluna pitää kiiltää ja olla puhtaampaa kuin keväällä koska ollaan pimeässä kynttilänvalossa.
Jokainen miettii vaan miltä sisällä kaikki näyttää ja montako villakoiraa juoksentelee lattialla.
Siinähän se joulu kuluu arvioidessa siisteyttä.
Joulu tulee joka tapauksessa tekipä vähän tai paljon.
Ei kande polttaa hermoja.
Ää, en minäkään. Onneks on lapsi joka hoitaa koristelut ja joulukorttien tekemisen ja postitamisen.
Eiku joo, ostin uuden joulutähden ikkunaan ja käynyt kertaalleen joululahjaostoksilla sekä sponsoroinut lasta tuossa yllämainitussa. Jos ensi viikolla ehtis jotain.
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitä valmisteluja voisin tehdä jo nyt.
Joulukortteja en lähetä, ruokia ei voi tehdä etukäteen, ellei jotain laatikoita tee pakastimeen, mutta en tajua senkään ideaa. Ihan sama ostaa valmiinakuin syödä jotain pakastettua lanttulaatikkoa.Lisäksi laatikot valmistuvat ihan aattonakin uunissa, kinkku yön aikana. Ruoat ostamme aina vasta 22. tai 23.12. Eipä kalaa voi kauheasti aikaisemmin edes ostaa.
Ei, olen tehnyt yhden asia: olen lähettänyt kummilasten joululahjat, eli lahjakortit ja leffaliput eilen
Mä ostin elan joululahjan tänään!
Yritän saada paketit hommattua/tilattua tällä viikol.
Viikonloppuna ja alkuviikosta siivoan paremmin, vaihdan talvimatot ja kuusi tuodaan sisään lauantaina.
Ens viikol keskiviikkona menen kauppaan. Ostan ruuat. Laatikot teen aaton aattona. Samoin kinkkku paistetaan.
Sori. Yhden lahjan ostin jo marraskuussa, kummitytölle kirjan. Kun näin hänet silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulun alla pitää pestä kylppärin saumat?
En tajua tällaista joulun alla tehtäviä suursiivouksia. Ei ihme että jouluna riidellään ja murjotetaan väsyneinä.Ehkä jos kaikki on yhden vastuulla ja raatamista liikaa
Kylppärin pesu ei sinällään ole kovin rankka homma.No ei, mutta juuri JOULUNA, kun on muutakin hommaa. Miksi juuri silloin pitää pestä kylppärin saumat? Miksei vaikka lokakuussa tai helmikuussa?
Kaverini on ihan stressissä joulusiivouksesta. Mä en tajua tällaista en ikinä tule tajuamaankaan. Meillä on täysin stressitön joulu.
Miksi pitää ottaa niin hirveästi stressiä siivoamisesta? Jotkut osaavat siivota rennolla asenteella. Kyllähän se joulun valmistelu työstä käy, jos siihen niin asennoituu.
Itse vihaan siivoamista. Mutta joulusiivouksen tekemisestä nautin. Kun talo on sitten kerrankin hohtavan puhdas, on mukava alkaa levitellä koristeita ja istua ihailemaan tulosta glögin kera.
Siivous tehtiin jo marraskuussa synttäreilleni, joten nyt en stressaa mistään kaapin ovista tai valokatkaisimien pesusta. Ensimmäisenä adventtina laitoin jouluvalot pihalle ja ikkunoille, ledikynttilät lipastolle. Muita joulukoristeita olen laittanut sitä mukaa, kun olen keksinyt minkä minnekin haluaisin (ensimmäinen joulu tässä talossa).
Pipareita olen pakastetaikinasta leiponut jo kolmesti (yksi paketillinen vain), kaikki on jo syöty. Samoin torttutaikinapaketillinen on myös jo leivottu ja syöty. Jotain tekisi mieli leipoa, siis ihan alusta asti mutta raskausdiabeetikkona parempi jättää makeat vähemmälle. Jouluaattona ja välipäivät majailemme ja syömme mummulassa niin turha olisi mitään jouluruokia meille kotiin tehdäkään.
Joulukortit tilasin joulukuun alussa Ifolorilta ja ne olen jo viime viikolla lähettänyt. Saa nähdä ehtivätkö jouluksi perille, nyt kun kirjepostin kulku tuntuu takkuilevan ilman jouluruuhkaakin. Joululahjat ostin marraskuussa ja ne ovat jo paketoitu ja mummulassa odottamassa aattoiltaa. Eipä tässä taida olla enää kuin siivoilua mitä jaksaa ja jos ei jaksa niin ei haittaa sekään. Kukkia en kissan ja taaperon vuoksi viitsi edes harkita ja välimatka mummulaan on niin pitkä ettei kukkia kannata tuliaisenakaan viedä, muuten olisi kyllä ihana näperrellä joku hieno asetelma!