Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häät ja pikaerot!

Vierailija
11.12.2016 |

Olen varmasti lapsellinen, halpamainen, itsekäs ja kaikin puolin paskamainen ämmä. Haluan vaan kunnolla nyt avautua tästä aiheesta, koska niin tahditon ja epäkohtelias en sentään ole, että alkaisin tätä puida kenenkään kanssa kasvotusten.

Siis:

Vuonna 2015 minun ja avomieheni tuttava- ja kaveripiirissä oli oikea rakkauden kesä. Tuntui, että kaikki kynnelle kykenevät tanssivat häitään tuolloin. Minä olin kesän aikana viisissä eri häissä ja yhtiin en kutsusta huolimatta päässyt, vaan mies edusti itsekseen meitä siellä.

Näistä naimisiin menneistä kolmas pariskunta ilmoitti juuri erostaan. Kolmas!!!

Mulle tämä viiminen ilmoitus sai aikaan vahvan inhotuksen. En enää kykene ymmärtämään. Hyvä, että kyseessä ei siis ole kukaan lähimmistä ystävistäni. Oloni tuntuu huijatulta, vaikka periaatteessa nämä erot eivät koske minua tai kuulu minulle. Mutta minä käytin niihin häihin paljon rahaa, aikaa ja vaivaa. Ostin vaatteet, kävin kampaajalla, maksoin hotellista vieraalla paikkakunnalla, laitoin suuret summat rahaa lahjatileille, osallistuin polttareihin ja niiden kustannuksiin ja lopputulos on tässä. Joo, joo, olisin voinut koluta kaikki häät samassa juhlamekossa eikä lahjaa ole pakko antaa, mutta...

Miksi nämä ihmiset menivät naimisiin alunperinkään? Reilu vuosi häistä ja ero, pam! Kaikkien taustoja ja syitä en tiedä tarkkaan, mutta ihan Facebookissa asti on kirjoitettu, että on ollut riitoja tai luottamus on mennyt. Osalla on jo lapsiakin, kymmenen vuoden suhteen jälkeen häät ja vuosi siitä ero.

Kyllä, minäkin eroaisin, jos minua petettäisiin. Mutta mikä saa ihmisen pettämään, kun häistä on vain vuosi? Miksi ne häät piti järjestää? Miksi kukaan näistä ihmisistä ei laittanut peliä poikki ennen kuin kutsuivat sadat ihmiset juhlimaan ja käyttivät juhliinsa varmasti paljon rahaa?

En ymmärrä. Jo toisen eron kohdalla tuli vahvasti sellainen olo, että minä en halua mennä naimisiin, jos se on tuollaista. Hävettäisi ihan todella paljon. Vaikka tuskin sitä noin vaikeassa tilanteessa ajatteleekaan, että mitähän häävieraat tästä tuumaa. Mutta silti minä ajattelen ainakin, että älkää kutsuko mua häihinne, kun eroatte kuitenkin kohta. Se on huijausta.

Tähän ketjuun kaipaisin kokemuksia tai mielipiteitä siitä, että miksi se menee näin? Oletko itse pikaeronnut tai oletko seurannut läheltä vastaavaa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
22/24 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, kuvittele kohdallesi tilanne, että puolisosi pettää/hakkaa/kiskoo kamaa tms, mitä itse tekisit? Jäisitkö liittoon, ettei kaverit ja tutut pahoittaisi mieltään erostasi?

Höpöhöpö pettää/hakkaa/kiskoo kamaa. Ainoastaan vauvapalstalla nämä ovat aina syitä eroon. Todellisuudessa ihmisillä vaan on vaikeaa sietää arkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä nähnyt. Mies ei raitistunutkaan tai parantanut muuten tapojaan vaikka naimisiin asti mentiin.. Tai sitten ei tunneta toista tarpeeksi hyvin ennen häitä ja ero tulee sitten talonrakennuksen tai lapsen myötä.

Jotkut ovat ehkä epäröineet naimisiin menoa jo ennen häitä mutta siinä on aika korkea kynnys perua häät jos kaikki on jo valmiina, kutsutkin mennyt jne. Tai ajatellaan että johtuu vain häästressistä.

Ihmetyttää itseänikin, mutta olen myös oppinut nyt kolmantena aviovuotena jotain; elämä voi yllättää. Sitä voi vaikka tavata jonkun ja rakastua. Mutta itselle avioliitto on pyhäkin lupaus, en vanno ikuisuuden nimiin mutta en luovuta tai anna itseni päätä pahkaa lähteä toisen (tunteiden) vietäviin. Toisaalta oppinut myös antamaan toiselle anteeksi ihastumisen. Ehkä jos ei oltaisi naimisissa niin olisi helpompi ollutkin luovuttaa. Joten meitä on moneen junaan.

Vierailija
24/24 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioero voi näyttää ulkopuolisesta jotenkin turhalle tai hätiköidylle, mutta kuinka hyvin oikeasti tiedät eron syistä tuttujen kohdalla? "Kasvoimme erillemme" selitys voi oikeasti ollakin "puoliso alkoi väkivaltaiseksi/petti/alkoi käyttää huumeita".

En itsekään kertonut tutuille ja kyselijöille eroni syytä, kerroin vain olevani eronnut.

Mä en usko tohon. Siis että ystäväperheissämme eron todellinen syy olisikin ollut väkivalta, viina, huumeet tms "hyväksyttävä" syy. Kaikki osapuolet kun kuitenkin ovat edelleen ystäviämme ja kaikilla lapset ovat viikko/viikko-systeemillä.

Pettäminen taas, ehkä mahdollista, mutta mitään eroon johtaneita ihmissuhteitakaan ei kenelläkään ole näkynyt.

Hassua että alapeukuttajat tuntevat ystäväni paremmin kuin minä. Voidaan siis todeta että kaikki eronneet tuttuni kännipäissään käyvät vieraissa ja hakkaavat puolisoitaan, miehet ja naiset tasapuolisesti. Ja avioero on välttämätön.