Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertoisitko raskaudesta perheelle 8+4?

Vierailija
13.12.2016 |

Hei,

olen jouluaattona raskaana tasan 8+4 jos kaikki menee hyvin. En mitenkään haluaisi kertoa meidän perheille vielä tässä vaiheessa mitään, (ja odotella sinne 12 viikkoon saakka) mutta samalla vähän tuntuu vaikealta että miten sitä "selviää" kun ei juo mitään ja sitten vielä niin moni joulupöydän herkuista on kiellettyjä. Rakastan mätiä ja graavilohta ja voisin kuvitella että herättää eittämättä kysymyksiä jos niitä en nauti.

Eli olisi helpompaa toki kertoa, mutta hitto kun pelottaa. Mitä sinä tekisit? Syke on nähty jo 5+6.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten teistä tuntuu. Arvaavatko kuitenkin?

Itse en ole halunnut kertoa ennen nt-ultran tuloksia.

Vierailija
2/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan miten teistä tuntuu. Arvaavatko kuitenkin?

Itse en ole halunnut kertoa ennen nt-ultran tuloksia.

No varmaan arvaavat ja en tosiaan itsekään haluaisi vielä kertoa. Sitähän ei tiedä mitä siellä nt-ultrassakaan tulisi uutiseksi, jos sinne saakka päästään. Ärsyttää jotenkin se yleinen uteliaisuus kun tiedän että sitten ihmetellään että miksi sinulle nyt ei yhtäkkiä mäti maistu jne jne... Voispa skipata koko joulun vaan yli! Ap. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi kertoa? Ensimmäisestä raskaudesta kerroin lähes heti (vko 6-7)ennen yhtäkään neuvolaa tai ultraa. Lapsi oli pitkään toivottu ja äitini ensimmäinen lapsenlapsi. Mikäli olisi tullut keskenmeno jo ennen kertomista olisin myös varmasti sen kertonut. Olen äitini kanssa hyvin läheinen ja elämän ilot ja surut jaetaan keskenämme.

Vierailija
4/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä aikuinen ihminen voi kieltäytyä alkoholista ja graavista niin halutessaan. Tai voit keksiä tekosyyn, esim dieetti, kalaan kyllästyminen yms. Itse olin samoilla viikoilla viime joulun, en kertonut, hyvin meni. Kerroimme vasta 20+ viikolla

Vierailija
5/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertoisi. Mulla on mennyt 3 kertaa kesken 9+ rv. Viimeksi olin just aikeissa kertoa niin meni kesken. Siksi en kertoisiko koska kaikki olisivat innoissaan ja liian varhainen riemuitseminen kostautuu itselle jos tuleekin pettymys. Mulla pysyy paremmin jalat maassa kun muut ei tiedä.

Vierailija
6/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kerroimme esikoisesta vasta nt-ultran jälkeen (rv10) ja toisesta rakenneultran jälkeen (rv20). Ei asiasta ole pakko heti plussattuaan huudella ympäri kyliä jos ei halua.

Meillä ei ainakaan joulupöydässä kukaan katsele mitä toiset syövät tai eivät syö. Jos teillä on tapana nautiskella alkoholia pitkin aattoa perheen kesken, niin ehkä sinun juomattomuutesi herättää epäilyksiä ja kysymyksiä. Voisithan kertoa osallistuvasi johonkin kunto- tai laihdutusjuttuun (olisiko ihan uskottava?) jossa ei alkoholi ole sallittujen listalla. Dietti voisi selittää mädin ja graavin syömättömyyden?

Jos joku suoraan kysyy raskaudesta, tuskin siitä kannattaa valehdellakaan.

Vierailija
7/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin jo hyvissä ajoin ennen joulua perheelle että olen lopettanut alkon käytön, niin eivät sitä ihmetelleet jouluna.

Vierailija
8/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan ihan sama tilanne, joulunaika ja alkuraskaus. Mä selvisin kertomatta sairastumalla. Eli sattumalta sain juuri jouluksi flunssan, mutta hiukan liioittelin kuinka kova tauti oli. Mulla ei oikeasti maistunut mikään ja hiukan oli pahoinvointiakin, niin sujuvasti liitin ne flunssaan ja käytännössä jätin ruokailun väliin ja lepäilin anoppilaan vierashuoneessa. Mies sitten toi hiukan syötävää mulle sinne sekä viinilasillisen, jonka kuitenkin joi itse.

Vierailija
9/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta itselle alkoholitonta kuoharia tai olutta ja haet niitä vaivihkaa ja sanot että mulla on jo, jos joku tarjoaa. Ota kalajuttuja lautaselle vähän, mutta jätä syömättä. Levität niitä lautaselle niin että näyttää että on maistettu. :D

Vierailija
10/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, riippuu ihan siitä, millaisille ihmisille kerrot. Jos sulle on ok, että samat ihmiset sitten tietävät, jos sulle tulee keskenmeno. Kannattaa suojella itseään sen verran, ettei kerro ihmisille, jotka juoruilevat raskaudestasi kaikille. Pahimmillaan saat keskenmenon jälkeen kohdata sukujuhlissa jonkun tuntemattoman tädin, joka alkaa kovaan ääneen päivittelemään keskenmenoasi ja kehottaa uuteen yritykseen mahdollisimman pian.

Vierailija
11/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että sulla on tipaton joulukuu

Vierailija
12/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin että oli iskenyt joku bakteeri ja laittanut suolen sekaisin. Siksi söin varovasti ja vain kypsennettyjä juttuja. Toinen puoli oli kyllä tottakin, koska mulla oli hirveä ripuli alkuraskaudesta.

Vierailija
13/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kertoisin. Jos siellä nt-ultrassa löytyy jotain pahaa niin luultavasti kertoisit silloinkin perheellesi, että saisit tukea suruusi. Se on nimittäin aivan kamala paikka kun jotain ultrasta löytyy. Meillä löytyi pahinta sorttia oleva vika (sikiön aivottomuus) ja en tosiaan olisi selvinnyt pelkällä miehen tuella siitä.

Toki tilanne riippuu siitä oletko noin yleisesti ottaen läheinen perheesi kanssa eli kertoisitko niin ilot kuin murheet yleensä heille. En tarkoita kaikkia pikkumurheita mutta isoja. Jos kertoisit kerro ihmeessä raskaudesta ja ole joulu stressaamatta. Jos tulee sitten myöhemmin ongelmia niin tukijoukot ovat jo olemassa. Voithan aina sanoa, että raskaus jännittää ja et halua hehkuttaa sitä ennen ultria mutta halusit kuitenkin kertoa raskaudesta jo kun joulukin tähän osui. :) Tsemppiä!

Vierailija
14/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kertoisi? Sehän on vanhemmillesi varmasti paras mahdollinen joululahja. Ja jos jokin menisikin pieleen niin eikös perheelle kuitenkin haluaisi kertoa että osaisivat olla tukena. 

Vierailija
15/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos, teiltä tuli todella hyviä vinkkejä! Olin miettinyt jos sanoisin olleeni mahataudissa ja sen takia ei oikein maistu ruoka... Kyllä mä rupean nyt vähän kallistumaan siihen etten kerro. Meilläkin on keskenmenoja takana, tosin ihan varhaisia, mutta silti. Jospa me pärjättäisi joulun yli ja sitten voisi kertoa hyvällä mielellä tammikuun lopulla jos kaikki menee hyvin. Ap. 

Vierailija
16/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin vastaavassa tilanteessa (viikkoja vajaa 8), kun olisivat kuitenkin arvanneet, enkä halunnut valehdella.

Vierailija
17/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta että parempi että toiset tietäisivät... En oikein tiedä. Jos olisin kertonut meidän keskenmenoista perheelle niin tiedän että siitä olisi tullut paljon sellaista varovaisuutta joka olisi voinut enemmänkin ärsyttää, tai hyvää tarkoittavia neuvoja. Minusta tuntui helpommalta että muut eivät tietäneet. 

Vierailija
18/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin heti plussauksen jälkeen.

Vierailija
19/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro niille ihmisille, joille kertoisit myös keskenmenosta. Itse kerroimme vanhemmillemme ja muutamalle hyvälle ystävälle jo viikolla 6. Olisin kertonut näille ihmisille jokatapauksessa, jos raskaus olisi mennyt kesken tai muuta ikävää tapahtunut.

Vierailija
20/21 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin vanhemmilleni 8+5 kun edellisenä päivänä oltiin käyty varhaisultrassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän