Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsissa monet liikkeet eivät enää myy ilotulitteita uudeksi vuodeksi - mm. koirien takia

Vierailija
13.12.2016 |

Aftonbladet kertoo, että Bauhaus on lopettanut ilotulitemyynnin, syynä halu suojella eläimiä, ympäristöä ja ehkäistä onnettomuuksia. Ilotulitemyynti on ollut jopa 15 miljoonaa kruunua vuodessa, joten hienosti tehty Bauhaus!

Suomi saisi ottaa mallia Ruotsista.

Kuinka teidän kotieläimenne reagoivat uuden vuoden paukkuihin? Tuoreena koiranomistajana kiinnostaa kuulla kokemuksianne.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän koirat reagoi juuri mitenkään.

Niitä ei olekkaan opetettu hermoheikoiksi.

Ei ole meilläkään opetettu eikä ne ekoina vuosina pelänneetkään, sitten yhtenä vuonna joku kusipää heitti koiria raketilla, katsoi murhaavasti perään ja juoksi karkuun. Koirilla on vähän parempi kuulo kuin ihmisillä eikä ne miellä raketteja ilon aiheeksi. Onneksi ei koirille mitään käynyt, jos vielä tulee samanlainen tilanne ja käykin jotain niin tapan tekijän.

Vierailija
22/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin monta kertaa taas kaivanu syksyn aikana koiranpaskaa kengän pohjasta, että en varmasti kannata tuota. Ampukaa vaan kunnon paukkuja, josko koiranomistajatkin joskus heräisi huomioimaan muut ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei reagoi. Itse inhosin ennen tykkäreitä, mutta silloin minulla ei ollut koiraa. Koira olisi oppinut niihin reagoimisen minulta.

Vierailija
24/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Penkat on täynnä kusta ja paskaa. Lapset ei pysty poikkeen mihinkään metsikköön kun se tursuaa kusta ja paskaa. Ei voisi vähempää kiinnostaa kenenkään rakkikoira. Taidanpa ampua tuplaten. Toivottavasti joku rakeista saa sykärin. Yksi paskakasa vähemmän.

Vierailija
25/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti mieleen että se varsinainen syy ilotulitteiden myynnin lopettamiselle saattaa olla.. köh köh... poliittisesti hieman epäkorrekti mutta kun joku selitys piti keksiä niin sanottiin sitten että koirat kärsivät.

Vierailija
26/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Jaa niin musut vai?... Höpö höpö. Mitäs niillä ilotulitteita vastaan olisi?

Vierailija
27/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku minua kohti raketilla tähtää niin löytää sen raketin persesilmästään ja sytytettynä!

Vierailija
28/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raketteja ampuvat penikat saavat mun räjäyttää itsensä, ei niistä paskakasoista ole koskaan muuta kuin haittaa.

Vierailija
29/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vokissa työskentelevä kaverini sanoi toivovansa, että ilotulitteita ei ostettaisi koska asukkaissa on paljon sotatraumoista kärsiviä eikä heidän tuskaansa haluttaisi lisätä.

Vierailija
30/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira pelkää. Riippumatta siitä, musta nuo tulitteet vois kieltää kokonaan - vaikea keksiä mitään idioottimaisempaa touhua kuin se räiskyttely. Kummallisesti niihin näyttää rahaakin riittävän nimenomaan lapsiperheissä joissa muka on niin kauhean tiukkaa kun aina vaan leikataan ja leikataan. Myönnän että joka uutenavuotena toivon että sattuis oikein monta onnettomuutta niiden kanssa jotta myynti kiellettäisiin.

Vierailija
31/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä varmasti väärinkäytökset... Mikäköhän on saanut aina niin rauhalliset Svantet ja Staffanit viime vuosina perseleimään oikeen urakalla?

Vierailija
32/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin murjon aikamoisia jytkyjä, ja jos joku koira tulee ulisee niin rapsutan sitä.

Vierailija
33/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissa pelkää ja menee piiloon, mutta ei nyt ainakaan tähän mennessä ole pahasti traumatisoitunut. Meillä lapset rakastavat raketteja yli kaiken. Eivät siis ammu itse, ei teinikään, noudatamme sääntöjä ja suojalasit ovat katselijoillakin. Pojat ovat perinteisesti olleet aivan tohkeissaan jo ekoista rakettimainoksista ja ovat paperista askarrelleet valtavat määrät raketteja, joita sitten "ampuvat" sisällä ja värikkäät paperipallot ja -suikaleet lentelevät ympäriinsä. Toki harmittaa se, että mm. koirat voivat pelätä ilotulitusta, eikä tietysti ole ekologistakaan, mutta kokonaisuutena en pidä elämäntapaamme hirveän törsäilevänä, joten ehkä tuon kerran vuoteen kestää. Emme itse asiassa osta raketteja kovin paljon, mutta vietämme uuttavuotta yhdessä sukulaisten kanssa ja kyllä siinä kaikkiaan paukuteltavaa riittää.

Vierailija
34/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Voisivat isot päättäjät ihan koko maapallon ympäristön suojelun vuoksi kieltää jollakin kansainvälisellä sopimuksella, että pienennetään nuo ilotulitteitten päästöt minimiin, eli lähelle nollaa.

Lisäksi tuon sopimuksen noudattamista helpottaisi huomattavan korkea haittavero kaikenlaisille ihmisille ja ympäristölle haitallisia raskasmetalleja sisältäville tuotteille.

Mitähän tulevat sukupolvet ajattelevat, kun kuulevat, että heidän elinolojaan on ihan huvittelumielessä ja tarkoituksella heikennetty.  Mikäli edes tuollaiset ilotulittelut on mitään huvittelua tai hauskaa. 

Toisaalta, ehkä osa maapallon nykyisistäkin asukkaista on saanut jo tarpeekseen kaikenlaisesta pommien paukkeesta ja räjähdysten äänistä, ellei peräti traumatisoituneet niiistä loppuiäkseen.

.

Vierailija
35/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, lisään vielä, että asumme alueella, jossa melko lähellä on armeijan ampuma-alue ja viime päivinä on kuulunut aivan järjettömiä paukkuja. Emme asu edes ihan lähellä, mutta olen miettinyt, milloin ikkunalasit hajoavat, kun kaikki helisee. Eli jos kovin paukkuarka on, niin on niitä muitakin koettelemuksia kuin ilotulitteet. Tietysti armeijan toiminta nyt muuten on hyödyllisempää kuin rakettien paukuttelu eli täysin ei toki voi verrata, mutta meteli on sama.

33

Vierailija
36/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten oikeesti, koirat vai jokin muu syy?! Heratkaa jo unestanne.

Vierailija
37/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oikea syy ruotsissa on "unelma".

Vierailija
38/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna Uudenvuoden tienoilla rakettien ampumisesta mm. Poliiseja kohti tuli Ruotsin lähiöissä iso ongelma ja sitä kesti monta päivää. Hyvähän se on ennalta vähentää näitä mellakoita. Tietyt kaupungit siellä kärsivät kovasti poliisi pulasta.

Vierailija
39/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kohta on taas uusivuosi ja voin antaa koko rahalla takaisin naapuruston piskeille. Tapani mukaan alkaa heti kun sallittua ja jatkuu myöhään yöhön ja käytössä tietenkin vain kovimpia pommeja mitä myydään :)

Vierailija
40/44 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uusivuosi ole mitään ilman väkijoukkoon ammuttuja raketteja ja naisten joukkokähmintää. Onhan se paljon jännempää silleen.