Osaisittekohan te selittää tai neuvoa minulle kurahousuihin liittyen?
Minulla kun ei vielä ole omien lasten kanssa kokemusta kuravaatteiden pukemisista, mutta käyn välillä erästä lasta hoitamassa, tai ei nyt hoitamisesta voi puhua, koska hän on jo isompi kouluikäinen, mutta lähinnä seuraa pitämässä välillä, silloin kun vanhemmat on pidempään töissä tai muualla. Yleensä myös ulkoillaan, pihalla tai käydään kävelyllä. Kaikki muut pukemiset sujuu ongelmitta, mutta äidiltä on ohje, että kun on lämpötila on nollassa tai yli, pitää laittaa aina kurahousut kun mennään ulos, ja tämä on ollut sitten välillä tosi hankalaa, että niitä saisi puettua. Ja tarkotain siis oikeasti hankalaa, meinanneet keinot loppua, että miten asiassa pääsisi eteenpäin, enkä ole saanut selvyyttä, että miksi se on niin vaikea asia lapselle. Ne on ihan sellaiset tavalliset kurahousut, ei niissä mielestäni ole mitään kummallista, siis sellaiset vuorittomat henkselihousut jotka puetaan lopuksi muiden vaatteiden päälle. Osaatteko selittää tai neuvoa, mistä on kyse ja mikä auttaisi asiassa? Sääennusteen mukaan pian on taas tulossa nollakeliä...
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
No, laittaisitko itse sellaiset jalkaan ulos mennessä? Ou jee, henkselikurikset ulkovaatteiden päälle. Koululainen ei halua näyttää vauvalta. Provo.
Provo, miten niin? En laittaisi, koska en muutenkaan käytä lastenvaatteita. Mutta olen toiminut niiden ohjeiden mukaan, jotka minulle on vanhempien taholta annettu.
Vierailija kirjoitti:
Ou jee, henkselikurikset ulkovaatteiden päälle.
?? Eikös ne juuri noin ole tarkoitus pukea? Ei kai niitä ulkovaatteiden allekaan pueta? Höpsö.
Meillä kouluikäisetkin laittaa kurahousut ulos, kun on lämpöasteita. Vaatteet pysyy kuivina ja mäenlaskussa ei tarvi sit erikseen pulkkaa tai liukuria. Voisko koittaa kompromissia, että jos meette esim. kävelylle, ei kurahousuja tarvita, mutta jos meette laskemaan mäkeä, rakentamaan lumiukkoa tms, ni ne laitetaan. Ja perustella sen sillä, että tarkenee paremmin ku pysyy kuivana..
Anteeksi, olen tuo "ou jee, kurahousut ulkovaatteiden päälle-tyyppi". Siis, minusta vaan tuntuu aika selvältä, että koululaisesta sellainen tuntuu ja näyttää jo lapselliselta ja hänestä voi olla noloa, jos joku kaveri näkee. Tosi harva koululainen enää käyttää kurahousuja, varsinkaan henkseleillä, varsinkaan niin, että henkselit on takin päällä... Itse en edes yrittäisi. Sanoisin vaan vanhemmille, että lapsi kieltäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kouluikäisetkin laittaa kurahousut ulos, kun on lämpöasteita. Vaatteet pysyy kuivina ja mäenlaskussa ei tarvi sit erikseen pulkkaa tai liukuria. Voisko koittaa kompromissia, että jos meette esim. kävelylle, ei kurahousuja tarvita, mutta jos meette laskemaan mäkeä, rakentamaan lumiukkoa tms, ni ne laitetaan. Ja perustella sen sillä, että tarkenee paremmin ku pysyy kuivana..
Teilläkö ei ole ollut mitään ongelmia pukemisessa?
En tiedä uskallanko äidin ohjeiden vastaisesti antaa lupaa olla laittamatta. Tai siis sittenhän voi käydä niin, että lapsi rupeaa perheen kesken kiukuttelemaan, että en laita, koska ei silloin minun kanssanikaan tarvinnut pukea.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, olen tuo "ou jee, kurahousut ulkovaatteiden päälle-tyyppi". Siis, minusta vaan tuntuu aika selvältä, että koululaisesta sellainen tuntuu ja näyttää jo lapselliselta ja hänestä voi olla noloa, jos joku kaveri näkee. Tosi harva koululainen enää käyttää kurahousuja, varsinkaan henkseleillä, varsinkaan niin, että henkselit on takin päällä... Itse en edes yrittäisi. Sanoisin vaan vanhemmille, että lapsi kieltäytyy.
Ok, kiitos kommentista, tämä selvensi asiaa minulle. Kuten kerroin, minulla ei ole vielä omien lasten kanssa kokemusta kuravaatepukemisista, joten en tiennyt tällaista.
En tiedä yhtään koululaista, joka käyttäisi kurahousuja. Esikouluun laitoin vielä kurahousut mukaan mutta sielläkin ohjaajat sanoivat, että eivät edellytä lasten niitä käyttävän.
Onneksi kunnolliset ulkoiluhousut pitävät kosteutta ja sietävät myös kuraisempia kelejä. Eivätkä koululaiset sentään ihan samalla tavalla istu kuralätäköissä kuten vaikka kolmevuotiaat.
