Mitä hyötyä on ravitsemusterapiasta?
Mitä järkeä on maksaa ravitsemusterapeutille ohjeista, jotka saa ilmaiseksi netistäkin. Eli mitä lisähyötyä ravitsemusterapeutti tuo, vai onko ihan rahan haaskausta?
Jos siis puhutaan nyt elämäntapamuutoksista tai laihdutuksesta tms. Ymmärrän kyllä hyödyn erityisruokavalioiden ja sairauksien ym. hoidossa.
Kommentit (49)
Kuinkakohan moni keliakiaan tai diabetekseen sairastuva oikeasti jaksaa alkaa ottamaan selvää ruokavaliosuosituksista niin järjestelmällisesti että osaa koostaa itselleen oikeanlaisen ruokavalion? Varmasti osa, mutta eivät kaikki. Ahmimisen taustalla ovat usein psykologiset seikat, mutta sitä voi ylläpitää ihan vain se, että ruokavalio on perustaltaan vääränlainen. Psykologi on opiskellut psykologisia teorioita, mutta ei osaa sanoa ruokapuoleen mitään. Lääkäri tietää sairauksista, mutta ei välttämättä kovin laajasti ravitsemusasioista. Kai se ravitsemusterapeutti on vähän niinkuin tuossa välissä, jonka tarkoituksena on ottaa huomioon ruokailemiseen liittyvät psykologiset seikat, sairauksien ravitsemusnäkökulma ja sitten lisäksi se kaikki "terveellinen elämä". Varmasti on paljon ihmisiä jotka eivät kuunaan tarvitse ravitsemusterapeutin palveluita, mutta en nyt niinkään sanoisi että se olisi turha ammatti. Aika monella ihmisellä on kuitenkin syömiseen liittyviä ongelmia, eli "itsekurimetodi" ei selkeästi toimi kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan moni keliakiaan tai diabetekseen sairastuva oikeasti jaksaa alkaa ottamaan selvää ruokavaliosuosituksista niin järjestelmällisesti että osaa koostaa itselleen oikeanlaisen ruokavalion? Varmasti osa, mutta eivät kaikki. Ahmimisen taustalla ovat usein psykologiset seikat, mutta sitä voi ylläpitää ihan vain se, että ruokavalio on perustaltaan vääränlainen. Psykologi on opiskellut psykologisia teorioita, mutta ei osaa sanoa ruokapuoleen mitään. Lääkäri tietää sairauksista, mutta ei välttämättä kovin laajasti ravitsemusasioista. Kai se ravitsemusterapeutti on vähän niinkuin tuossa välissä, jonka tarkoituksena on ottaa huomioon ruokailemiseen liittyvät psykologiset seikat, sairauksien ravitsemusnäkökulma ja sitten lisäksi se kaikki "terveellinen elämä". Varmasti on paljon ihmisiä jotka eivät kuunaan tarvitse ravitsemusterapeutin palveluita, mutta en nyt niinkään sanoisi että se olisi turha ammatti. Aika monella ihmisellä on kuitenkin syömiseen liittyviä ongelmia, eli "itsekurimetodi" ei selkeästi toimi kaikilla.
Eiköhän lääkäri edes jotenkin ohjeista oikeaan syömiseen samalla kun esim sen diabetes-diagnoosin antaa. Eri asia onko potilaalla halua tai motivaatiota noudattaa näitä ohjeita, mutta ei tosin ravitsemusterapeuttikaan kotiin tule ketään valvomaan, että varmasti nyt noudattaa sovittua ruokavaliota. Lopulta kun kyse on kuitenkin aina ihmisen omasta vastuusta ja valinnoista.
Mulle ei kyllä koskaan ollut mitään hyötyä. Suullisia vinkkejä sain mutta kun tarvitsisin ihan konkreettista apua. Eli istutaan alas ja suunnitellaan ruokavalio jota noudatetaan, eikä mitään liibalaabaa jonka pystyn itsekin lukemaan kirjasta.
No mulla kyllä 10 vuoden jojolaihdutuskierteen katkaisi ravitsemusterapeutin apu.
Mä olin sellainen tyypillinen "kuurikoohottaja" itsekseni laihduttaessani. Nyt karpataan! repsahdus ei toiminut - Nyt Nutrilett! repsahdus ei toiminut - Nyt Jutta Simple dieetti! reps.... ad nauseam. Lisäksi lopulta vaikka painoin 130 kg, tavoittelin teini-iän painojani enkä suostunut uskomaan ettei ole realistista. Minusta esim. 80 kg oli edelleen ällöttävä läski ja ajattelin että ikinä en tyytyisi laihdutukseen jonka tuloksena olen edelleen ällöttävä läski.
Ravitsemusterapeutti (jolla on myös lyhytpsykoterapeutin pätevyys, muuten) takoi ensinnäkin realismia mun päähän. Että nyt ei mietitä mitään 55 kilon painotavoitteita ja nuoruuden ulkonäköä vaan tässä pitää lähteä terveys edellä nyt. Ja että se 80 kg olisi mahtava saavutus ja parantaisi elämänlaatuani ja pienentäisi terveysriskejä valtavasti. Koska tosiaan olin sairaalloisen lihava eikä kyse ollut, kuten olin ajatellut, lähinnä ulkonäköongelmasta, vaan terveydellisestä hätätilasta.
Sitten minun oli pakko niellä myös se, että jojohistoriani takia en voi laihduttaa nopeasti. Koska jos taas tekisin niin, lihoisin takaisin + korkokilot päälle kuten aina ennenkin. Minä valitin, että turhauttaa jos ei näy tulosta jne, mutta sai hän minut vakuutettua että ei auta, nyt ei ole muuta keinoa kuin sitten vaan elää turhautumisen kanssa ja käsitellä se, ja pudottaa painoa hitaasti. Sain toki ravitsemusterapeutilta myös niitä ohjeruokavalioita. Ne hän laati aina minun oman elämänrytmini ja mieltymysten mukaan, ei vain printannut jotain valmista. Esim. koska en halua syödä aamulla, ei ollut pakko. Koska en tykkää hapanmaitotuotteista, ne jätettiin pois jne. Ensin sain 2200 kcal ruokavalion, sitten myöhemmin kun laihduin, kevyempiä. Aina suunniteltu niin että kylläisyydentunne pysyisi mahdollisimman hyvänä, esim. proteiinia tarpeeksi, kaikki välttämättömät ravinteet saadaan.
Mutta tosiaan niitä itse ruokavalio-ohjelmia tärkeämpää oli se että ravitsemusterapeutti sai minut uskomaan, että ei kuureille, ei pikalaihtumiselle, ei epärealistisia haaveita että alan näyttää siltä kuin 20-vuotiaana kun olen yli 40. Ja tietysti seuranta, seurattiin sekä miten vointi, näläntunteet pitkin päivää, miten paino muuttuu, onko energinen olo jne. Ihan virallisterveellisellä linjalla mentiin (voi että kun minä pilkkasin sitä karppaamisaikoinani) ja laihtuminen tapahtui hitaasti mutta varmasti. Kävin puoli vuotta siellä kerran kuussa. Sinä aikana laihduin 21 kg. Sittemmin olen laihtunut itsekseni lisää ja nyt painan 76 kg.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei kyllä koskaan ollut mitään hyötyä. Suullisia vinkkejä sain mutta kun tarvitsisin ihan konkreettista apua. Eli istutaan alas ja suunnitellaan ruokavalio jota noudatetaan, eikä mitään liibalaabaa jonka pystyn itsekin lukemaan kirjasta.
Olipa tylsä. Mä sain ihan semmoisen taulukon, jossa oli eri aterioille 3 ateriamallia / ateria. Niistä sai sitten kullekin aterialle noukkia mitä haluaa. Esim. aamupala:
- 3 rkl kaurapuuro, 1 rkl siemeniä, 2 dl jogurttia, 1,5 dl marjoja TAI
- 2 dl jogurttia, 1/2 dl mysliä, 1 dl marjoja tai hedelmä, 1 viipale leipää + rasva + juusto tai leikkele TAI
- smoothie (esim. 1/2 banaania, 1,5 dl jogurttia tai piimää, 2 dl marjoja), 2 rkl pähkinöitä
Tutkitusti heissä paljon syömishäiriösiä. En menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa tylsä. Mä sain ihan semmoisen taulukon, jossa oli eri aterioille 3 ateriamallia / ateria. Niistä sai sitten kullekin aterialle noukkia mitä haluaa. Esim. aamupala:
- 3 rkl kaurapuuro, 1 rkl siemeniä, 2 dl jogurttia, 1,5 dl marjoja TAI
- 2 dl jogurttia, 1/2 dl mysliä, 1 dl marjoja tai hedelmä, 1 viipale leipää + rasva + juusto tai leikkele TAI
- smoothie (esim. 1/2 banaania, 1,5 dl jogurttia tai piimää, 2 dl marjoja), 2 rkl pähkinöitä
Samaa tavaraa eri nimillä. Juu, on vaihtoehtoja =)
Lisäksi puhelimeen voi ladata vaikka mitä sovelluksia, myfitnesspal esim, eli ei se perinteinen ravitsemusterapia varmaan enää niin vaikuttavaa olekaan.