"Laki työttömien haastatteluista hyväksyttiin - päävastuu viranomaisilla"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612132200040128_uu.shtml Toteutusta odotellessa..
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Laiskamadoilla jo puntit tutisee! Hyvä! :D
Minulla töissäkäyvänä veronmaksajana puntit tutisee. Mitä kaikkea täysin järjetöntä hyödytöntä kyykyttämistä joudumme vielä maksamaan?
Tuossa ei työllisty muut kuin haastattelufirmojen palkkalaiset, ja hekin täysin tarpeettomaan työhön, vaikka tarpeellistakin on maassa tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vuodenvaihteen jälkeen suunnitelmassa ei tarvitse olla mainintaa esim. työkokeilusta. Jos se katsotaan tarpeelliseksi, sinne on mentävä. Eikä mitään 9 euron lisätukia saa, jos suunnitelmassa ei ole mainintaa. => mitä suppeampi suunnitelma, sen halvempi valtiolle.
Missä ihmeen suunnitelmassa? Olen ollut kohta vuoden työttömänä, mistään suunnitelmasta en ole kuullutkaan...
Varmaan työttömiä ohjataan vain entistä aktiivisemmin työkokeiluihin ja kuntouttavaan työtoimintaan poliitikkojen tuttujen omistamiin tai perustamiin firmoihin. Eikä valtiollekaan tule lisäkuluja, kun 9 euron korvauksen maksamisenkin pystyy kiertämään, ja itse asiassa työttömän oikeus korvaukseen on työkkärin työntekijöille lakimuutoksen jälkeen se aikaa vievämpi tie! Poliitikot voittavat ja nämä firmat voittavat.
Ei voi olla totta, yhtä saatanan hölmöläisten peiton jatkamista joka ainoa päätös mitä tuo Sipililän kahjo tekee!jos minä jään työttömäksi niin aivan turha kuvitella ,että alan näiden narriksi.Toivottavasti eu:sta on hyötyä kun vien ihmisoikeuksia loukkaavat sipilän päätökset sinne!
Tähän on rahaa, mutta ihan tutkimustenkin mukaan työttömien työllistymistä parantanut vuorotteluvapaajärjestelmä romutettiin lähes kokonaan. Samoin omaehtoisen opiskelun ehtoja tiukennettiin siten, että enää vain harvat uudet opinnot hyväksytään. Myös palkkatukea on leikattu ja sen ehtoja kiristetty niin paljon, ettei se parin sadan tuki enää työnantajalle hirveästi vaikuta työllistämisen mahdollisuuteen.
Melkein voisi luulla, ettei työttömien massan edes haluta työllistyvän, vaan heidät halutaan ilmaistyövoimaksi. Tärkein työllistymisen mahdollistaja kun edelleen on se, että cv:n perusteella on joko töissä tai opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu tehdään koko henkilökohtaisella käynnillä, tai netin tai puhelimen välityksellä. Ensimmäisen kerran jälkeen joka 3.s kk seurataan tilannetta esim jos tilanne ei ole muuttunut se ilmoitetaan itse netissä työkkäriin ja täti laittaa sanktion kelaan/liittoon. Jos tää jatkuu vielä seuraavassa 3kk jaksossa muuttumatta tulee kysely kirjeellä tai sähköisesti ja sen perusteella ohjataan soskuun lääkäriin kursseille yms ja tietty tulee lisää sanktiota. Ensimmäisellä kerralla on sitouduttava johonkin viranomaisen tekemään ehdotukseen jota siis sitten seurataan. Että näin se koulutuksen mukaan toimii.
Minkä koulutuksen?
Mitä ne viranomaiset voi ehdotella? Että mitä jos menisit töihin, vai?
Hallitus tekee oivaa työllisyystyötä. Luodaan työpaikkoja työttömien lumetyöllistämiseksi. Tässä on taas helvetin holmöläiset leikkaamassa peittoa yläpäästä jalkopäähän. https://www.urbaanisanakirja.com/word/holmolaisten-peitto/
Etusijalla pakkotoimenpiteissä lienevät lapsettomat työttömät, koska heistä ei koidu kustannuksia päivähoitojärjestelmään. Muuten käy niin että puolet päivähoidon lapsista edustaa nolla-maksuluokkaa. Tällöin "oikeissa töissä" käyvät vanhemmat (ne joille maksetaan työstä ihan palkkaa) joutuvat maksamaan enemmän että kunnallista päivähoitoa on varaa järjestää.
Olin maanantaina toisessa haastattelussa ja nyt toivon sormet ja varpaat ristissä, että pääsen töihin ennen kuin tuo kyykytys alkaa.
Toisaalta voisihan se olla mielenkiintoistakin. Olen ollut 1,5 vuotta työttömänä, eikä työkkkäristä olla oltu kertaakaan yhteydessä. Edes työtarjouksia ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä. Minulla luki, että te-keskus ottaa yhteyttä 8.12. Odotin koko päivän enkä lähtenyt mihinkään. Ei kuulunut mitään. Nyt siellä lukee, että ottavat yhteyttä 7.6.2017. On tämä ihme systeemi.
Oma asioinnissa se päivämäärä tulee järjestelmästä eikä käytännössä tarkoita mitään. Jos päivämäärän yhteydessä lukee ajanvarauksesta lisätietoja (käynti tai soittoaika yms.), silloin joku virkailija on muokannut tekstiä ja sinuun aiotaan olla yhteydessä kyseisenä päivänä. Jos sinulla on asiaa Te-toimistoon (esim. haluat tietää olisiko sinulla mahdollisuutta saada palkkatukea tai lisäkoulutukseen apua/tukea), laita itse yhteydenottopyyntö sieltä Oma asioinnista. Takaisin soitetaan 5-6 arkipäivän kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612132200040128_uu.shtml Toteutusta odotellessa..
Haastatellaankohan myös osa-aikatyötä tekevät työntekijät (jotka hakevat soviteltua päivärahaa)
Osa-aikatyössä minulle oli merkitty toukokuu 2017 seuraavaksi yhteydenotoksi,ei 3 kk välein tämän perusteella.
Ei niitä 3kk yhteydenottopäiviä vielä kukaan tiedä. Nyt siellä näkyy vain se automaattinen, 6kk välein siirtyvä aika.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä menen vaikka joka ikinen päivä. Haluan töihin. Melkein jo maksaisin siitä että pääsen töihin. Toistaiseksi en ole saanut aikaa TE-toimistoon vaikka olen yrittänyt. Haluaisin ammatinvalinta-apua uudelleenkouluttaututumiseen. Olen korkeakoulutettu ja työkokemusta takana 15 vuotta. Puhelinnneuvonnassa kerrottiin uudelleen opiskelemisen tuesta tyyliin että ehkä saa tukea ehkä ei, ei voi tietää. Sanottiin suoraan ettei tiedetä, pitää ottaa yhteyttö ko. oppilaitoksiin. Ja siis olin hakeutumassa hoitoalalle, joka kai on aika yleistä.
Mihin saa ilmoittautua?
Pistä Oma asioinnin kautta yhteydenottopyyntö, niin pitäisi onnistua ammatinvalinnan ohjaukseen pääseminen. Omaehtoisen opiskelun tuki on aina harkinnanvaraista ja siinä katsotaan esim. työllistytkö vielä aiemmalla tutkinnolla ja työkokemuksella, joten puhelinneuvonnassa ei voi luvata yleispätevästi opiskeluun työttömyysetuutta. Sun pitää ensin hakea opiskelemaan ja jos pääset, ole heti yhteydessä TE-toimistoon ja pistä omaehtoisen tuen paperit (oppilaitoksen leimalla lomake, jossa katsotaan täyttyykö päätoimisuuden kriteerit ja sitten omat perustelut toisella lomakkeella) vetämään. Opiskelupaikan voi perua ilman karenssia, jos et saakaan tukea. Tämä siis pätee yli 25-vuotiaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vuodenvaihteen jälkeen suunnitelmassa ei tarvitse olla mainintaa esim. työkokeilusta. Jos se katsotaan tarpeelliseksi, sinne on mentävä. Eikä mitään 9 euron lisätukia saa, jos suunnitelmassa ei ole mainintaa. => mitä suppeampi suunnitelma, sen halvempi valtiolle.
Missä ihmeen suunnitelmassa? Olen ollut kohta vuoden työttömänä, mistään suunnitelmasta en ole kuullutkaan...
Käy tsekkaamassa tietosi Oma asioinnissa, sieltä pitäisi löytyä. Jos ei löydy, niin sulla on oikeus pyytää, että sellainen tehdään.
Tuohan paljastaa sen, että siellä ei ole mitään tarpeellista työtä ollutkaan. Ennen ( 30-luvulla) laitettiin työttömät kuokkimaan pelsonsuota, muiden kriminaalien sekaan, neuvostoliiton mallin mukaan. Havaittiin kuitenkin että se rangaistusmuoto tuli kalliiksi. Tulleneeko tämä halvemmaksi. MUTTA vernmaksajat on tyytyväisä, kun saavat kostonhalulleen tyydytystä.