Sinä, jonka bruttotulot on n. 5000e/kk
Paljonko on perusveroprosenttisi? Onko sinulla paljon vähennyksiä?
Kommentit (32)
Mulla reilusti on 5 000 eur, mutta prosentti n. 33. Kotitalousvähennyksenä hyödyntänyt vuosittain.
Perusprosentti 29,5. Ainoa vähennys ay-liikkeen jäsenmaksu.
Vastaus tuli, suomessa verotus perustuu lakiin, ei naamakertoimeen, noin se kaikilla muillakin
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sun kotikunnassa on veroäyri?
Vierailija kirjoitti:
Vastaus tuli, suomessa verotus perustuu lakiin, ei naamakertoimeen, noin se kaikilla muillakin
Silti näyttää aika erilaisia prosentteja olevan. Olis voinut tietysti vielä kysyä, että tuleeko palautuksia vai jäännösveroja maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18. Perusprosentissani on mukana myös kirkollisvero, 1prosentti.
4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18. Perusprosentissani on mukana myös kirkollisvero, 1prosentti.
4
Ok. Mun kotikunnassa taitaa olla 21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti näyttää aika erilaisia prosentteja olevan. Olis voinut tietysti vielä kysyä, että tuleeko palautuksia vai jäännösveroja maksettavaksi.
Suurin ero tulee kunnallisveron eroista eri kunnissa. Lisäksi siitä tulee eroa, kuuluuko kirkkoon vai ei.
Joillakin luontoisetuja saavilla on myös tapana ilmoittaa veroprosenttinsa hämäävästi eli he eivät esim. laske lainkaan vapaan autoedun arvoa mukaan bruttotuloihinsa.
Tienaan 2200e/kk ja mulla nousi loppuvuodeksi veroprosentti 32 asti!! Hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma moka kun olet maksanut liian vähän veroja aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs verottaja laittaa veroprosenttiehdotuksen niin alakanttiin, nostin sitä itse heti prosentilla. Ensi vuoden verokortin nostan suoraan 30 prosenttiin.
Perusprosentti 28, Lisäprosentti 40,5. Vähennyksiä ainoastaan työttömyyskassan reilu 100e / vuosi ja pääkaupunkiseudun seutulippu, josta jää omavastuun jälkeen pari sataa vähennettävää. Ennakko osuu hyvin lähelle lopullista. En kuulu kirkkoon, luontaisetuna puhelin 20e /kk.
Minulla perusprosentti ei ihan riitä, koska vuosituloraja on 60.700 ja 11 kuukauden verotettava on noin 58.200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs verottaja laittaa veroprosenttiehdotuksen niin alakanttiin, nostin sitä itse heti prosentilla. Ensi vuoden verokortin nostan suoraan 30 prosenttiin.
Verottaja laittaa ehdotuksen aikaisempien tulojen perusteella. Jos tulot nousevat vuodesta toiseen suunnilleen inflaation verran, verottajan arvio on aika oikea. Mutta jos tulot nousevat selvästi nopeammin, kannattaa olla itse aktiivinen jo alkuvuodesta. Eikä ole todellakaan mitään järkeä nostaa veroprosenttia vuoden alussa 30 prosenttiin, jos bruttotulot ovat 2200 euroa kuukaudessa.
Mulla vuositulot 62 000, perus% on ollut 30 ja lisävero% 44. Tulorajana 59 000 eli osin on mennyt lisäprosentin puolelle. Vähän asuntolainan korkovähennyksiä, ei muuta. Voi olla että joudun vähän maksamaan jäännösveroja tästä vuodesta. Tai ehkä maksan jo tammikuun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen oma moka. On sinun omalla vastuulla laskea tulot ja sitten nostaa prosentti sopivalle tasolle.
Perusprosentti 32, lisäprosentti 44. Ei vähennyksiä.