Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En opi puhumaan mieheni äidinkieltä (eli ruotsia)

Vierailija
12.12.2016 |

Ja voi miten se vuosienkin jälkeen ketuttaa kaikkia asianosaisia! Miehen vanhemmat eivät puhu suomea kuin hieman, enkä ole tutustunut heihin juuri ollenkaan. Mies itse puhuu täysin sujuvaa suomea, siitä on pääosin suomenkielisistä koostunut kaveripiiri pitänyt huolen. Minä raukka alunperin kuvittelin, että oppisin ajan kuluessa ruotsia mutta ketut - ei minulla ole kielipäätä!

Miestä ei aluksi tämä haitannut, mutta muutaman viime vuoden ajan hän on enemmän ja enemmän alkanut vihjailla, että olisi mukavaa puhua puolisonkin kanssa äidinkieltään. Ja olisihan se iso plussa, jos osaisi puhua omille appivanhemmilleen.

Mikäkö sitten on ongelma? No, minä en vain opi sitä ruotsia. Hyvä kun osaan englantia. En ole tyhmä, minulla on kyllä korkeakoulututkinto ja pärjään muilla osa-alueilla hienosti, mutta kielipäätä ei ole eikä ilmeisesti tule. Miehen kanssa ollessa minulla on lähinnä kehittynyt taito ymmärtää ruotsia, puhua en osaa edelleenkään yhtään sanaa. Joskus oikein päätän että nyt vaan puhun, ei mitään väliä kieliopista jne., kunhan vaan saisin itseni ymmärretyksi. Mutta kun en saa. En osaa sanoja, enkä sitä kielioppiakaan. Olen yrittänyt edesauttaa asiaa lukemalla ruotsia ja kuuntelemalla sitä, ja näillä osa-alueilla en olekaan yhtä surkea. Mutta puhua en osaa.

Itsetuntoni on tämän asian osalta pohjamudissa. Jos törmäämme kaupungilla ruotsia puhuviin naisiin, tunnen itseni yhtäkkiä kelvottomaksi, tyhmäksi ja huonoksi, kun minä en tällä jalolla kielellä pysty kommunikoimaan.

Kukaan ei ole ollut mitenkään ilkeä tai julma asian suhteen, mutta tiedän olevani pettymys kun en vaan opi.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki puhuvat mieluiten omista kokemuksistaan, riittää, että opettelet alkuun muutaman kysymyksen.

- Vad skall ni göra på veckoslutet/julen/sommarlovet/sportlovet/påsken?

- Jag skulle vilja resa någonstans varmt/på stadssemester/på

sportsemester. Har du/ni några tips?

- Vilka är topp 3 restaurangerna/hotellen/utställningarna/utflyktsmålen/konserterna du/ni besökt?

Saat valita keskustelun aiheen, vaikutat kiinnostuneelta ja yleensä juttua riittää tunneiksi. Riittää, että sanot sopivissa kohdissa ahaa, oj, näää!, mmmm jne.

Vierailija
22/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulakaa yhdessä tai yksin ruotsinkielisiä lauluja, vieraan kielen voi omaksua ehkä parhaiten musiikin avulla. Youtubessa on varmasti jotain pohjia, nyt voi laulaa vaikka joululauluja. Kun näet sanat ja kuulet lausuttuna, onhan siitä jotain hyötyä. Voit myös kuunnella ruotsinkielistä radioasemaa.

Kouluruotsin vastustajat eivät ymmärrä miten hieno skandinavia on, ja kielen ymmärtäminen on iso asia.

Kai koulupohjalta tiesit myös, ettei Suomi kuulu Skandinaviaan?

Kyllä se kuuluu, jos ei pelkästä niemimaasta puhuta.

http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkistohaku/kysymys/?id=94fbb970-34…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulakaa yhdessä tai yksin ruotsinkielisiä lauluja, vieraan kielen voi omaksua ehkä parhaiten musiikin avulla. Youtubessa on varmasti jotain pohjia, nyt voi laulaa vaikka joululauluja. Kun näet sanat ja kuulet lausuttuna, onhan siitä jotain hyötyä. Voit myös kuunnella ruotsinkielistä radioasemaa.

Kouluruotsin vastustajat eivät ymmärrä miten hieno skandinavia on, ja kielen ymmärtäminen on iso asia.

Kai koulupohjalta tiesit myös, ettei Suomi kuulu Skandinaviaan?

Kyllä se kuuluu, jos ei pelkästä niemimaasta puhuta.

http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkistohaku/kysymys/?id=94fbb970-34…

Vilkaisepa linkkaamasi sivun kommentteja, ei se noin yksinkertaista ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan