Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En opi puhumaan mieheni äidinkieltä (eli ruotsia)

Vierailija
12.12.2016 |

Ja voi miten se vuosienkin jälkeen ketuttaa kaikkia asianosaisia! Miehen vanhemmat eivät puhu suomea kuin hieman, enkä ole tutustunut heihin juuri ollenkaan. Mies itse puhuu täysin sujuvaa suomea, siitä on pääosin suomenkielisistä koostunut kaveripiiri pitänyt huolen. Minä raukka alunperin kuvittelin, että oppisin ajan kuluessa ruotsia mutta ketut - ei minulla ole kielipäätä!

Miestä ei aluksi tämä haitannut, mutta muutaman viime vuoden ajan hän on enemmän ja enemmän alkanut vihjailla, että olisi mukavaa puhua puolisonkin kanssa äidinkieltään. Ja olisihan se iso plussa, jos osaisi puhua omille appivanhemmilleen.

Mikäkö sitten on ongelma? No, minä en vain opi sitä ruotsia. Hyvä kun osaan englantia. En ole tyhmä, minulla on kyllä korkeakoulututkinto ja pärjään muilla osa-alueilla hienosti, mutta kielipäätä ei ole eikä ilmeisesti tule. Miehen kanssa ollessa minulla on lähinnä kehittynyt taito ymmärtää ruotsia, puhua en osaa edelleenkään yhtään sanaa. Joskus oikein päätän että nyt vaan puhun, ei mitään väliä kieliopista jne., kunhan vaan saisin itseni ymmärretyksi. Mutta kun en saa. En osaa sanoja, enkä sitä kielioppiakaan. Olen yrittänyt edesauttaa asiaa lukemalla ruotsia ja kuuntelemalla sitä, ja näillä osa-alueilla en olekaan yhtä surkea. Mutta puhua en osaa.

Itsetuntoni on tämän asian osalta pohjamudissa. Jos törmäämme kaupungilla ruotsia puhuviin naisiin, tunnen itseni yhtäkkiä kelvottomaksi, tyhmäksi ja huonoksi, kun minä en tällä jalolla kielellä pysty kommunikoimaan.

Kukaan ei ole ollut mitenkään ilkeä tai julma asian suhteen, mutta tiedän olevani pettymys kun en vaan opi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Suomessa, niin ei ole mitään syytä opetellakaan naapurimaan kieltä.

Vierailija
2/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit vihjata miehen sukulaisille, että maa on Suomi ja täällä puhutaan suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme missä maassa hyvänsä, niin olisi hienoa voida kommunikoida läheisille ihmisille heidän omalla kielellään. En kyläillessäkään tylsistyisi niin pahasti, kun voisin osallistua keskusteluun.

ap

Vierailija
4/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärrät sujuvasti ruotsia, niin osaathan sinä sitä silloin. Olisikohan ongelma jännittämisessä? Kokeile lörpötellä miehesi kanssa muutaman punaviinilasillisen jälkeen. Saatat yllättyä.

Terv. Tyhmä, ranskaa osaamaton - joka päätyikin sinne töihin.

Vierailija
5/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä oppisit sen muutamassa vuodessa, mutta onko mitään järkeä opetella.

Vierailija
6/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei kielipäätä olisikaan, niin kielen pystyy silti opettelemaan. Se mikä sinulta puuttuu on mielenkiinto ja työtunnit.

Vierailija
7/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, ettet väitä itsellesi, että sinulla on huono kielipää. Ihminen pystyy siihen, mihin uskoo pystyvänsä!

Vierailija
8/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voit turvautua muutamaan fraasiin, jolla varmasti pärjää. Näitä voi viljellä kun tapaat miehesi sukulaiset:

Hälsningar från analen!

Måste gå genom fönster!

<NIMI> har ont i halsen.

Varmasti noita käyttämällä yhden illan pärjää, aina silloin tällöin.

Vierailija
9/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulakaa yhdessä tai yksin ruotsinkielisiä lauluja, vieraan kielen voi omaksua ehkä parhaiten musiikin avulla. Youtubessa on varmasti jotain pohjia, nyt voi laulaa vaikka joululauluja. Kun näet sanat ja kuulet lausuttuna, onhan siitä jotain hyötyä. Voit myös kuunnella ruotsinkielistä radioasemaa.

Kouluruotsin vastustajat eivät ymmärrä miten hieno skandinavia on, ja kielen ymmärtäminen on iso asia.

Vierailija
10/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun vaan pitää puhua ruotsia. Ja minun mielestä sinun olisi hyvä osata ruotsia suhteesikin takia, koska olet ''mennyt'' ruotsalaiseen sukuun. Itsekkin aloin seurustelemaan suomenruotsalaisen kanssa ja ruotsitaitoni oli ihan paska silloin alussa. Nyt puhun jo paljon paremmin ku uskalsin puhua sitä. Ja itse olin ihan samanlainen kuin sinä, ymmärsin mutta en osannu puhua. Kielien puhuminen kehittyy vaan siinä kun puhuu :) Paljon vaan harjottelua ja kyllä se siitä!

