Lievästi kehitysvammaine äiti ja kouluja käynyt isä
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan mietin tuota (10v sitten),kun tutustuin pariskuntaan jossa nainen kehitysvammainen ja isä ei. Isä käy töissä, äiti ei ja vaikka on lievästi kehitysvammainen niin ulkonäöllisesti kyllä sen huomaa heti ja viimeistään kun juttelee. Saivat lapsia ja kaikki kai ihan hyvin, yhdessä edelleen ja toinen lapsista ainakin hyvä oppilas ja tosi kohtelias nuori (lapseni kanssa samalla luokalla)
Mistä tiedät että on kehitysvammainen, ettei ole esim. tuo cp-vamma? Harvemmin he itse tuovat asiaa esille niin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan mietin tuota (10v sitten),kun tutustuin pariskuntaan jossa nainen kehitysvammainen ja isä ei. Isä käy töissä, äiti ei ja vaikka on lievästi kehitysvammainen niin ulkonäöllisesti kyllä sen huomaa heti ja viimeistään kun juttelee. Saivat lapsia ja kaikki kai ihan hyvin, yhdessä edelleen ja toinen lapsista ainakin hyvä oppilas ja tosi kohtelias nuori (lapseni kanssa samalla luokalla)
Mistä tiedät että on kehitysvammainen, ettei ole esim. tuo cp-vamma? Harvemmin he itse tuovat asiaa esille niin tarkkaan.
Tiedänpähän vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon liikuntavammainen ja kuulovammainen ja kyllä mut on lievästi kehitysvammaiseksi aina lokeroitu. Mies on korkeammin koulutettu kuin minä. Mulla on koulutuksena maisteri englantilaisesta filologiasta ja teen kaikki työni (kääntäjän töitä) etänä kotoa käsin. Mies on väitellyt tohtoriksi ja hänellä on kahdelta alalta maisterin paperit.
Lapsia meillä on 2, tää mun liikuntavamma ei rampauta mua kokonaan, mutta pystyn käveleen max kilometrin enkä voi seistä kauaa, mutta kotona oon pärjännyt aina hyvin lasten kanssa äitiyslomat, koska kotona voi istua, kun siltä tuntuu ja autolla pääsee neuvolaan ja kauppaan. Enempää lapsia ei kuitenkaan tule, koska raskaudet oli vaikeita ja olin käytännössä vuodelevossa viimeiset 4 kuukautta ja synnytyksestä palautuminen kesti kauan. Yhdessä päätettiin että 2 lasta on ihan hyvä määrä.
Mies on ottanut päävastuun lasten harrastuksista ja tietenkin lomat yms on vähän säätämistä, kun mulla on pakko olla pyörätuoli mukana jos lähdetään jonnekin reissuun ja mulla on välillä kovastikin kipuja. Niinä päivinä mies antaa mun levätä ja hoitaa kodin ja lapset. Oli ihan lottovoitto tavata tuo mies, on niin ymmärtäväinen eikä ikinä valita, koska oma elämä on vähän vaikeampaa kuin jos olisi terveen kanssa. Nyt ollaan alettu puhua, että jos mä menisin leikkaukseen jolla edes osittain korjattais tilannetta, niin miten sujuis arki kun mun pitäis olla pahimmillaan monta viikkoa sairaalassa, kuukausien sairasloma ja kuntoutus veisi yhteensä lääkärin arvion mukaan yli vuoden.
Et todellaakaan ole kehitysvammainen jos olet maisteri. Kehitysvammaisuuden kriteeri on nimenomaan se ettei pysty normaaliin opetukseen. Jos sut on virheellisesti luokiteltu joskus varhaislapsuudessa niin kyllä se varmasti on myöhemmin sun terveystietoihin muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon liikuntavammainen ja kuulovammainen ja kyllä mut on lievästi kehitysvammaiseksi aina lokeroitu. Mies on korkeammin koulutettu kuin minä. Mulla on koulutuksena maisteri englantilaisesta filologiasta ja teen kaikki työni (kääntäjän töitä) etänä kotoa käsin. Mies on väitellyt tohtoriksi ja hänellä on kahdelta alalta maisterin paperit.
Lapsia meillä on 2, tää mun liikuntavamma ei rampauta mua kokonaan, mutta pystyn käveleen max kilometrin enkä voi seistä kauaa, mutta kotona oon pärjännyt aina hyvin lasten kanssa äitiyslomat, koska kotona voi istua, kun siltä tuntuu ja autolla pääsee neuvolaan ja kauppaan. Enempää lapsia ei kuitenkaan tule, koska raskaudet oli vaikeita ja olin käytännössä vuodelevossa viimeiset 4 kuukautta ja synnytyksestä palautuminen kesti kauan. Yhdessä päätettiin että 2 lasta on ihan hyvä määrä.
