S- ja muut bonukset!
Ehdottomasti järkevinta ostoskäyttäytymistä on unohtaa kaikki manipuloivat, pakkosidosperusteiset bonushöpinät, ja nauttia kuluttajana "vapaista markkinoista". Näin menetelleen säästät selvää rahaa, kuukaudessa tyypillisesti useita satoja euroja!
Silti ihmiset lankeaa bonuksiin kerta toisensa jälkeen, koska he voivat seurata näennäistä bonuksen kertymistä, näennäistä siinä mielessä, että bonus on hinnoiteltu tuotteeseen hyvin rankalla kädellä. Eli maksat itse itsellesi bonusta ja useimmiten sen päälle vielä "bonuslisää". Niinpä, siinä nyt ei ole yhtään mitään järkeä!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti järkevinta ostoskäyttäytymistä on unohtaa kaikki manipuloivat, pakkosidosperusteiset bonushöpinät, ja nauttia kuluttajana "vapaista markkinoista". Näin menetelleen säästät selvää rahaa, kuukaudessa tyypillisesti useita satoja euroja!
Silti ihmiset lankeaa bonuksiin kerta toisensa jälkeen, koska he voivat seurata näennäistä bonuksen kertymistä, näennäistä siinä mielessä, että bonus on hinnoiteltu tuotteeseen hyvin rankalla kädellä. Eli maksat itse itsellesi bonusta ja useimmiten sen päälle vielä "bonuslisää". Niinpä, siinä nyt ei ole yhtään mitään järkeä!
En valitse kauppaani bonusten perusteella, mutta en myöskään jätä menemättä kauppaan siksi, että se tarjoaa bonuksia.
Minulle merkitsee kuitenkin hintaa enemmän valikoima, etenkin siten, että se sopii omaan ostoskäyttäymiseeni. Ei auta, vaikka pakastepizzat olisivat (4kpl pakkauksissa) yksikköhinnaltaan kuinka edullisia, jos tuorepuoli on yhtä kuin muutaman nahistunut kurkku ja tomaatti.
Toisekseen, arvostan oman aikani melko korkealle verrattuna rahaan. Jos lähikauppa on S-Market, tulee siellä käytyä, tarjosivat ne bonusta tai ei. En oikein näe logiikkaa siinä, että jättäisin nostamatta bonuksia, boikotoidakseni niitä tarjoavaa yritystä. Halu olla altistumatta profiloidulle markkinoinnille tai muut tietosuojasyyt ymmärrän, mutta taloudellisia perusteita bonuksista kieltäytymiselle ei ole.
Vähän sama tilanne kuin veronpalautusten kanssa. Yritän toki viilata ennakonpidätysprosentin sellaiseksi, että veronpalautuksia tulisi mahdollisimman vähän, mutta jos niitä kuitenkin tulee, en kieltäydy niistä vain siksi, että "sehän on mun omaa rahaa!!!"
Vierailija kirjoitti:
Eli sun mielestä on järkevintä ostaa Prismasta ja kieltäytyä bonuksista samalla? Mikä sun pointtis oli ap?
Suurin pointti on ihmisten ajattelemattomuus ja helppo manipuloitavuus!
Nykyään K on kuronut hintatasossa lähelle S-ryhmää. Prismoissa on se kurjaa, että siellä on metri tolkulla halpistuotteita ja laatutuotteita ei meinaa millään löytää. Lisäksi hypermarkeiteissa ihmiset parveilevat joka suuntaan valtavine kärryineen sekä Prisman omat työntekijät tukkivat käytäviä kun keräilevät kotiinkuljetustuotteita. Siksi K-marketin lähimyymälä on meillä päin valinta nro 1. Helppoa, nopeaa ja kätevää.
Jos mun vakuutukset, kilpailutetut vakuutukset, nyt sattui olemaan Löhissä ja Tapiolassa kun ne fuusion kautta yhdistyi ja menivät vielä kimppaan s-kanssa, niin miten minun kannattaa olla ottamatta bonuksia?
Päinvastoin, siirsin kaikki vakuutukset 1 erään ja samaan kuukauteen, jotta saan sen 5% bonusta niistä. Siinä kuussa tulee käytyä prismassakin, vaikka muuten tykkään cittarin valikomasta ja tasosta.
Vaimo kirjoitti:
Pidän s,ryhmän tuotteita edullisina,minulle kelpaa hyvin 100-130€ kk jonka saan bonuksina,en tykkää käydä lidlissä jossa kaiketi halvempaa
Vittu paljolla se oikeen ostat kuussa
Prismassa on eniten lähituottajien tuotteita.
Meille Lidl on edullisin, ei Prismaa lähellä. Silti omista bonuskortteja, on niistä hyötyäkin.
Yleensä skipataan sekä Kallis että Tylsä ja asioidaan Lidlissä. Tylsästä löytyy välillä jotain ostettavaa mutta esim. kaiken lihan ja suurimman osan kasviksista ostan Lidlista koska se on sielä edullisempaa. Mukaedullisemmat bonukset ja tietojenkeruu ei vaan nappaa.
Kallis=Kitumarketti
Tylsä=Prismasennus
Lähiseutujen halvimmat kaupat ovat Prisma ja Lidl. Niissä ostoskorit likimain samanhintaisiakin. Prismaan on matkaa 5 km, Lidliin 15 km. Prisma myös töistä tullessa kotimatkan varrella, Lidliin pitäisi lähteä täysin vastakkaiseen suuntaan. Säästän aikaa, vaivaa, bensaa (=rahaa) ja saan vielä bonukset päälle.
Miten ihmeessä minun olisi muka järkevää käydä Lidlissä? Varsinkin vielä sen lisäksi että en menneisyydessä siellä asioidessa saanut koskaan ostettua kaikkea tarvittavaa.