Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen karmea äiti: joulu ahdistaa

Vierailija
12.12.2016 |

Omat vanhemmat on kuolleet ja joulu on mulle jotenkin ihan hirveä juhla. Meillä oli aina ihanat joulut! Nyt sisko on ulkomailla, veli vaimon vanhemmilla niin joudun menemään miehen vanhemmille.

Miehen äiti vihaa minua. Hänestä olen herkkä ja kaupunkilainen ja heikko. On oikeasti arvostellut minua miehelleni ja miehelleen niin, että olen toisessa huoneessa ja kuulen kaiken (ja tietää sen). Itken tosi herkästi, kun vanhemmat kuoli niin jo joku kirkkomusiikki saa itkemään. En siis ääneen, vaan kyyneleet valuu. Miehen äiti vihaa itkemistä ja muuta henkistä ja fyysistä heikkoutta. En pysty olemaan siellä oma itseni. Mies on paljon isänsä ja veljensä kanssa... Minä sitten anopin ja veljen tyttöystävän joka myös tuntuu inhoavan minua...

Kannattaako edes mennä? Mies on ihana ja tulee surulliseksi jos en mene. Mutta oltaisiin siellä 3vrk... Yksin vai tuolla?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin mahdollisuuden, mutta lähtisin ensimmäisen vittuilun jälkeen pois.

Tämä on taas niitä "hyödyllisiä" palstaneuvoja. Minne ja miten ap lähtisi? Avauksessa ei kerrota kuinka pitkä matka ap:llä on kotiin anoppilasta ja millä matka taitetaan. Aattona ja joulupäivänä  julkinen liikenne kulkee huonosti tai ei ollenkaan. Lähtemisestä tulee todennäköisesti hirveä show kun muu seurue yrittää estää ap:tä ... jne jne jne. Koko joulusta tulee massiivinen ongelma, jota vatvotaan ensin viikkokausia ja sitten joka joulu tästä eteenpäin. 

Neuvojaan kannattaa miettiä konkreettisesti ennenkuin niitä jakelee.

Parasta olisi, jos ap ja miehensä viettäisivät joulua ihan kahdestaan. Jos appivanhemmat lähellä, heitä voisi käydä tervehtimässä, tai aaton aterialla. Mutta muuten rauhassa kotona. Kaikilla on oikeus luoda omia perinteitä. 

Vierailija
42/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten jäisin tuollaisessa tilanteessa yksin viettämään joulua, mutta jos sinne anoppilaan on ihan pakko lähteä niin mukaan kasa kirjoja, suklaata, kuulokkeet ja jokin laite, jolta voi katsoa elokuvia tai kuunnella musiikkia. Jos anoppi alkaa räksyttää niin sanoo vaan, että joulu on rauhoittumisen aikaa, joten voisiko jättää lukemaan kirjaa rauhassa.

Mutta kuten sanottua, jäisin kyllä kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä siellä kuitenkin oma makuuhuone? Vetäydy tosiaan sinne kirjaa lukemaan tai lähde kävelylle, kun miehesi menee saunomaan tms. Ja onhan tuo todella itsekästä käytöstä sun mieheltä, että hän viettää paljon hauskaa aikaa isänsä ja veljensä kanssa ja sinä sitten pyörit paskamaisen anopin uhrina siellä. Eikö miehesi voisi sopia veljensä kanssa yökyläily viikonlopun lapsuuden kotona johonkin muuhun aikaan kuin jouluna?

Miksi sinun itse asiassa pitää mennä tuonne päiväkausiksi? Eikö tuollainen "perinne" kannattaisi katkaista nyt?  Mun oma äitini on just tuollainen aivan karmea tapaus, joka kanssa on lyötänyt "ihanan, hissukka" puolison rinnalleen, joka ei koskaan vahingossakaan puolusta ketään äitini hyökkäyksiltä. Oletan, että ihana hiljainen yhteys appesi on kanssa just tuollainen törkeän käytöksen mahdollistaja, jonka tukemana tuollaiset tyypit kuin anoppisi pääsevät rauhassa kukoistamaan. En tosiaankaan oleta, että mieheni tarvitsee roikkua kärsimässä monta päivää peräkkäin äitini oikkuja. Oletko kysynyt omalta mieheltäsi, miksi hänestä tämä teidän kuvio on ok?

Vierailija
44/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä että mies haluaa mennä, isänsä takia. Jos paikkakunnalta ei löydy muuta majoitusta, josta voit pistäytyä kaffella, niin mä jäisin sinuna kotiin, en lähtisi yökuntiin tuollaisen ihmisen luo, joka kohtelee vierastaan kuin roskaa lattialla. Jos mies haluaa mennä, menkööt, mutta sanoisin suoraan, että en tule, koska silloin kun et ole huoneessa paikalla, äitisi käyttäytyy hyvin asiattomasti, etkä halua pahaa joulumieltä. Mies voi sanoa siellä anoppilassa, että olet kipeä.

