Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastaketju! Mitä huonoa 1980-luvussa oli?

Vierailija
10.12.2016 |

Tuossa toisessa ketjussa hehkutetaan niin paljon 80-lukua. Itse olen syntynyt vasta 90-luvulla, mutta jotenkin kammoksuttaa ajatus elää kahtia jakautuneessa maailmassa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homoilla ja muilla valtaväestöstä poikkeavilla oli rankkaa. 

No jaa, itse elin lesbona 80-lukuakin... tosin Helsingissä, jossa se oli suhteellisen helppoa. Jossain maaseudulla varmaan vaikeampaa. Ja ainahan homomiehillä vaikeampaa on ollut. Mutta kaiken kaikkeaan olisin kyllä valmis palaamaan 80-luvulle. Oli ainakin palkkatyötä silloin kaikille jotka vain halusivat.

Vierailija
22/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi oli paljon yleisempää sisällä, autossa, liiketiloissakin (meidän myymälässä oli tiskillä tuhkakupit asiakkaille ja henkilökunnalle kuulemma)

Tupakkaa sai laillisest ostaa 16-vuotiaana, minulle hyvä asia silloin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi melkein missä vain oli tosiaan niitä huonompia puolia. Toisaalta ei niin huono ettei jotakin hyvääkin: eipä tehnyt niin mieli käydä baareissa, kun tiesi, että pikku piipahduksenkin jälkeen haisee paskalta. 

Kaljaterasseja ei muistaakseni kasarilla ollut. Tiedä sitten onko hyvä vai huono asia.

Vierailija
24/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki oli paljon alhaisempi kuin nykyisin. Kaikkien oli käytännössä pakko ottaa opintolainaa, jonka korko oli korkea valmistumisen jälkeen. Vaikka inflaatio olikin selvästi nykyistä korkeampi, niin silti lainan reaalikorko oli kova.

Vierailija
25/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä oli ylikasvaneet, rasvaiset hiukset, keltaiset hampaat, hirveästi finnejä ja nelikulmaiset metallisankaiset silmälasit.

Vierailija
26/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asunnoissa kahden hengen huoneet (suuremmissa soluissa) olivat yleisiä.

Vierailija
27/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junamatka kotipaikkakunnaltani Helsinkiin kesti kaksi tuntia pitempään kuin nyt.

Vierailija
28/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailu oli kalliimpaa, menopaluulennot Euroopan kaupunkeihin monta kertaa kalliimpia (suhteessa rahanarvoon) kuin nykyään jne. Thaimaan-matkat ja muut kaukomatkat oli vain vähän varakkaammille. Muutenkin matkojen ostaminen oli vaikeampaa, piti käydä matkatoimistossa tai soittaa sinne ja ei ollut samalla tavalla valinnanvaraa kuin nykyään kun voi itse netin avulla suunnitella ja ostaa kaiken itse.

Höpönlöpön. Matkatoimistot lähettelivät brosyyrejä kaikille matkoilla olleille.

Vierailija
29/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa joutui moni ottamaan ja korot olivat nykyisten pikavippien tasoa. Pikavippejä ei ollut, vaan pankeista haettiin 3 kk:n vekseleitä, jotka menivät 3. päivänä eräpäivän jälkeen protestiin.

Tupakoida sai vaikka lääkärin vastaanotolla, mutta olutta ei saanut joka kioskista eikä sitä latkittu kaikissa urheilutapahtumissakin niin kuin nykyään. Terasseja alkoi jo olla, mutta ilmastoko se siihen aikaan niitä enemmän rajoitti ... 

Vierailija
30/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nettiä, paskat telkkukanavat, jokainen uusi sarja oli pakko katsoa kun tarjontaa oli niin vähän. Ruoka piti aina syödä loppuun ja jokuhan sitä tietenkin mätti lautaselle liikaa.

Ei nyt tule tämän pahempia mieleen. Autot oli kans aika pommeja paitti ne mersut yms.

Sinkkumies

Vierailija
31/31 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junamatka kotipaikkakunnaltani Helsinkiin kesti kaksi tuntia pitempään kuin nyt.

Toisaalta sentään oli kulkuneuvoja, joilla matkustaa. Bussimatka Helsingistä tädilleni maaseudulle sujui sukkelaan. Nyt pitää miettiä, pääseekö sinne ollenkaan.