Itse äitinä en antaisi kovin suurta painoarvoa kurahousuille, pääasia että lapsella on joku, joka viettää aikaa hänen kanssaan, hienoa että heillä on sinut😊! T. Ou jee
Otapa esiin ongelmat äidin kanssa. Voi antaa jonkin ukaasin jälkikasvulleen, jonka seurauksena on helpompaa. Lapset mielellään kokeilevat kepillä jäätä ulkopuolisten ihmisten kanssa, aina joku menee joskus halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että lapsella on niin kova kuri, että ei uskalla sanoa vanhemmille vastaan? Mutta kun on vieras hoitaja, on helpompi kiukutella vastaan?
Mikä tää kurahousujuttu oikein on? Aloituksia tulee harva se päivä. Aina jotenkin sellaisia hiukkasen simppeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Otapa esiin ongelmat äidin kanssa. Voi antaa jonkin ukaasin jälkikasvulleen, jonka seurauksena on helpompaa. Lapset mielellään kokeilevat kepillä jäätä ulkopuolisten ihmisten kanssa, aina joku menee joskus halpaan.
Ja kai se on kasvatuksellisesti tärkeää, että lapsenvahti ei poikkea perheen käytännöistä ilman vanhempien lupaa (eli ei saa "ostaa" lapsen suosiota tällä tavalla). Siis vaikka itsestä tuntuisi kuinka turhalta tai tyhmältä vääntää kurahousujen pukemisesta, niin ohjeiden mukaan pitäisi kuitenkin mennä. Vai kuinka?
Mä en myöskään ole nähnyt kenelläkään kouluikäisellä kurahousuja. Ostaa urheiluvaateliikkeestä ulkovaatteet niin eivät kastu läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kai se on kasvatuksellisesti tärkeää, että lapsenvahti ei poikkea perheen käytännöistä ilman vanhempien lupaa (eli ei saa "ostaa" lapsen suosiota tällä tavalla). Siis vaikka itsestä tuntuisi kuinka turhalta tai tyhmältä vääntää kurahousujen pukemisesta, niin ohjeiden mukaan pitäisi kuitenkin mennä. Vai kuinka?
Minusta asia on juuri noin. Äidin kanssa asia puheeksi, mutta ilman lupaa ei poiketa ohjeista. Kuriksista ei kuitenkaan ole mitään haittaa lapselle, joten ei ole perustetta ottaa oikeutta omiin käsiin ja antaa huonoa esimerkkiä sääntöjen rikkomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kasvattaja toimii idioottimaisesti, eikä lapsi suostu kuriksia pukemaan - en minäkään ole enää koululaisia nähnyt kuriksissa, ja olen sentään alakoulun opettaja - niin dilemman ratkaisu kuuluu äidille, ei lastenhoitajana satunnaisesti toimivalle ihmiselle.
Eli äiti päättäköön, saako ohjeesta tinkiä, vai jätetäänkö ulkoilu väliin. Her choice!
Minusta lapselle voi ostaa vedenpitävän ulkoilupuvun tai vaihtoehtoisesti vaihtopuvun niin, että jos asu kastuu/kuraantuu, sen voi huuhtaista ja panna kuivumaan ulkoilun jälkeen. Kuivuu kunnollisessa ilmanvaihdossa seuraavaksi aamuksi.
Kiitos kaikille! Ei nyt tehdä tästä liian isoa ongelmaa kuitenkaan. En ollut ajatellut, että lapsen ikä on tässä ongelma (luulin, että minä olen tehnyt jotain väärin!), mutta kuulostaa nyt ihan loogiselta, että jos ei muilla samanikäisillä ole, niin ei halua laittaa.
Ap
En ole ikinänähnyt kenenkään kouluikäisen käyttävän kurahousuja.
Itselläni on kolme lasta, esikoulussa oli vielä kurahousut, koska päiväkoti sitä edellytti. Kotioloissa ei olla käytetty muistaakseni ikinä, vaikka ulkoiltu on vaikka kuinka paljon. Hyvät ulkovaatteet ajavat saman asian.
Keskustele vanhempien kanssa, tuntuu todella omituiselta käytännöltä, varsinkaan jos lapsi ei halua niitä laittaa päällensä. Todennäköisesti nolottaa. Itse en lapselleni tekisi tuollaista kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinänähnyt kenenkään kouluikäisen käyttävän kurahousuja.
Itselläni on kolme lasta, esikoulussa oli vielä kurahousut, koska päiväkoti sitä edellytti. Kotioloissa ei olla käytetty muistaakseni ikinä, vaikka ulkoiltu on vaikka kuinka paljon. Hyvät ulkovaatteet ajavat saman asian
Meillä toivottiin iltikseen kurikset! Ja koska ne sitten oli olemassa, käytettiin joskus kotipihallakin. Eka-toka siis.
Eikös kouluikäisille ole jo ihan sellaisia henkselittömiäkin kuriksia, jotka näyttävät paljon tavallisemmilta housuilta kuin henkselikurikset? Joskaan en minäkään kouluikäiselle pakottaisi päälle, mutta mäenlaskussa voisivat olla niin kätevät, että ehkä lapsikin haluaisi ne.
No, laittaisitko itse sellaiset jalkaan ulos mennessä? Ou jee, henkselikurikset ulkovaatteiden päälle. Koululainen ei halua näyttää vauvalta. Provo.