Mies on ottanut päävastuun lasten harrastuksista ja tietenkin lomat yms on vähän säätämistä, kun mulla on pakko olla pyörätuoli mukana jos lähdetään jonnekin reissuun ja mulla on välillä kovastikin kipuja. Niinä päivinä mies antaa mun levätä ja hoitaa kodin ja lapset. Oli ihan lottovoitto tavata tuo mies, on niin ymmärtäväinen eikä ikinä valita, koska oma elämä on vähän vaikeampaa kuin jos olisi terveen kanssa. Nyt ollaan alettu puhua, että jos mä menisin leikkaukseen jolla edes osittain korjattais tilannetta, niin miten sujuis arki kun mun pitäis olla pahimmillaan monta viikkoa sairaalassa, kuukausien sairasloma ja kuntoutus veisi yhteensä lääkärin arvion mukaan yli vuoden.
Liikuntavamma tai kuulovamma EI OLE kehitysvamma. Sulla ei ole kehitysvammaa. Yksikään kehitysvamainen ei ole suorittanut suomalaista yliopistotutkintoa, ei edes lukiota.
Vierailija kirjoitti:
"Pelkkiä motorisia tai vuorovaikutuksellisia toimintarajoitteita omaavaa henkilöä ei luokitella kehitysvammaiseksi, vaan kehitysvammaisuudella viitataan heikkolahjaisuutta suurempiin puutteisiin ymmärtämiskyvyssä ja muussa älyllisessä suoriutumisessa."
Minkä takia ap tällaisia kyselee? Onko hän itse ko. kehitysvammainen vai häiritseekö häntä joku pariskunta, jossa tämä on tilanteena?
Kuuluisa suomalainen maisterismies-pedofiilihan oli yhden älyllisesti jälkeenjääneen naisen kanssa, voitte arvata syynkin.
Kehitysvammalla tarkoitetaan vain ja ainoastaan älyllistä vammaa, ei fyysistä.
Kehitysvammaisuuden aiempi nimitys oli vajaamielisyys, joka sitten muutettiin hieman "kauniimmaksi" termiksi.
Ikäihmisenä muistan tämän muutoksen hyvin ja ajattelin jo silloin, että olisi pitänyt keksiä parempi uusi nimitys. Joku saattaa todella erehtyä luulemaan, että kehitysvammaisuus voisi tarkoittaa myös fyysistä vammaisuutta, mutta sitä se ei todellakaan tarkoita.
Mitä, entinen heikkolahjainenko on nyt taantunut lievästi kehitysvammaiseksi. Kaikkea sitä voikin tapahtua...
Minä tunnen erään aikamiehen, jolla on diagnisoitu skitsofrenia, mutta hän näyttää kuitenkin älyllisesti vajaalta. Aikuinen mies ja asuu yhä vanhempiensa kanssa eli ns. takakammarimies.
Mitäs kouluja se mies on käynyt? Alakoulun, vähän yläkoulua, uimakoulun ja rippikoulun? Kerran kävi lukiossa lainaamassa vessaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kouluja se mies on käynyt? Alakoulun, vähän yläkoulua, uimakoulun ja rippikoulun? Kerran kävi lukiossa lainaamassa vessaa?
Dippainssi se on.
Kyseltiin mitä ajatuksia herättää. No kieliasu itse kysymyksen asettelussa oli kuin flashback Suomi-filmiin vuosikymmeniä sitten. Vähän kuin "itse Maisterismies" tms mahtipontista :D
Ajattelisin varmaan ihan ok jos muuten vaikuttaisi normaalilta suhteelta. Jos hirveästi älyssä eroa (kauniisti ilmaistuna) voisi miettiä onko kulissiliitto jollekin ei-päivänvaloa kestävälle toiminnalle
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ap tällaisia kyselee? Onko hän itse ko. kehitysvammainen vai häiritseekö häntä joku pariskunta, jossa tämä on tilanteena?
Hän on itse tuo "kehitysvammainen" (vaihtelevasti "heikkolahjainen" tai "oppimisvaikeuksista kärsivä"). Ei hänellä todellisuudessa ole kehitysvammaa, vain halu liioitteluun. Eikä mieskään sen kummemmin ole "kouluja käynyt", amisinssi.
Joo, ihmetyttää minuakin tämä ettei tiedetä mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa!! Eikä moni tiedä sitäkään, että CP-vammainen voi olla ihan normaaliälyinen.
Mun tuttavapiirissä on pariskunta, jossa mies on heikkolahjainen ja nainen ihan fiksu nainen ( sairaanhoitaja). Mies on tosi kiva, mutta silti..