Mieluummin yksinäinen joulu pienessä glögipöhnässä sohvalla kuin anoppiin vittuuntunut joulu!

Vierailija
45/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko on niin kaukana etten sinne viitsi lentolippuja maksaa, kun lomaa vaan joulun päivät. Ehtisin ola siellä ehkä reilun vuorokauden.

Ap

Arvasin, että vastaat näin. Mutta annanpa sulle vinkin ensi vuodeksi: Osta ne lentoliput heti tammikuussa sinne siskon luokse ja varaa 1-2 viikon joululoma. Muuten oot täällä ens vuonna valittamassa samasta asiasta.

Vierailija
46/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko on niin kaukana etten sinne viitsi lentolippuja maksaa, kun lomaa vaan joulun päivät. Ehtisin ola siellä ehkä reilun vuorokauden.

Ap

Arvasin, että vastaat näin. Mutta annanpa sulle vinkin ensi vuodeksi: Osta ne lentoliput heti tammikuussa sinne siskon luokse ja varaa 1-2 viikon joululoma. Muuten oot täällä ens vuonna valittamassa samasta asiasta.

Sama aloitus oli viime vuonnakin. AP:lle annettiin hyviä neuvoja, mutta mikään ei kelvannut.

Vierailija
47/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei mikään muu vinkki kelpaa kuin mennä sinne kärvistelemään, niin sitten otetaan käyttöön vinkit, millä voit vähentää ahdistusta kun nyt kuitenkin sinne menet ja olet sen 3vrk. 

1) pidä etäisyyttä anoppiin esim. juurikin sulkeutumalla omaan rauhaan lukemaan (minulle tämä olisi ihan paras tapa viettää lomapäiviä jos olisin tuollaisessa "täysihoitolassa") tai mitä nyt yleensä harrastat, vaikka kudot sukkaa.

2) käy ulkoilemassa paljon, ajelulla miehen kanssa hänen lapsuuden paikoilla, tapaamassa miehen lapsuudenystäviä (tapaninpäivänä ainakin pitäisi olla ihan ok jos joulupäivänä ei vielä sovi mennä kylään) hiihtämässä jne.

Vierailija
48/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviytymisvinkki nro 3: juo punaviiniä. Jos ei tarjota, niin oma pullo mukaan ja juot salaa. :)

Vierailija
49/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ne lentoliput heti tammikuussa sinne siskon luokse ja varaa 1-2 viikon joululoma. Muuten oot täällä ens vuonna valittamassa samasta asiasta.[/quote]

En ole ap, mutta kaikissa työpaikoissa ei niin vain onnistu tuo joululomien varailu. Esim. meillä sairaalassa on kolmen viikon lomakielto niin jouluna kuin pääsiäisenäkin.

Vierailija
50/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa aikuista ihmistä jos lähtee ihan vapaaehtoisesti kidutettavaksi jouluksi anoppilaan?

Älä vaan lisäänny tämän nykyisen miehen kanssa ainakaan ennenkuin olet kasvattanut selkärangan ja löytänyt omat rajasi!!!! Lasten jälkeen meno vain pahentuu ja lopulta anoppi kaataa paskaa lastenkin niskaan.

Jos et pysty pitämään puoliasi niin et mene enää ikinä sinne anoppilaan.

Sanot miehelle että ainakin sinä jäät nyt kotiin tästä lähtien joka joulu tai lähdet johonkin reisuun mutta miehen äidin kyykytettäväksi et enää mene. 

Jos se "kotijoulu" mamman helmoissa on tärkeä miehelle niin hän menee yksin ja on siellä sitten 1-3 päivää ihan niinkuin itse haluaa. Mies voi toki kasvaa aikuiseksi ja viettää joulua sinun kanssasi ja mennä lapsuuden kotiinsa muulloin kuin jouluna.

Vierailija
51/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on paljon helpompi uhriutua ja alkaa marttyyriksi kuin oikeasti ottaa vastuu omasta elämästään ja omista valinnoista! ELÄMÄ ON VALINTOJA...sorry nyt on jo pakko huutaa!

Vierailija
52/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut ihan koko ketjua lukea läpi, mutta ap, oletko sanonut asiasta miehelleni ja mitä hän sanoi? Itse tuossa tilanteessa antaisin miehen mennä anoppilaan ja tekisin oman, kivan joulun kotiin, vaikka sitten yksinäisen, jos mies ei joulua kotona halua viettää.

Vierailija
53/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta ne lentoliput heti tammikuussa sinne siskon luokse ja varaa 1-2 viikon joululoma. Muuten oot täällä ens vuonna valittamassa samasta asiasta.

En ole ap, mutta kaikissa työpaikoissa ei niin vain onnistu tuo joululomien varailu. Esim. meillä sairaalassa on kolmen viikon lomakielto niin jouluna kuin pääsiäisenäkin.

No siinäkin tapauksessa joulu anoppilassa taitaa olla vältetty jos voi olla töissä!

Vierailija
54/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihanaa jos mies olisi kanssani enemmän siellä, mutta en voi häntä kieltää olemasta veljensä ja isänsä kanssa.. Saunovat pitkään yhdessä, ja minä miehen kanssa vielä sitten yöllä. On siellä hyviäkin hetkiä, mutta eniten silloin kun anoppi nukkuu.. Anoppi vie jotenkin tilan ja katsoo ivallisesti minua jokaisesta lauseesta. En puhukaan siellä enää mitään politiikasta tai kulttuurista, lemmikeistä, uskonnosta.... Ollaan anopin kanssa kaikesta niin eri mieltä. Minua se ei haittaa, mutta anoppia haittaa.

Ap

No etkö voi sulkeutua jonnekin lukemaan joululahjakirjoja tai katsomaan tabletilta leffoja?

Kolmeksi päiväksi syrjään yksinään jouluna? Sitäkä joulu on?

No mulle toi ainakin olis ihan unelma vrt. vittuileva anoppi. Mä kyllä osaisin myös antaa miehen mennä ja olisin onnellisena yksin omassa rauhassa kotona. Mut mussa onkin introvertin vikaa.

Vierailija
55/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviytymisvinkki nro 3: juo punaviiniä. Jos ei tarjota, niin oma pullo mukaan ja juot salaa. :)

Hyvällä tuurilla, jos juot tarpeeksi, sua ei kutsuta enää ens vuonna!

Vierailija
56/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kirjoitinko tästä viime vuonna, mutta silloin olimme tuolla vain yhden yön! Ja jatkoimme siitä siskoni mökille.. Yksikin vrk riitti.

Kiitos vinkeistä. Lupaan ja vannon, että tämä on viimeinen joulu tuolla. Aion todellakin rentoutua, eli otan kirjan tai kaksi ja kuulokkeet mukaan. Meillä on, luojan kiitos, oma huone tuolla. Aion myös yrittää olla enemmän miesten kanssa. Viini kuulostaa hyvältä. Tuolla se loppuu aina kesken, joten voitaisiin viedä pänikkä ei-tuliaisiksi, koska anoppi ei ikinä tuliaisia tms tarjoa. Saunassa miehet juo sitten olutta ihan mukavasti, joten ovat siellä oikeasti kolme tuntia.. Harmittaa kun miehen veljen tyttöystävä on sellainen pienoismalli anopista 😞

Mies kyllä haluaa mut sinne, ja varmasti suostuu ehdotuksiin hiihtämisestä yms. Jotenkin tuntuisi niin kamalan orvolta nukkua 3vrk ilman miestä kun vielä rakastan joulua.. Yöt tuolla on kuitenkin kivoja ja nukutaan myöhään aamulla ja valvotaan myöhään illalla 😊 (Anoppi nukkuu ja herää aikaisin, luojan kiitos!)

Ap

Vierailija
57/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö yhtään tajua että sinut voidaan olevansa tunnistaa? Olen aika varma että puhut N-alkuinen perhe V-alkuinen paikka.

Mitäpä jos Selvittäisit mitä anopille tapahtunut, silloin jo ennen sinua ja poikaan. Helppo se huudella ja syyttää pitkin nettiä tuntematta taustojaan.

Vierailija
58/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ihmisen ei tarvitse mennä paikkaan mihin ei tahdo! Itse olen kieltäytynyt jo vuosia käymästä edes vierailulla anopin luona jouluisin, vaikka asumme samalla paikkakunnalla. En vaan enää jaksa arvostelua, epäkohteliaisuutta ja piilovittuilua. Muulloin voin siellä käydä, mutta jouluihmisenä haluan viettää jouluni ehdottomasti ilman noita asioita.

Toki siitä tuli aikanaan valtava riita kun ensimmäistä kertaa ilmoitin, että  mies saa mennä jouluvierailulle yksin. Minä nautin sillä välin olostani itsekseni kotona. 

Tietysti on kurjaa, että olisit noin monta päivää ilman miestäsi, mutta mielestäni hänelläkin olisi velvollisuus kompromisseihin sinun toiveidesi mukaan. Jos olitte viime joulun anoppilassa, eikö tänä vuonna olisi sinun vuorosi päättää missä olette?

Vierailija
59/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmisen on aikuistuttava ja itsenäistyttävä. Sitä joutuu tekemään omat ratkaisut, ja toisinaan olemaan yksin.

Vierailija
60/61 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ota nappikuulokkeita puhelimeen tai tablettiin, sitten vaikka Netflix. Mä nauttisin jos jouluna voisi sulkeutua seurustelusta katsomaan monta leffaa peräkkäin. Jos anoppi motkottaa niin luuri hetkeksi vaan toisesta korvasta irti ja "täh? tää on kesken" ja nappi korvaan takas. Naureskelet ja itkeskelet rauhassa. Jos anoppi motkottaa että et yhtään seurustele niin mutiset vaan ettet viitti enää pistää tikkuakaan ristiin kun aina vaan ilkeillään jotain, eipä oo tuntunut että seuraa kaivataan. Teinipuolustus kehiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme