Apua arjen sujuvuuteen ja helpottamiseksi
Työelämään paluu edessä, 3 päiväkoti-ikäistä lasta, julkisilla kuljetaan, harrastuksia löytyy. Arki tulee olemaan yhtä hulabaloota ja yritän nyt etukäteen miettiä arkea helpottavia juttuja. Vinkkejä, neuvoja ja kokeneempien hyväksi kokemia toimintamalleja otetaan ilolla vastaan!
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ne kuljettavat matkat on? Itse en olisi ikinä selvinnyt julkisten varassa. Kaksi lasta.
Päiväkotiin matkaa noin 4,5 km bussilla kävelymatkoineen. Oma työmatka kestää noin 40 min kahdella bussilla. Minä vien, mies hakee. Pitkät hoitopäivät edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ne kuljettavat matkat on? Itse en olisi ikinä selvinnyt julkisten varassa. Kaksi lasta.
Päiväkotiin matkaa noin 4,5 km bussilla kävelymatkoineen. Oma työmatka kestää noin 40 min kahdella bussilla. Minä vien, mies hakee. Pitkät hoitopäivät edessä.
Eli kaikki alle kouluikäisiä? Missään tapauksessa ei kyllä enää sitten mitään harrastuksia pitkien hoitopäivien päälle!
Tärkein vinkki : suunnittele ja ennakoi. Itse jaan vuoden kahteen osaan ja teen joulun vapaapäivinä suunnitelmat kesään asti. Kesälomalla taas jouluun.
- käy lasten vaatteet läpi ja mieti mitä vaatteita ja tarvikkeita tarvitsevat. Muista liikuntavälineet ja juhlat. Tee lista tarvittavista hankinnoista. Hyödynnä nettikauppoja ostoksissa.
- mieti ja hanki omat vaatteesi samalla tavalla.
- mieti tulevat juhlat ja hanki/tee onnittelukortit/kutsukortit/lahjat etukäteen
- listaa helposti valmistettavia ruokia. Tsekkaa kuivamuonavarastot ja tee täydennykset. Säännöllisesti käytettäviä tuotteita kannattaa ostaa useampi paketti kerralla, jos säilytystila riittää
- itse käytän sähköistä ostoslistaa jonne lisään puutteet heti ja näen ne kaupassa kännykästä. Listoissa on myös viiden viikon ruokalista ja tarvikkeet niihin.
- pyykinpesuaineet, wc-paperit, kuukautissuojat, hammastahnat ym. ostan 1-2 kertaa vuodessa netin kautta (Tokmanni). Ei kulu aikaa kaupassa kiertelyyn
- laskut e-laskuiksi
- mieti viikonloppuna vaatteet valmiiksi viikkoa varten. Varaa vaatteet esille edellisenä iltana. Pakkaa laukut lähtökuntoon.
- lisää tärkeät päivämäärät kalenteriin heti kun saat tiedon. Itse tykkään sähköisestä kalenterista, joka vielä muistuttaa tapahtumasta etukäteen. Otan myös talteen valokuvan kutsusta, josta voin tarvittaessa tarkistaa osoitetiedot ym.
- järjestä koti helposti siivottavaksi. Turha roina pois.
- mieti mikä itsellesi paras aika tehdä kotitöitä. Itse en esim. tee töiden jälkeen muuta kuin ruuan. Herään mieluummin aikaisin aamulla ja laitan silloin tavarat paikoilleen. Imuroinnit ja pyykinpesut hoidan viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein vinkki : suunnittele ja ennakoi. Itse jaan vuoden kahteen osaan ja teen joulun vapaapäivinä suunnitelmat kesään asti. Kesälomalla taas jouluun.
- käy lasten vaatteet läpi ja mieti mitä vaatteita ja tarvikkeita tarvitsevat. Muista liikuntavälineet ja juhlat. Tee lista tarvittavista hankinnoista. Hyödynnä nettikauppoja ostoksissa.
- mieti ja hanki omat vaatteesi samalla tavalla.
- mieti tulevat juhlat ja hanki/tee onnittelukortit/kutsukortit/lahjat etukäteen
- listaa helposti valmistettavia ruokia. Tsekkaa kuivamuonavarastot ja tee täydennykset. Säännöllisesti käytettäviä tuotteita kannattaa ostaa useampi paketti kerralla, jos säilytystila riittää
- itse käytän sähköistä ostoslistaa jonne lisään puutteet heti ja näen ne kaupassa kännykästä. Listoissa on myös viiden viikon ruokalista ja tarvikkeet niihin.
- pyykinpesuaineet, wc-paperit, kuukautissuojat, hammastahnat ym. ostan 1-2 kertaa vuodessa netin kautta (Tokmanni). Ei kulu aikaa kaupassa kiertelyyn
- laskut e-laskuiksi- mieti viikonloppuna vaatteet valmiiksi viikkoa varten. Varaa vaatteet esille edellisenä iltana. Pakkaa laukut lähtökuntoon.
- lisää tärkeät päivämäärät kalenteriin heti kun saat tiedon. Itse tykkään sähköisestä kalenterista, joka vielä muistuttaa tapahtumasta etukäteen. Otan myös talteen valokuvan kutsusta, josta voin tarvittaessa tarkistaa osoitetiedot ym.
- järjestä koti helposti siivottavaksi. Turha roina pois.
- mieti mikä itsellesi paras aika tehdä kotitöitä. Itse en esim. tee töiden jälkeen muuta kuin ruuan. Herään mieluummin aikaisin aamulla ja laitan silloin tavarat paikoilleen. Imuroinnit ja pyykinpesut hoidan viikonloppuisin.
Kiitos, sulla oli paljon hyviä ideoita. Yritämme juurikin nyt suunnitella ja ennakoida tarpeita. Esimerkiksi kaikki lääkärit ja reseptien uusimiset, nouhous, ilmalämpöpumpun huolto etc hoidetaan pois alta nyt, kun on mahdollisuus vielä aikataululliseen joustoon. Joululahjat, kortit on jo hoidettu, joulusiivous ja koristelu aloitettu. Vaatehuolto on ollut meneillään viimeisen kuukauden ajan (pienet, väärän kauden, rikkinäiset ja korjauskelvottomat pois) ja kaapeissa nyt käyttökelpoista, oikean kokoista tavaraa.
Oletko muuten yh, kun viestistäsi jäi kuva, että sinä hoidat perheen arjen pyörityksen?