Vierailija
11/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ruotsinkielinen mies, hänen vanhempansa puhuu ja ymmärtää tosi huonosti suomea. Miehen kanssa puhun suomea, ja vanhempien kanssa suomea ja ruotsia sen minkä osaan. Hyvin menee, ja kaikki tulevat ymmärretyiksi. Ja arvostavat että edes yritän. Ja joka vuosi opin lisää, oon kuudessa vuodessa jo aika hyvin edistynyt. Tsemppiä vaan, virheistä viis, ja yritystä yleensä aina arvostetaan. Ai niin, ja harjoitus tekee...:)

Vierailija
12/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies puhuu koko ajan ruotsia kanssani ja minä suomea. Olen oppinut tällä tavalla ymmärtämään ruotsia lähes täydellisesti. Silti puhuminen oli vaikeaa aluksi, koska pelkäsin jotenkin koko ajan sanovani väärin. Muutimme pohjanmaan rannikolle ja töissä tarvitsen ruotsia päivittäin. Muutamassa viikossa opin puhumaan sujuvasti. Sanavarasto oli käytännössä valmiina, mutta en aiemmin ollut vain saanut ulos sitä :) Eli pakko oli paras opettaja.

Vierailija
13/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulakaa yhdessä tai yksin ruotsinkielisiä lauluja, vieraan kielen voi omaksua ehkä parhaiten musiikin avulla. Youtubessa on varmasti jotain pohjia, nyt voi laulaa vaikka joululauluja. Kun näet sanat ja kuulet lausuttuna, onhan siitä jotain hyötyä. Voit myös kuunnella ruotsinkielistä radioasemaa.

Kouluruotsin vastustajat eivät ymmärrä miten hieno skandinavia on, ja kielen ymmärtäminen on iso asia.

Ala kuunnellaYLE:n ruotsinkielisiä lähetyksiä. Kyllä sieltä aina jotain hihaan tarttuu!

Vierailija
14/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan päätätte, että joka toinen päivä puhutte keskenänne vain ruotsia. Ja päätätte ne rajat, että mitkä kaikki virheet hän saa korjata. Ei se helppoa ole, mutta sullahan on hyvä tilanne kun opettaja kotona!  

Vierailija
15/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai koulupohjalta tiesit myös, ettei Suomi kuulu Skandinaviaan?

Vierailija
16/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinnikkäästi harjoittelet vaikka vähän päivittäin niin kyllä sä opit vuodessa jo ihan kohtalaisesti ainakin perus small talkia heittämään. Aloitatte vaan kotona kahden kesken ihan reippaasti puhumaan ruotsia vaikka yhden päivän viikossa tms. Ja mene vaikka joillekin ruotsinkielen kursseille.

Itsellä ulkomaalainen mies ja hänen äidinkieltään opiskelen päivittäin hetken  verran ja tarkoitus olisi mennä jollekin kurssille jossain vaiheessa. Vuodessa olen oppinut ymmärtämään lukemista aika hyvin ja perushutun kuuntelun ymmärtäminen sujuu kanssa, itse en oikein osaa muodostaa lauseita :) 

Ja minä nyt olen ihan kouluja käymätön, englantia osaan kyllä (mutta en mitään hienoa monipuolista vaan aika perus, ilmeisen hyvin kuitenkin mieheni kanssa sillä pärjännyt avioliittoon asti) ja ruotsia ihan peruskoulutasoisesti eli varmaan saman verran kuin sinä :) 

Vierailija
17/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jauha paskaa. Olet saanut itsesi ihmeellisen ruotsimarttyyritilaan "en vain opi - yhyy". Oikeasti jos tekisit töitä niin tottaki opit kun et kerran ilmeisesti ole älyllisesti mitenkään kehitysvammainen. Asioitten eteen pitää tehdä töitä, vinkuminen ei sua auta.

Vierailija
18/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa erikoiselta... Itse olen suomenruotsalainen nainen ja naimisissa suomenkielisen miehen kanssa. Ei puhettakaan, että hänen olisi ikinä tarvinnut vaivautua puhumaan ruotsia. Puhumme keskenämme suomea ja kaikki ruotsinkieliset sukulaiset ja ystävät puhuvat hänelle suomea. Suvussani ja ystävissäni on myös monta pariskuntaa, joissa toinen kaksikielinen ja toinen suomenkielinen enkä ikinä ole kuullut näiden suomenkielisten puhuvan sanaakaan ruotsia ja miksi pitäisikään? En ymmärrä miksi miehesi haluaisi puhua kanssasi ruotsia jos hän kerran itse puhuu sujuvaa suomea. Ymmärrän, että voi olla vaikea kommunikoida hänen vanhempiensa kanssa, mutta älä ota siitä ongelmaa. Yhtä hyvin he voivat opetella suomea, jos miniän kanssa kiinnostaa keskustella.

Vierailija
19/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on tainnut alkaa haaveilla lapsista, ei taida pitää ajatuksesta että lapsillenne tulisi sinun takiasi suhde suomen kieleen vahvemmaksi kuin ruotsin kieleen.

Vierailija
20/23 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on maailman helpoin kieli,tosin ei kiinnosta opetella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi