Uusi HSL:n matkakortinlukija
Voiko tuon kanssa peeloilla? Esimerkiksi valitsee 5 matkaa lähiseutu kolmosta, painaa ok ja odottaa kun joku pahaa aavistamaton laittaa korttinsa lukualueelle. Siinä meni useampi kymppi :D vai onko jotenkin estetty?
Kommentit (46)
Se valinta nollautuu aika nopeasti. Eräänä päivänä metroasemalla yritin luetuttaa arvoa kortiltani, joka oli kädessä valmiina olevassa canvaspussukassa, mutta luku ei onnistunut, joten jouduin avaamaan pussukan ja ottamaan kortin ulos. Siinä ajassa valinta oli nollautunut ja jouduin valitsemaan matkan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä luulet? Jos arvolla matkustaa, pitää ensin valita itse matka ja vasta sitten painaa ok ja näyttää korttia. Jos näyttää korttia suoraan lukijalle, arvoa ei kulu, leimaaminen onnistuu vain jos on kautta kortilla.
Et nyt tajunnut mistä ap kirjoitti. Eli teoriassa jonne voisi tehdä sellaisen jäynän, jossa valitsee ensin monta kallista lähiseutumatkaa, painaa ok, ei näytä korttia, häippäisee äkkiä pois paikalta. Ruuhkassa kortinlukijalle jonottanut mummeli vanhasta tottumuksesta näyttää matkakortin ensin lukijaan, jolloin mummelin kortilta lähtee jonnen kiusallaan etukäteen naputtelema summa.
Tajusin ihan hyvin. Tuossa on vaan monta muuttujaa matkassa, että tuo todella onnistuisi. Pitäisi olla juuri se mummo, joka laittaa juuri arvokortin ensimmäisenä lukijalle, juuri ennen kuin valitut matkat nollaantuu. Todennäköisyys?
Oikeasti nämä ketjut saavat ihmettelemään, eikäö ihmisillä ole muuta tekemistä kuin miettiä miten voisi tehdä kiusaa muille.
Mikähän siinä on nollaantumisaikana? Mielestäni todennäköisyys voisi olla ihan hyvä, koska vanhalle lukijalle näytettiin kortti ekana ja tämä on monella selkärangassa. Harva muutenkaan katsoo näytölle uuden laitteen kanssa, jos on kausilippu
Ap:n motiivi on sellainen, että luuletko että tuota tietoa tulen täällä jakamaan?
Ei se ole mitään salaista tietoa, kun sen voi jokainen itse selvittää. Helppo kokeilla junassa vaikka välillä pasila-tikkurila kauanko valinta pysyy ruudulla
Ei olekaan, mutta en minä sitä silti täällä kerro. Sen verran saatte itse nähdä vaivaa, jekuttelijat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole periaatteessa mahdollista, vaikka seuraava matkustaja näyttäisi ihan oiken kausikortin lukijalle, jos kortilla on myös arvoa? Aika monella on varmasti samalla kortilla kausikortti kaupungin sisäisiä matkoja varten ja sitten arvoa satunnaisia seutumatkoja varten.
Mielestäni kyllä, koska valinnan pitäisi "ohittaa" kausikortti. Muutenhan esim. helsingin kautta omistava ei voisi ostaa seutulippua arvolla
Mummot saa niin pahan jumin jo kyseisen laitteen näkemisestä, että ehtii kulua aikaa jo ennen kuin saa lätkäistyä kortin lukijaan.
Toivottavasti joku jekuttaa AP:n junan alle.
Veikkaisin, että nollaantuu aika nopeasti koska ei siinä näytössä ole tarkoituskaan olla kauaa.
Seitsemänkymmentäneljä kirjoitti:
Se valinta nollautuu aika nopeasti. Eräänä päivänä metroasemalla yritin luetuttaa arvoa kortiltani, joka oli kädessä valmiina olevassa canvaspussukassa, mutta luku ei onnistunut, joten jouduin avaamaan pussukan ja ottamaan kortin ulos. Siinä ajassa valinta oli nollautunut ja jouduin valitsemaan matkan uudestaan.
Okei, kiitos tiedosto. Eli se pitäisi käytännössä tehdä juuri kun viimeinen asemalla jäänyt on poistunut junasta ennen kuin alkaa lapata sisään uusia matkustajia
Vierailija kirjoitti:
Lähetä ap mieluummin palautetta Sipilälle vaikka vihaista insinööriä teeskennellen. Se vetää varmasti paljon kuumottavammat hepulit kuin joku mummo. Saatat jopa päästä uutisiin!
Mutta kun aapee saa kicksit ainoastaan heikompien kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa kai periaatteessa voisi käydä noin jos joku haluisi tehdä kiusaa. Edellyttäen, että se seuraava matkakortin käyttäjä ei osaisi käyttää kortinlukijaa, vaan entiseen tapaan näyttäisi kortin ensin lukijaan. Hyvä muistisääntö uusien kortinlukijoiden kanssa on, että kortti aina viimeisenä, sen jälkeen kun on valinnut matkan. Varmaan monilta kyllä vielä vie aikansa oppia tämä.
Niin sitä juuri mietinkin. Varsinkin joku vanhus voisi mennä tuohon monta kertaa
Katsotko itse mitä siinä laitteessa lukee kun kävelet bussiin ?
No mie on aika helvetin monta vuotta näyttänyt matkakortin ENSIN lukijalle. Voipi mennä tovi jos toinen ennen kuin opin. Mutta siinähän pitää vielä painaa sitä OK HYVÄKSYN MATKAN JONKA OLEN ÄSKEN VALINNUT -painiketta. Eli perkeleesti enemmän painalluksia kuin ennen ja ihan mahdoton käyttää yhdellä kädellä. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa kai periaatteessa voisi käydä noin jos joku haluisi tehdä kiusaa. Edellyttäen, että se seuraava matkakortin käyttäjä ei osaisi käyttää kortinlukijaa, vaan entiseen tapaan näyttäisi kortin ensin lukijaan. Hyvä muistisääntö uusien kortinlukijoiden kanssa on, että kortti aina viimeisenä, sen jälkeen kun on valinnut matkan. Varmaan monilta kyllä vielä vie aikansa oppia tämä.
Niin sitä juuri mietinkin. Varsinkin joku vanhus voisi mennä tuohon monta kertaa
Aikaisemmin en, mutta tämän oivalluksen jälkeen varmasti katson
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka näkee vähänkään (jätetään siis täysin sokeat tämän ulkopuolelle) kyllä näkee jos ruudulla on se iso vihreä ok nappula, ja saa olla aika tyhmä jos sen nähdessään vain lättäisee korttinsa siihen lukijalle.
Tämä on kyllä aika arvokasta tietoa hsl :lle.
Jos tuo onnistuu, teinit käyttää varmasti.
Enpä ois tullut ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka näkee vähänkään (jätetään siis täysin sokeat tämän ulkopuolelle) kyllä näkee jos ruudulla on se iso vihreä ok nappula, ja saa olla aika tyhmä jos sen nähdessään vain lättäisee korttinsa siihen lukijalle.
Varsinkin bussissa astutaan sisään niin, että lukija on sivuttain eikä välttämättä näe mitä ruudulla lukee ennen kuin on kohdalla ja sitten on liian myöhäistä. Lisäksi moni ei tajua mitä se vihreä ok-nappula tarkoittaa, varsinkaan alussa
Vierailija kirjoitti:
No mie on aika helvetin monta vuotta näyttänyt matkakortin ENSIN lukijalle. Voipi mennä tovi jos toinen ennen kuin opin. Mutta siinähän pitää vielä painaa sitä OK HYVÄKSYN MATKAN JONKA OLEN ÄSKEN VALINNUT -painiketta. Eli perkeleesti enemmän painalluksia kuin ennen ja ihan mahdoton käyttää yhdellä kädellä. :/
Enemmän ärsyttää, kun nyt joutuu ottamaan hanskat pois kädestä (ainakin toisesta), koska ei toimi hanskat kädessä kuten edellinen malli. Kesällähän tämä ei haittaa, mutta näin talvella pistää ärsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan yleensä katso lukijaa kovin tarkasti, jos matkustan kausilipulla. Näköjään pitää tästä lähtien ruveta katsomaan. Samalla kortilla on myös arvoa satunnaisia seutumatkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ärsyttää, kun nyt joutuu ottamaan hanskat pois kädestä (ainakin toisesta), koska ei toimi hanskat kädessä kuten edellinen malli. Kesällähän tämä ei haittaa, mutta näin talvella pistää ärsyttämään.
Idea eri. Tämä on yhden käden malli entinen kahden.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ois tullut ajatelleeksi.
Vinkkasin jo asiasta (ja tästä ketjusta) HSL:lle. Pidetään tätä ylhäällä, niin muutkin huomaa ja katsovat ehkä tarkemmin mitä kortinlukija näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ois tullut ajatelleeksi.Vinkkasin jo asiasta (ja tästä ketjusta) HSL:lle. Pidetään tätä ylhäällä, niin muutkin huomaa ja katsovat ehkä tarkemmin mitä kortinlukija näyttää.
Voitko laittaa ketjuun, jos HSL vastaa tähän jotain. Kiinnostaisi kovasti
Ap oletko koskaan tavannut omia isovanhempiasi? jos he ovat elossa, niin mieti olisiko kiva kun heitä vähän jekutettaisiin? Vietäisiin rahat ja naurettaisiin?