Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä lopettaa kesken keskustelun puhumasta.

Vierailija
12.12.2016 |

Siis aivan kokonaan. Keskustellaan joko kasvotusten tai puhelimessa ihan arkipäiväisiä juttuja sekä siitä, että mitä kuuluu, miten menee, millaiset on tunnelmat. Ja joskus sitten vain tajuan, että toinen ei vastaa enää ollenkaan. Ei katso myöskään kohti, jos ollaan kasvotusten. On aivan kuin lähtenyt jonnekin toiseen maailmaan, vaikka kyllä kuulee minun puheeni. Tai puhelimessa ei enää edes vastaa, että onko hän siellä toisessa päässä.

Mistä tuossa voi olla kyse? Onko se jokin ahdistuskohtaus? Vai onko se jokin muu pakokeino jostakin? Vai meneekö jotenkin muuten lukkoon, jos vaikka asiat menee liian vaikeiksi?

Tietenkin yritän kysyä, että mikä sinulle tuli, mutta enhän saa vastausta, kun ei hän sano kerta kaikkiaan mitään. Mistä on kyse? Ja mitä minun pitäisi tuolle tehdä - miten voisin auttaa häntä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

¤ "# ¤%% "#

¤###""##¤¤¤¤¤ #"#¤¤¤ ### ### # ##  "" ## # # # # ## # # ## # # # #  # # # # # # # # # # # #¤ ¤ #¤ 4F 4F 4F 4F 4F 4F C3 C3 C3 ** * * * * *** *  ****** * * ** ** ******* #"## * *** **  ****************** ** * # #** #*#* ##* ** *#*#**#

Vierailija
22/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

¤ "# ¤%% "#

¤###""##¤¤¤¤¤ #"#¤¤¤ ### ### # ##  "" ## # # # # ## # # ## # # # #  # # # # # # # # # # # #¤ ¤ #¤ 4F 4F 4F 4F 4F 4F C3 C3 C3 ** * * * * *** *  ****** * * ** ** ******* #"## * *** **  ****************** ** * # #** #*#* ##* ** *#*#**#

#¤¤¤#¤¤¤¤¤¤ C3 ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

¤ "# ¤%% "#

#¤¤¤#¤¤¤¤¤¤ C3 ?

#¤¤¤# !!!

Vierailija
24/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystäväsi yli 90v?

Vierailija
25/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäväsi yli 90v?

Alle 30 on, eikä narkolepsiaakaan sairasta. Ap

Vierailija
26/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kun kysyä asiasta. Se voi tosiaan johtua ahdistuksesta tai ihan änkytyksestäkin. Itse nimittäin teen tuota ja minulla on paha änkytys. Lopetan puhumisen kun alan pelkäämään että rupean änkyttämään.

Vierailija
27/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko hänen puheen päälle.

Yritän kyllä visusti varoa, että en puhuisi. Joskus on vähän vaikea tietää kuinka paljon hän tarvitsee vastaamiseen aikaa, sillä hän vastaa normaalistikin melko hitaasti. Ap

Ehkä hän ei halua puhua kaikista omista asioista. Mitkä puhumien aihepiirit aiheuttavat vaikeuksia vastata. Eräälle kaverilleni on vaikea vastata sellaisiin kysymyksiin, jotka vaatisivat laajempaa selittämistä hänen omasta elämästään ja kuulumisista. Hänen perheessään ei ollut tapana puhua mitään tuntemuksista eikä kuulumisista. Silloin hän menee lukkoon ja kääntää juttelun taas liittymään yleisiin asioihin tai minun kuulumisiini.

Sehän olisikin loistavaa, kun kääntäisi puheen toiseen aiheeseen. Silloin siitä saisi selvän vinkin, että aihe on hankala. Toki täydellisestä hiljentymisestäkin saa hyvin selvän vinkin. Mutta jostain syystä minä en ole saanut kiinni siitä, että mikä aihe saa hänet hiljentymään. Kun siinä kohdin ei ole sanottu mitään sellaista minkä pitäisi olla niin vaikeaa. Ehkä en vain tajua.

Mutta joka tapauksessa, jos ystävälläni on tuosta kyse, niin sitten häneltä puuttuu selviytymiskeino tuossa tilanteessa. Eli hän ei osaa päästä siitä yli kääntämällä puheenaihe muuksi. Ap

Munkin tutulle tuntuu olevan joitain keskustelun rajoitteita. Tosin hän itse sanoo, että ei halua pitkäksi aikaa jäädä huomion keskipisteeksi keskustelussa, vaan tahtoo heittää puhumisen aina minun vastuulleni. Hän sanoo, että menettää jotenkin oudosti kontrollin, jos joutuu puhumaan pitkään omista asioistaan. Ehkä hän haluaa jotenkin rajoittaa mitä asioita itsestään paljastaa minulle. Ehkä kotona on opetettu, että kaikista asioista ei voi puhua vapaasti. On tosin todella turhauttavaa, kun hänestä ei ikinä saa kunnollista kokonaiskuvaa, eikä ystävyys syvene, kun hän ei ikinä kerro mitään itsestään.

Vierailija
28/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee joskus vanhempieni kanssa puhuessa tuollaisia tilanteita, ettei kerta kaikkiaan ole mitään sanottavaa ja vaikenen täysin. Tämä johtuu siitä, että he eivät ole yhtään kiinnostuneita minun asioistani ja näkemyksistäni, vaan puhuvat pelkästään itsestään ja kokonaan ohittavat melkein kaiken sanomani. Eli syynä jonkinlainen ahdistus ja turhautuneisuus.

Vierailija
29/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se pystyy toimittamaan kaikki asiansa jos keskenkaiken heittäytyy tuppisuuksi? Vai onko kyseessä laitoksessa asuva vanhus?

Vierailija
30/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosisaatiohäiriö tai TIA. Joka tapauksessa lääkäriin mieluiten heti.

Vierailija
31/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleeko tai onko töissä? Kuulostaa kyllä hankalalta ystävältä.

Vierailija
32/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edes onnistuit tutustumaan tuollaiseen outoon tyyppiin. Itse kiertäisin kaukaa tuollaiset tyypit. En jaksaisi tuollaista käytöstä hetkeäkään.

Vierailija
33/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pitää sinut hänen ystävänään?

Vierailija
34/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta kun kysyä asiasta. Se voi tosiaan johtua ahdistuksesta tai ihan änkytyksestäkin. Itse nimittäin teen tuota ja minulla on paha änkytys. Lopetan puhumisen kun alan pelkäämään että rupean änkyttämään.

Ei ole änkytystä. Mutta kieltämättä kun kaikkea olen miettinyt, niin sitäkin, että voisiko olla jokin puheen tuottamisen ongelma. Aika vähäpuheinen on normaalistikin. Mutta vaikka ei pelkäisi puheen tuottamista, niin joskus olen ymmärtänyt, että voi pelätä esim. sanovansa jotain tyhmää. Mutta tarviiko siitä loppupäiväksi vaieta. Ap

Vierailija
35/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kerran sama hänelle, jospa tajuaa miten noloon tilateeseen hän sinut asettaa.

Vierailija
36/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosiaatio minullakin tulee mieleen.

Vierailija
37/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta normaalilta. Siis että ensin juttelee normaalisti ja yhtäkkiä muuttuu täysin poissaolevaksi eikä pysty edes vastaamaan kysymykseen, onko vielä puhelimessa. Suosittelisin käymään varmuuden vuoksi lääkärissä, koska voi olla jotain neurologista tai aivojen verenkiertoon liittyvää häiriötä. Noin muutoin puhumattomuus ei kuitenkaan ole mitenkään kummallista, jos keskustelukumppani on puhelias. Mä voin viettää monta tuntia siskoni kanssa ilman, että sanon juuri muuta kuin "aha". Siskoni ei tosin huomaa, että en puhu mitään, koska hänellä on niin kiire puhua itse :D 

Vierailija
38/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se pystyy toimittamaan kaikki asiansa jos keskenkaiken heittäytyy tuppisuuksi? Vai onko kyseessä laitoksessa asuva vanhus?

Työminänsä kanssa pärjää paljon paremmin. En usko, että siellä tulee tuollaisia lukkoja. On työssään hyvä.

Mutta asioiden toimittaminen joskus takkuaa. Puhelimen käyttö vaatii paljon itsetsemppausta. Kyllä kuitenkin mieleiset asiat, kuten auton vaihtaminen onnistuu. Epämieluisat, kuten hammaslääkärin varaaminen voi kestää päiviä. Ap

Vierailija
39/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeleeko tai onko töissä? Kuulostaa kyllä hankalalta ystävältä.

On työssäkäyvä. Kuulostaa juu hankalalta. On siinä ihmisessä sentään kuitenkin hyvätkin puolensa. Ap

Vierailija
40/70 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutismi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme